XXL Nutrition

Bakboter

Bezoekers in dit topic

Je eet toch niet omdat je het lekker vind, je eet toch om te groeien.
Ik vind het in bakboter ook niet te vreten dat vlees, dus maakt mij inderdaad ook niet uit waar het in gebakken wordt : P
 
Je bent 22... desnoods zelf je stukkie vlees bakken?
Dan leer ik toch even liever in een korte uitleg uit aan me ouders hoe ze het even kunnen beter bereiden. :p
 
als het gehakt is kan je beter gewoon een antiaanbaklaag nemen en zo goed als zonder boter/olie. Als je het niet te vreten vindt kan je kijken naar andere soorten gehaktkruiden
 
Dan leer ik toch even liever in een korte uitleg uit aan me ouders hoe ze het even kunnen beter bereiden. :p
De bereiding die je ouders doen is gewoon normaal.
Waarom moeten zij zich aanpassen naar jou omdat jij alles exact wil berekenen?

En daarbij... hoe exact denk jij dat je schema is? Voedingswaardes op producten zijn gebaseerd op metingen die eens per x jaar moeten worden herhaald (volgens wet en regelgeving rondom voedingproducten). Alle producten kunnen zo 10% in kcal afwijken of soms wel heel veel meer. Ook zit er van nature meer variatie in.
Runderlappen bij de ene slager/supermarkt kunnen bijvoorbeeld 180 kcal per 100 gr bevatten en bij een ander 200 of 220 kcal.
Nu zal t bij biefstuk of kip minder afwijken maar ook dit kan 100-125 kcal per 100 gr zijn. Soms de bovengrens en sms de ondegrens. Dat geldt ook met zuivel etc. Natuurlijke producten wijken altijd af.
Dus of er nu 10 of 12 gram boter opgenomen wordt... Daar zal je schema niet op vallen of staan.

Als jij elke dag dezelfde bereiding hebt en je rekent er xx kcal voor in je schema en je zit op onderhoud bijvoorbeeld en je komt niet aan of valt niet af. Of die xx dan 20 kcal is of 80 kcal.... je inname blijft gelijk. Het blijven schattingen.
 
De bereiding die je ouders doen is gewoon normaal.
Waarom moeten zij zich aanpassen naar jou omdat jij alles exact wil berekenen?

En daarbij... hoe exact denk jij dat je schema is? Voedingswaardes op producten zijn gebaseerd op metingen die eens per x jaar moeten worden herhaald (volgens wet en regelgeving rondom voedingproducten). Alle producten kunnen zo 10% in kcal afwijken of soms wel heel veel meer. Ook zit er van nature meer variatie in.
Runderlappen bij de ene slager/supermarkt kunnen bijvoorbeeld 180 kcal per 100 gr bevatten en bij een ander 200 of 220 kcal.
Nu zal t bij biefstuk of kip minder afwijken maar ook dit kan 100-125 kcal per 100 gr zijn. Soms de bovengrens en sms de ondegrens. Dat geldt ook met zuivel etc. Natuurlijke producten wijken altijd af.
Dus of er nu 10 of 12 gram boter opgenomen wordt... Daar zal je schema niet op vallen of staan.

Als jij elke dag dezelfde bereiding hebt en je rekent er xx kcal voor in je schema en je zit op onderhoud bijvoorbeeld en je komt niet aan of valt niet af. Of die xx dan 20 kcal is of 80 kcal.... je inname blijft gelijk. Het blijven schattingen.
Dat ben ik ook zeker met je eens dat de kcal per product altijd zullen afwijken en nooit 100% kloppen. En normaal gesproken kijk ik ook zeker niet zo kieskeurig op een grammetje meer of minder. Maar dit gaat niet om 10/12 gram boter, maar om 55 gram boter. En dat vind ik nog al zonde want dat is toch al gauw 400kcal voor alleen de boter alleen al dan. Die kcal spaar ik dan liever op, of besteed ik liever aan iets wat ik echt lekker vindt!
 
Voor 200 gram gehakt wordt 55 gram boter gebruikt en al die boter eet je ook daadwerkelijk op?
 
Voor 200 gram gehakt wordt 55 gram boter gebruikt en al die boter eet je ook daadwerkelijk op?
300 gram gehakt totaal, 3 gehakt ballen van 100 gram per stuk. Blijft wel wat vet in de pan liggen uiteraard.
 
Als dat mager rundergehakt is, dan zit daar al 12-15% vet in, ik zou me niet druk maken om de hoeveelheid boter of olie waar je dat in bakt, maar eerder om het vetgehalte van het gehakt.
 
Als dat mager rundergehakt is, dan zit daar al 12-15% vet in, ik zou me niet druk maken om de hoeveelheid boter of olie waar je dat in bakt, maar eerder om het vetgehalte van het gehakt.
In welk opzicht druk maken? qua callorieen?
 
Je geeft zelf aan je druk te maken over kcal van een beetje boter.
Dan kan je je ook druk maken of je gehakt nu 12 of 15 gr vet bevat ;)

Daarbij...
55 gr boter voor alles
Blijft ca.de helft van in de pan zitten
Dus ca 25 gr boter over 3 gehaktballen... dus ca. 8 gram vet

Als t gehakt 12 gram vet bevat is het en zeg maar ca. 200 kcal per 100 gram
Als t gehakt 15 gram vet bevat is het en zeg maar ca. 225 kcal per 100 gram
Dus wat maak je je druk om het bakken... of dat nu 8 of 10 gram vet per gehaktbal is, is dan ook maar gerommel in de marge (tov het gehakt)
 
Je geeft zelf aan je druk te maken over kcal van een beetje boter.
Dan kan je je ook druk maken of je gehakt nu 12 of 15 gr vet bevat ;)

Daarbij...
55 gr boter voor alles
Blijft ca.de helft van in de pan zitten
Dus ca 25 gr boter over 3 gehaktballen... dus ca. 8 gram vet

Als t gehakt 12 gram vet bevat is het en zeg maar ca. 200 kcal per 100 gram
Als t gehakt 15 gram vet bevat is het en zeg maar ca. 225 kcal per 100 gram
Dus wat maak je je druk om het bakken... of dat nu 8 of 10 gram vet per gehaktbal is, is dan ook maar gerommel in de marge (tov het gehakt)
Ok bedankt. maar dat is dus inclusief de kcal die al op de verpakking van het vlees staan, want die reken ik uiteraard ook mee. Dat is om precies te zijn 330 kcal voor 200 gram extra mager rundergehakt, en daar zitten 24 gram vetten in. Maar bedankt zover, want ik had eigenlijk verwacht dat van die 55 gram boter alles in je vlees zou trekken. Maar gelukkig is dat dus niet zo! Dan reken ik gewoon ongeveer 15 gram bereidingsvet.
 
Dus je eet 2 gehaktballen?
 
Ik zou mij niet zo'n zorgen maken om het beetje boter dat aan je vlees blijft pakken.

Desnoods leg je het vlees na het bereiden op een stuk keukenrol om het vet te absorberen.
 
Ik zou mij niet zo'n zorgen maken om het beetje boter dat aan je vlees blijft pakken.

Desnoods leg je het vlees na het bereiden op een stuk keukenrol om het vet te absorberen.
Dankjewel! ook een optie inderdaad.
 
Back
Naar boven