MuscleMeat

ATX home gym inrichten....advies!

Bezoekers in dit topic

boulster

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
21 apr 2008
Berichten
22
Waardering
9
Hallo allemaal!


Ik krijg over een maand of 3 de sleutel van mijn nieuwbouw huis. En nu dus eindelijk de mogelijkheid om een goede homegym te maken. Ook mijn vrouw heeft haar goedkeuring gegeven 😉

Qua materiaal zal het ATX worden. Tenzij iemand een goed, en betaalbaar alternatief weet….

Een paar dingen die ik belangrijk vindt aan de gym.

  • Oefeningen opties: the usual suspects -> bench, squat, deadlift, pull-ups, dips, en alle variaties hierin.
  • Look-and-feel: niet het belangrijkste, maar toch ook weer wel. Het geheel moet er netjes, opgeruimd en tegelijkertijd inspirerend/gaaf uitzien. Ik wil zelf het idee hebben dat ik in de gym ben voor een goede sessie; dat dus voor het inspirerend aspect. Nu doe ik thuis wel eens wat met wat kettle-bells, maar dan moet ik eerst het wasrek opschuiven en mn bureau stoel wegrollen. Work-out technisch kan het allemaal, maar het is weinig inspirerend zo….
  • Daarnaast moet het er wel netjes uitzien. Dus schuiven net op ruimen, barbells aan de kant. En geen ratjetoe aan spullen.
  • Veilig: heb een betonnen vloer, met vloerverwarming. Dus smijten met barbells zit er niet in. Ik zal dus een platform moeten maken. No problem; vindt ik dan wel weer leuk om te doen.
  • Geen Power rack: Een power rack heeft niet de voorkeur, hoewel het al alles van hierboven voldoet. Ik wil even de opties verkennen vwbt wall-racks/rigs of squat stands.
  • Budget: heb geen oneindig diepe zakken.
  • Ruimte: Wil een platform maken van 2,4m x 2,4 m. De doelstelling is om al mijn oefeningen hier op te doen. Platform komt eruit te zien als een lift-platform. V.l.n.r: strook rubber, strook hout, strook rubber. Exacte materialen moet ik nog bepalen.
Mijn gedachten-spinsels:

Wall Rack:
ATX Wall rack HRW-640
https://www.fitness-seller.nl/atx-wall-rack-hrw-640/

Voordeel: Betaalbaar €219. Kan al mijn oefeningen doen. Ziet er lean-and-mean uit; neemt weinig ruimte in beslag

Nadeel: afstand tot de muur (50cm). En ‘maar’ 210cm hoog, en de bar op zo’n 205 cm (schat ik zo in). Heb liever dat de bar wat hoger hangt.


Half Rack:

ATX Half Rack HRX-620
https://www.fitness-seller.nl/atx-half-rack-hrx-620/

Voordeel: Betaalbaar €239. Kan al mijn oefeningen doen.

Nadeel: de horizontale liggers komen naar voren. Kan ik hier een hex bar DL tussen doen? (Hex bar DL’s zijn mijn favo). Hoogte nog steeds beperkt: 210 cm

‘Alternatief’ Wall Rack
ATX Rack Extension 750
https://www.fitness-seller.nl/atx-rack-extension-750/
Hoewel het een extension is, kan je deze natuurlijk ook gewoon tegen de muur aan schroeven….

Voordeel: Goedkoop! €179. Kan al mijn oefeningen doen. Zwaarder belastbaar dan de HRW-640. Hoger dan de HRW-640, mijn inschatting is 218 cm. Op voorraad.

Nadeel: afstand tot de muur....

Wall rig:
ATX Base Wall Rig 4.0 - Model 1
https://www.fitness-seller.nl/atx-base-wall-rig-4-0/

Voordeel: Maatvoering! Afstand tot de muur is 115cm, hoogte is 246 cm. Zwaarst belastbaar. Voor in de toekomst leuk uit te bouwen.

Nadeel: Prijzig: €465. En mssn ook wel weer de afstand tot de muur. Past mijn bank en mijn lichaam (1,9m) nog wel goed op het platform (2,4m)?


ATX bouwpakket
ATX 4D Uprights
https://www.fitness-seller.nl/atx-4d-uprights/

Voordeel: zelf te configureren, en in de toekomst uit te bouwen. ‘Perfecte maatvoering’.

