MuscleMeat

Bankdruk vs Dumbbell press

Bezoekers in dit topic

Pato5324

Cool Novice
Lid geworden
19 mrt 2011
Berichten
77
Waardering
2
Lengte
1m82
Massa
82kg
Hey,

Ik heb verschillende antwoorden gehad over wat het verschil is tussen bankdrukken en dumbbell press. Maar wat is nou echt de waarheid? Wat is het verschil in resultaat? Ikzelf bankdruk meer omdat je met bankdruk meer gewicht tilt. Ik doe nu (beginner) bankdruk:20-20(staaf)-20. dus 60k en dumbbell press: 20-20=40k.
 
Met dumbbells gebruik je ook spiervezels om jezelf/dumbbells in balans te houden. anders doet de barbell dat voor je.
Meestal zie je mensen zwaar bankdrukken met een barbell maar de dumbbells kunnen ze niet in balans houden.
Ben zelf meer fan van dumbbells maar ik zou het afwisselen.
 
Ik heb ooit gehoord dat je met dumbbells meer massa zou pakken, maar ik heb geen idee of dat waar is. Uiteraard heb je meer ondersteunend spierweefsel nodig.
Bij mij is de dumbbell press normaliter wat zwaarder dan het bankdrukken.
 
ik doe 2 weken dumbbell press en daarna 2 weken Benchpress
 
Dumbbells zullen veel meer van je coördinatie vragen dan de barbell. Daarnaast heb ik ook gelezen dat je met een barbell een gesloten kring hebt waardoor de borst en de tricep beter samenwerken door de hele ROM heen (weet niet of iemand dit voor me kan bevestigen aangezien ik het atm nergens meer kan vinden :/ ) en dat je bij de dumbbells dus ook meer werk van je triceps vraagt. Door deze 2 factoren is het imo logisch dat je minder kan drukken met dumbbells dan met een barbell.
Maar omdat de bench zwaarder gaat dan de dumbbells wil dit nog niet zeggen dat de barbell standaard beter voor je ontwikkeling is, ik zou het gewoon afwisselen als ik jou was.

@metalman: apart.
 
Laatst bewerkt:
@metalman: apart.

Nou ja op dit moment lijkt het überhaupt nergens meer op: 70 kg barbell press (totaal) en 32 kg incline dumbbell press (per hand). Maar de verhouding klopt wel weer :P.
Op mijn top deed ik 100 bp en 44 db (dus dat klopt ook wel) maar de laatste tijd zat het meestal op 85 kg bp en 38 kg db. Misschien was de verhouding de laatste tijd scheef omdat ik voornamelijk op dumbbell press focuste.
 
Ik pak dumbbell flat, en bench incline. Pak met de dumbbells ook meer KG op de 1 of andere manier(ook als ik flat barbell).
 
Nou ja op dit moment lijkt het überhaupt nergens meer op: 70 kg barbell press (totaal) en 32 kg incline dumbbell press (per hand). Maar de verhouding klopt wel weer :P.
Op mijn top deed ik 100 bp en 44 db (dus dat klopt ook wel) maar de laatste tijd zat het meestal op 85 kg bp en 38 kg db. Misschien was de verhouding de laatste tijd scheef omdat ik voornamelijk op dumbbell press focuste.

Ja dat kan goed kloppen, als ik een tijd geen dumbbells heb gebruikt dan valt het me altijd weer vies tegen maar even erop focussen en dan gaan ze zo weer omhoog naar een wat meer respectabeler gewicht.
 
Weet alleen dat ik, toen ik de eerste keren dumbbell deed (na al een hele tijd barbell gedaan te hebben), totaal geen evenwicht kon houden.. :D
Denk iig wel dat die dumbbells, je barbell ten goede komen :)
 
Maar wat zou dan het verschil zijn in het resultaat?

Bedankt voor jullie antwoorden
 
eerst setjes benchen en dan setjes dumbbell press, werkt prima

met dumbbell voel ik me chest veel meer, maar benchen hou ik ook wel van :D
 
Persoonlijk, ze gaan bij mij alle 2 wel lekker op vlak van resultaat, maar ik heb met dumbbells een lekker harde burn die ik zo goed als niet krijg bij barbell.
 
eerst setjes benchen en dan setjes dumbbell press, werkt prima

met dumbbell voel ik me chest veel meer, maar benchen hou ik ook wel van :D

Doe ik ook, bp is veel leuker om te doen, en ik begin daarmee, en daarna dumbbell press. Met die dumbbell press kan je ook wat dieper gaan vind ik, en meer accent op je borstspieren leggen.
Ik zou ze dus combineren.
 
ik wissel per week af

incline db
fly's
flat db

incline barbel
fly's
flat barbel

heb wel de indruk dat je met dumbbells meer je voorkant schouders pakt.
ligt dat aan het extra moeten balanceren ten opzichte van een barbel?
of doe ik iets verkeerd in de uitvoering?
 
ik wissel per week af

incline db
fly's
flat db

incline barbel
fly's
flat barbel

heb wel de indruk dat je met dumbbells meer je voorkant schouders pakt.
ligt dat aan het extra moeten balanceren ten opzichte van een barbel?
of doe ik iets verkeerd in de uitvoering?

Hoezo begin je incline? Heb je daar een specifieke reden voor?
 
ben altijd gestart met flat, sinds een tijdje niet meer, eigenlijk puur ter afwisseling (dus om te prikkelen)

nu ik deze volgorde aanhou lijkt de flat wat beter te gaan, dat ligt denk ik aan het feit dat je warmer bent
 
Veel is het niet eigenlijk.
Ik zou ze gewoon lekker afwisselen :thumbup:.

Link was ter verduidelijking; daar gaat het enkel over spierweefsel van de pectoralis major. Synergisten, EMG van ondersteunend spierweefsel en andere belasting van aanhechtingen en gewrichten zijn ook van belang.
 
Back
Naar boven