XXL Nutrition

ATX RAM bar (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Gezien de leuke korting tijdens Black Friday, de RAM bar aangeschaft bij Fitness Seller. Was er al een tijdje over aan het twijfelen, maar kon ze voor die prijs niet laten liggen.

Service:
Volgende dag reeds mogen gaan afhalen, vriendelijke dame, bestelling werd mooi in de wagen gelegd door een behulpzame magazijnier. Service van FS dus perfect!

Verpakking:
Degelijk verpakt in een stevige kartonnen koker, de plastic dopsluitingen zullen niet snel loskomen tijdens transport lijkt me. De bar leek me lichtjes ingeolied, niet teveel, niet te weinig. Wel even met een droge doek over geweest omdat de olie toch altijd een plakkerig gevoel geeft aan je handen, en niet de meest fantastische geur heeft (stoort echter ook weer niet).

De bar zelf:
Heerlijke, soepele spin. De messing bussen zijn toch wel een verbetering tov de goedkopere (kogel?)lagers van mijn vorige bar. De opspanning van de sleeves met circlips, zorgt er ook voor dat deze niet kunnen vastlopen, wat je met een boutverbinding wel hebt.
Over de ruwe afwerking van de sleeves: hier ben ik nog niet overtuigd van de meerwaarde. Bij gietijzeren schijven schraapt het simpelweg de coating van de schijven ...

De knurling is dan weer fantastisch: niet te ruw, niet te soft. Heerlijke grip. De centerknurling is ook echt een meerwaarde bij het squatten: de bar blijft perfect liggen en bijt in je t-shirt.
Bij mijn vorige bar kon ik geen nylon straps gebuiken voor het DL'en, omdat deze teveel gleden. Bij deze kan ik dan weer geen katoenen straps gebuiken, omdat ik ze niet rondgedraaid krijg tijdens het aanspannen :D

Ook de de stijfheid van de bar is fantastisch (toch met het gewicht waar ik mee train, zo'n 165kg DL en 100kg SQ). Je hebt het gevoel veel meer controle te hebben over het gewicht, wat mentaal echt een verschil maakt tijdens het trainen.

Al bij al heel tevreden met de aankoop!
 
Ik vind de geribbelde sleeves wel degelijk meerwaarde hebben. De plates blijven gewoon veel beter op hun plaats zitten als je geen sluitingen gebruikt (b.v. tijdens een warm-up).
De sluiting blijft ook beter zitten.
Als je ooit een barbell met erg gladde sleeves hebt gebruikt merk je zeer duidelijk een verschil in gebruik.
 
Denk dat bij schijven met een 'losse' boring van rond de 51mm de ribbels op de sleeve minder nut hebben dan bij een strakke 50.4mm boring.
Gietijzeren schijven van helisports bv. zitten ook gewoon extreem los rond de baar.

Blij dat ik hier hoor over de knurling 'niet te ruw, niet te soft'. Heb nooit de comments begrepen waar ze zeggen dat deze een scherpe / felle knurling heeft...
 
Nee, scherpe knurling heeft ie niet. Maar ze is wel ideaal uitgevoerd voor een heel goeie grip.
 
Ik zit te twijfelen over de ram bar. Ik train nu al een paar jaar met de goedkoopste barbell die ik maar kon vinden (€90 geloof ik), maar die begint nu echt wel een beetje krom te worden. Ook de grip is waardeloos, maarja, dat kun je verwachten van goedkope rommel.

Tijd voor een kwaliteit barbell. Die rambar lijkt me perfect, maar die geribbelde sleeves lijkt me wel een (klein) minpuntje.

Is er een alternatief voor de rambar met gladde sleeves en een beetje dezelfde prijsklasse?

En anders wordt het gewoon de ram bar.
 