Nadeel: Duur! 2x upright 245cm, 2x crossmember 75cm, 1x pull up bar 107cm = € 580

Squat stands

Voordeel: Betaalbaar. Bepaart ruimte

Nadeel: Stabiliteit met pull ups en dips? Look-and-feel is mwah. Oogt als een allegaartje van spullen, als je aan de muur nog een pull-up bar en dip stangen schroeft. Als je de pul-up bar en dip stangen separaat koopt, loopt het alweer in de kosten op.

Hoe kijken jullie naar dit alles? Nog tips? Andere alternatieven? Andere leveranciers (helaas doet powercage.nl niets meer met particuliere afnemers, hoorde ik)

Hoor t graag!
 
Laatst bewerkt:
Mooi project om hier te kunnen volgen!

Met een dedicated kamer of hoekje kom je al een heel eind voor het gevoel.

Heb je al in het show je homegym topic gekeken?

Denkvragen die bij mij opkomen:
1. Hoe hoog is je plafond?
2. Waarom moet je platform vanaf de muur zijn en niet dat je het hout wat verder door laat lopen tussen de voeten en staanders van rack of rig, de meeste platforms die ik ken liggen voor het rack, eventueel de plank loopt door?
3. Wat zijn de maten van de hexbar en de bench die je op het oog hebt, dat is toch uit te rekenen ivm de maten van een rack en platform?
4. Is een platform juist niet zonde geld als je er wat matten gebruikte en eventueel nog wat extra voor DLs, de rest kan je allemaal op safeties afleggen, voor alleen DLs en rows voldoet een minimaal platform geen vierkant, maar een 1:2 rechthoek?
5. Een (groot) platvorm beperkt de ruimte als je (later) in de hoek nog een ghd, fanbike of rower hebt staan die je voor gebruik uit die hoek haalt, het stopt meestal niet bij je eerste aankoop?
 
Nice, goed doordacht begonnen ook al!

Ik train nu 2,5 jaar thuis, paar dingen die ik persoonlijk belangrijk vind of tegenaan liep (ook na een paar keer de ‘verkeerde’ keuze):
  1. Eigen ruimte voor alleen gym/sporten, dus niet eerst een wasrek oid moeten verplaatsen. Netjes en tof inrichten, als je er wekelijks ~4x90min in doorbrengt moet het ook gewoon een chille ruimte zijn. Ik heb goeie verlichting opgehangen, chille geluidsset, beetje gedecoreerd met vlaggen. Alle shit van de vloer af helpt ook. Halterstang(en) en schijven aan de muur of in een standaard, losse zooi in een kist of kast, etc. Niet iedereen is daar gevoelig voor of hecht er waarde aan, ik wel.
  2. Ik heb de vloer van de hele ruimte bedekt met 2,5cm rubbergranulaat tegels. Iets zachter dan massief rubberen tegels, maar een stuk stiller. Van compressie of instabiliteit heb ik met squats of deads geen last. Ook een stuk chiller als materiaal al dan niet per ongeluk op de grond valt. In m’n v1 homegym (slaapkamer met foam op laminaat) was ik onbewust een stuk voorzichtiger aan het trainen. Het feit dat je wat lomp mag zijn zonder direct schade te hebben is in je achterhoofd wel lekker. Ook de hele ruimte bedekt zodat de ruimte flexibel blijft in oefeningen, met name supersets. Ik train nu op manieren waarbij ik bij het inrichten van de homegym geen rekening hield.
  3. Buy nice or buy twice. Ik was begonnen met een relatief goedkoop half rack maar wilde al vrij snel naar een power cage. Ik train vaak alleen en zwaar trainen doe ik het liefst tussen 4 uprights. Ik faal niet vaak, maar alleen al voor gemoedsrust is dat fijner. Ik bleek in de eerste weken na de cage ook veel zwaarder te kunnen squatten dan ik dacht, onbewust bleef ik voor de zekerheid veel verder van falen af. Cage biedt ook veel meer flexibiliteit met attachments etc, wat met beperkte ruimte thuis ook belangrijk is. Het is een beetje lullig om iemand te zeggen meer uit te geven want ik kan niet in ieders portemonnee kijken, maar spaar dan nog even door en koop het in 1x goed. Ik ben nu uiteindelijk duurder uit.
  4. Ruimte rondom de cage. De mijne staat ongeveer 70cm van de muur af, zodat je erbinnen en erbuiten (van beide kanten) kan trainen. In de breedte is minimaal 3,20m wel fijn, zodat je een olympische halterstang ook chill kan laden zonder een 25kg schijf tegen je buik te moeten houden en met je rug tegen de muur te staan.
  5. Koop alleen materiaal wat je daadwerkelijk gebruikt, voor meerdere oefeningen is te gebruiken en redelijk snel klaar te zetten is. Ik had brakke katrollen met kabels en loading pinnen aan m’n plafond hangen voor een paar pull oefeningen, maar een pain in the ass om klaar te zetten en laden en het zwaaide alle kanten op. Ook had ik een reverse hyper die ik in m’n cage kon hangen maar ook een bitch om klaar te zetten voor maar één (met wat creativiteit twee) oefeningen. Ook weer verkocht.
  6. Bereid je erop voor dat je gym nooit compleet of af is :rolleyes: Maar met alles eromheen de leukste hobby die ik me voor kan stellen. Veel plezier en succes!
Mijn gym V2:
Heb afgelopen week de homegym verhuizing van een slaapkamer naar de zolder afgerond. Vooral vanwege de extra ruimte (ik train vaak tegelijk met m'n vriendin of met een trainingsmaat) en het feit dat m'n roeiapparaat toch al op zolder stond. Nu alles lekker in één ruimte:
  • Rogue R3-BT 24"
  • Safety straps
  • 2e fat pullup bar
  • 2e set J-cups
  • Rogue Matador
  • Fortex flat bench
  • Fortex plate tree
  • Ironmaster adjustable dumbbells
  • Custom reverse hyper van Henk van Powercage.nl
  • Concept2 roeier
  • Deadlift jack (merk geen idee)
  • Rogue Ohio Power Bar 20kg
  • ATX Ram Bar
  • Lifemaxx LMX41 safety squat bar
  • Crossmaxx competition bumpers
  • Fortex quick-release riem
  • Klein spul (power bands, springtouw, foamrol etc.)
 
