MuscleMeat

Shift to 'hybrid athlete' (BB + running) (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

  • Waarom dan niet een db press doen? Zodat je alsnog je borst beter aanspreekt
     
    Waarom dan niet een db press doen? Zodat je alsnog je borst beter aanspreekt
    Nooit over nagedacht eigenlijk. Is een dumbbell press een betere borstoefening dan een close grip bench? En zo ja, waarom?
     
    Dinsdag 14-7-2020
    Back to the gym: training 14
    Lower body + abs: training 7

    OefeningMateriaal12 juli14 juligewicht🡽reps🡽
    1. romanian deadliftbarbellkg10,10,10x77½10,10,10x80+2½
    2. hip thrustbarbellkg10,10,10x858,8,10x90+5-4
    3. leg pressmachinekg10,10,10x9011,11,11x90+3
    4. unilateral lying leg curlmachinekg12,12,12x7½10,10,10x8¾+1¼-6
    5. standing calf raisemachinekg15,15,15x7012,13,14x75+5-6
    6. adductormachinelbs20,20,20x13019,19,19x135+5-3
    7. abductormachinelbs20,20,20x10519,19,19x110+5-3
    8. ab crunchmachinelbs18,18,18x11020,18,16x115+5

    Rechter adductor werd een beetje gevoelig tijdens RDL's. Niks ernstigs en ook niet echt last van op adductor machine en leg press, maar wel even in de gaten houden. Langzaam blijven verzwaren. Herstel nog steeds top (14 trainingen in 14 dagen!).

    Goede 'vibe' vandaag in de gym. Lekker rustig en vooral veel 'dedicated' lifters aanwezig. Dus weinig bokito-gedrag, gymshark crew of fluffy fitgirl moves gezien. ;)
     
    Laatst bewerkt:
    135 kg op de adductor machine? :eek:
    Ben benieuwd wat voor machine dat is. Een ook die Unilateral Leg Curl. 8 ¾ ?
     
    135 kg op de adductor machine? :eek:
    135 lbs ≈ 60 kg (staat ook netjes in de tabel, als je goed kijkt). Moet ik een foto maken van het apparaat?
    Een ook die Unilateral Leg Curl. 8 ¾ ?
    Yep. Een plate loaded lying leg curl, waar ik 5 + 2½ + 1¼ aan schijfjes op doe. Unloaded is de weerstand ook al iets van 9,5 kg meen ik. Ook hier fotootje nodig?
     
    Laatst bewerkt:
    p.s. We zijn het er toch wel over eens dat het gewicht op een machine vaak niet zo veel zegt? Hangt helemaal van de constructie van het apparaat af (o.a. hefbomen, etc, etc).
     
    Laatst bewerkt:
    p.s. We zijn het er toch wel over eens dat het gewicht op een machine vaak niet zo veel zegt? Hangt helemaal van de constuctie van het apparaat af (o.a. hefbomen, etc, etc).
    Helemaal mee eens. Gewichten tellen alleen maar bij de freeweight oefeningen en zelfs dan kan er nog over de uitvoering een discussie zijn.
     
    Nooit over nagedacht eigenlijk. Is een dumbbell press een betere borstoefening dan een close grip bench? En zo ja, waarom?

    Tuurlijk. Grotere ROM en closegrip is natuurlijk meer vanuit de triceps.
     
    Tuurlijk. Grotere ROM en closegrip is natuurlijk meer vanuit de triceps.
    Maar wel minder makkelijk zwaar uit te voeren. En hoe smal is zijn closegrip voor zijn geraamte?
     
    Maar wel minder makkelijk zwaar uit te voeren. En hoe smal is zijn closegrip voor zijn geraamte?

    Want?

    Cgbp is geen ideale oefening voor de pecs, hoe je het ook went of keert. Er zijn tig betere alternatieven.
     
    Ik vind het een lastige oefening omdat ik niet eerst mijn schouders in een goede positie kan brengen voordat ik de dumbbells omhoog breng. Verder vind ik een hoog percentage tov je 1RM ontzettend lastig met dumbbells. CGBP, is niet ideaal nee, maar wanneer is het echt closegrip en wanneer is het iets smaller dan optimaal? De reden dat CGBP hem beter bevalt kan ook een DB press in de weg zitten.
     
