MuscleMeat

Bankdruk stagneert.

Bezoekers in dit topic

Iraj

Cool Novice
Lid geworden
28 jan 2018
Berichten
243
Waardering
45
Lengte
1m85
Massa
105kg
Vetpercentage
20%
Beste bber's,

Ik krijg na een lange tijd stil staan op 140kg 1RM geen progressie meer op de bench press.
Ik heb verschillende manieren uit geprobeerd, DMV. Meer volume/ (juist) minder volume. Ik heb een lange tijd 5x5 gedaan daarna 3x3. Ik ben vanaf deze week begonnen met cluster-sets op de de bench press, (wat is jullie ervaring met cluster sets). Ik blijf wel aangekomen in gewicht maar helaas wil de bench niet omhoog gaan. Hebben jullie opties/tips?

Alvast bedankt, MVG.
 
train je enhanced of natural? Als je genoeg eet, goed slaapt, weinig stress hebt in het dagelijks leven zou het ook zomeer eens gewoon je natuurlijke max kunnen zijn....140kg is niets om je voor te schamen en je kunt niet eeuwig blijven verbeteren...
 
  • Like
Waarderingen: Iraj
Probeer dit eens


En zoek eens op "How to Increase Your Bench Press by 50 Pounds" ben ik ooit zelf mee door een lang plateau gebroken.
 
Beste bber's,

Ik krijg na een lange tijd stil staan op 140kg 1RM geen progressie meer op de bench press.
Ik heb verschillende manieren uit geprobeerd, DMV. Meer volume/ (juist) minder volume. Ik heb een lange tijd 5x5 gedaan daarna 3x3. Ik ben vanaf deze week begonnen met cluster-sets op de de bench press, (wat is jullie ervaring met cluster sets). Ik blijf wel aangekomen in gewicht maar helaas wil de bench niet omhoog gaan. Hebben jullie opties/tips?

Alvast bedankt, MVG.

Wat is 'lang" stil staan en hoe lang train je al (natural?) ?
 
  • Like
Waarderingen: Iraj
train je enhanced of natural? Als je genoeg eet, goed slaapt, weinig stress hebt in het dagelijks leven zou het ook zomeer eens gewoon je natuurlijke max kunnen zijn....140kg is niets om je voor te schamen en je kunt niet eeuwig blijven verbeteren...

Zou ook kunnen. Mijn pr van dateert van 2008 na 7 jaar fanatiek trainen. Dan is de rek er gewoon een keer uit. Al verbaas ik mij weleens over al die atleten van 40+ nog jaar in jaar uit gewicht kunnen toevoegen, zal wel aan andere factoren liggen ;)
 
Eigenlijk ken ik niemand die echt lang traint die aan stuk door is blijven bankdrukken. Meesten stoppen een tijdje en starten dan weer. Kan dus best zijn dat een 40plusser na een layoff weer gewicht an het opbouwen is.

Even voor mezelf, mijn PR is uit 2002/03 (dacht ik), ik was toen 44/45 en trainde toen al iets van 25jaar.
 
  • Like
Waarderingen: Iraj
Eigenlijk ken ik niemand die echt lang traint die aan stuk door is blijven bankdrukken. Meesten stoppen een tijdje en starten dan weer. Kan dus best zijn dat een 40plusser na een layoff weer gewicht an het opbouwen is.

Even voor mezelf, mijn PR is uit 2002/03 (dacht ik), ik was toen 44/45 en trainde toen al iets van 25jaar.

Dan ben ik de eerste haha, ik bankdruk sinds 2001 en mijn langste break was 6 maanden in 2010. Natuurlijk niet altijd in een even fanatiek schema (soms erg lage frequentie en volume) maar wel altijd 75% van de 1 rm range, dus nooit echt licht.

Een pr op 40+ na veel jaren goed trainen is wel uitzonderlijk, misschien door sterke gewichttoename?
In andere sporten als sprinten, hardlopen of speerwerpen zou je op die leeftijd nooit in je prime kunnen zijn.

Ik dacht dat het vorig jaar afgelopen was met mijn prime toen ik voor het eerst de 150kg niet meer haalde nadat ik die bijna jaarlijks wel bereikte, maar jouw pr op 44 jaar zal hoop geven ;)
Er zijn ook een hoop atleten in de 40 die nog bij de top behoren en zichzelf jaarlijks verbeteren, maar dit zijn natuurlijk wel circuits waar de natuur een handje bij wordt geholpen.
 
  • Like
Waarderingen: Iraj
train je enhanced of natural? Als je genoeg eet, goed slaapt, weinig stress hebt in het dagelijks leven zou het ook zomeer eens gewoon je natuurlijke max kunnen zijn....140kg is niets om je voor te schamen en je kunt niet eeuwig blijven verbeteren...
Ik train natural. En misschien heb je ook gelijk hoor, maar blijft altijd lastig omdat te accepteren. Ivm je altijd sterker wil worden:)
 
Probeer dit eens


En zoek eens op "How to Increase Your Bench Press by 50 Pounds" ben ik ooit zelf mee door een lang plateau gebroken.
Ziet er interessant uit! Ik ga zeker de tijd nemen om dit even door te lezen, bedankt!
 