Zou ook eens op powercage.nl kijken als je voordelig toch zoveel mogelijk mogelijkheden met het rack wilt hebben.
Persoonlijk vind ik de vloer van een ruimte erg belangrijk. Ik haat zo'n laminaatvloer met een dun fitness matje waar je alles voorzichtig op moet gaan leggen, dat ademt geen gym uit. Ik zie hier echt dikke rubber (speeltuin) tegels neerleggen.
Zo heb ik dit in mijn 30m2 gym en kan overal alles neerleggen, een van de belangrijkste investeringen.

Verder zou ik de ruimte zo indelen dat er in de toekomst nog een dumbbell rack tegenover kan staan. Dit neemt erg weinig ruimte in, staat opgeruimd en geeft voor elke spiergroep een groot extra arsenaal aan oefeningen.
Dit bevordert de motivatie en geeft de mogelijkheid om tijdens een blessure door te trainen met alternatieve oefeningen.

Als je al het denkbare met barbells en dumbbells kan uitvoeren heb je voor alle spiergroepen voldoende keuze. Zelf heb ik er nog een cable cross bij, dat zou een eventuele latere stap kunnen zijn. Deze kan weer makkelijk voor het dumbellrack staan. Zo kan je in een hele kleine ruimte toch echt 90% doen van wat je in een commerciële gym kan doen.
 
Hi,

dank voor t meedenken! Als antwoorden op de vragen:
1. Hoe hoog is je plafond?
2. Waarom moet je platform vanaf de muur zijn en niet dat je het hout wat verder door laat lopen tussen de voeten en staanders van rack of rig, de meeste platforms die ik ken liggen voor het rack, eventueel de plank loopt door?
3. Wat zijn de maten van de hexbar en de bench die je op het oog hebt, dat is toch uit te rekenen ivm de maten van een rack en platform?
4. Is een platform juist niet zonde geld als je er wat matten gebruikte en eventueel nog wat extra voor DLs, de rest kan je allemaal op safeties afleggen, voor alleen DLs en rows voldoet een minimaal platform geen vierkant, maar een 1:2 rechthoek?
5. Een (groot) platvorm beperkt de ruimte als je (later) in de hoek nog een ghd, fanbike of rower hebt staan die je voor gebruik uit die hoek haalt, het stopt meestal niet bij je eerste aankoop?

1. Nieuwbouw = 260cm
2. Moet niet perse. Maar had zoiets als onderstaand voor ogen. Sprak mij aan qua look-and-feel.
3. FS verkoopt twee intressant. Een grote en een kleine cq dure en minder dure.
Met de XL variant zou je goed uit de voeten kunnen met het platform dat ik voor ogen heb....
4. Jein -> Ja und Nein. Ik zit een beetje met het beschermen van mijn vloer, waar vloerverwarming in zit. Ik DL niet mega veel. Dus denk dat de piekbelasting wel mee zou vallen. Als mn vrouw op mijn rug zou springen hebben we een grotere piekbelasting per m2, en de vloer moet daar wel tegen kunnen. Maar voor het zekere voor het onzekere....Daarbij ziet het een gaaf uit.
5. True!!

