MuscleMeat

Automonteur en krachttraining (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

erwin280

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
3 mrt 2007
Berichten
8.271
Waardering
819
Hallo.

Jaren heb ik hier rondgehangen op het forum. Misschien dat enkelen van de oude garde me nog zullen kennen maar het is al zeker 10+ jaar geleden.

Ik begon met trainen op mijn 17e met 65kg, de eerste jaartjes heb ik met veel plezier gesport en heb hier in die tijd heel veel geleerd maar ik hield ook heel erg van feesten dus ik ging er nooit helemaal voor. Later heb ik wel serieus getraind en zeker wat bereikt maar dat hield ook op.

Nu ben ik inmiddels weer een jaar bezig met ontroesten van mijn kennis en lichaam. Ben een jaar alleen maar bezig geweest met uitvoering en stabilisatie maar ben toch wel vooruit gegaan. Nu wilde ik een stapje verder gaan en daadwerkelijk weer beginnen met krachttraining en hoger te gaan in gewicht maar het lukt niet. Ik train alsnog ver van mijn max maar ik loop tegen veel problemen op.
Ik krijg overal pijntjes. Ellebogen, schouders, rug, neck, polsen, duimen, noem het maar op. Ik ben inmiddels 34 en een baan als automonteur is ook zwaar. Mentaal knal ik er wel doorheen maar ik merk dat mijn lichaam vaak op is en vermoeid is en niet op een lekkere manier. Ben toch maar door gegaan omdat je altijd even door die eerste fase heen moet maar door de last van mijn ellebogen ben ik nu weer een maand gestopt al is de pijn wel bijna weg.
Zijn hier mensen die een zwaar beroep en krachttraining combineren en dan heb ik het niet over de 20 jarigen want dan ben je zoizo onverwoestbaar.

Ik weet en voel dat ik geen 20 meer ben maar aan de andere kant vind ik 34 ook nog niet echt een leeftijd dat je rustiger aan moet gaan doen.
Ik vond het in het verleden ook nog wel iets lastiger om het te combineren op sommige dagen maar toen trainde ik ook bijna op mijn max, niet te vergelijken met nu.

Hoe zit dat met jullie jongens? Verlicht me met jullie ervaringen plz.
 
38, ex bouwvakker, kapotte onderrug. Doe niet rustiger aan, probeer wel iets slimmer te zijn dan 'vroegah'. Pijntjes horen er wel bij, maar zou niet al te erg moeten zijn.
Gezond eten en effectief opwarmen (dus niet per se lang) zijn wel belangrijk als je al wat meer boterhammetjes hebt gegeten.
 
38, ex bouwvakker, kapotte onderrug. Doe niet rustiger aan, probeer wel iets slimmer te zijn dan 'vroegah'. Pijntjes horen er wel bij, maar zou niet al te erg moeten zijn.
Gezond eten en effectief opwarmen (dus niet per se lang) zijn wel belangrijk als je al wat meer boterhammetjes hebt gegeten.
Maar je bent dus gestopt met de bouw? Is dat vanwege je rug? Ik weet zelf ook van geen opgeven maar de combinatie lijkt me toch wel op te breken langzamerhand tot op het punt dat ik keuzes ga overwegen.
Doel is toch wel om weer lekker met gewichten te kunnen smijten maar als je dan de volgende dag de halve dag met een holle rug boven je hoofd aan het werk bent of er zitten een paar bouten vast in een moeilijke hoek dan is het niet zo fijn combineren.
 
