AndroidHealthClinic

Sticky Aspartaam is veilig vervangmiddel van suiker volgens EU

Bezoekers in dit topic

nicodemus6

Competitive Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
25 feb 2003
Berichten
2.026
Waardering
5
EU-experten en experten van de Europese lidstaten zijn van mening dat het gebruik van aspartaam geen verhoogd risico op kanker meebrengt.
Aspartaam wordt zeer veel gebruikt als kunstmatig zoetmiddel. De studie kwam er na een onderzoek in Italië over mogelijke kankerverwekkende eigenschappen van aspartaam, in december. Deze zeer uitgebreide studie gaf een sterk vermoeden van diverse risico's op kanker.

Het Italiaanse onderzoek toonde een verhoogde aanwezigheid van kankers bij ratten die aspartaam kregen toegediend. De experten stellen echter dat er andere verklaringen zijn voor de diverse soorten kanker bij de proefdieren en dat er geen link was met de toediening van aspartaam. Ook andere studies laten geen verhoogd kankerrisico zien.

Aspartaam is volledig veilig wanneer minder gebruikt wordt dan 40 milligram per dag per kilogram lichaamsgewicht tijdens de hele levensduur, een zeer grote hoeveelheid.

Bron: Gazet van Antwerpen
 
dat wist ik al zo'n beetje.. maar toch fijn om het nog een keer ergens tegen te komen :)
 
had t ook gelezen, wel prettig dat asp nauwelijks schadelijk is, want t zit in best wel veel voedingsmiddelen tegenwoordig. nou ja, ik hou t liever op gewone suikers :P
 
Ik stel mij hier toch enkele vragen bij:
EU-experten en experten van de Europese lidstaten zijn van mening dat het gebruik van aspartaam geen verhoogd risico op kanker meebrengt.,

Waarop baseren ze die mening? Op het belang dat de voedingsindustrie heeft bij deze mening?

De experten stellen echter dat er andere verklaringen zijn voor de diverse soorten kanker bij de proefdieren


Dan ben ik toch wel eens benieuwd naar die andere verklaringen. Het gaat over een zeer uitgebreide studie dus ik hecht iets meer belang aan zo'n studie dan aan de mening van 'experts' die voor de EU werken.
 
wat dat betreft zou ik door mijn vele aspartaam/sacharine gebruik allang kanker moeten hebben, gewoon veilig dus...
 
eh ik drink toch zeker al ongv 3 a 4 jaar, 3 liter cola-light per dag :| wat nu
 
Wel, cQb, ik denk dat je al met één been in je graf staat :) Nee, ik denk dat als je niet overdrijft met het nuttigen van aspartaam (bv: 1.5 l cola-light per dag), dit niet echt kwaad kan.
 
Bij aspartaam gaat het vooral om hoeveelheden. Beperk die en je bent vrij safe. Net als bij alles zo'n beetje.
 
cQb zei:
eh ik drink toch zeker al ongv 3 a 4 jaar, 3 liter cola-light per dag :| wat nu

Ga eens drie liter magere melk drinken, misschien groei je dan nog eens!
 
Van wanneer is dit artikel?

Zoveel verschillende berichten, en bij deze staat geen onderbouwing in de vorm van een onderzoek, dat vind ik raar. Een tijdje geleden (maand of 2?) stond hier nog een bericht dat het tegenovergestelde beweerde, met een onderzoek..
 
De bron van je onderzoek doet er toe. In het Nederlandse voedings-bureau heb ik b.v. helemaal geen vertrouwen meer. Lekker incestieucze pratijken met de grote industrie, geef mij portie maar aan fikkie.
 
Een vriendin van me heeft hierover een essay moeten schrijven en moest gebruik maken van een 5-tal verschillende onderzoeken... Deze bewezen allemaal dat Asp niet schadelijk is voor kanker.
 
BBD zei:
Ga eens drie liter magere melk drinken, misschien groei je dan nog eens!


slaat dat nou weer op dan hazelip.
 
mooi zo..ik ga morgen vast 3flessen cola light op me werk koud zetten:D
 
syntetische zoetstoffen zijn toch ook zeker niet gezondheidsbevorderend, en die "andere rede" voor kanker geloof ik ook niet veel in
ik hou het bij gewone suikers iig
 
Suikers zijn veel ongezonder, dat is een feit.

Ipv je door anti asparatame websites te laten leiden (opgericht door handelaars in suiker) kan je beter de feiten eens bekijken:

- Meeste gevallen van kanker zijn door een overdreven gebruik van suikers, vette voeding of roken.
- Diabetes is een ziekte puur ontstaan door gebruik van suikers en vetten in hoge concentratie over lange termijn met als gevolg overgewicht
- Hartaanvallen zijn doodsoorzaak nr 1 en worden vooral veroorzaakt door overdreven gebruik van alcohol (in feite suiker), gewone suikers en verzadigde vetten.

Mening van de EU is gebasseerd op tientallen onderzoeken en dat gaan ze echt niet publiceren als ze niet voldoende bewijs hebben.

Nog wat om te lezen: http://forum.dutchbodybuilding.com/showthread.php?t=3702
 
Big_T zei:
Suikers zijn veel ongezonder, dat is een feit.

Ipv je door anti asparatame websites te laten leiden (opgericht door handelaars in suiker) kan je beter de feiten eens bekijken:

- Meeste gevallen van kanker zijn door een overdreven gebruik van suikers, vette voeding of roken.
- Diabetes is een ziekte puur ontstaan door gebruik van suikers en vetten in hoge concentratie over lange termijn met als gevolg overgewicht
- Hartaanvallen zijn doodsoorzaak nr 1 en worden vooral veroorzaakt door overdreven gebruik van alcohol (in feite suiker), gewone suikers en verzadigde vetten.

Mening van de EU is gebasseerd op tientallen onderzoeken en dat gaan ze echt niet publiceren als ze niet voldoende bewijs hebben.

Nog wat om te lezen: http://forum.dutchbodybuilding.com/showthread.php?t=3702


Eerlijk gezegt heb ik altijd suiker genomen ipv aspartaam omdat werd beweerd dat aspartaam zo ongezond was. Ik denk ook dat het zeker niet gezond is.

Sinds kort ben ik gestopt met het nemen van suiker omdat ik er eerlijk waar slecht door presteerde op suikergebruik op school omdat ik er veelste moe van werd ( neurotransmitters & adrenaline verhaal).
 
Alles waar je te veel van neemt is slecht voor je
 
Back
Naar boven