MuscleMeat

Baantjeszwemmen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Kymboxo

Novice
Lid geworden
4 apr 2016
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
88kg
Vetpercentage
16%
Hallo iedereen,

Ik was van plan om tijdens de cut twee dagen cardio te gaan doen en twee dagen ga ik baantjeszwemmen. Ik wilde aan jullie vragen of jullie baantjeszwemmen een goede cardio is voor de cut.

Verder zie ik alle proffesionele zwemmers altijd met een goede schouders, borstkas en rug. Komt dit door het zwemmen? Ik zou van jullie graag willen weten welke spieren je traint met borstcrawl en of ik de dagen dat ik alleen ga zwemmen( gewoon normaal tempo, niet super intensief) moet zien als een workout of gewoon als een rustdag.

Ik snap namelijk dat je met baantjeszwemmen ook je spieren traint, maar volgensmij is het niet zo erg dat je je hele fitnessschema hierop moet afstellen toch?
 
Om te kunnen sprinten (in het water) zul je kracht nodig hebben in je schouders, rug, armen, benen en core. De spiermassa bij zwemmers word volgensmij wel nog apart getrained om sneller te worden.
Naar mijn mening is zwemmen heel goed, aangezien je je hele lichaam gebruikt. Je bovenlichaam met borstcrawl, onderlichaam tegelijk met je beenslag en je core om recht te blijven liggen en sneller te kunnen gaan. Als je low intensity gaat zwemmen, zal je je schema hier niet op af te hoeven stellen.
Als je gaat intervallen, zou ik goed naar je lichaam luisteren en kijken hoeveel/of je er last van hebt.
 
Zwemmers doen ook aan krachttraining.

Maar wil je wat resultaat moet je wel een beetje kunnen zwemmen en niet zo als velen op een granny tempo.
 
Oh nee ik wilde baantjeswemmen puur op cardio basis. Ik wilde het niet als een soort van krachttraining gebruiken.

Ik wil alleen graag weten welke spieren belast worden met het zwemmen(dat weet ik nu inmiddels) en of een normaal tempo baantjeszwemmen(borstcrawl) kan worden gezien als een rustdag of dat ik hier echt mijn schema op moet aanpassen.

Stel je voor ik fitness de maandag en de woensdag. De dinsdag doe ik baantjeszwemmen, kan ik de dinsdag dan zien als een rustdag voor mijn spieren aangezien ik een normaal en niet intensiefg tempo aanhoud? Of moet ik dan toch maar de donderdag ipv de woensdag gaan fitnessen?
 
Ik zou dan 'n keer baantjes zwemmen op een tempo dat je 40 min(duurtraining) vol kunt houden en de andere keer een interval training er van maken;
8x100m(2 banen op en neer bij een 50m bad) op 80% en daarna 100m in rustig tempo.

Door intervallen bouw je snelheid op en heb je wat meer trainingprikkels door de variatie.

Ik zou de dinsdag dan niet als rustdag zien. Zou in je (amateur) sportschema altijd sowieso 1 verplichte rustdag inlassen.
 
Doelde ook niet op kt gericht.
Als je zwemmen als cardio wil gebruiken moet je t wel beetje kunnen en geen oma tempo aanhouden
 
Met zwemmen verbrand je Kcal's.
Dus als je hiermee een deficit creëert dan draagt het bij aan vetverlies.

Dus zeer zeker vook bruikbaar om te cutten.
 
Back
Naar boven