MuscleMeat

aspartaam kankerverwekkend (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

flippodud

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
2 feb 2004
Berichten
641
Waardering
0
duuuuuuuuuh, de amerikanen zeggen het al jaren. maar er is nu ook een europese studie bevestigt dat aspartaam zelfs in heel kleine hoeveelheden kankerverwekkend zou zijn.

geen gini light meer :mad:
 
Als je kanker hebt komt het er vroeg of laat toch wel een keertje uit..
 
Het was een onderzoek op ratten. De meeste onderzoekers zeggen dat je dit resultaat niet zo snel op mensen moet overbrengen.

Maar ja, als alle ratten in het onderzoek (van kleine hoeveelheden tot grote hoeveelheden aspartaam) kanker kregen zoals in dit onderzoek van die Italianen begin ik toch ook te twijfelen.

(Gelukkig zit er in de dingen die ik eet geen aspartaam.:cool: )
 
In haast alles zit aspartaam, dan zouden de europese wetgevingen toch eens in actie mogen schieten.
 
in proteineshakes zit aspartaan!!!!!opdat ze geen suiker zouden moeten gebruiken wordt dit als zoetstof gebruikt.
met cola light heb ik geen problemen en indien nodig stop ik ook wel met kauwgom.
 
Heb onlangs een toxicoloog aan het woord gehoord en die zei dat je minstens 4-5 liter cola light (als vb.) moet drinken om een risico op kanker op te lopen.

De studie gebeurde op ratten en er is niet veel geweten over het onderzoek zelf ook.

De mensen maken zich zorgen over de stof aspartaam omdat je er kanker van zou kunnen krijgen. Wel als je gewoon buiten loopt is de blootstelling aan kankerverwekkende stoffen veel groter.
Samengevat : aspartaam --> kankerverwekkend in grote hoeveelheden, verder nog geen deftig onderzoek. Is wat het zelfde als met nicotine daar is het carcinogeen effect ook nog niet volledig bekend enkel dat de lethale dosis iets van een 50 of 60mg is.

Weet soms iemand toevallig nog wat de veilige grens van aspartaam was, want ben het vergeten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het vaker horen zeggen ja. Zelf drink ik redelijk veel Cola Light (zonder caff) misschien zo'n 4 of 5 blikjes per dag. Twijvels gaan mij nu toch wel parten spelen, iemand die een gerustellend onderzoek kan vinden en posten?
 
Er zijn nog geen geruststellende onderzoeken naar gedaan.

De meningen zijn erover verdeeld, maar volgens de recentste onderzoeken mag je al redelijk verslaafd zijn vooraleer het kwaad kan.

Als je er niet gerust in bent is het beste wat je kan doen zoveel mogelijk producten vermijden met aspartaam. m.a.w. light producten en sommige supplementen. Maar ik zou me nog niet te veel zorgen maken.
www.aspartaam.nl
heb het zelf nog niet bekeken maar weet me te zeggen of het de moeite waard is.
 
Even een stukje uit een hele lap research die ik zit te lezen...

"De afbraakprodukten van aspartaam zijn zonodig nog angstaanjagender dan de componenten. Phenylalanine breekt af in diketopiperazine (DKP) een bekende kankerverwekkende stof, als het aan warme temperaturen wordt bloot gesteld of langdurige wordt opgeslagen. Zelfs wanneer producten consequent op een koele temperatuur worden gehouden zijn we niet veilig. Bij koude temperaturen zal methanol vanzelf een kleurloos gif produceren bekend als formaline. Onafhankelijke onderzoeken hebben aangetoond dat de vorming van formaline veroorzaakt door het gebruik van aspartaam zeer normaal is. Het stapelt zich op in de cellen, en reageert met celeiwitten zoals enzymen en DNA. Deze opeenhopende reactie kan ernstige gevolgen hebben voor degenen die light dranken en voedsel dagelijks gebruiken."
 
Hier nog een stukje, waar ik eerlijk gezegd flink van sta te kijken....

"Door een wrede en ironische wending van het lot, veroorzaakt aspartaam juist aankomen in gewicht. Phenylalanine en asparaginezuur, dat voorkomt in aspartaam, stimuleert de afgifte van insuline. Snelle, sterke stijging van insuline verwijderd alle suiker uit de bloedstroom en slaat het op als vet. Dit kan hypoglycaemie veroorzaken en daardoor het verlangen naar suiker. Daar komt nog bij dat het is bewezen dat het de door koolhydraten veroorzaakte synthese van de neurotransmitter serotonine onderdrukt, die signaleert dat het lichaam verzadigd is. Onderdrukken van serotonine leidt tot een verlangen naar voedsel, verhoogde koolhydraat consumptie en uiteindelijk, aankomen in gewicht. In een recent onderzoek, veroorzaakte het omschakelen naar een aspartaam-vrij dieet een gewichtsverlies van ongeveer 19 pond."

Tenzij iemand nog met goeie tegenargumenten kan komen, gaat bij mij de cola light en potten zoetstof de deur uit.
 
Van waar komt dit?

