XXL Nutrition

ATX homegym basis

Bezoekers in dit topic

Joostg

Novice
Lid geworden
13 jan 2023
Berichten
9
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
82kg
Hi all,

Laat ik me even kort voorstellen. Joost, 37 lentes jong. Woonachtig in het midden van ons land. Enige jaren geleden met regelmaat naar de sportschool geweest. Dit altijd ter ondersteuning van andere sporten. 3 jaar geleden verhuisd naar harderwijk en het mountainbiken en later wielrennen opgepakt. Ik fiets de afgelopen jaren een kleine 5000 kilometer per jaar. Sinds 6 maanden terug weer begonnen met krachttraining, conditioneel pico bello in orde, maar van het bovenlijf was weinig meer over. Ik laat mn programma maken door fitbod. Heb niet veel materialen in huis maar kom een heel eind. Ik doe eigenlijk alles met dumbbels, heb een set MX55 aangeschaft een half jaar terug, daarnaast een incline/decline bankje. Het geeft me echt veel voldoening om mijn lijf te zien veranderen. Die 1,5 uur die ik er elke keer insteek kijk ik echt naar uit.

Leuk allemaal, maar waarom dit bericht?

Wij gaan in het voorjaar verbouwen. We hebben de gelukkige situatie dat we onze platte daken mogen uitbouwen. Een van de toekomstige kamers gaan we omtoveren tot homegym. In totaal ongeveer 25m2. Buiten de roeitrainer van mijn vrouw, een assault bike en dumbbels, wil ik ook graag een multi gym apparaat aanschaffen. Wel in 1 keer goed. Ik train trouw 3 a 4x kracht (upper/lower) en 2 keer duur (MTB/Racefiets) per week. Momenteel loop ik echt wel tegen de limitaties van mijn beperkte apparatuur aan, maar heb ook niet de ruimte om uit te breiden. Zit regelmatig in hotels, daar heb ik kennis gemaakt met een smith machine. Vond het een fijne manier om echt mijn max oefeningen op te zoeken. Voelde vertrouwd. Kortom ik twijfel tussen 3 apparaten, ik heb nog de nodige maanden te gaan, maar ben opzoek naar jullie ervaringen/advies.

ATX Multi Gum GMX-2000

ATX Smith Cable Rack SCR 760 met gewichtstapels

of de

ATX monster full functional gym

Ja, er zijn wel degelijk verschillen. De multi gym en full functional gym vooral in afwerkingsniveau als ik de website moet geloven. De Smith cable rack is primair iets beperkter (wegens minder attributen bijgeleverd), maar met uitbreidingen net zo functioneel te krijgen. Daarnaast een verschil in 1:1 of 1:2 en de gewichtsstapels verschillen van elkaar. Maar in hoofdlijnen lijken het me alle drie apparaten waar je veelal hetzelfde mee kunt doen (uiteraard allen nog uit te breiden met een barebell en gewichten).

En dan nu de vraag

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Ik hoor het heel graag!
 
Welkom hier!
Ik heb zelf het smith cable rack gekozen. Om verschillende redenen..
De full functional gym loopt aan de achterkant naar elkaar toe waardoor de ruimte dus smaller / kleiner wordt.
De multigym was toen nog niet op de markt, maar zou ik ook niet hebben gekozen o.dat de voorste staanders geschikt zijn voor accessoires uit de 500 serie, en dat zijn er niet zoveel.
Daarom dus ook voor de smith cable rack gegaan met gewichtstapels.
De voorste staanders zijn geschikt voor accessoires uit de 600 serie en dat zijn er dus wel best veel.
Smith machine loopt super soepel, al gebruik ik deze bijna niet, enkel voor glute ham bridges. Kabels lopen ook geweldig soepel ondanks de 1:1 overbrenging.

Moet wel hieraan toevoegen dat ik 2 losse gewichtstapels a 125kg er bij heb besteld icm de versie zonder gewichtstapels en hier een 2:1 van heb gemaakt.
 

