Fitness Seller

aspartaam (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RvR

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
13 sep 2005
Berichten
4.551
Waardering
66
Lengte
1m78
Massa
105kg
dat aspartaam een zoetstof is die in merendeel van de light-producten voorkomt dat weet iedereen denk ik.. en de schadelijkheid is ook al door vele studies bevestigd..

maar wat ik me nu afvraag..

heeft iemand enig idee welke hoeveel nu al schadelijk is?
-en

wat zijn de hoeveelheden per 100ml in de light-frisdranken?
(misschien dat iemand ergens een lijst heeft, net zoals dat je koolhydraten lijsten heb enzo)
 
ja ik gebruikte dat voor een tijdje (een maand ofzo) in overvloed maar na een aantal migraine aanvallen heb ik toch besloten om het maar te laten staan... ik ben de komende maanden wel aspertamevrij (voor zover dat mogelijk is).. ik gebruik liever extracten, kaneel of whey met een smaakje :)

ik weet niet hoe betrouwbaar dit is maar, na een beetje googlen:

The actual measured amount of aspartame in one liter of diet soda is approximately 600 mg. [Ref. 1].

referentie 1: Tsang, Wing-Sum, et al., 1985. "Determination of Aspartame and Its Breakdown Products in Soft Drinks by Reverse- Phase Chromatography with UV Detection," Journal Agriculture and Food Chemistry, Vol. 33, No. 4, page 734-738.

er staat denk ik wel meer nuttige informatie op de website dus daar wil je misschien nog wel naar kijken http://www.holisticmed.com/aspartame/fm.html

ze hebben ook referenties dus je moet maar zelf beslissen hoe betrouwbaar het is...


hier is een andere websites waar staat
Here's a quick guide of popular products and the average amount of aspartame in each serving:

* 12 ounces (360 milliliters) of diet soda = 225 milligrams of aspartame
* 8 ounces (240 milliliters) of sugar-free yogurt = 80 milligrams of aspartame
* 1/2 cup (120 milliliters) of sugar-free frozen dairy dessert (frozen yogurt, ice cream, etc.) = 47 milligrams of aspartame
* 1 packet of artificial sweetener = 37 milligrams of aspartame
en er staat ook informatie over de veilige hoeveelheden...
http://kidshealth.org/parent/nutrition_fit/nutrition/aspartame.html

de hoeveelheden aspartame komen wel ongeveer overeen dus het zal wel kloppen
 
Laatst bewerkt:
ik denk niet da die hoeveelheden zomaar vrijgegeven worden

bij mij staat het alleen op mijn pot whey, nog nooit gehoord van lijsten met de aspartaamhoeveelheid...
 
er kan onderzoek gedaan worden naar hoeveelheden.. dus vandaar dat ik het vraag..

proteinshake, bedankt!

minder light-producten voor mij dan..

goed dat ik het nu al weet, want ik drink het pas een paar dagen..
 
ja het is natuurlijk wel beter om het gebruik te sterk te beperken, maar als je je gewoon aan de veilige hoeveelheden houdt zou dat ook wel goed zijn... ik moet er ook bij zeggen dat ik gevoelig ben voor migraine-aanvallen, normaal krijg ik zo'n 3 migraineaanvallen per jaar, in het maandje dat ik meer aspartame gebruikte (ook niet extreem veel, bij elkaar ongeveer een volle eetlepel per dag), kreeg ik er 3 in dat ene maandje en daarnaast nog wat licht aanhoudende hoofdpijn... er bestaan ook een heleboel tegenstrijdige studies over de vergrotende kans op kanker bij regelmatig gebruik, daar kun je dus ook niet echt veel over zeggen maar minder is dus wel altijd beter in dit geval.
 
Wat heb je er nou aan als je weet hoeveel er in frisdrank zit? Je weet niet eens welke hoeveelheid voor jou schadelijk is en onder welke condities?
Als je toch geen aspartaam wilt innemen: geen kauwgom, geen light-producten (drink water of melk), koop whey zonder smaak.
 
Action Dan zei:
Wat heb je er nou aan als je weet hoeveel er in frisdrank zit? Je weet niet eens welke hoeveelheid voor jou schadelijk is en onder welke condities?
Als je toch geen aspartaam wilt innemen: geen kauwgom, geen light-producten (drink water of melk), koop whey zonder smaak.

euhm naja.. het advies is niet meer dan 50milligram aspartaam per kg lichaamsgewicht.. ik wil wel aspartaam nemen omdat ik er simpelweg niet omheen kan, daarom heb ik er wel degelijk wat aan om te weten hoe groot de hoeveelheid in frisdrank is..

en ik drink al een hoop water.. en genoeg melk.. beetje afwisseling kan geen kwaad..
 
The actual measured amount of aspartame in one liter of diet soda is approximately 600 mg.

het advies is niet meer dan 50milligram aspartaam per kg lichaamsgewicht

Mij lijkt het dan nog best mee te vallen, voor iemand met een gewicht van 80kg zou dat dan overeenkomen met een limiet van 4000mg, dat zijn bijna 7 literflessen cola light als ik goed gerekend heb met m'n slaapkop.
Ik moet wel zeggen, (heb het ooit ergens gelezen) dat dieetproducten in de states minder of geen aspartaam meer bevatten, hier in Europa nog wel steeds...
 
Santoz zei:
Mij lijkt het dan nog best mee tevallen, tenzij je 12 liter light-cola per dag drinkt...
Ik moet wel zeggen, (heb het ooit ergens gelezen) dat de dieet cola in de states minder of geen aspartaam meer bevat, hier in Europa nog wel steeds...

het valt inderdaad mee.. zoveel drink ik bij lange na niet.. misschien dat ik aan 1 liter per dag kom..

ik dacht dat het een stuk erger zou zijn.. wel typisch dat er in amerika mensen dood aan gaan.. die mensen daar zijn soms zo extreem..
 
Back
Naar boven