Phenylalanine zit in zowat alles en niet enkel in producten die aspartaam bevatten. Dus als dit zich omzet tot 'dkp' en het is kankerverwekkend zou dot zeker al in de media geweest zijn.

Methanol in voeding? Methanol wordt ik het lichaam omgezet tot formaldehyde een extreem giftige stof die permanente blindheid veroorzaakt. Formaldehde zelf wordt dan nog eens omgezet in een stof die nog giftiger is.
Vraag me dus af hoe we methanol gaan binnen krijgen?
 
In kleine hoeveelheden zit er ook gewoon methanol en formaldehyde in.... groenten en fruit. Dus zo dramatisch is het niet.
Om het zekere voor het onzekere te nemen, zitten in mijn producten in elk geval geen aspartaam, maar sucralose.
 
Eet en drink waar je zin in hebt. Brutez heeft gelijk als je kanker in je flikker hebt dan krijg je het toch, zo niet dan niet.
 
sucralose schijnt ook niet echt gezond te zijn. Splenda was hier in NL, en ik dacht zelfs in Europa, amper te verkrijgen. Sucralose zou veilig zijn, maar kon vanwege de strenge regeltjes nog niet op de markt komen in NL. Is het eindelijk makker verkrijgbaar, lees ik artikelen dat sucralose eigenlijk even slecht is als alle andere zoetstoffen.

[Link niet meer beschikbaar]


Hier trouwens veeel links over de 'gevaren'van aspartaam:
http://www.jankraak-taichitao.nl/content/website.php?hoofdpagina_id=1147
 
Centaur zei:
Hier nog een stukje, waar ik eerlijk gezegd flink van sta te kijken....

"Door een wrede en ironische wending van het lot, veroorzaakt aspartaam juist aankomen in gewicht. Phenylalanine en asparaginezuur, dat voorkomt in aspartaam, stimuleert de afgifte van insuline. Snelle, sterke stijging van insuline verwijderd alle suiker uit de bloedstroom en slaat het op als vet. Dit kan hypoglycaemie veroorzaken en daardoor het verlangen naar suiker. Daar komt nog bij dat het is bewezen dat het de door koolhydraten veroorzaakte synthese van de neurotransmitter serotonine onderdrukt, die signaleert dat het lichaam verzadigd is. Onderdrukken van serotonine leidt tot een verlangen naar voedsel, verhoogde koolhydraat consumptie en uiteindelijk, aankomen in gewicht. In een recent onderzoek, veroorzaakte het omschakelen naar een aspartaam-vrij dieet een gewichtsverlies van ongeveer 19 pond."

Tenzij iemand nog met goeie tegenargumenten kan komen, gaat bij mij de cola light en potten zoetstof de deur uit.

Als je dit even op de PM zet zal ik het van de week voor je uittesten. Heb hier een bloedsuikermeter liggen maar heb even geen Max in huis.
 
eduardjanssen zei:
Eet en drink waar je zin in hebt. Brutez heeft gelijk als je kanker in je flikker hebt dan krijg je het toch, zo niet dan niet.

Ja idd, maar er zijn stoffen die dat bevorderen.
Trouwens iedereen heeft kanker in zijn lichaam, maar het is goed mogelijk dat je gezond leeft en het toch krijgt.

Methanol in verwaarloosbare hoeveelheden. Maar toegevoegde methanol zal je er toch niet in vinden.
 
flippodud zei:
duuuuuuuuuh, de amerikanen zeggen het al jaren. maar er is nu ook een europese studie bevestigt dat aspartaam zelfs in heel kleine hoeveelheden kankerverwekkend zou zijn.

geen gini light meer :mad:


Aspartaam is niet alleen kankerverwekkend. Het verhoogt ook de kans op andere aandoeningen! Het wordt vaak ook in verband gebracht met hartfalen (van jonge personen) ,onvruchtbaarheid etc etc! Heb vroeger levenmiddelen technologie gedaan en daar is alles aan bod gekomen. Zal ff kijken of ik mijn boeken nog kan vinden die over aspartaam gaan.
 
bouwens62 zei:
Aspartaam is niet alleen kankerverwekkend. Het verhoogt ook de kans op andere aandoeningen! Het wordt vaak ook in verband gebracht met hartfalen (van jonge personen) ,onvruchtbaarheid etc etc! Heb vroeger levenmiddelen technologie gedaan en daar is alles aan bod gekomen. Zal ff kijken of ik mijn boeken nog kan vinden die over aspartaam gaan.
Over hartfalen heb ik niks gelezen. Wel is er onderzoek gedaan op ratten, en bleek er een vaag verband te zijn tussen aspartaam en hersentumoren. Feit is wel dat grote hoeveelheden aspartaam bijdragen aan een verhoogde kans op epileptische aanvallen.
 
Wat mij opvalt is dat je steeds meer tegen komt.. Des te verder je gaat in het 'onderzoeken' van voedsel dat mensen al heel lang eten, des te meer kankerverwekkende stoffen je vindt... Ik vind het allemaal maar onzin, ik leef niet als een gare amerikaan die overal liters/kilo's per dag van naar binnen werkt
 
Back
Naar boven