AndroidHealthClinic

Bakboter zonder lactose?

Bezoekers in dit topic

volgens mij zit er altijd wel iets van lactose in koe-producten... (ook al is het weinig)
met intolerantie zal dat wel loslopen, met allergie niet.

(al is in dit geval geloof ik van beide geen sprake)
Misschien niet altijd 100% lactose vrij, maar er zit praktisch niks in dus als je intolerant bent kun je het gewoon eten.
 
Misschien niet altijd 100% lactose vrij, maar er zit praktisch niks in dus als je intolerant bent kun je het gewoon eten.

Toch bedankt maar heb me keuze toch laten vallen op de Becel Keuken (gele fles). Heb liever gewoon geen koemelk erin.
 
Je kan ook gewoon in olijfolie bakken, werkt goed en smaakt ook erg goed
 
Toch bedankt maar heb me keuze toch laten vallen op de Becel Keuken (gele fles). Heb liever gewoon geen koemelk erin.
Prima

Maar je moet wel weten dat dat ontzettend slecht voor je lichaam is, en dat roomboter lactose vrij is (waar ook geen koemelk in zit oid)

Mja eigenwijs he ;)
 
Ben je zo erg intolerant voor lactose dat je niet eens een beetje uit roomboter kunt verdragen? Dan ben je een heel special geval.
 
Dat zeg ik niet maar waarom een beetje als het ook zonder kan? Het is iig beter dan die croma die ik jarenlang gebruikte. En begrijp niet echt wat er zo slecht aan moet zijn maar oke.

Wou eerste instantie voor die kokosolie gaan maar die kon ik nergens vinden, ben nu beetje op internet kijken maar is vrij prijzig..
 
Laatst bewerkt:
1. Zucht

2. Lol

3. Voor de zoveelste keer, roomboter is lactose vrij :o waarom moet je per se 0 komma 0 lactose binnenkrijgen trouwens?
 
Lieve schat stop met zeuren het komt van koe af en blijft liever eigenwijs :o . Als je zo lief wil zijn weet je waar ik ergens kokosvet of olie vandaan kan toveren? Heb op internet gekeken maar zie allemaal verschillende soorten.
 
Lieve schat stop met zeuren het komt van koe af en blijft liever eigenwijs :o . Als je zo lief wil zijn weet je waar ik ergens kokosvet of olie vandaan kan toveren? Heb op internet gekeken maar zie allemaal verschillende soorten.
Lol meneer de Hinduist, waarom om advies vragen als je het zelf allemaal zo goed weet..
 
Lol meneer de Hinduist, waarom om advies vragen als je het zelf allemaal zo goed weet..

Roomboter bestaat uit koemelk, het zou best kunnen dat er geen lactose inzit en waarschijnlijk heb je ook hier wel gelijk in, maar mij is altijd verteld room bevat lactose. Maar om nog een poging te wagen en terug te komen op het kokosvet gedeelte als je me tenminste nog wil helpen :o Dit schijnt blijkbaar toch het gezondste te zijn:)
 
Roomboter bestaat niet uit koemelk, roomboter is gemaakt van het vet dat in koemelk zit. En alleen omdat het van een koe komt betekent niet dat er lactose in zit, er zit bv geen lactose in rundvlees.

Maar oke,

eentje die ik al eerder postte:
http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-Extra-Virgin-Coconut-Oil-54-fl-oz-1-6-L/7311

Of deze, speciaal voor jou:
http://www.koopjesdrogisterij.nl/products/display/kokosnootolie-2

Let vooral op de ''koemelkeiwitvrij'' en ''laktosevrij'' :D

Moet niet zo moeilijk te vinden zijn op google
 
Roomboter bestaat niet uit koemelk, roomboter is gemaakt van het vet dat in koemelk zit. En alleen omdat het van een koe komt betekent niet dat er lactose in zit, er zit bv geen lactose in rundvlees.

Maar oke,

eentje die ik al eerder postte:
http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-Extra-Virgin-Coconut-Oil-54-fl-oz-1-6-L/7311

Of deze, speciaal voor jou:
http://www.koopjesdrogisterij.nl/products/display/kokosnootolie-2

Let vooral op de ''koemelkeiwitvrij'' en ''laktosevrij'' :D

Moet niet zo moeilijk te vinden zijn op google

Thanks! is wel verrekes duur spul zeg.. Na wat gezocht te hebben denk al dat ik weet wat je bedoelde over die Becel :o omdat namelijk de verhouding van omega 3/6 1:6 dus je hebt er niet eens iets aan..
 
Thanks! is wel verrekes duur spul zeg.. Na wat gezocht te hebben denk al dat ik weet wat je bedoelde over die Becel :o omdat namelijk de verhouding van omega 3/6 1:6 dus je hebt er niet eens iets aan..
Np.