Ik was vroeger ijzervlechter, en deed ook PL. met 28j ben ik gaan gebruiken, dus dat is niet eerlijk. Ken ook wel stratenmakers en grondwerkers die PL doen, maar niet meer op mijn leeftijd gecombineerd
 
Maar je bent dus gestopt met de bouw? Is dat vanwege je rug? Ik weet zelf ook van geen opgeven maar de combinatie lijkt me toch wel op te breken langzamerhand tot op het punt dat ik keuzes ga overwegen.
Doel is toch wel om weer lekker met gewichten te kunnen smijten maar als je dan de volgende dag de halve dag met een holle rug boven je hoofd aan het werk bent of er zitten een paar bouten vast in een moeilijke hoek dan is het niet zo fijn combineren.
Slechte arbeidsmarkt ttt. Rug is iets later begonnen, maar mijn hele leven lang intensief gesport en gewerkt. Tot het niet meer ging. Tien jaar geleden bij het tafel dekken door de rug gegaan (go figure), sindsdien is het wat het is.
Je kunt als je werkt nu eenmaal niet constant op je houding letten, om nog maar te zwijgen over eventuele werkdruk. Anderzijds zag ik ook veel 60+ bouwvakkers die lachend met 80kg last op de rug de steiger opliepen. Er spelen zoveel factoren mee bij hoe gezond je oud word, je kunt niet meer dan een beetje je best doen daar waar mogelijk. En vooral niet te veel mee bezig zijn.
Ga lekker met die gewichten gooien, wel met beleid. Aarzel niet om naar de ha of fysio te gaan. Doe er lekker wat yoga ofzo bij zodat je geen stijve plank wordt. Eet gezond, geniet af en toe van wat lekkers en dan gaat het goedkomen :flexbiceps:
 
Hier net zo ! Hernia in l4/l5 ,37 eigenaar van een bedrijf en dus keihard vloerenlegger van die ouderwetse rollen marmoleum die nog steeds 240 kilo wegen . Ik herken je gevoel …… einde dag standaard moe , lichamelijk veel vermoeide spieren .

Juiste voeding , met oa magnesium , vis olie etc werken bij mij wel .
Echter moet ik wel zeggen dat ik trt zet ….. en die aanpassing heeft me ook geholpen .
 
Misschien heb je wat aan sport massage en of cupping.
 
Misschien te snel terug willen op het oude niveau?

Meer RIR overhouden ook al kun je het mentaal erg veel aan?

Misschien wist je het al maar bij pijntjes aan de pezen kun je beter geen rust nemen, pezen werken anders dan spieren. Pijnloos door blijven bewegen met iets minder load is perfect voor peespijntjes. Algehele rust en je krijgt van die jojo blessures.

Totaal geen zware baan, maar ik merk dat flexibiliteit ook wel belangrijker word naarmate het ouder worden.
 
Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat het beroep van automonteur fysiek zwaar is / kan zijn.

Wat maakt het precies zwaar? Gewoon het feit dat je heel de dag in de weer bent met maar weinig momenten om ff te zitten enzo? En je moet je soms in allerlei posities manoeuvreren om ergens bij te kunnen, lol.
 
Ik leg me de laatste tijd meer toe op isometrics, isotonics, iso-motion en dynamic tension, mijn fysiek is nu beter dan ooit en geen last meer van oude blessures en pijntjes. In het weekend train ik nog wat met vrije gewichten en de kracht zit ook nog wel goed.
Dit is een heel fijne manier om nog jaren door te kunnen gaan maar je moet ervoor openstaan.
 
Ik leg me de laatste tijd meer toe op isometrics, isotonics, iso-motion en dynamic tension, mijn fysiek is nu beter dan ooit en geen last meer van oude blessures en pijntjes. In het weekend train ik nog wat met vrije gewichten en de kracht zit ook nog wel goed.
Dit is een heel fijne manier om nog jaren door te kunnen gaan maar je moet ervoor openstaan.
1685002704131.png


Niks ten nadele van je argument, foto was alleen best leuk vond ik
 
Een lul was ik al, maar nu ook nog eens een oude lul van 53.

Op den duur train je niet meer zozeer om progressie te boeken, maar meer om bestaande resultaten nog zo lang mogelijk te behouden.
Vechten tegen lichamelijk verval kan heel frustrerend zijn, maar het alternatief -helemaal niets doen- lijkt me nog veel erger.

Hou ouder je wordt, des te beperkter je energie en herstellend vermogen.
Ook kun je je steeds minder veroorloven qua slechte voedingsgewoonten.
Je lichaam wordt steeds "kritischer" en daarom is het zaak om steeds slimmer te trainen en prioriteiten te stellen.
Gelukkig heb in dat opzicht geen zwaar-slopend lichamelijk werk, dus ik houd nog wel wat fut over.

Pijntjes tijdens het trainen horen er helaas bij, kwestie van leren om er "om heen" te trainen.
Wachten tot de pijntjes weg gaan gaat op een bepaald punt niet meer gebeuren.
Als dat dus als dat reden is om niet te trainen, dan zul je waarschijnlijk nooit meer trainen.
 
Een lul was ik al, maar nu ook nog eens een oude lul van 53.

Op den duur train je niet meer zozeer om progressie te boeken, maar meer om bestaande resultaten nog zo lang mogelijk te behouden.
Vechten tegen lichamelijk verval kan heel frustrerend zijn, maar het alternatief -helemaal niets doen- lijkt me nog veel erger.

Hou ouder je wordt, des te beperkter je energie en herstellend vermogen.
Ook kun je je steeds minder veroorloven qua slechte voedingsgewoonten.
Je lichaam wordt steeds "kritischer" en daarom is het zaak om steeds slimmer te trainen en prioriteiten te stellen.
Gelukkig heb in dat opzicht geen zwaar-slopend lichamelijk werk, dus ik houd nog wel wat fut over.

Pijntjes tijdens het trainen horen er helaas bij, kwestie van leren om er "om heen" te trainen.
Wachten tot de pijntjes weg gaan gaat op een bepaald punt niet meer gebeuren.
Als dat dus als dat reden is om niet te trainen, dan zul je waarschijnlijk nooit meer trainen.
Om je heen kijken naar de shape/conditie van niet trainende, bankhangende leeftijdsgenoten, zou al voldoende motivatie moeten geven om door te gaan.
 
Slechte arbeidsmarkt ttt. Rug is iets later begonnen, maar mijn hele leven lang intensief gesport en gewerkt. Tot het niet meer ging. Tien jaar geleden bij het tafel dekken door de rug gegaan (go figure), sindsdien is het wat het is.
Je kunt als je werkt nu eenmaal niet constant op je houding letten, om nog maar te zwijgen over eventuele werkdruk. Anderzijds zag ik ook veel 60+ bouwvakkers die lachend met 80kg last op de rug de steiger opliepen. Er spelen zoveel factoren mee bij hoe gezond je oud word, je kunt niet meer dan een beetje je best doen daar waar mogelijk. En vooral niet te veel mee bezig zijn.
Ga lekker met die gewichten gooien, wel met beleid. Aarzel niet om naar de ha of fysio te gaan. Doe er lekker wat yoga ofzo bij zodat je geen stijve plank wordt. Eet gezond, geniet af en toe van wat lekkers en dan gaat het goedkomen :flexbiceps:
Bouwvakkers die met 80kg last op de rug de steiger opliepen zijn de skinny fatte kale mannetjes in de sportschool die hun setje pull downs met 40kg onderbreken om dit verzonnen feit aan iedereen te vertellen. Meestal blijkt dan dat ze ook een Harley Davidson hebben gehad.
 
44 komt er dit jaar op de teller te staan… geen zwaar fysiek werk maar vooral onregelmatige uren. 6 weken ploegenstelsel. Ik vroeg deze week nog aan de osteopaat vanwaar de stijfheid komt… yoga zou mij moeten helpen om terug wat flexibeler te worden en toch nog verder te genieten van de krachttraining!
 
Ellebogen, schouders, rug, neck, polsen, duimen, noem het maar op.
Misschien eens een goede sportfysio zoeken? Ook als het slijtage is, zijn er vaak wel oefeningen om het één en ander te beperken of ondersteunen.

Qua werk moet je wss nog een jaar of dertig.
 
Back
Naar boven