Aanvullend op mijn vorige post
@Dumbel
Als we kijken naar de biomechanica van de mens en zelfs naar andere zoogdieren dan zie je dat de wervelkolom een bijzondere structuur is. Het is een aaneenschakeling aan gewrichtjes die met elkaar in verbinding staan en daardoor ook invloed op elkaar uitoefenen. De ruggenwervel verbind samen met het bekken het onderlichaam en het bovenlichaam aan elkaar. Naast dat deze structuur zeer mobiel is dient deze ook stabiel te zijn en daarvoor dienen de zachte weefsels. Een zeer bijzondere biomechanische structuur in de evolutie want de kern (core) van een wezen kan toch het beste zo sterk en stabiel mogelijk zijn, of niet?
De manier waarop de mens en dieren zich bewegen maakt dat evolutie deze structuur heeft gemaakt zoals deze is. Het feit dat deze structuur in ons lichaam aanwezig is maakt dat het een zeer succesvolle functionele structuur is, dat is de essentie van evolutie. Als we kijken hoe dieren overleven dan zijn lopen, rennen, springen, klimmen en vechten de meest primaire functies om te overleven. Wanneer een van die functies niet optimaal is dan zul je het niet lang overleven. Dit gold ook voor de mens. Deze moest goed kunnen jagen, vechten en soms vluchten om te kunnen overleven. Al deze activiteiten zijn mogelijk door de uitzonderlijk mobiele en sterke structuur van de wervelkolom.
De moderne mens is de heerser geworden van deze planeet en dus is het niet meer noodzakelijk om deze vaardigheden te hebben om te overleven. Wanneer je niet goed kunt lopen, rennen of draaien met je romp dan is dat geen levensbedreigende disfunctie meer zoals dat bij de oermens wel het geval zou zijn geweest. Wanneer je de looppatronen van mensen en zoogdieren bestudeert dan zie je dat de wervels afzonderlijk van elkaar roteren. Je bekken roteert in een andere richting dan je schouders en dit alles is mogelijk doordat je wervels deze overgang van de ene as naar de andere geleidelijk mogelijk maakt.
In deze afbeelding staan met pijlen de assen van het bekken en de schouders weergegeven. De onderste wervels staan in een andere hoek geroteerd t.o.v. de bovenste wervels. Deze rotatie van de wervels is van essentieel belang bij functionele activiteiten van de mens.
Omdat de moderne mens nauwelijks meer loopt en rent (in het dagelijks leven) vanaf pubertijd tot aan de dood krijg je dat het lichaam deze aangeleerde vaardigheden uit je jonge jeugd verliest. Je ziet hele vreemde looppatronen bij mensen naar mate ze ouder worden. Dit omdat de functie van o.a. de wervelkolom in meer of mindere mate disfunctioneel is geworden. Het lichaam is gemaakt om te roteren vanuit de wervelkolom dus is het van cruciaal belang dat de mens ook deze functie traint/gebruikt.
In onze sport en ook in het dagelijks leven wordt ons vaak afgeraden om tijdens een oefening/beweging met gewichten je lichaam te roteren. Hier ben ik het in zekere mate mee eens. Tijdens een zware deadlift of squat lijkt het me niet verstandig om vanuit je wervelkolom te gaan roteren. Je wordt geleerd je scharp te houden, te bracen, om de wervelkolom te beschermen en stabiel te houden. Dat is mijn inziens heel erg verstandig echter wanneer dat een dominerende activiteit is, welke je naast een moderne levensstijl beoefend, dan krijg je dat je deze structuur op een eenzijdige wijze gaat belasten/trainen. Wanneer je je lichaam leert altijd deze mobiele structuur zeer rigide te belasten dan verlies je belangrijke functies in deze structuur. Tevens leer je je lichaam hoe het spanningen (bracen) moet opbouwen en vast te houden waardoor bij disfuncties het lichaam niet meer het vermogen heeft deze spanningen los te laten en gebruik te maken van zijn dynamische vaardigheden binnen deze structuren.