    Ik vind het een lastige oefening omdat ik niet eerst mijn schouders in een goede positie kan brengen voordat ik de dumbbells omhoog breng. Verder vind ik een hoog percentage tov je 1RM ontzettend lastig met dumbbells. CGBP, is niet ideaal nee, maar wanneer is het echt closegrip en wanneer is het iets smaller dan optimaal? De reden dat CGBP hem beter bevalt kan ook een DB press in de weg zitten.

    Dat probleem heb ik niet. Een hoog percentage van je 1rm moet ook lastig zijn. Snap niet echt waar je naartoe wilt. Omdat jij problemen hebt met de uitvoering is cgbp ineens een betere oefening voor de chest?
    Wat hem beter bevalt weet ik niet, dat heb ik niet gelezen. Ik reageer puur op de stelling of db press een betere alternatief is voor de chest dan de cgbp, het antwoord daarop is 'ja'.
    Wanneer spreek je van cg? Dat kan al vanaf een handje smaller dan je reguliere grip, afhankelijk van hoe wijd die dan is. In principe mag hij zo smal zijn tot het niet meer comfortabel is voor je polsen.
     
    Ik ben door de opmerkingen van Furryx94 en Camelus toch eens na geen denken over mijn schema. De enige oefening voor borst die ik nu doe is de close grip paused bench, niet super close grip, maar wel aanzienlijk smaller dan standaard, om de dag 3 werksets. Omdat dit een minder goede borstoefening is, ben ik op zoek naar wat extra prikkels voor de borst en ik zit zelf aan de cable fly te denken als tweede borstoefening. Wat denken jullie hiervan? De kabels zet ik dan op schouderhoogte vast, dus lager dan in deze afbeelding weergegeven:

    iu

    Bij deze oefening ligt de nadruk (i.t.t. bij de close grip bench) op adductie van de bovenarm. Voordeel t.o.v. een dumbbell bench is de constante spanning over de volledige beweging.
     
    Laatst bewerkt:
    Constante spanning heb je ook met presses.
    Wat is de rede dat je cgbp wilt blijven doen als primaire chestoefening?
     
    Constante spanning heb je ook met presses.
    In een dumbbell bench press heb je bovenin de beweging toch vrijwel geen spanning meer op de borst, omdat je armen verticaal staan?
     
    Wat is de rede dat je cgbp wilt blijven doen als primaire chestoefening?
    Belangrijkste redenen voor mij zijn dat je relatief veel gewicht kunt pakken, goed kunt overloaden in kleine stapjes en altijd dezelfde ROM gebruikt.
     
    In een dumbbell bench press heb je bovenin de beweging toch vrijwel geen spanning meer op de borst, omdat je armen verticaal staan?
    Geen spanning is als je op de bank ligt te lamballen. De dumbbells oefenen gedurende de hele beweging spanning uit op de spier. Je zult ook bovenin de beweging weerstand moeten bieden tegen de zwaartekrach die de dumbbells naar de grond toe trekken. Klinkt wat cryptisch misschien, maar je snapt wel wat ik bedoel toch? Jij verwart denk ik het stretch gevoel met spanning, wat onderin de beweging inderdaad groter is.

    Je ROM bij een DB press is groter omdat je handen dichter naar elkaar toe bewegen bovenin de beweging. En omdat je ellebogen verder naar buiten wijzen (ipv langs je lichaam zoals bij CGBP) komt er meer spanning op de borst ipv schouders.
     
    Belangrijkste redenen voor mij zijn dat je relatief veel gewicht kunt pakken, goed kunt overloaden in kleine stapjes en altijd dezelfde ROM gebruikt.

    Dus cgbp kan je zwaarder pakken dan de reguliere bench? Dat betekend dat je triceps in verhouding sterker zijn en met die oefening zal dat ook zo blijven. Zelfde ROM en overloaden geldt ook bij andere oefeningen zoals db press, chest press.
     
    Back
    Naar boven