RickW : Dank voor je insights. Je gym dit er erg strak uit. Echt nice die Rogue cage! Qua sfeer, inrichting zit ik denk ik op de zelfde golflengte.
Ik kwam je setup al eerder tegen op het forum in mijn zoektocht naar info.
Heb jij je cage aan/in de vloer bevestigd? Ik durf dat bij mij niet aan ivm de vloerverwarming.
Is zo'n cage niet te bevestigen aan een platform? Of blijft het dan te gammel? En bevallen je IronMasters (die heb ik ook in mijn vizier namelijk)
 

Bijlagen

  • platform.PNG
    platform.PNG
    74,3 KB · Weergaven: 165
Onslow
Powercage.nl doet naar ik weet alleen nog grotere projecten. Alle racks zijn daar uitverkocht. Maar ik had het zeker de moeite en geld waard gevonden als iets op maat kon worden gemaakt.....

En inderdaad....een laminaatje met matje is niet waar ik naar op zoek ben. Das dus die look-and-feel die ik wil hebben.
 
Onslow
Powercage.nl doet naar ik weet alleen nog grotere projecten. Alle racks zijn daar uitverkocht. Maar ik had het zeker de moeite en geld waard gevonden als iets op maat kon worden gemaakt.....

En inderdaad....een laminaatje met matje is niet waar ik naar op zoek ben. Das dus die look-and-feel die ik wil hebben.

Elke machinefabriek op het industieterrein kan natuurlijk een half rack iets langer maken als dat nodig is zodat de afstand naar de muur langer wordt.
 
1. Nieuwbouw = 260cm
Deze vraag was ivm de hoogte van je pull-up bar, hoeveel ruimte heb je erboven nog nodig voor een chest to bar pull ups en hoeveel gaat eraf ivm de vloer die je gaat leggen.

Niet dat je pull-up bar lekker hoog hangt, maar dat je, mede door de dikke matten, op moet letten je hoofd niet te stoten.
 
Laatst bewerkt:
@RickW : Dank voor je insights. Je gym dit er erg strak uit. Echt nice die Rogue cage! Qua sfeer, inrichting zit ik denk ik op de zelfde golflengte.
Ik kwam je setup al eerder tegen op het forum in mijn zoektocht naar info.
Heb jij je cage aan/in de vloer bevestigd? Ik durf dat bij mij niet aan ivm de vloerverwarming.
Is zo'n cage niet te bevestigen aan een platform? Of blijft het dan te gammel? En bevallen je IronMasters (die heb ik ook in mijn vizier namelijk)
Mijn cage zit met keilbouten in het beton ja, maar dat zou ik met vloerverwarming niet doen. Mocht je een platform maken dan is daarop vastschroeven genoeg om hem niet te laten bewegen, je drukt hem dan natuurlijk met je lichaamsgewicht en wat op je rug ligt tegen de grond.

De Ironmasters zijn oerdegelijk, alleen maar ijzeren en stalen onderdelen. Kan ik ook gewoon op de rubberen vloer laten vallen. Platte uiteindes zijn fijn om ze op je bovenbenen te laten rusten voor bijvoorbeeld een setje bench. Wisselen van gewichten gaat niet heel snel dus als je wil supersetten moet je dat eigenlijk altijd combineren met een halterstang of bodyweight oefening. Dropsets zit er ook niet in. Is natuurlijk net hoe je gewend bent te trainen. Bespaart wel ruimte tov een dumbbellrack.
 
Voor wat jij wilt zou ik toch voor een powercage gaan. Heb je meteen monkeybar en dip optie. Een halfrack is een goede 2e optie. Horizontaal neemt het ook aardig wat ruimte in maar qua totaal en feel veel minder in je ruimte. Plus is dat je er ook pullups en dips aan kan doen. Wallmounted twijfel ik over. In ieder geval 50cm ruimte mss wel meer als je bv wilt dippen. Ik vind het ook irritant als je bijna met je kop tegen de muur staat bij het uitpakken van een squat.

Dan vind ik de grootste plus daarna een kabeloptie. Een geïntegreerde in je cage ben ik geen fan van. Zit mij ook in de weg met squats persoonlijk en vind de kwaliteit van die dingen nooit voldoende.

