XXL Nutrition

Bananen probleem! Waar bewaren?

Bezoekers in dit topic

Hmmz..als ik mn bananen in de koelkast leg gaan ze 2x langer mee dan buiten de koelkast. En totaal niet bruin.

Bananen bevriezen onder de 7gr waardoor je een 'grijze' kleur op je banaan zelf kan krijgen en je smaakt verliest
 
Hmmz..als ik mn bananen in de koelkast leg gaan ze 2x langer mee dan buiten de koelkast. En totaal niet bruin.

Dan moet je dat zo blijven doen haha! Bij mij blijven ze er buiten beter

---------- Toegevoegd om 06:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:52 ----------

Je verhaal klopt niet of je bananen zijn genetisch gemodificeerd.

Rijpen en bruinkleuring bij groente en fruit zijn beide gevolg van enzymatische reacties (polyfenoloxidase = het enzym). Maar het bruin worden is ongewenst natuurlijk. PPO is ook verantwoordleijk voor rijping.

Temperatuur heeft invloed op de enzymactiviteit: hoge temp = denaturatie van het eiwit (enzym = eiwit) dus inactivatie enzym (denk aan blancheren boontjes, zo gaan ze langer mee als je ze invriest). Lage temp = deeltjes bewegen te traag, dus minder activiteit. Als je groente en fruit dus langer wilt bewaren, dus blancheren of bewaren bij lage temp. Echter wil je dat iets rijpt, dan buiten koelkast in een open ruimte.


Of het werd mij gewoon gezegd, als elke vestiging van de Albert Heijn dit in Nederland doet zal er best een kern van logica inzitten?!
 
Bananen bevriezen onder de 7gr waardoor je een 'grijze' kleur op je banaan zelf kan krijgen en je smaakt verliest

Bij mij niet..Misschien heb ik dan gewoon steeds geluk gehad ofzo haha :D

Dan moet je dat zo blijven doen haha! Bij mij blijven ze er buiten beter

---------- Toegevoegd om 06:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:52 ----------




Of het werd mij gewoon gezegd, als elke vestiging van de Albert Heijn dit in Nederland doet zal er best een kern van logica inzitten?!

Ja blijkbaar is het bij iedereen dan toch verschillend :o
Bij de AH waar ik heb gewerkt werden ze trouwens in het donker gezet, in het magazijn. Bij de Jumbo is dit ook zo.
 
Zonder schil in stukjes snijden, in bakjes doen en invriezen! Of gewoon maximaal 2 bananen kopen en bij de volgende boodschappen weer. Ik doe persoonlijk elke dag boodschappen dus voor mij is dat geen probleem, de hoofdreden bij mij hiervoor is dat ik redelijk klein appartementje heb met een kleine voorraadkast en een koelkast met een klein diepvriesvak alleen.
 
Stukje aluminiumfolie om dat steeltje aan het eind wikkelen.
(Overigens vind ik bananen hoe bruiner, hoe lekkerder.. Lekker papje van prakken en door overnight oats mengen, zo zoet dat het lijkt alsof je zit te snoepen :o)
 
Ik leg ze gewoon in de kast.. Koop ze met een beetje groen er nog aan en dan eet ik ze ook nog wel als ze een beetje bruine vlekken hebben hoor :D Kan je ze lekker makkelijk prakken.
 
Afgelopen zondag lekker weer een tros bananen in huis gehaald en ja hoor ze zijn vandaag weer zo bruin als de tering en nee die zie jij mij zo niet opeten, van die vieze bruine dingen. Probleem is dit is niet de eerste keer en moeder zei bewaar ze in de koelkast dan rijpen ze niet zo snel, maja nu zijn ze alsnog bruin? Moet eerlijk toegeven dat ik ze afgelopen zondag wel een keer heb laten vallen waardoor sommige helemaal naar de klote waren maar dat even terzijde want het is niet de eerste keer dat ze zo vies zijn.

Dus zoals je kunt lezen ben ik niet echt blij met me bananen en heb nu ook geen idee waar en hoe ik ze het beste kan bewaren, dus tips zijn welkom :o:o

Niet in de koelkast bewaren, daar worden ze bruin van.

En daarnaast als ze buiten de koelkast een beetje bruin worden betekent dat dat ze eindelijk goed rijp zijn.
 
Heb ze ingepakt bij de stam en daarna in de koelkast bewaart, geloofde er in eerste instantie niks van maar nu blijkt na een paar dagen verder te zijn dat de bananen er top uit zien! De schil beetje bruin van de buitenkant, maar binnenin toppie!! Als ik ze buiten de koelkast bewaar komen ze gewoon op de fruitschaal, maar dan worden ze nog sneller rijper in aanraking met ander fruit. Dus dat lijkt me niet echt een optie, dus hou het bij de koelkast :)
 
In je handen houden

Dan zie je wanneer ze bruin worden en dan eet je ze gauw op
 
Tijdens de zomer werk ik in een groeten en fruitcentrale de bananen die we de vrijdag op een pallet zetten voor maandag te leveren steken we steeds in een isemo doos of indien het een volledig pak is (18kg) zetten we het buiten de frigo.
Volgens de collega's worden ze niet bruin in de kou maar zwart.
 
groeten en fruitcentrale

rare belgen met hun bijzondere bedrijfsconcepten
 
Je moet ze insmeren met pindakaas, en dan zodra je ze wilt opeten haal je dat eraf.
 
Je moet ze insmeren met pindakaas, en dan zodra je ze wilt opeten haal je dat eraf.

Is reeds veelgebruikt met mango's.... wist niet dat het voor bananen ook werkt. Ga ik proberen !
 
Back
Naar boven