Fitness Seller

Shift to 'hybrid athlete' (BB + running) (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Heb het uit een mountainbiketijdschrift (het Duitse Freeride dacht ik, ze hadden het over pommes), waarin werd geargumenteerd dat je zelfs als wedstrijdrijder te dik, of in ieder geval niet wedstijdslank, kon worden door de cheatmeals nadien. En een halve mountaibikemarathon duurt typisch 3-4 uur.
Appels?
 
In dit geval wel.
Gebaseerd op een artikel in een mountainbiketijdschrift? Ik vind je redenatie nogal zwak, eerlijk gezegd. Natuurlijk kun je ook als wedstrijdrijder dik worden als je veel traint en teveel (vr)eet, kijk maar naar Jan Ullrich vroeger. Ik snap alleen niet wat dat met mijn specifieke energieverbruik te maken heeft.
 
Gebaseerd op een artikel in een mountainbiketijdschrift? Ik vind je redenatie nogal zwak, eerlijk gezegd. Natuurlijk kun je ook als wedstrijdrijder dik worden als je veel traint en teveel vreet, kijk maar naar Jan Ullrich vroeger. Ik snap alleen niet wat dat mijn specifieke energieverbruik te maken heeft.

Het is niet mijn redenering of mening. Veel fanatieke fietsers kunnen maar niet afvallen en naar dat interessante gegeven is onderzoek gedaan dat door het Duitse blad Freeride (kan ook het gerelateerde blad Bike zijn geweest) op ludieke wijze, met foto van een bakje patat, gepubliceerd is.
 
Veel hardlopers kunnen ook niet afvallen, maar ik verbruikte tot zo'n 900 kcal/uur op wedstrijdtempo.
 
Laatst bewerkt:
.

''De MET-waarde (Metabolic Equivalent of Task) is een meeteenheid binnen de fysiologie voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost, vergeleken met de hoeveelheid benodigde energie in rust. Eén MET komt overeen met de ruststofwisseling ofwel basaalstofwisseling, de hoeveelheid energie die verbruikt wordt tijdens stilzitten.

Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger de MET-waarde. De MET-waarde wordt uitgedrukt als de hoeveelheid verbrande kilocalorieën, per lichaamsgewicht in kilo, per aantal uur. Iemand die zwaarder is, verbruikt meer calorieën (kcal) per uur dan iemand die minder zwaar is, omdat zij hun eigen gewicht ook verplaatsen. MET-waarden van 3 of tot en met 5,9 zijn matig intensieve activiteiten. MET-waarden van 6 of hoger zijn zwaar intensieve activiteiten.''

1592154081725.png


Een MET-waarden van 8 dus. Lijkt mij redelijk toch?

66 KG x 8 = 528 kcals per uur. Twee uur fietsen zit je dus inderdaad ruim boven de 1000 kcals per uur.
 
Er zijn best wat factoren die meespelen. Op mijn wielrenfiets zoef ik zo met 30 km/uur. Op mijn stadsfiets met boodschappen moet ik flink aanpoten om boven de 20 te fietsen. Gewicht, lengte, leeftijd, geslacht, hartlag, conditie, vetpercentage, banden, type fiets, wind. Best gebruik je een sporthorloge/fitnesstracker (of als je echt fanatiek bent doe je een VO2-max test).
 
Het is niet mijn redenering of mening. Veel fanatieke fietsers kunnen maar niet afvallen en naar dat interessante gegeven is onderzoek gedaan dat door het Duitse blad Freeride (kan ook het gerelateerde blad Bike zijn geweest) op ludieke wijze, met foto van een bakje patat, gepubliceerd is.

Wat een onzin, ketting op rechts, en harder trappen.
Mtb A. marathon, 50km 1800 hoogtemseters, in een kleine 4 uur 3336 kcal.
Mbt marathon B. 70 km en rond de 1duizend hoogtemeters in 3en een half uur 3400 kcal.
Mbt marathon C 53km en 1900 hoogtemeters in drie en een half uur 3221 kcal.
Dit op een lichaamsgewicht van 83 kilo.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
Er zijn best wat factoren die meespelen. Op mijn wielrenfiets zoef ik zo met 30 km/uur. Op mijn stadsfiets met boodschappen moet ik flink aanpoten om boven de 20 te fietsen. Gewicht, lengte, leeftijd, geslacht, hartlag, conditie, vetpercentage, banden, type fiets, wind. Best gebruik je een sporthorloge/fitnesstracker (of als je echt fanatiek bent doe je een VO2-max test).

Altijd even een sport en vermogen testje doen, mocht je fiets ambities hebben.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Ik denk dat die zogenaamd fanatieke wielrenners graag een (kratje) pils drinken en in het weekend misschien goed bezig zijn v.w.b. sporten, maar doordeweeks op kantoor zitten en geen gebakje overslaan. Slechts een paar aannames. Niet lukken om af te vallen betekent niet dat fietsen (of welke sport dan ook) automatisch niet geschikt is om af te vallen. Feit is wel dat ene sport wat effectiever is dan de ander, maar wielrennen is wel een van de sporten waarbij verbranding (net als hardlopen) hoog is indien je dit intensief doet.
 
