AndroidHealthClinic

Auto cleanen

Bezoekers in dit topic

rob91

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
5.466
Waardering
1.742
Lengte
1m87
'I don't give a fuck' heb ik lang volgehouden. Is een auto van de zaak dus laat maar smerig worden. Maar ik begin langzaamaan te houden van mijn witte bolide. En ik wil dat die mooi glimt en vooral blijft glimmen.

Hoe vaak wassen jullie de auto en hoe pak je dit aan? Een carwash is helemaal kut ben ik al achter, veel delen blijven vies. Maar is zo'n washokje wel goed dan? En hoe zit het met waxen? Als die goed in de wax zit kun je toch minstens een maand vooruit met alleen maar af en toe afspoelen?

Schone auto is leuk, maar ik ben niet van plan wekelijks geld er aan uit te geven haha
 
Cleanen is wat anders dan thuis wassen. Cleanen is een dure hobby waar veel tijd in gaat zitten.
Als je de auto thuis gaat wassen koop dan in elk geval een goede woolmitt en werk met 2 emmers met een grit op de bodem om te voorkomen dat zand als schuurpapier over je lak gaat verspreiden. Goed voorwassen is ook belangrijk (liefst met een sterke foam) om het eerste zand eraf te krijgen.

Kleien en polijsten is dan weer een stap verder en zou je ook kunnen beperken tot eens per jaar.
 
Ik was mijn auto 2x per jaar in de wasstraat:
1x na winter/zout periode.
1x random als ik iets zoek om mijn zoontje 30 min bezig te houden.
 
Zelf vlug de auto afspuiten in zn box, daarna door een goede wasstraat heen. 1 x in de twee weken en je auto is netjes
 
Met een full hybrid Hyundai i10 ben je toch niet zo lang bezig... lekker zelf wassen met een tuinslang en een spons. Als het buiten mooi weer is, is het nog leuk om te doen ook.

Ik vind het altijd veel belangrijker dat me auto schoon is van binnen. Stof, kruimels, zand, steentjes... ik word daar helemaal gek van en erger me er dood aan. Elke twee weken sowieso even alles grondig stofzuigen en ontstoffen.
 
Met een full hybrid Hyundai i10 ben je toch niet zo lang bezig... lekker zelf wassen met een tuinslang en een spons. Als het buiten mooi weer is, is het nog leuk om te doen ook.

Ik vind het altijd veel belangrijker dat me auto schoon is van binnen. Stof, kruimels, zand, steentjes... ik word daar helemaal gek van en erger me er dood aan. Elke twee weken sowieso even alles grondig stofzuigen en ontstoffen.
Interieur moet idd gewoon schoon zijn. De gedachte alleen al dat het een bende is maakt me kriegel. Volgens m'n vriendin jank ik al over een paar zandkorrels en stel ik me aan. Haar auto daarentegen.. Sowieso, de auto van de gemiddelde dame is vaak echt een puinhoop. No offence ladies.

Anyway, mijn eigen auto gaat wekelijks de wasbox in, die van de zaak wekelijks door de wasstraat. Een witte auto kost wat meer moeite maar als je er 1 keer een middagje tijd voor vrij maakt en daarna wekelijks (max 2 wekelijks) een wasstraat meepakt blijft ie (afhankelijk van het weer) wel netjes.
 
In de wasstraat vind ik maar niks. Betaalde laatste bijna 15 euro en op allerlei plekjes was die niet schoon, zoals onder het kenteken en bij de deurgrepen. Op wit zie je natuurlijk alles. Ik heb dat ding ooit professional laten cleanen omdat er bruine vlekjes op zaten. Toen kwam die strak in de wax weer terug en heb ik een maand lang enkel dat ding af en toe moeten afspuiten. Dat resultaat wil ik nog een keer.

In de wasboxen heb je ook wax, maar hoe breng je dat aan dan? Belangrijkste is inderdaad het interieur. Man wat geeft dat een heerlijk zen gevoel als dat schoon en opgeruimd is.
 
Tussen wassen en reinigen zit verschil, tussen waxen en polijsten ook. Gaat veel tijd kosten als je dit zelf gaat doen, het is goedkoper om dit te laten doen als je eigen tijd je lief is. Ik zou dat periodiek laten doen als het je waard is. En tussendoor een goede wasstraat nemen met goede borstels/ heet schuim etc.
 
Ik heb het al een keer vermeld op dit forum, de beste prijs/kwaliteit/moeite verhouding vind ik het gebruiken van dit middel:
https://www.pro-nano.com/nl/pronano-pronano-plus.html

In een grote plantenspuit (die je onderdruk kan zetten) meenemen naar een wasbox, daar je auto er mee inspuiten, met hogedruk (zonder schuim) afspuiten en de auto is vrij goed schoon. Als je wilt kan je hem dan nog een keer inschuimen en borstellen met de shampoo van de wasbox en dan eindigen met wat hotwax en kaar is kees. Het middel maakt je velgen redelijk schoon, maar een aparte velgen reiniger is wel beter.

In het interieur doe ik zelf naast stofzuigen en een lapje over het dashboard niets, ca. 1 keer per jaar laat ik de binnenkant ergens reinigen.
 
In de wasstraat vind ik maar niks. Betaalde laatste bijna 15 euro en op allerlei plekjes was die niet schoon, zoals onder het kenteken en bij de deurgrepen. Op wit zie je natuurlijk alles. Ik heb dat ding ooit professional laten cleanen omdat er bruine vlekjes op zaten. Toen kwam die strak in de wax weer terug en heb ik een maand lang enkel dat ding af en toe moeten afspuiten. Dat resultaat wil ik nog een keer.
Dat komt omdat de auto echt schoon is gemaakt. Wassen maakt een auto nooit echt schoon. Vergelijk het maar eens met je velgen, die krijg je ook nooit echt schoon met zeep. Er zitten teer deeltjes, metaal deeltjes en hars van bijvoorbeeld bomen op die nauwelijks weg gaan. Daar heb je speciale non-ferro reinigers voor nodig en de teer en hars deeltjes haal je weg met klei, die trekt als het ware al die kleverige micro deeltjes weg en sluit ze in. Het is dus niet de was maar eerder het verwijderen van deeltjes waarom je lak zo glad wordt en waardoor de periode daarna niets (straatvuil) meer blijft hangen en je deze de weken daarna er met met enkel afspuiten eraf krijgt. Tot slot kan je een lichte polijst laag toepassen om er een spiegel van te maken.

De was is ervoor om kleine krasjes (tijdelijk) op te vullen zodat de laag nog gladder zal worden en vuil nog minder eenvoudig kan gaan hechten. Tevens bevatten de natuurlijke wassen een olie waardoor de auto meer gaat glimmen, nadeel van deze wax is dat het niet lang blijft zitten zoals de synthetische lagen die minder shinen.

Ik heb dat een aantal jaren geleden zelf gedaan, heb een hele set thuis liggen. De blanke lak was toen perfect glas. Dit was het resultaat. Leer ook om de zoveel tijd reinigen.

2hok8t5.png

veu5jl.png
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic. Auto zo goed mogelijk wassen is echt een hobby/beroep op zich. Zit verbazingwekkend veel aan verbonden.
Met Meguiar's of Chemical Guys zit je vaak wel goed als particulier.

https://www.winparts.nl/schoonmaken-beschermen/gift-packs-complete-sets/c1350.html
Hier kan je wat standaard kits bestellen om mee te starten voor niet al te veel geld.

Helemaal mee eens, maar voor mij gaat dat tegenwoordig veel te ver en ik heb het idee dat rob91, daar ook niet mee aan de slag wil, aangezien hij de wasstraat ook niet schuwt. :)
 
Ik heb het al een keer vermeld op dit forum, de beste prijs/kwaliteit/moeite verhouding vind ik het gebruiken van dit middel:
https://www.pro-nano.com/nl/pronano-pronano-plus.html

In een grote plantenspuit (die je onderdruk kan zetten) meenemen naar een wasbox, daar je auto er mee inspuiten, met hogedruk (zonder schuim) afspuiten en de auto is vrij goed schoon. Als je wilt kan je hem dan nog een keer inschuimen en borstellen met de shampoo van de wasbox en dan eindigen met wat hotwax en kaar is kees. Het middel maakt je velgen redelijk schoon, maar een aparte velgen reiniger is wel beter.

In het interieur doe ik zelf naast stofzuigen en een lapje over het dashboard niets, ca. 1 keer per jaar laat ik de binnenkant ergens reinigen.

En hoe werkt die hotwax dan? Opspuiten en klaar? En moet je de wagen eerst afdrogen voor het aanbrengt? Moet je de wax nog afspoelen?

Helemaal mee eens, maar voor mij gaat dat tegenwoordig veel te ver en ik heb het idee dat rob91, daar ook niet mee aan de slag wil, aangezien hij de wasstraat ook niet schuwt. :)

Ik wil opzich best investeren in een goed setje, maar niet teveel. Iets wat jullie aanraden hier? Bijvoorbeeld dat schuim en die plantenspuit. Als ik eens per 2-3 weken een stralend wagentje heb ben ik blij. Ik heb het geluk (of de pech) dat ik fucking ugly, maar makkelijk schoon te maken velgen heb. Dus daar hoef ik niets bijzonders voor aan te schaffen.

DB2017AU00888_full.jpg
 
Hotwax uit de spuit van de wasbox is na het wassen gewoon op het knopje hotwax drukken en er komt een wax/watermengsel uit de spuit, in een minuut ofzo heb je en dus wax laagje over heel je auto, dan kan je hem nog even “vlek vrij” afspoelen en dan kan je wel weer een paar weken vooruit.

Ik wil opzich best investeren in een goed setje, maar niet teveel. Iets wat jullie aanraden hier?

Wil je er ook tijd insteken? Als je het goed wilt doen kost het gewoon veel tijd, inschuimen met een middel uit een plantenspuit en dan afspoelen en wat hotwax erop is in 5 minuten gedaan, doe je het goed met de hand, dan mag je er in het begin een halve dag voor uit trekken. Als je het eenmaal in de vingers hebt dan gaat het sneller maar een uurtje (of twee ben je er altijd wel zoet mee).
 
Hotwax uit de spuit van de wasbox is na het wassen gewoon op het knopje hotwax drukken en er komt een wax/watermengsel uit de spuit, in een minuut ofzo heb je en dus wax laagje over heel je auto, dan kan je hem nog even “vlek vrij” afspoelen en dan kan je wel weer een paar weken vooruit.



Wil je er ook tijd insteken? Als je het goed wilt doen kost het gewoon veel tijd, inschuimen met een middel uit een plantenspuit en dan afspoelen en wat hotwax erop is in 5 minuten gedaan, doe je het goed met de hand, dan mag je er in het begin een halve dag voor uit trekken. Als je het eenmaal in de vingers hebt dan gaat het sneller maar een uurtje (of twee ben je er altijd wel zoet mee).

Jawel, vind het niet erg om er wat tijd in te steken. Maar liefst niet elke week en moet ook niet te duur zijn. Als ik voor 15 euro dat ding door de wasstraat haal is die allereerst niet schoon. Daarnaast na een week weer vies. Ik ben opzoek naar een routine waarbij ik eens per 3 weken poets, waarna tussendoor enkel afspuiten voldoet. Ik dacht dat dit met een goede wax te maken had.
 
Jawel, vind het niet erg om er wat tijd in te steken. Maar liefst niet elke week en moet ook niet te duur zijn. Als ik voor 15 euro dat ding door de wasstraat haal is die allereerst niet schoon. Daarnaast na een week weer vies. Ik ben opzoek naar een routine waarbij ik eens per 3 weken poets, waarna tussendoor enkel afspuiten voldoet. Ik dacht dat dit met een goede wax te maken had.

Deels heeft het met goede wax te maken, maar goede wax is duur, materiaal om het goed aan te brengen is ook duur, maaer het is vooral erg arbeidsintensief.
 
Gewoon de wasstraat in. In de zomerperiode meestal eens in de twee weken. In de winter wat minder. Is eigenlijk altijd wel goed schoon, maar is ook een goede wasstraat. De medewerkers spuiten de auto ook eerst met de hand af en maken bepaalde plekken al zelf even schoon.
 
Interessant topic. Auto zo goed mogelijk wassen is echt een hobby/beroep op zich. Zit verbazingwekkend veel aan verbonden.
Met Meguiar's of Chemical Guys zit je vaak wel goed als particulier.

https://www.winparts.nl/schoonmaken-beschermen/gift-packs-complete-sets/c1350.html
Hier kan je wat standaard kits bestellen om mee te starten voor niet al te veel geld.

Meguiars is pure hype usa rommel.....
Kijk dan voor nanolex of gyeon :)

Ik zet onze auto’s voor de zomer in de colli wax en in de winter nanolex coating. Wassen om de twee weken met 2 emmer methode
 
Ik heb het geluk (of de pech) dat ik fucking ugly, maar makkelijk schoon te maken velgen heb. Dus daar hoef ik niets bijzonders voor aan te schaffen.

Ik denk trouwens dat dit aangeeft dat jij je helemaal niet bezig moet houden met wax e.d. maar gewoon 1 tot 2 keer per maand ff naar de wasbox moet gaan.
 
Back
Naar boven