Losse sportschoolkwaliteit worden regelmatig aangeboden op marktplaats. Een high low pulley heeft dan de voorkeur. Ik heb meerdere oudere units gehad (en dan echt oud) deze waren cheap (max 50 euro) en stiekem het allerfijnste. Hoe dan ook ik zou hier rustig 400e voor over hebben vanwege de enorme meerwaarde.

Platform. Meteen goed doen. Nooit op rubbertegels zelf staan. Dus houten middenstuk.

Belangrijkste: koop meteen een redelijke barbell. 2e hands is het best: atx powerbar is veel waar voor je geld. Ik heb er 2 en is onverwoestbaar.

Schijven. Alleen bumpers doen. Geen handvaten erin en alleen officiële maat (45cm)

Dumbells. Stikduur. Niet perse nodig. Pas later doen.

Je kunt eens langskomen als je dingen wilt checken.
 
Schijven. Alleen bumpers doen. Geen handvaten erin en alleen officiële maat (45cm)
Adviseer je bumpers vanwege zijn ondergrond?

De minder dure 25kg bumpers meten al snel richting de 10 cm diameter. Wordt dit niet een probleem en/of heel duur met z'n hexbar-wens?
 
Laatst bewerkt:
waarom geen handvaten erin?

bijvoorbeeld deze: zijn die niet goed of wat?

45 cm plates ga je toch niet side raise mee doen. En ze vervormen bij het handvat sneller. Ik heb er een aantal gebroken en vervormt. De kleinere 10kg/5kg kun je met handvat bestellen voor bv front/side raise
 
Adviseer je bumpers vanwege zijn ondergrond?

De minder dure 25kg bumpers meren al snel richting de 10 cm diameter. Wordt dit niet een probleem en/of heel duur met z'n hexbar-wens?

Dat klopt. De mijne zijn idd 10cm (strengthshop). Als hij ze kan vinden raad ik hem de Russische plates aan. Die heb ik ook bij rpb liggen. Helemaal geniaal maar niet veel te vinden meer. Grotere massieve bumpers hebben minder puntbelasting en sowieso rubber omdat ijzeren platen die tegen elkaar klingelen thuis klinkt alsof je midden in een klankkast staat. Verder kan ik met de 25/20/15 etc. Ook 200 op de stang krijgen. Ik weet niet hoe sterk de topicstarter is maar voor de meesten is dat zat.

Trapbar atx doen. Veel meer ruimte.
 
Hi ,

Dank voor de reacties. Helaas te horen gekregen dat ik 3 a 4 mnd moet wachten op m'n nieuwe woning, en dus de gym. Bouw is vertraagd vanwege corona.

Wat verder wél grappig is: op dit site van FS is de rack extention van de 700 en 800 series geplaatst on t 'halfrack' gedeelte van webshop. Voorheen stonden deze onder 'powerrack' gedeelte (dacht ik...).
Kennelijk zien ze er bij FS ook wel heil in om de extentions als halfracks te verkopen.
 
Kennelijk zien ze er bij FS ook wel heil in om de extentions als halfracks te verkopen.
Ik denk dat dit incorrect is, volgens mij is de extension juist bedoeld als uitbreiding voor een halfrack.
 
Ja je hebt gelijk. Ik haalde wat dingen door elkaar. Spuit 11 hier!
 
Schiet me nog te binnen: de wall pulley van atx...aanrader?

(Deze: https://www.fitness-seller.nl/atx-wall-pulley/)
Ik heb de wall pulley gehad. Later beslist om een losse pulley te zetten. Had er toch plaats voor. Wall pulley kwam telkens wat los te zitten omdat ik hem enkel in snelbouwsteen kon vast boren. Geraakte nergens in een voeg of iets steviger, niet dat hij uit de muur kwam ofzo. Maar toch nja, ook miste ik de beenrollen
 
Kennelijk zien ze er bij FS ook wel heil in om de extentions als halfracks te verkopen.
Ik denk dat dit incorrect is, volgens mij is de extension juist bedoeld als uitbreiding voor een halfrack.
Dat laatste inderdaad. Het is een uitbreiding voor diverse power racks en half racks en we bieden deze niet nadrukkelijk aan als op zichzelf staande racks. Maar er zijn nu wel heel veel klanten die een Extension kopen om als Wall Rack te gebruiken, aangezien de normale racks allemaal uitverkocht zijn. Zolang je de Extension goed aan de wand en grond verankerd kan dat prima :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven