MuscleMeat

Baat bij dagelijkse stretches? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
1.101
Waardering
1.091
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Op dit moment loop ik bij de chiropractor en ik krijg nu wel mee om meerdere torso/yoga achtige stretches te gaan doen omdat hier 'winst' te behalen valt. De eerste winst was al geboekt met een fietsmeting.

Ik doe al hamstring en bilspier stretches en merk dat ik langer lager in het stuur kan fietsen van mijn wielrenfiets terwijl ik eerst na 30min rugpijn had. Voor het eerst een specifieke verbetering.

Nu ben ik vooral benieuwd op welke manier jullie baat hadden, of juist niet, bij stretches. Wat merk je specifiek aan verbetering of is het vooral ter voorkoming van evt. blessures?
Hoe zorg je dat jullie het blijven volhouden wanneer je bijv. niets merkt?
Zijn er (torso) stretches die jullie kunnen aanraden?
Nut of onzin van stretches volgens jullie?
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet overbodig om eens te kijken waardoor je moet stretchen. Als de echte oorzaak een disbalans, verkeerde houding of je mobiliteit is, heb je er meer aan om dat aan te pakken.

Doe je soms zittend werk?
 
Misschien niet overbodig om eens te kijken waardoor je moet stretchen. Als de echte oorzaak een disbalans, verkeerde houding of je mobiliteit is, heb je er meer aan om dat aan te pakken.

Doe je soms zittend werk?

Ja zittend en dus ook extra bezig om naast het werk actief te zijn en tijdens het werk met een correcte houding te zitten en tussendoor genoeg te bewegen. Oorzaak van de spanning is alleen wel een val geweest (nek op zandbank), het beroep maakt herstel niet makkelijker, maar niet de oorzaak dus.
 
Ja zittend en dus ook extra bezig om naast het werk actief te zijn en tijdens het werk met een correcte houding te zitten en tussendoor genoeg te bewegen. Oorzaak van de spanning is alleen wel een val geweest (nek op zandbank), het beroep maakt herstel niet makkelijker, maar niet de oorzaak dus.
Als een goede houding niet automatisch gaat, dan is het misschien goed om eens kritisch te kijken naar je stoel en de hoogte van je bureau?
 
Als een goede houding niet automatisch gaat, dan is het misschien goed om eens kritisch te kijken naar je stoel en de hoogte van je bureau?
Je moet het ook niet te letterlijk lezen of ik leg het niet precies genoeg uit, kies zelf maar. De vragen waar ik wat meer over wil weten staan er, de rest is puur om het wat context te geven. Niet om ruimte voor een andere discussie te geven. Zal het maar even direct aangeven alvorens we in een eindeloze discussie belanden waarin ik moet blijven aangeven dat dit niet het doel is dit topic.

Maar bedankt, onderstreept maar weer eens dat context vaak verwarrend is of een opening tot iets wat je helemaal niet wil bespreken. :D Intro dus wat korter en bondiger gemaakt!
 
Ik merk wel dat sinds ik een kantoorbaan heb, ik zo stijf als een hark ben. Bij mij helpt het dagelijkse stretchen daar goed tegen. Wel groot nadeel is dat zoiets echt heel tijdelijk is, 1 dag niet stretchen is de volgende dag stijf. Ik probeer nu gewoon meer te bewegen door de dag heen en dat helpt om erg goed.
 
Ik merk wel dat sinds ik een kantoorbaan heb, ik zo stijf als een hark ben. Bij mij helpt het dagelijkse stretchen daar goed tegen. Wel groot nadeel is dat zoiets echt heel tijdelijk is, 1 dag niet stretchen is de volgende dag stijf. Ik probeer nu gewoon meer te bewegen door de dag heen en dat helpt om erg goed.
Welke stretches heb je het meest baat bij denk je?
 
Stretchen zijn zo veel verschillende ideeën over, voor de belasting of erna of zelfs tijdens.
Na het fietsen, stretch ik een beetje, hamstring en glutes vooral, maar ook de quadriceps en kuiten.
Tijdens het benen trainen in de sportschool als ik iets voel wat niet goed voelt. Om te checken.
Ik denk er vaak gewoon niet aan, ook omdat ik twijfel of het ' werkt ' .
Het is wel eens voorgekomen dat ik juist van het stretchen last kreeg van de onderrug.
Zag afgelopen week dat Frank Zane het strechen wel aan raad. Aangezien dat een streef fysiek is, misschien toch maar gaan doen. Maar ja... hij deed vast wel meer.
 
Stretchen zijn zo veel verschillende ideeën over, voor de belasting of erna of zelfs tijdens.
Na het fietsen, stretch ik een beetje, hamstring en glutes vooral, maar ook de quadriceps en kuiten.
Tijdens het benen trainen in de sportschool als ik iets voel wat niet goed voelt. Om te checken.
Ik denk er vaak gewoon niet aan, ook omdat ik twijfel of het ' werkt ' .
Het is wel eens voorgekomen dat ik juist van het stretchen last kreeg van de onderrug.
Zag afgelopen week dat Frank Zane het strechen wel aan raad. Aangezien dat een streef fysiek is, misschien toch maar gaan doen. Maar ja... hij deed vast wel meer.
Haha nou ja dat had ik dus ook jaren, tot nu ik direct resultaat kreeg op de fiets. Vandaar dat ik nu denk van, misschien toch maar wat verder bekijken.

Stijfheid dus ook vooral voelbaar in de benen? Hier tenminste wel, alleen het is natuurlijk een gehele keten van onder naar boven, dus wellicht dat torso stretches dan ook wel enorm effect kunnen hebben bedacht ik dus.
 
Ja dat heb je goed. Achterkant benen strechen, scheelt spanning op de onderrug spieren.
Via fietsfora vind je wel de juiste streches.
 
Ik vind stretchen nodig, en niet voor bommas van 70, toch LM? Elke dude die ik spreek in de gym kan ofwel niet deftig deadliften of squatten omdat hij te tight is. En merk ik zelf ook als ik niet stretch en/of mobiliteitsoefeningen, maar wil wel nog steeds zo diep mogelijk kunnen maar met die tightness krijg ik pijntjes, dus voor mij helpt dat blessures te voorkomen.

Hoe zorg je dat jullie het blijven volhouden wanneer je bijv. niets merkt?
Die vraag snap ik niet echt, maar wss dat je geen resultaat ziet ofzo idk? Maar probeer eens in een asian squat te zitten, volgens mij kunnen amper mensen dat en als je wat gaat stretchen/oefenen/mobiliteit oefeningen doet zie je daar wel vlug resultaat in.

Btw, LM, volgens mij ben jij een hark, dus jij hebt t zeker nodig.

Edit: maar dan idd zoals Bokito zegt, gewoon stretchen voor te stretchen, mweh. Misschien als je een split wilt kunnen ofzo? Of als je een 70 plusser ;) bent die moeite heeft met op een stoel te zitten, is vgm meestal t geval van lack aan beweging/souplesse Maar stretchen voor squats kan imo iedereen baat aan hebben
 
Laatst bewerkt:
Ik vind stretchen nodig, en niet voor bommas van 70, toch LM? Elke dude die ik spreek in de gym kan ofwel niet deftig deadliften of squatten omdat hij te tight is. En merk ik zelf ook als ik niet stretch en/of mobiliteitsoefeningen, maar wil wel nog steeds zo diep mogelijk kunnen maar met die tightness krijg ik pijntjes, dus voor mij helpt dat blessures te voorkomen.

Hoe zorg je dat jullie het blijven volhouden wanneer je bijv. niets merkt?
Die vraag snap ik niet echt, maar wss dat je geen resultaat ziet ofzo idk? Maar probeer eens in een asian squat te zitten, volgens mij kunnen amper mensen dat en als je wat gaat stretchen/oefenen/mobiliteit oefeningen doet zie je daar wel vlug resultaat in.

Btw, LM, volgens mij ben jij een hark, dus jij hebt t zeker nodig.

Edit: maar dan idd zoals Bokito zegt, gewoon stretchen voor te stretchen, mweh. Misschien als je een split wilt kunnen ofzo? Of als je een 70 plusser ;) bent die moeite heeft met op een stoel te zitten, is vgm meestal t geval van lack aan beweging/souplesse Maar stretchen voor squats kan imo iedereen baat aan hebben
Veel mensen kunnen voordelen hebben van stretchen voor het squatten, ik hoef gelukkig niet te stretchen voor squats. Maar die hele mobility drills van half uur+ die ik mensen zie doorlopen voordat ze ook maar 1 squat denken te kunnen doen vind ik doorgaans vrij overdreven. Er zijn veel mensen die alles overdoen en te veel aandacht geven aan (te) kleine details, onder andere stretchen.
 
