Wat denk jij dat de reden is dat Overeem de laatste jaren niet meer presteert? Is het de coaching/training? Is hij eigenlijk gewoon geen wereldtopper in de UFC? Of zijn de jaren bij hem toch iets sneller gaan tellen dan bij de gemiddelde vechter?
Ja dat is een moeilijke en eigenlijk een beetje gissen. Beetje pech zit er ook tussen in de partijen tegen big foot en brown want voor hetzelfde geld hadden die gewonnen kunnen worden en hadden we de hele discussie niet en verder het hele pakketje wat je zelf al zegt training/coaching.
De wil om te winnen is er heus wel maar om in die gemoedstoestand te komen en te blijven van de eerste seconde tot de laatste is zo makkelijk niet, zeker als je veel gewonnen hebt.
Die gemoedstoestand(zoals ik het maar noem) is van cruciaal belang. Zo cruciaal dat je hem ook in de training moet hebben cq op kunnen roepen. Want zoals je traint vecht je ook. Dat is echt zo!
Recentelijk heb ik hier ook een periode persoonlijk mee te maken. Op hoog niveau kan iedereen een stoot, trap of klem maken maar hoe je hem maakt zit een wereld van verschil.
Het niveau van mijn zoon is natuurlijk lager maar des te makkelijker kun je zien wat ik bedoel als je de laatste 2 partijen bekijkt.
Laatste partij ging op dat vlak goed maar schommelde het nog wel. Als je zijn eerste actie in de 2e ronde bekijkt dat was goed en dat moet je dan de hele partij kunnen brengen en versla je alles en iedereen. Op andere momenten kwam hij in de buurt dus dat maakte het een goede partij, in tegenstelling tot de partij daarvoor waar hij er ver vanaf zat.
Wat ik bedoel te zeggen is dat hij heus niet zoveel beter is geworden in die korte periode(en Alistair dus niet slechter), men noemt het de wil om te winnen maar die is er altijd wel. Niemand stapt tenslotte de ring in om zich af te laten werken. Het is complexer dus noem het liever gemoedstoestand.
En hoe je daar dus komt en blijft heeft met alle factoren te maken, als een schakel niet klopt ga je mank in deze. Zeker op top niveau.
Een heel verhaal maar vind het momenteel een interessante materie om dat we zelf in dat proces zitten.