Bij disfunctionele looppatronen zie je bijvoorbeeld dat een mens de roterende functies van de torso/wervelkolom is verloren. Mensen bewegen heel stijf (robot-achtig) en brengen hun armen en torso niet meer naar voren tijdens het lopen. Soms zie je mensen lopen waarbij het bovenlichaam geen enkele beweging vertoont. De armen blijven strak langs het lichaam hangen. De twee slings (AOS en POS) waar in de vorige post over werd geschreven helpen bij de rotatie van de torso t.o.v. het bekken. Wanneer de POS verkort verlengt de AOS en omgekeerd. De verlenging van een sling laad energie op die daarna gebruikt wordt in de verkorting van de sling. Als een soort pendulum vloeien deze spanningen/krachten als een lus door ons lichaam heen. Wanneer deze biomechanische functies optimaal functioneren kost het heel weinig energie om deze activiteiten uit te voeren. Dit in tegenstelling tot de activiteiten die we doen in de sportschool. Op geen enkele wijze bevorderen de klassieke krachtsoefeningen de functies van de AOS en POS en rotatie van de torso/wervelkolom. Daarnaast kosten de bewegingen heel veel energie (vaak
grinden) wat veel
wear and tear veroorzaakt in deze structuren.
Het lichaam zal naast onze levensstijl en sport getraind moeten worden om deze primaire functies uit te kunnen blijven voeren. Vandaar dit topic, eerst moeten de disfuncties aangepakt worden voordat met dit soort complexe bewegingspatronen getraind kan worden. Wanneer deze disfuncties niet worden verwijderd en men begint direct met deze complexe bewegingen dan zullen deze disfuncties aanwezig blijven tijdens deze activiteiten en los je het probleem op termijn niet op. Wanneer je gaat rennen met een gekantelde bekken of geen rotatievermogen dat blijven deze disfuncties aanwezig in je neuropatronen. Om je neuropatronen te resetten dien je eerst op een juiste wijze te kunnen bewegen, zonder disfuncties en dan deze bewegingspatronen opnieuw neurologisch te programmeren. Begin bij simpel en heel geleidelijk ga je naar complex. Beheers je complex dan pas voer je de weerstand op. De uitvoering en beheersing van een functie is hierbij het hoogste doel, niet de prestatie van een activiteit.
Een simpel voorbeeld hoe dit proces werkt. De eerste maanden heb ik hard gewerkt aan het verwijderen van disfuncties en re-tension van andere structuren die inactief waren. Daarna ben ik heel traag de slings gaan activeren en gaan analyseren welke disfuncties tijdens deze oefeningen nog steeds dominant waren. Deze moest ik allemaal verwijderen voordat ik de stap naar complex kon zetten. Vanaf het moment dat de ernstige disfunctionele patronen waren verdwenen heb ik een tijd de juiste patronen neurologisch geprogrammeerd waarna ik kon starten met de dynamische complexe bewegingen. Ik begon enkele maanden geleden met een 4kg kettlebell en nu maanden verder hanteer ik nog steeds dezelfde kettlebell. Doordat ik de afgelopen maanden veel progressie heb geboekt in functieverbetering van mijn AOS en POS en rotatie van de romp is het effect van de 4kg kettlebell enorm veranderd. Mijn rotatiekrachten zijn in testen met ongeveer 50% toegenomen. Ik kan momenteel 2x zoveel kracht generen als dat ik voorheen kon. Mijn rotaties zijn veel krachtiger, vloeiender en sneller geworden en de functie van mijn lichaam is aanzienlijk verbeterd. Door met een kettlebell 2x zo explosief te kunnen zwaaien zijn de trainingen met de 4kg kettlebell van enkele maanden geleden niet te vergelijken met de trainingen die ik momenteel doe.
Het toevoegen van deze trainingen aan je huidige activiteiten zal de functie van je lichaam alleen maar kunnen verbeteren.