  • Like
Waarderingen: LM
Veel mensen kunnen voordelen hebben van stretchen voor het squatten, ik hoef gelukkig niet te stretchen voor squats. Maar die hele mobility drills van half uur+ die ik mensen zie doorlopen voordat ze ook maar 1 squat denken te kunnen doen vind ik doorgaans vrij overdreven. Er zijn veel mensen die alles overdoen en te veel aandacht geven aan (te) kleine details, onder andere stretchen.
Je hebt geluk, ik krijg overal pijn in de heupregio & kan niet diep genoeg zakken want hamstring & kuiten trekken te hard zonder ff warm te stretchen. Maar ja nee inderdaad, moet niet langer duren dan 15 minuten imo daarna pakt t teveel energie in beslag vind ik.
 
Gewoon krachttraining bevat elke rep al een weighted stretch. ;)

Even opwarmen om in de juiste positie te kunnen komen, sure, maar ik heb het idee dat die weighted stretch van full rom oefeningen en dan vooral na een moment pauze kracht zetten vanuit het extreemste punt sterk bijdraagt aan een algehele flexibiliteit.

Of je moet echt iets willen behalen dat daar aan voorbij gaat, dan helpt het wel om er dagelijks hele trainingen op zich aan te besteden.
 
Even opwarmen om in de juiste positie te kunnen komen, sure, maar ik heb het idee dat die weighted stretch van full rom oefeningen en dan vooral na een moment pauze kracht zetten vanuit het extreemste punt sterk bijdraagt aan een algehele flexibiliteit.
Dit is inderdaad precies wat ik de sterkere mensen bij mij in de gym zien doen die wel wat moeten stretchen, voornamelijk weighted stretches met de oefening zelf want dan vind je juist de extremen waar je tegenaan loopt.
 
Ja dus jullie vinden voor/tijdens de oefening rekken het fijnste. Een dagelijkse routine lijkt door de frequentie effectiever, maar dat is overkill volgens jullie?
 
Dynamisch stretchen is over het algemeen verstandiger als warming up, statisch stretchen kun je beter buiten de trainingen om doen, als je het al wilt doen.

Ik raad persoonlijk vrijwel iedereen aan om iets van dynamisch stretchen te doen vóór een training waarin je compound lifts uitvoert, en niet alleen met het doel van het (tijdelijk) vergroten van flexibiliteit / range of motion in de gewrichten. Ik denk dat het een goede manier is om de hartslag wat omhoog te krijgen, de bloedsomloop te bevorderen, coördinatie tussen verschillende gewrichten / spiergroepen die je bij een bepaalde lift nodig hebt te vergroten en je training te visualiseren. Voor mij is het onderdeel van de schakeling van een 'normale' modus naar de trainingsmodus. Ik heb daar zelf een korte routine in van plusminus 10 minuten, maar ik merk en zie dat iedereen daar eigenlijk naar verloop van tijd zijn/haar eigen routine in ontwikkelt, gebaseerd op persoonlijke omstandigheden. Het overgrote deel van dat stretchwerk is met een bepaalde weerstand; een resistance band of gewicht.

Statisch stretchen zou ik alleen doen bij duidelijke problematiek m.b.t. de flexibiliteit van bepaalde spieren, maar ik moet zeggen dat binnen de krachtsport dit toch maar zelden het geval is, in elk geval zolang we het niet over olympic lifts hebben. Het niet kunnen halen van diepte op squats is vaak bijvoorbeeld een kwestie van het veranderen van de voetpositie en daarnaast gewoon veel en vaak squatten.
 
Kan je je niet beter afvragen wat jouw lichaam nodig heeft?

Zittend werk en/of op een racefiets zitten doen blijkbaar iets met een mens, dan moet je daar iets tegenover stellen wat voor jou werkt.

Matt Wenning heeft het vaak over wat BW-oefeningen na lang zitten (werk, vliegen, auto, motor. SL squats met iets om op te zitten, (elevated) plank, toe touches, SL reversed hypers. Dit zou helpen met activeren van spieren en stimuleren van de bloedsomloop.

Zelf zou ik het meer moeten doen buiten trainingen om. Tijdens de training zoek ik vaak eerst met geen of weinig gewicht (stok of stang) naar de gewenste diepte en houding.
 
Je hebt geluk, ik krijg overal pijn in de heupregio & kan niet diep genoeg zakken want hamstring & kuiten trekken te hard zonder ff warm te stretchen. Maar ja nee inderdaad, moet niet langer duren dan 15 minuten imo daarna pakt t teveel energie in beslag vind ik.
300kg aan de bar dan zak je vanzelf wel :')
 
Back
Naar boven