Uiteindelijk heeft ook dit gewoon met plussen en minnen te maken.
Mijn voormalige baas reed met z’n dikke vette reet op een racefiets regelmatig een rit van 200+ KM. En maar klagen dat’ie zich kapot moest fietsen om af te vallen. Maar ondertussen lag z’n la vol met snickers en mars. En gewoon een halve tube majo over z’n friet.

Tjah dan zal het wel moeilijk worden om gewicht te verliezen.
 
Het is niet mijn redenering of mening. Veel fanatieke fietsers kunnen maar niet afvallen en naar dat interessante gegeven is onderzoek gedaan dat door het Duitse blad Freeride (kan ook het gerelateerde blad Bike zijn geweest) op ludieke wijze, met foto van een bakje patat, gepubliceerd is.
Daar had ik geen last van. :D
En het klopt ook wat je hier schrijft. Het heeft alleen niets te maken met mijn verbranding op de racefiets. En ja, ik heb ook genoeg inspanningstesten gedaan waarbij VO2max, hartslag en vermogen op anaerobe drempel, etc, etc zijn bepaald. Dus ik weet wel een beetje waar ik over praat.
 
Uiteindelijk heeft ook dit gewoon met plussen en minnen te maken.
Mijn voormalige baas reed met z’n dikke vette reet op een racefiets regelmatig een rit van 200+ KM. En maar klagen dat’ie zich kapot moest fietsen om af te vallen. Maar ondertussen lag z’n la vol met snickers en mars. En gewoon een halve tube majo over z’n friet.

Tjah dan zal het wel moeilijk worden om gewicht te verliezen.
Kijk maar eens goed rond op een mooie zondag. Genoeg recreatieve toerfietsers met een buikje te zien. En halverwege de rit uiteraard een terrasje pakken voor koffie met appeltaart met slagroom, want dat hebben we wel verdiend!
 
Daar had ik geen last van. :D
En het klopt ook wat je hier schrijft. Het heeft alleen niets te maken met mijn verbranding op de racefiets. En ja ik heb ook genoeg inspanningstesten gedaan waarbij VO2max, hartslag en vermogen op anaerobe drempel, etc, etc zijn bepaald. Dus ik weet wel een beetje waar ik over praat.

Ok. Het verhaal sloot wel goed aan bij mijn eigen ervaring. Mijn eigen verklaring was dat ik te weinig met relatief lage hartslag trainde.
 
Maandag 15-6-2020

Kracht, LB (legs & abs):

Oefeningsets x repsgewichtprogressie
Pistol squat11,11,11,12BW*4 mm dieper (38,3 cm)
Bulgarian split squat11,11,11,12BW + 32,9 kg+2,5 kg
Unilateral RDL4x1530 kg+2,7 kg
Unilateral standing calf raise4x17BW + 23,6 kg-1 rep
Unilateral banded leg curl4x1520 kg band
Static ab crunch85,83,89,74 [sec]8 kg+ 1 sec, +1,25 kg

BW = bodyweight
 
Sterke bulgarian split squat zeg :cool:
 
Sterke bulgarian split squat zeg :cool:
Grapje zeker? Bij gebrek aan zware gewichten doe ik al high reps.
p.s. Om verwarring te voorkomen, dit is het totaalgewicht wat ik vasthoud, dus niet per arm. :cool:
 
Grapje zeker? Bij gebrek aan zware gewichten doe ik al high reps.
p.s. Om verwarring te voorkomen, dit is het totaalgewicht wat ik vasthoud, dus niet per arm. :cool:

Dat was een serieus compliment :) Ik dacht inderdaad dat het enkele dumbbells waren van 32.5 KG.
Maar als het totaal is dan gaat’ie nog steeds lekker!
 
Dinsdag 16-6-2020

Kracht, Upperbaaaaady

Oefeningsets x repsgewichtprogressie*
1. Push up10,10,10,11BW + 15,5 kg-2 reps, +2,6 kg
2. Unilateral dumbbell OHP4x1714,9 kg+5 reps
3. Unilateral dumbbell biceps curl4x1314,2 kg-3 reps, +0,6 kg
4. Unilateral overhead triceps extension4x1620 kg band+4 reps
5. Unilateral dumbbell side raise4x1510,9 kg+4 reps
6. Chin up13,13,12,11BW+3 reps
7. Dip8,8,8,7BW+3 reps
8. Inverted row4x13BW

* progressie in reps is het totaal aantal reps meer of minder, opgeteld over alle 4 sets! Dus als ik bijvoorbeeld van 4x10 naar 4x11 ga, dan noteer ik: +4 reps.

Omdat het in eerste instantie te druk was met fitboys&girls in het parkje, heb ik oefeningen 6,7 en 8 (die ik dus buiten in het parkje doe) nu als laatste gedaan i.p.v. als eerste. Ik houd er niet van om compounds te doen na isolatie. Ondanks dat toch nog progressie gemaakt op deze oefeningen.

Verder heb ik besloten mij cardiosessies (racefiets) hier niet meer te loggen. Lijkt me niet echt interessant op een bodybuilding forum.
 
Back
Naar boven