Bijlagen

  • 20221118_214512.jpg
    20221118_214512.jpg
    225,2 KB · Weergaven: 255
Allereerst dank voor je antwoord, ik heb vaker gelezen dat de ruimte wat smaller is bij de full functional. Goed om die bevestiging nog eens te lezen. Blijft wel koffiedik kijken, met wat mazzel is de showroom weer open tegen de tijd dat ik ga bestellen :)

Moet wel hieraan toevoegen dat ik 2 losse gewichtstapels a 125kg er bij heb besteld icm de versie zonder gewichtstapels en hier een 2:1 van heb gemaakt.

Mag ik vragen waarom? De 125 1:2 is ongeveer hetzelfde als de meegeleverde 55 1:1. Ik begrijp dat de stappen bij de 1:1 groter zijn, maar met wat magneetgewichten kun je die stap zelf kleiner maken toch? Of vond je het belangrijk om meer ruimte in je beweging te hebben en daarom gekozen voor 1:2?

Het verschil tussen de 500/600 serie is wel een serieus aandachtspunt.
 
Reden daarvoor was omdat ik met de 1:1 toch vrij snel met de gewichtstapel tegen de bovenkant kwam met bvb lateral raises etc.
Dat staat ook al ergens tussen de reviews op de site als ik mij dat goed herinner.
De 55kg gewichtstapel heeft echter wel (ik dacht 3) plates minder dus scheelt wel een paar cm maar toch.
Ook merk ik dat het allemaal een stuk fijner aanvoelt met 2:1.

Als ik nu moest kiezen zou ik gewoon de versie nemen met de 2x55kg gewichtstapels hoor. Maar toen in de corona tijd was die erg lang niet op voorraad en de plate loaded wel.
En na contact met fitness seller kon ik die dan bestellen samen met 2 losse 125kg gewichtstapels. Pas later heb ik er 2:1 van gemaakt na uitlezen te zoeken hoe ik dat het mooiste kon realiseren.
 
Meer ruimte in de beweging bij specifieke oefeningen kun je eventueel ook realiseren door een stukje ketting tussen de kabel en je greep te plaatsen, om de kabel op die manier als het ware te verlengen. Dan heb je niet letterlijk meer ruimte maar bij sommige oefeningen trek je de kabels in de set-up al een stuk naar buiten, waardoor er minder kabel overblijft voor de daadwerkelijke beweging. Met een stuk ketting ertussen kun je die situatie voorkomen.

Een ander aandachtspunt van een 1:1 ratio gewichtstapel ten opzichte van een 2:1 ratio gewichtstapel is dat het startgewicht bij 1:1 meestal wat zwaarder is. Dat kan voor sommige mensen bij bepaalde oefeningen problematisch zij, bijvoorbeeld schouder oefeningen waarbij men over het algemeen geen hele zware gewichten gebruikt.
 
Shiiiiiaaaaat, ben ik de enige die met een budget van 4000 euro een compleet andere weg zou inslaan? :emo:
 
Shiiiiiaaaaat, ben ik de enige die met een budget van 4000 euro een compleet andere weg zou inslaan? :emo:
Ben benieuwd wat je zou kopen.
Ook als je rekening moet houden met ruimte
 
De beschikbare ruimte kan ik niet echt inschatten, maar het zou niet heel verschillend zijn aan wat ik nu heb/had. Alleen kocht ik het leeuwendeel van mijn spullen meer dan 10+ jaar geleden. Anno 2023 is er veel meer keuze.

Power Cage (of Half Rack)
Body-Solid GFID71 Bench + GLDA3 Leg Devoloper Attachment
Strength Shop Leg Press of Body Solid Squat | Calf Machine GSCL360
+ Basis Barbells, Schijven & Accessoires

Dan heb je nog steeds een aardig bedrag over voor een aantal speciality bars of eventueel kabels.
 