Wat is 'lang" stil staan en hoe lang train je al (natural?) ?
Ik train denk ik al 5 jaar natural, waarvan 2/3 jaar serieus denk ik. (Voeding op orde, rust, etc) ik denk dat ik nu al zo ongeveer een jaar stil sta op de bench press.
 
welke oefeningen die primair in de bankdruk keten zitten doe je nog meer? chest shoulders and tri's?
Hoe ontwikkeld is je bovenrug?
 
  • Like
Waarderingen: Iraj
Beste bber's,

Ik krijg na een lange tijd stil staan op 140kg 1RM geen progressie meer op de bench press.
Ik heb verschillende manieren uit geprobeerd, DMV. Meer volume/ (juist) minder volume. Ik heb een lange tijd 5x5 gedaan daarna 3x3. Ik ben vanaf deze week begonnen met cluster-sets op de de bench press, (wat is jullie ervaring met cluster sets). Ik blijf wel aangekomen in gewicht maar helaas wil de bench niet omhoog gaan. Hebben jullie opties/tips?

Alvast bedankt, MVG.
Clusters zijn een leuke manier om je snel te blesseren. Het kan je tijdelijk door een plateau heen krijgen, maar op de lange termijn geen houdbare oplossing die door serieuze powerlifters wordt gebruikt.

Als het je puur gaat om de kilo's kun je een powerliftschema pakken en ook op de 'powerlift' manier gaan benchen dan is de rek waarschijnlijk bij lange na nog niet op.
 
  • Like
Waarderingen: Iraj
Eigenlijk ken ik niemand die echt lang traint die aan stuk door is blijven bankdrukken. Meesten stoppen een tijdje en starten dan weer. Kan dus best zijn dat een 40plusser na een layoff weer gewicht an het opbouwen is.

Even voor mezelf, mijn PR is uit 2002/03 (dacht ik), ik was toen 44/45 en trainde toen al iets van 25jaar.

Dit is toch bizar die man is 45 volgens wiki en nog zijn records breken. In welke sport is dit mogelijk?
 
Beste bber's,

Ik krijg na een lange tijd stil staan op 140kg 1RM geen progressie meer op de bench press.
Ik heb verschillende manieren uit geprobeerd, DMV. Meer volume/ (juist) minder volume. Ik heb een lange tijd 5x5 gedaan daarna 3x3. Ik ben vanaf deze week begonnen met cluster-sets op de de bench press, (wat is jullie ervaring met cluster sets). Ik blijf wel aangekomen in gewicht maar helaas wil de bench niet omhoog gaan. Hebben jullie opties/tips?

Alvast bedankt, MVG.

Wat je wellicht nog kan doen is kijken wat je zwakke punt is bij het bankdrukken. Moeite met de lockout? Dat betekent bijoefeningen voor de triceps. Cg bench, bench met kettingen etc. Moeite met het gewicht vanaf de borst af drukken maar de lockout gaat makkelijk? Dan bijoefeningen voor de borst doen. Gepauzeerd bankdrukken, pin press(deze kan trouwens ook voor de triceps als je de safeties hoger zet), larson press etc.
 
  • Like
Waarderingen: Iraj
ik denk dat TS geen zin meer heeft om te reageren, dus geen energie meer instoppen zou ik zeggen laat hem maar stagneren op 140 haha.
 
  • Like
Waarderingen: Iraj
ik denk dat TS geen zin meer heeft om te reageren, dus geen energie meer instoppen zou ik zeggen laat hem maar stagneren op 140 haha.
Sorry het is een beetje langs me heen gegaan. Het is totaal niet de bedoeling geweest om asociaal over te komen DMV niet te reageren.
Alle hulp en reacties worden gewaardeerd!
 
Wat je wellicht nog kan doen is kijken wat je zwakke punt is bij het bankdrukken. Moeite met de lockout? Dat betekent bijoefeningen voor de triceps. Cg bench, bench met kettingen etc. Moeite met het gewicht vanaf de borst af drukken maar de lockout gaat makkelijk? Dan bijoefeningen voor de borst doen. Gepauzeerd bankdrukken, pin press(deze kan trouwens ook voor de triceps als je de safeties hoger zet), larson press etc.
Bedankt, ik ga zeker wat varianten proberen die je hier boven hebt vermeldt! :thumb:
 
welke oefeningen die primair in de bankdruk keten zitten doe je nog meer? chest shoulders and tri's?
Hoe ontwikkeld is je bovenrug?
Ik doe sowieso, zware overhead presses / Skull crushers / Dips. Voor upper back, zware rows, (Seal rows / Dumbell rows / Seated cable rows / T bar rows.
 
sorrie voor mijn reactie was een vreemde geïrriteerde reactie vanwege stress
 
Graag gedaan. Het is ook belangrijk om een sterke/grote bovenrug te hebben zoals Hercules27 al zei, negeer die zeker niet. Een sterke/grote bovenrug kan je krijgen door veel te roeien, pullups te doen en oefeningen die focussen op de achterkant schouder doen zoals band pullaparts en facepulls.

Een grote bovenrug heb je nodig om een stevige basis te hebben om vanaf te bankdrukken.
 
  • Like
Waarderingen: Iraj
Back
Naar boven