XXL Nutrition

Assistentie

Gliderke

Novice
Waardering
0
ik heb al verschillende meningen gehoord over de vraag hoe vaak je mag trainen tot je het gewicht niet meer omhoog krijgt, en iemand je dus (meermaals?) moet assisteren
sommigen zeggen dat je het bij bijna elke oefening moet doen, anderen zeggen dat je het maar één keer per week bij één oefening mag doen en de andere oefeningen gewoon tot wanneer je niet meer kan en dan stoppen ipv nog een keer of drie door te gaan

weet er iemand wijsheden daaromtrent?

Ik hou me nooit aan een schema, de ene keer train ik alles negatief en de andere keer doe ik het piramide vorm, super setjes etc. Je moet je spieren telkens weer verrassen, maar wel alles zwaar en correct trainen.

Altijd proberen die laatste rep er uit te halen

je assistentie zou er eigenlijk enkel uit veiligheidsoverweging mogen staan, het heffen moet je zelf doen.
Dus als het veilig kan zonder assistent doen

klopt Bart

-Negatief gaan mag wel een paar keer, maar doe dit ook niet vaak.
-Tot failure gaan is soms goed, maar ook dit niet te vaak (no pain no gain geldt niet altijd)
-de beweging volledig en correct uitvoeren vind ik principe belangrijker dan zoveel mogelijk kg's

• Topic Starter Topic Starter
thx... iemand enige mening over "cheats" ?
eigenlijk is dat trainen met een gewicht dat je zelf geen enkele keer omhoog kan krijgen en waar je bij iedere rep assistentie nodig hebt, doodgewoon om zwaarder te kunnen trainen dan je eigenlijk aankan. Hierbij zou het de neerwaartse (bij bench press bv) beweging zijn die spiergroei stimuleert.

cheaten is volgens mij: het wel kunnen tillen, maar niet met de correcte techniek (andere spieren mee laten helpen)

als iemand je helpt, betekent het dat je negatief gaat

Ik heb me juist deze week laten overtuigen dat het niet goed is om te vaak tot falen door te gaan, maar er net onder te blijven. Dat is het beste recept voor zowel toename van kracht en groei (zie ook mijn post over HST).
WEL is het interessant om van tijd tot tijd je RM te bepalen, en dan mn bijv. je 1RM, of wanneer je daar bang voor bent, je 5RM.

Een goede reden voor mij om niet tot falen te gaan is dat ik geen trainingspartner heb. Meestal lukt het wel om assistentie te krijgen als ik er om ga vragen. Voortaan echter liever van een van de assistenten omdat die goede aanwijzingen geven en niet gelijk mee gaan tillen! Van die aanwijzingen heb ik veel geleerd, dus ik ga voortaan rechtstreeks naar een van die mensen toe....
Ik vroeg al vaak om advies, maar schroomde om assistentie te vragen.

Heb dat alleen voor bankdrukken nodig gelukkig.

ik baal ervan als ze te snel gaan meetillen.

tot failure gaan is op zich niet slecht, je moet het alleen niet te vaak doen. bij toppen bijv. is het handig om 'het gewicht te voelen'

ik had er ook een keer een, ik zou bij db press gaan voor 8 reps en bij 6 zat ik al te kreunen en te steunen en wat doet die vent, die duwt mn armen in een razendsnelle boog omhoog. ik wits niet wat me overkwam zeg, wat en vent. die heb ik naderhand ook nooit meer om hup gevraagd...

heb vevolgens ook die db op zn harses geslagen:D

Terug
Naar boven