XXL Nutrition

Aspirine als bloedverdunner??

Bezoekers in dit topic

Jamesss

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
10 apr 2006
Berichten
2.762
Waardering
31
Lengte
1m78
Massa
40kg
Vetpercentage
> 50%
Zoals een aantal van jullie weten ben ik met een vrij hoge dosis Eq aan kuren. Het is vrijwel algemeen papegaaien praat op internet boards dat je dan Asperine moet nemen om het bloed te verdunnen.
Ik nam dit automatisch maar aan als een absolute waarheid en heb het zelf ook paar keer dit advies herhaald maar was even aan wikipedia'n en kwam bij deze info terecht:

Aspirine is niet alleen een analgeticum (pijnstillend middel), maar het heeft ook nog andere effecten op ons lichaam. Aspirine heeft een (onomkeerbaar) effect op de bloedplaatjes en belemmert deze om samen te klonteren: het is een trombocytenaggregatieremmer. Hierdoor vermindert het stelpend vermogen van het bloed bij bloedvatbeschadiging. De vaak gebruikte benaming 'bloedverdunner' is onjuist - het bloed wordt niet dunner. Dit effect treedt al op na 1/4 aspirinetablet en houdt aan tot de uitgeschakelde bloedplaatjes (na ongeveer een week) allemaal zijn vervangen. Voor dit laatste effect wordt het middel tegenwoordig in een lage dosis van 45-90 milligram zeer veel voorgeschreven aan mensen die eerder een beroerte of hartinfarct hebben gehad; het vermindert de kans op herhaling met ca 40%.

Acetylsalicylzuur - Wikipedia

Nou ben ik benieuwd waar de mythe vandaan komt dat je bij Eq Asperine moet nemen als bloedverdunner. Is de term bloedverdunner onterecht gebruikt. Of schrijft men onterecht eigenschappen toe aan Asperine of is Wikipedia verkeerd??

Discuss.....
 
Laatst bewerkt:
Asprine, is geen officiele bloedverdunner. Maar de bijwerking van het goedje is wel degelijk dat het je bloed wat verdunt. edit: je moet de term bloedverdunner niet te letterlijk nemen.
 
Asprine, is geen officiele bloedverdunner. Maar de bijwerking van het goedje is wel degelijk dat het je bloed wat verdunt. edit: je moet de term bloedverdunner niet te letterlijk nemen.

Dit staat op Wikipedia....

Aspirine heeft een (onomkeerbaar) effect op de bloedplaatjes en belemmert deze om samen te klonteren: het is een trombocytenaggregatieremmer. Hierdoor vermindert het stelpend vermogen van het bloed bij bloedvatbeschadiging. De vaak gebruikte benaming 'bloedverdunner' is onjuist - het bloed wordt niet dunner.

Dit is volgens jou dus onjuiste info. Heb je hier een bewijs voor of herhaal je alleen maar info zoals iedereen hier doet (ik ook soms :o)
 
heel veel omega 3 verdunt wel het bloed, zou dat in elk geval ook erbij pakken :)
 
Bloedverdunnen moet je niet letterlijk opnemen.
"Aspirine heeft een (onomkeerbaar) effect op de bloedplaatjes en belemmert deze om samen te klonteren".
Aspirine zorgt ervoor dat je bloed niet gaat "klonteren" waar je met eq meer kans op heb. Door deze actie zeggen ze dat het je bloed verdunt wat dus niet letterlijk op te vatten is.
 
Neem de proef op de som: als je met aspirine een betere pomp hebt, kletst wikipedia uit zijn nek. Zoniet, dan zal het wel enig hout snijden wat wikipedia zegt.
 
Bloedverdunnen moet je niet letterlijk opnemen.
"Aspirine heeft een (onomkeerbaar) effect op de bloedplaatjes en belemmert deze om samen te klonteren".
Aspirine zorgt ervoor dat je bloed niet gaat "klonteren" waar je met eq meer kans op heb. Door deze actie zeggen ze dat het je bloed verdunt wat dus niet letterlijk op te vatten is.

Dit is een goede post in mijn opinie. Ik denk namelijk ook dat men misschien door het papegaai gedrag hier nogal snel dingen verkeerd interperteert en verkeerd doorverteld. Wat jij zegt was ook al bij mij opgekomen en klinkt als een aannemelijke reden om WEL Asperine te nemen.

ligt er ook aan wat je gebruikt voor aspirine. paracetamol zou niet hetzelfde zijn als de overige aspirines. zie link.
en er was een tijdje trug ook een heel gedoe in t nieuws dat paracetamol beter voor je zou zijn dan al die 'snelwerkende' pijnstillers als ibuprofen enzo

Aspirine (asperine/paracetamol) - medicijngids - Ziekenhuis.nl

Ik heb het ook echt alleen over Asperine en dan Acetylsalicylzuur. Veel mensen maken misschien wel de fout om Paracetamol te gaan slikken. Gelukkig ik niet :D
 
Neem de proef op de som: als je met aspirine een betere pomp hebt, kletst wikipedia uit zijn nek. Zoniet, dan zal het wel enig hout snijden wat wikipedia zegt.
als ik aspirine slik springen overel de adertjes er wel uit
 
Asperine zorgt er ook voor dat hypertroferen van de spieren sterk verminderd.
 
Asperine zorgt er ook voor dat hypertroferen van de spieren sterk verminderd.

doen trouwens alle NSAID's ook! Vandaar dat ik nu alleen ibuprofen slik als het echt nodig is...
 
Heb deze kuur ook geen aspirine genomen, je wilt toch hypertroferen waarom dat dan belemmeren.
 
hoorde vorige week nog van een huisarts dat het wel word gebruikt als preventieve "bloedverdunner" dus er zit wel een kern van waarheid in.

net zoals al eerder gezegd IS het geen bloedverdunner maar heeft het heel licht deze bijwerking. je kan het dus proberen mocht het opspelen.....
 
Acetylsalicylzuur (aspirine)

Acetylsalicylzuur heeft analgetische (pijnstillende), antipyretische (koortswerende) en in hoge dosering antiflogistische (ontstekingsremmende) werking. Het remt de trombocytenaggregatie (trombocytensamenklontering), waardoor de bloedingstijd wordt verlengd. Werking: analgetisch en antipyretisch binnen 30 min., antiflogistisch binnen 1-4 dagen. Werkingsduur: tabl. 3-6 uur. In hoge doses (3 g of meer per dag bij gebruik als antirheumaticum) kan ook de bloedstolling worden vertraagd.

Bron: Farmacotherapeutisch Kompas
 
Zoals een aantal van jullie weten ben ik met een vrij hoge dosis Eq aan kuren. Het is vrijwel algemeen papegaaien praat op internet boards dat je dan Asperine moet nemen om het bloed te verdunnen.
Ik nam dit automatisch maar aan als een absolute waarheid en heb het zelf ook paar keer dit advies herhaald maar was even aan wikipedia'n en kwam bij deze info terecht:

Discuss.....

Als je twijfelt, kun je altijd nog aan de knoflook (capsules). Dat werkt ook bloedverdunnend.
 
mijn bomma zei vroeger altijd appelsap te drinken om het bloed te verdunnen
 
mn broertje moet 'kinderaspirine' nemen als bloedverdunner door problemen met een hartklep, damn, zn aders en 'strepen' springen er gewoon uit
 
Glenn had hierover een post geplaatst. Hij gaf hierin ook meer duidelijkheid aan. Mss ff zoeken iemand? :)
 
Ik neem altijd aspirine junior op aanraden van de sportdokter. Int weekend goed zuipen verdund het bloed ook.
 
Back
Naar boven