Waarom denk je dat die geribbelde sleeves een probleem zijn?
Ik heb geen alternatief van dezelfde kwaliteit gevonden aan ongeveer dezelfde prijs. Anders had ik die misschien wel gekocht. ;)
 
Ik heb de ram bar ook en net zoals Sanca en Rik aangeven merk je helemaal niets van de geribbelde sleeves. Je schuift je schijven er heel soepel op en bijkomend voordeel is dat ze minder snel gaan glijden.

Echt een top bar voor dat geld met een super fijne grip.
 
Ik zit te twijfelen over de ram bar. Ik train nu al een paar jaar met de goedkoopste barbell die ik maar kon vinden (€90 geloof ik), maar die begint nu echt wel een beetje krom te worden. Ook de grip is waardeloos, maarja, dat kun je verwachten van goedkope rommel.

Tijd voor een kwaliteit barbell. Die rambar lijkt me perfect, maar die geribbelde sleeves lijkt me wel een (klein) minpuntje.

Is er een alternatief voor de rambar met gladde sleeves en een beetje dezelfde prijsklasse?

En anders wordt het gewoon de ram bar.
Je zou ook bij simpleproducts kunnen kijken bij de sqmize bars
 
Denk dat bij schijven met een 'losse' boring van rond de 51mm de ribbels op de sleeve minder nut hebben dan bij een strakke 50.4mm boring.
Gietijzeren schijven van helisports bv. zitten ook gewoon extreem los rond de baar.

Blij dat ik hier hoor over de knurling 'niet te ruw, niet te soft'. Heb nooit de comments begrepen waar ze zeggen dat deze een scherpe / felle knurling heeft...


Ik gooi er gewoon mn 55 mm schijvsc op ene die bougeren niet. Zelfs op mn werksetd
 
Met sluiters dan neem ik aan?
Bench doe ik nooit met sluiters. Gewichtheffers doen hun trainingen ook vaak zonder sluiters.
 
Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik ga sowieso voor de ram bar, ben benieuwd.

Waarschijnlijk is alles beter dan die goedkope helisports barbell die ik nu heb (zeer slechte knurling en nu krom na al dat squatten en deadliften).

Maar eigenlijk wil ik 2 goede barbells hebben.

Dus 1 supergoede barbell voor het zware squat en deadlift werk en nog een voor erbij (eerst weer even doorsparen uiteraard) omdat het super handig is als je vaak met meer mensen traint, of voor conditioning/crossfit achtige trainingen.

Bijvoorbeeld 10x deadlift, 10x benchpress, 10x pullups, 60sec touwtje springen, dit soort trainingen.

Iemand ervaring met de ironsports power bar van fitness seller?
Ironsports Power Bar 20 kg - Zwart/chroom

Ik heb bumperplates en een rubberen vloer, maar het is niet echt de bedoeling om ze regelmatig van boven het hoofd te laten stuiteren ofzo. Wel bij zware deadlifts laat ik de barbell vaak redelijk hard omlaag "vallen".
 
Die 2 barbells wil je omdat je supersets wil doen?
Mja, dan kan je inderdaad voor die Ironsports gaan. Voor een benchpress moet die ruim voldoende zijn. Ze is een halve mm dikker dan de ATX Ram. Dat lijkt me geen probleem.
Lijken me sowieso 2 mooie barbells.
 
De Ironsports bars zijn echt netjes afgewerkt en zijn meer dan sterk genoeg voor zware deadlifts en squats. Ze zijn met name populair bij gyms en bij thuisgebruikers die een goede bar zoeken maar waarmee niet perse hoeft te worden afgeworpen. Dan is de prijs van de Ironsports bars erg interessant.

De Ironsports bars zijn niet bedoeld om continu af te werpen (gewichtheffen/CrossFit) maar met goede bumper plates en een rubberen vloer is af en toe afwerpen geen enkel probleem. Voor normaal powerliften zijn deze bars perfect en de Ironsports Power Bars zijn ook 29 mm dik wat erg prettig is voor veel powerlifters (meer stijfheid) :) De normale Ironsports bars zijn 28 mm dik mocht je dat fijner vinden.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven