MuscleMeat

Automatisch voedingsschema maken (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

mlprep

Novice
Lid geworden
24 nov 2021
Berichten
5
Waardering
1
Hoi,

Sinds ik serieus met voeding bezig ben merk ik dat het te veel tijd kost om lekkere recepten aan te passen voor mn macro doelen en eet ik niet zo gevarieerd als ik zou willen. Dit bracht me op het idee om een tool te maken die op basis van energiebehoefte, macronutrienten verdeling en het aantal maaltijden per dag automatisch recepten zo aanpast dat ze voldoen aan mijn doelen.

Ik heb nu een programma waarmee ik automatisch de ideale hoeveelheden voor mijn recepten kan uitrekenen en het lijkt me leuk om te kijken of anderen er ook wat aan hebben. Voor wie geïnteresseerd is kan ik proberen een menu voor een dag te maken. Het is dus gericht op makkelijk en snel varierende menu's maken, niet op het uitrekenen van energiebehoefte of macro verdeling.

Als je het wil proberen kun je me een verzoek sturen, dan kijk ik of ik een goed schema kan maken. Misschien werkt het nog niet perfect met elk recept, maar dan kom ik terug met feedback (sommige ingredienten zullen altijd moeilijk blijven).

Wat heb ik nodig:
  • Calorie doel per dag
  • Macro doelen per dag (g)
  • Calorie doelen per maaltijd/snack
  • Macro doelen per maaltijd/snack (g)
  • Wat je wil eten per maaltijd/snack (ingredienten, linkjes naar recepten etc.)
Wat krijg je terug:
  • Een menu met voor jouw recepten per ingredient het aantal gram om optimaal je doelen te halen
  • Een overzicht van de doel calorieën en macro's tov de waarden in het berekende menu

Evt kun je ook gewoon de excel sturen die je nu gebruikt maar dan is er waarschijnlijk weinig te optimaliseren. Ben benieuwd of iemand hier interesse in heeft.
 
4000 kcal (60%/30%/10% macro verdeling)
+-800kcal per maaltijd en daarvan dus 60%/30%/10%
 
Thanks Jasper! Heb je bepaalde recepten die je graag zou willen eten?
 
Jasper Balster ik heb een aantal recepten uit Allerhande voor je geoptimaliseerd om je doelen te halen.

Je doelen per dag zijn:
  • 4000 kcal
  • 44g vet
  • 600g carbs
  • 300g eiwit
Gelijk verdeeld over 5 maaltijden. Hieronder vind je de resultaten van de optimalisatie en de aangepaste recepten. Je wil heel weinig vet eten, dus olie-achtige ingrediënten heb ik zo veel mogelijk weggelaten uit de resultaten.


Resultaten

Totaal kilocalorieën = 4034 (target = 4000)
Kilocalorieën maaltijd 1 = 800 (target = 800)
Kilocalorieën maaltijd 2 = 834 (target = 800)
Kilocalorieën maaltijd 3 = 800 (target = 800)
Kilocalorieën maaltijd 4 = 800 (target = 800)
Kilocalorieën maaltijd 5 = 800 (target = 800)
Totaal fat = 71 (taget = 44)
Totaal carbs = 447 (taget = 600)
Totaal prot = 333 (taget = 300)
Maaltijd 1 fat = 14 (target = 9)
Maaltijd 1 carbs = 104 (target = 120)
Maaltijd 1 prot = 56 (target = 60)
Maaltijd 2 fat = 16 (target = 9)
Maaltijd 2 carbs = 85 (target = 120)
Maaltijd 2 prot = 74 (target = 60)
Maaltijd 3 fat = 4 (target = 9)
Maaltijd 3 carbs = 90 (target = 120)
Maaltijd 3 prot = 75 (target = 60)
Maaltijd 4 fat = 11 (target = 9)
Maaltijd 4 carbs = 90 (target = 120)
Maaltijd 4 prot = 67 (target = 60)
Maaltijd 5 fat = 24 (target = 9)
Maaltijd 5 carbs = 75 (target = 120)
Maaltijd 5 prot = 60 (target = 60)

Menu

Maaltijd 1 - Havermout drinkontbijt met banaan en vanille

130g banaan
1g vanillestokje
98g volkoren havermout
388 mL halfvolle melk
35g Body & fit whey perfection

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1194173/havermout-drinkontbijt-met-banaan-peer-en-vanille

Maaltijd 2 - CLT Sandwich met pulled chicken

168g kipfilet
2g uienpoeder
153g trostomaten
23g romaine sla
4g kerriepoeder
6 sneeen stevig donker meergranen brood
9ml appelazijn
33g magere yoghurt

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1189273/clt-sandwich-met-pulled-chicken

Maaltijd 3 - Nicoise met bonen

409g lima bonen
161g tonijnstukken in water
22g sjalotten
8g mosterd
8g witte wijnazijn
256g cherrytomaten
457g sperziebonen

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1191944/nicoise-to-go-met-bonen

Maaltijd 4 - Stoof met kikkererwten, tomaat, paprika en tonijn

44g rode ui
44g gele paprika
6g knoflook
1g gemalen komijnzaad
420g kikkererwten
48g tomatenblokjes
9g peterselie
150 tonijnstukken in water

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1195859/stoof-met-kikkererwten-tomaat-paprika-en-tonijn

Maaltijd 5 - Noedels met broccoli en paprika

8g knoflook
138g rode paprika
431g broccoli
235g dikke noodles
8g gember
171g mager rundergehakt
1g five spice

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1193777/eenpansnoedels-met-broccoli-en-paprika
 
Lekker praktische hoeveelheden :o

420g kikkererwten
Dit is ook wel een uitdaging voor de meeste mensen om weg te krijgen

Ik vind dit wel interessant. Doe je dit met lineaire optimalisatie (of in dit geval nog beter integer programming)?
 
Laatst bewerkt:
Burrito haha ja je hebt gelijk. Ik dacht kies een paar niet-standaard recepten om het concept te laten zien en Jasper Balster eet alles zei hij ;)

Klopt, mixed integer linear programming. Het optimaliseren voor de calorieën en macro's is goed te doen, zeker als je makkelijke gerechten kiest zoals kip/rijst/broc. Maar ik probeer te kijken hoe ver ik kan gaan met meer ingewikkelde recepten en constraints op de smaak van het originele recept.

Vraag me wel af hoe veel mensen zin hebben om voor 5+ maaltijden zo ingewikkeld te koken, dus misschien is het minder geschikt voor bodybuilding en beter als lifestyle ding voor mensen die vooral lekker willen koken en een beetje letten op wat ze eten.
 
Hoi,

Sinds ik serieus met voeding bezig ben merk ik dat het te veel tijd kost om lekkere recepten aan te passen voor mn macro doelen en eet ik niet zo gevarieerd als ik zou willen. Dit bracht me op het idee om een tool te maken die op basis van energiebehoefte, macronutrienten verdeling en het aantal maaltijden per dag automatisch recepten zo aanpast dat ze voldoen aan mijn doelen.

Ik heb nu een programma waarmee ik automatisch de ideale hoeveelheden voor mijn recepten kan uitrekenen en het lijkt me leuk om te kijken of anderen er ook wat aan hebben. Voor wie geïnteresseerd is kan ik proberen een menu voor een dag te maken. Het is dus gericht op makkelijk en snel varierende menu's maken, niet op het uitrekenen van energiebehoefte of macro verdeling.

Als je het wil proberen kun je me een verzoek sturen, dan kijk ik of ik een goed schema kan maken. Misschien werkt het nog niet perfect met elk recept, maar dan kom ik terug met feedback (sommige ingredienten zullen altijd moeilijk blijven).

Wat heb ik nodig:
  • Calorie doel per dag
  • Macro doelen per dag (g)
  • Calorie doelen per maaltijd/snack
  • Macro doelen per maaltijd/snack (g)
  • Wat je wil eten per maaltijd/snack (ingredienten, linkjes naar recepten etc.)
Wat krijg je terug:
  • Een menu met voor jouw recepten per ingredient het aantal gram om optimaal je doelen te halen
  • Een overzicht van de doel calorieën en macro's tov de waarden in het berekende menu

Evt kun je ook gewoon de excel sturen die je nu gebruikt maar dan is er waarschijnlijk weinig te optimaliseren. Ben benieuwd of iemand hier interesse in heeft.
Hallo,

Werkt je tool ook met bepaalde voorkeuren?

Ik eet bijvoorbeeld geen gluten en koemelk.

Dion
 
Back
Naar boven