MuscleMeat

Banaan tijdens sporteN?

Bezoekers in dit topic

Casper1988

Competitive Bodybuilder
Lid sinds
4 mrt 2014
Berichten
1.720
Waardering
89
Lengte
1m78
Nu is me vaak opgevallen dat veel mensen n banaan eten tijdens d etraining, Snap wel waarvoor het is

Maar bij welke trainingen/wanneer is het handig/slim om tijdens de training n banaan te nemen?
 
Heb ik 1 keer geprobeerd, vrij weinig van gemerkt.

Je kan het beter na de training nemen IMO.
 
Het is wel wetenschappelijk bewezen dat als je een banaan eet ipv trainen dat je minder gained
 
Nu is me vaak opgevallen dat veel mensen n banaan eten tijdens d etraining, Snap wel waarvoor het is

Maar bij welke trainingen/wanneer is het handig/slim om tijdens de training n banaan te nemen?

Volgens mij snap jij het niet...
 
Middenin een KT is sowieso onzin. Het duurt minimaal 30~ minuten (ik denk zelfs langer) voordat je iets daarvan gaat merken. Je ziet het met name bij sporters (tennis/voetbal/hockey etc) dat ze het vlak voor de wedstrijd of in een rustmoment nemen, als ze nog daadwerkelijk een significante tijd moeten presteren. Het eten van zulke snelle suikers geeft met name energie geeft in termen van alertheid/wakkerheid/conditie/energiepeil aanvullen.

Ik vind het persoonlijk een beetje overdreven om tijdens pure KT te denken dat een banaan je gaat helpen. Ik heb persoonlijk nog nooit gehad dat ik halverwege de training zo weinig energie heb dat ik echt behoefte heb aan snelle suikers omdat ik anders m'n training niet af zou kunnen maken (en die banaan kickt echt niet binnen 5 minuten in je lichaam). Als je 's ochtends traint dan kan een banaan voor de training o.i.d wel helpen je wakker te maken, dat is een ander verhaal, maar om nu midden in je KT een banaan te eten gaat geen verschil maken, en als het dat wel doet dan is dat puur omdat het tussen je oren zit (wat overigens wel echt effect kan hebben daar niet van)

Na de training is overigens een ander verhaal, dan heeft het niet zozeer met de training zelf te maken maar voor het herstel van je lichaam en eiwitsynthese te verbeteren.
 
Middenin een KT is sowieso onzin. Het duurt minimaal 30~ minuten (ik denk zelfs langer) voordat je iets daarvan gaat merken. Je ziet het met name bij sporters (tennis/voetbal/hockey etc) dat ze het vlak voor de wedstrijd of in een rustmoment nemen, als ze nog daadwerkelijk een significante tijd moeten presteren. Het eten van zulke snelle suikers geeft met name energie geeft in termen van alertheid/wakkerheid/conditie/energiepeil aanvullen. Ik vind het persoonlijk een beetje overdreven om tijdens pure KT te denken dat een banaan je gaat helpen. Ik heb persoonlijk nog nooit gehad dat ik halverwege de training zo weinig energie heb dat ik echt behoefte heb aan snelle suikers omdat ik anders m'n training niet af zou kunnen maken (en die banaan kickt echt niet binnen 5 minuten in je lichaam). Als je 's ochtends traint dan kan een banaan voor de training o.i.d wel helpen je wakker te maken, dat is een ander verhaal, maar om nu midden in je KT een banaan te eten gaat geen verschil maken, en als het dat wel doet dan is dat puur omdat het tussen je oren zit (wat overigens wel echt effect kan hebben daar niet van) Na de training is overigens een ander verhaal, dan heeft het niet zozeer met de training zelf te maken maar voor het herstel van je lichaam en eiwitsynthese te verbeteren.

En daarmee leg je indirect wel uit wat het effect is. Als het nog ~30 min duurt, dan zal je dus direct na de training die "kick" krijgen, en daar is niks mis mee. Het helpt inderdaad niet echt voor je prestaties tijdens een KT, dan kan je beter ruim voor de training goed eten.

Dus dat die mensen die banaan nemen is dan wel prima (niet nodig), maar het geeft niet het effect dat ze denken dat het geeft. Tenzij je natuurlijk uren lang traint.
 
Ok dus t feit, zie heel veel sporters om me heen n banaan eten.. Is eigenlijk onzin en niet nodig dus?
 
veel suikers dus goed voor de pomp en energie en er zit ook nog eens potassium in wat weer goed is voor krampen enzo (volgens mij)
 
eet een banaan voordat ik ga trainen.
snel verterende suikers, en heb dan nooit honger tijdens trainen.

als je een ''kick'' krijgt van je banaan moet je hem uit je aars halen
 
Ok dus t feit, zie heel veel sporters om me heen n banaan eten.. Is eigenlijk onzin en niet nodig dus?

Zoals gezegd: Het heeft wel daadwerkelijk effecten, maar niet zozeer voor de training zelf. Meer voor het herstel en eiwitsynthese na je training. Een banaan voor de training eten kan wel daadwerkelijk van invloed op de training zelf zijn.