Verhouding tussen linolzuur (omega 6) en linoleenzuur (omega 3) an sich is irrelevant. Die verhouding waar ze het over hebben gaat namelijk over de verdeling van prostaglandinen e.d. (hormoonachtige stoffen die bij allerlei processen betrokken zijn), maar die worden niet van linolzuur en linoleenzuur gemaakt.

Linolzuur wordt omgezet naar arachidonzuur (AA), en die prostaglandinen worden van AA gemaakt.
Linoleenzuur wordt omgezet naar eicosapentaeenzuur (EPA) en uiteindelijk naar docosahexaeenzuur (DHA). Omzettingsefficientie is in alle gevallen uitermate belabberd overigens.

EPA is hetzelfde als AA, maar een veel zwakkere versie. EPA kan AA vervangen.
De essentie van die omega3/6 ratio waar ze 't vaak over hebben gaat in wezen over de effecten die die vetzuren op inflammatie hebben. Inflammatie is de reactie van je lichaam op ontstekingen e.d., het herstel/bescherm proces van je lichaam.

AA bevordert inflammatie, m.a.w. het versnelt het inflammatoire proces. EPA, dat dus een veel zwakkere versie is, zwakt dit proces dus af.

Aangezien inflammatie bij aardig wat ziektes betrokken is, zo ook hart- en vaatziekten, wordt soms gedacht dat een te hoge omega-3/6 ratio nadelig is. Visolie, dat rijk is aan EPA, vertraagt dus de ontwikkeling van hart- en vaatziekten en wordt daarom gedacht beschermend te zijn, bijvoorbeeld.

Inflammatie zorgt ook voor een intensere pijn, daarom wordt visolie soms ook aanbevolen bij gewrichtspijn. Het is echter ook een sleutel factor bij spiergroei en herstel, dus vanuit bodybuilding oogpunt wil je niet dat inflammatie gestoord wordt, anders zal je herstel vertraagd worden.

Maar de daadwerkelijke ratio die er toe doet is dus die van AA (dat in eieren en vlees zit) en EPA (dat in vis/visolie zit). Voor ons bb-ers is een hoge ratio gewenst. Hoef je niet meteen bang te zijn dat deze ratio opeens de ontwikkeling van allerlei ziektes versnelt, want dat kan alleen gebeuren als die ziektes daadwerkelijk aan het ontwikkelen zijn natuurlijk. Dat laatste kun je prima voorkomen door gezond bezig te zijn (met eten en sporten).

Verder zorgt een hoge linolzuur inname (veel te vinden in nootjes, pinda's, plantaardige olie) ook voor die hoge omega-3/6 ratio. Punt is je meervoudig onverzadigde vetinname zo laag mogelijk te houden, bij een te hoge onverzadigde vet inname gaat je lichaam kankeren (letterlijk en figuurlijk), en kunnen cellen nog maar sub-optimaal functioneren. Dat is ook een punt met die ratio. Daarom dus de meeste plantaardige olien sowieso vermijden, die zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren. En niet overdrijven met pinda's, nootjes, pindakaas en olijfolie.

Meer info hier: http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/essentiele-vetzuren-334632/



ok grote post :D
 
Dat is vrij duidelijk, wel een beetje ingewikkeld maar DHA is eigenlijk wat we nodig hebben. Als ik nu kijk naar me croma en becel :o ben ik er niet echt veel op vooruit gegaan behalve het melk gedeelte dan;p.

Kijk nog wel even kokosvet is een optie maar wel een erg dure en weet niet of dat er wel in zit..
 
Dat is vrij duidelijk, wel een beetje ingewikkeld maar DHA is eigenlijk wat we nodig hebben. Als ik nu kijk naar me croma en becel :o ben ik er niet echt veel op vooruit gegaan behalve het melk gedeelte dan;p.

Kijk nog wel even kokosvet is een optie maar wel een erg dure en weet niet of dat er wel in zit..
Klopt, DHA is essentieel voor het lichaam.

De wetenschap heeft volgens haar definitie linoleenzuur als essentieel bestempeld (1. kan het lichaam niet zelf aanmaken, 2. heeft het nodig voor overleven, omdat het er DHA van kan maken). Maar je lichaam kan niets met wetenschappelijke definities, DHA is wat het wil.

Al die commerciele bakolie producten zoals Becel zijn dikke troep, gewoon de traditionele olien/vetten gebruiken (zoals kokosolie, roomboter, olijfolie).

Kokosolie is inderdaad wat duurder, daarom zijn roomboter en olijfolie gangbaarder. Als je echt geen roomboter wilt gebruiken kun je ook voor olijfolie kiezen, mits je niet op al te hoge temperatuur kookt/bakt.
Al kun je ook in andere dierlijke vetten bakken als je wilt, is wel wat minder conventioneel hehe (zoals varkensvet, eendenvet, ..)
 
Je hebt er wel veel verstand van zeg:), mag ik vragen hoe je hier allemaal achter bent gekomen? Of gewoon veel gelezen op internet?

Maar eigenlijk is deze Becel nog meer troep als Croma vanwege de vele omega 6 vetten, hoe jij het hierboven beschreven hebt?