De beschikbare ruimte kan ik niet echt inschatten, maar het zou niet heel verschillend zijn aan wat ik nu heb/had. Alleen kocht ik het leeuwendeel van mijn spullen meer dan 10+ jaar geleden. Anno 2023 is er veel meer keuze.

Power Cage / Half Rack
Body-Solid GFID71 Bench + GLDA3 Leg Devoloper Attachment
Strength Shop Leg Press
+ Basis Barbells, Schijven & Accessoires

Dan heb je nog steeds een aardig bedrag over voor een aantal speciality bars of eventueel kabels.
Ah ja, dat zou ook mijn eerste gedachte zijn. De oldskool homegym.
 
Als je ziet waar Arnold en aanverwanten het mee deden dan kun je wel stellen dat veel zaken tegenwoordig overkill zijn. Je kunt 1000 euro uitgeven aan een rack, maar eentje van 500 zou net zo goed kunnen zijn voor ons amateurs. Zo was ik zo snugger om geld uit te geven aan een barbell die tot 700 kg belastbaar is. :emo:
 
Wederom dank voor de reacties. Situatie is bij ons denk ik wel iets anders. De homegym wordt weliswaar redelijk groot, maar er komen ook andere apparaten te staan. Oa roeiapparaat van mijn vrouw, een tacx neo bike en dan nog ruimte voor yoga. Daarom mijn voorkeur om richting een wat meer alles in 1 oplossing te gaan. Zeker ook gelet op mijn overige sporten (MTB en Wielrennen) iets minder behoefte aan separate leg press. Ik doe keurig mn "lower" dagen, maar onderlijf is toch wat meer ingericht op duurvermogen ipv pure massa.
 
Dat zou ik voor de SCR-760 opteren. Al zullen de gewicht stapels misschien niet helemaal voldoen. (?)
 
Laatst bewerkt:
Als je ziet waar Arnold en aanverwanten het mee deden dan kun je wel stellen dat veel zaken tegenwoordig overkill zijn. Je kunt 1000 euro uitgeven aan een rack, maar eentje van 500 zou net zo goed kunnen zijn voor ons amateurs. Zo was ik zo snugger om geld uit te geven aan een barbell die tot 700 kg belastbaar is. :emo:

Voor 4000 zou ik voor een gebruikt powerrack, cable cross, en vaste dumbbells gaan. Kan je alle oefeningen in de varianten barbell, dumbbell of kabel pakken.

Ik heb alles gebruikt gekocht, voor 4000 had ik nog geld over om een losse smith machine en legpress erbij te kopen. Biceps bankje, dip station etc. Traint veel fijner dan zo´n alles in 1 apparaat, als je de ruimte hebt en gebruikt kost het zoveel minder.

Vaste dumbbells van bijv. 10 t/m 40kg ga je echt missen als je een beetje leuk wilt trainen, maar gaat niet lukken als je binnen 4000 wilt blijven en alles nieuw gaat kopen.
 
Voor 4000 zou ik voor een gebruikt powerrack, cable cross, en vaste dumbbells gaan. Kan je alle oefeningen in de varianten barbell, dumbbell of kabel pakken.

Ik heb alles gebruikt gekocht, voor 4000 had ik nog geld over om een losse smith machine en legpress erbij te kopen. Biceps bankje, dip station etc. Traint veel fijner dan zo´n alles in 1 apparaat, als je de ruimte hebt en gebruikt kost het zoveel minder.

Vaste dumbbells van bijv. 10 t/m 40kg ga je echt missen als je een beetje leuk wilt trainen, maar gaat niet lukken als je binnen 4000 wilt blijven en alles nieuw gaat kopen.

Maar dan moet er wel ruimte voor zijn, een powerrack en een cable cross neemt wel serieus veel ruimte in beslag. Daarnaast is de TS is fan van de smith machine en die mis je dan ook.
 
Back
Naar boven