Het enige effect wat een banaan tijdens de training eten ook echt heeft op de training zelf is dat effect wat tussen je oren zit. Het feit dat je denkt dat je ergens beter door kan trainen, kan daadwerkelijk ervoor zorgen dat je beter traint. Zo trainen sommige mensen een stuk lekkerder op de juiste muziek, juiste trainingspartner, mooie vrouwen in de sportschool, you name it. Dat is puur mentaal gezien een effect. Fysiek gezien doet een banaan _tijdens_ de training geen drol, tenzij je op het moment van eten nog minstens 1-1,5 uur door traint...
 
Zoals gezegd: Het heeft wel daadwerkelijk effecten, maar niet zozeer voor de training zelf. Meer voor het herstel en eiwitsynthese na je training. Een banaan voor de training eten kan wel daadwerkelijk van invloed op de training zelf zijn. Het enige effect wat een banaan tijdens de training eten ook echt heeft op de training zelf is dat effect wat tussen je oren zit. Het feit dat je denkt dat je ergens beter door kan trainen, kan daadwerkelijk ervoor zorgen dat je beter traint. Zo trainen sommige mensen een stuk lekkerder op de juiste muziek, juiste trainingspartner, mooie vrouwen in de sportschool, you name it. Dat is puur mentaal gezien een effect. Fysiek gezien doet een banaan _tijdens_ de training geen drol, tenzij je op het moment van eten nog minstens 1-1,5 uur door traint...

Ok thx duidelijke uitleg!

Viel me gewoon op, heel veel krachtsporters (en echt die serieuze) zitten allemaal aan de bananen tijdens de training.
En tja, je gaat natuurlijk niet vragen.. Heee waarom eet je een banaan haha :D

Maar dat voordeel klinkt wel goed, maar vroeg me af..

Ik neem nu na de training een WG shake (melk + de mass perfecton van B&F) dus langzame en snelle KH
Heeft dan een banaan ook nog een voordeel voor mij? of is de Shake van mij na t training al genoeg/doet dat alles?
 
een 'kick' wtf

het is een banaan

goed topic wer

XD

als je een kick krijgt van een banaan zul je in een ander lichaamsholte moeten stoppen denk ik :o
 
En tja, je gaat natuurlijk niet vragen.. Heee waarom eet je een banaan haha :D

En waarom zou je dat niet vragen? We zijn allemaal(nou ja, veel) met hetzelfde doel daar bezig. En jij wil je kennis verruimen. Dus waarom niet?
Ben alleen bang dat je veel verschillende antwoorden zult krijgen, maar vaak in de trant van 'ja, euh... heb dat wel 's gehoord, dus doe ik het ook maar..'
:p
 
En waarom zou je dat niet vragen? We zijn allemaal(nou ja, veel) met hetzelfde doel daar bezig. En jij wil je kennis verruimen. Dus waarom niet?

Ben alleen bang dat je veel verschillende antwoorden zult krijgen, maar vaak in de trant van 'ja, euh... heb dat wel 's gehoord, dus doe ik het ook maar..'

:p


Haha heb je miss gelijk in, maarvmn 2e vraag als ik al mp met melk na t trainen neem zou dan een banaan tydens de training voor mij nog voordelig kunnen werken?
 
Waarom een banaan eten? Je eet de gehele dag toch goed waardoor je glycogeen levels op pijl zijn? Net voor of tijdens de training een banaan eten is onzin. Je creeert een insuline piek. Daarbij ga je verteren, terwijl je met een training bezig bent. Je lichaam heeft een taak gekregen, en dan ga je ineens eten (verteren).
Gewoon een uur of anderhalf van tevoren wat complexe carbs met whey. Als je moe wordt tijdens het sporten, kan het zijn dat je te weinig drinkt.
De enige nuttige toevoeging tijdens het trainen, vind ik EAA's in water.
Ná de training simpele carbs (banaan/dextrose etc).
 
Dat ligt toch echt aan de banaan. Onrijp heeft meer trage KH dan rijp, rijp bevat veel snelle suikers.
Rijp is daarom ook wat zoeter, zetmeel wordt suiker. Ik krijg ook geen insuline piek als ik een banaan eet, wel van een klein lepeltje honing (dat minder kh bevat).

Voor de training neem ik meestal een banaan, havermout, pindakaas en kaneel. Werkt prima voor mij. Gewoon zelf ff kijken wat lekker voor jou werkt, al is een kleine aanpassing in je pre-workout meal niet zo belangrijk;)
 
Banaan in je kont of je lul in een grapefruit voor die ekte gains, vraag maar aan Kai.
 
Dat ligt toch echt aan de banaan. Onrijp heeft meer trage KH dan rijp, rijp bevat veel snelle suikers.
Rijp is daarom ook wat zoeter, zetmeel wordt suiker. Ik krijg ook geen insuline piek als ik een banaan eet, wel van een klein lepeltje honing (dat minder kh bevat).

Voor de training neem ik meestal een banaan, havermout, pindakaas en kaneel. Werkt prima voor mij. Gewoon zelf ff kijken wat lekker voor jou werkt, al is een kleine aanpassing in je pre-workout meal niet zo belangrijk;)

Ah! We hebben hier iemand met een instantbloedafnamemetgelijkgesultaat tester op zak. Mooi man! Je bent een uniek exemplaar op deze planeet die van banaan géén insuline stijging krijgt. Bravo!
 
Back
Naar boven