Maar supermarkt huismerken Olijfolie is allemaal zelfde toch
 
Je hebt er wel veel verstand van zeg:), mag ik vragen hoe je hier allemaal achter bent gekomen? Of gewoon veel gelezen op internet?

Maar eigenlijk is deze Becel nog meer troep als Croma vanwege de vele omega 6 vetten, hoe jij het hierboven beschreven hebt?

Maar supermarkt huismerken Olijfolie is allemaal zelfde toch
Lezen, goed zijn met bronnen uitkiezen, gezond verstand gebruiken

Ik ben geen fan van Becel, die Croma is stukken beter, namelijk voor de helft verzadigd vet, en deze is chemisch ontzettend stabiel, dus erg bestendig tegen hitte. Maar zit ook wat plantaardige olie in verwerkt plus andere onnodige (en mogelijk ongewenste) dingen.

Kies bij olijfolie een koudgedrukte olie, van de eerste druk bij voorkeur (extra virgine), met een beetje goud gele kleur (dan komt ie van volledig rijpe olijven). En wat minder doorzichtig (dan is ie ongefilterd).
 
Klopt, DHA is essentieel voor het lichaam.

De wetenschap heeft volgens haar definitie linoleenzuur als essentieel bestempeld (1. kan het lichaam niet zelf aanmaken, 2. heeft het nodig voor overleven, omdat het er DHA van kan maken). Maar je lichaam kan niets met wetenschappelijke definities, DHA is wat het wil.

Al die commerciele bakolie producten zoals Becel zijn dikke troep, gewoon de traditionele olien/vetten gebruiken (zoals kokosolie, roomboter, olijfolie).

Kokosolie is inderdaad wat duurder, daarom zijn roomboter en olijfolie gangbaarder. Als je echt geen roomboter wilt gebruiken kun je ook voor olijfolie kiezen, mits je niet op al te hoge temperatuur kookt/bakt.
Al kun je ook in andere dierlijke vetten bakken als je wilt, is wel wat minder conventioneel hehe (zoals varkensvet, eendenvet, ..)

Heeft ALA ook nog andere functies, of gebruikt je lichaam het alleen maar voor omzetting naar DHA en en EPA?

Lezen, goed zijn met bronnen uitkiezen, gezond verstand gebruiken

Ik ben geen fan van Becel, die Croma is stukken beter, namelijk voor de helft verzadigd vet, en deze is chemisch ontzettend stabiel, dus erg bestendig tegen hitte. Maar zit ook wat plantaardige olie in verwerkt plus andere onnodige (en mogelijk ongewenste) dingen.

Kies bij olijfolie een koudgedrukte olie, van de eerste druk bij voorkeur (extra virgine), met een beetje goud gele kleur (dan komt ie van volledig rijpe olijven). En wat minder doorzichtig (dan is ie ongefilterd).

Mij is verteld dat je extra virgine over je salade gooit en je goedkope olijfolie gebruikt om te bakken (niet te heet) dit omdat het enigste verschil tussen die twee het aantal antioxidanten is. Met bakken gaan die anti-oxidanten kapot, dus heb je niks aan extra virgine?

Of zit er ook gewoon verschil tussen soorten vetten in beiden oliën?
 
Lezen, goed zijn met bronnen uitkiezen, gezond verstand gebruiken

Ik ben geen fan van Becel, die Croma is stukken beter, namelijk voor de helft verzadigd vet, en deze is chemisch ontzettend stabiel, dus erg bestendig tegen hitte. Maar zit ook wat plantaardige olie in verwerkt plus andere onnodige (en mogelijk ongewenste) dingen.

Kies bij olijfolie een koudgedrukte olie, van de eerste druk bij voorkeur (extra virgine), met een beetje goud gele kleur (dan komt ie van volledig rijpe olijven). En wat minder doorzichtig (dan is ie ongefilterd).

Oke dan ga ik straks de supermarkt is in om olijfolie te halen, maar is gefilterd niet beter? Hehe al dat moeilijk gedoe van mij had gister meteen zo fles kunnen halen dan zit altijd goed, liefst kokos mja dat zit er voor die prijs gewoon niet bij me in (arm studentje:o)
 
Heeft ALA ook nog andere functies, of gebruikt je lichaam het alleen maar voor omzetting naar DHA en en EPA?



Mij is verteld dat je extra virgine over je salade gooit en je goedkope olijfolie gebruikt om te bakken (niet te heet) dit omdat het enigste verschil tussen die twee het aantal antioxidanten is. Met bakken gaan die anti-oxidanten kapot, dus heb je niks aan extra virgine?

Of zit er ook gewoon verschil tussen soorten vetten in beiden oliën?

Dat van die extra virgine lees ik ook op internet, denk dat je de gewone moet hebben of geraffineerde? Die extra virgine schijnt niet goed voor het bakken van vlees omdat smaak verloren gaat?
 
Back
Naar boven