1. (werkt op alle apparaten, ook desktop, behalve iphone/ios)

Ontzet Notitie

Bankdrukken en lichaamsgewicht

Topic in 'Oefeningen' gestart door KidGoku, 27 feb 2019.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. KidGoku

KidGoku Novice Topic Starter

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    2m
    Massa:
    105kg
    Vetpercentage:
    20%
    Hoi,

Ik ben momenteel aan het cutten van een 22% vetpercentage (120 kg, 200cm) ik ben 5 maanden bezig met bodybuilden en bankdruk nu 90kg max in mijn 5x5 schema.

Ik lees op het internet dat je bij bankdrukken voordeel hebt van je lichaamsgewicht. Moet ik er rekening mee houden dat ik lichter ga drukken als ik gewicht verlies, of is dit anders voor beginners die vooral vet verliezen?

2. Schwarzeneggertje

Schwarzeneggertje Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    1.245
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m87
    Massa:
    110kg
    Vetpercentage:
    15%
    Vorig jaar woog ik ook bijna 120kg. Toen drukte ik zeker 10kg meer dan nu.

3. Big Chungus

Big Chungus Competitive Bodybuilder Elite Member

Leuk Bevonden:
    2.040
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m81
    Massa:
    86kg
    Vetpercentage:
    12%
    Als je net begint zal je misschien zelfs wel sterker worden, daarna is het over het algemeen wel zo dat je met meer massa ook meer drukt.

4. KidGoku

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    2m
    Massa:
    105kg
    Vetpercentage:
    20%
    Ik merk, vooral na het omschakelen naar een 3-5 reps set, dat ik snel sterker ben geworden. Ik ben nu ongeveer twee maanden bezig met bankdrukken, daarvoor bovenlijf met machines en met dumbells, niet heel effectief als beginner had ik het gevoel. Ik ben nog wel een beginner als ik kijk naar hoe snel mijn vooruitgang is icm gewichtsverlies. Bedankt voor de antwoorden. Geld dat ook voor andere compound oefeningen of alleen voor bankdrukken, de meer massa meer gewicht?

5. Bosco55555

Bosco55555 Monstrous Giant

Leuk Bevonden:
    9.884
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m71
    Massa:
    79kg
    Vetpercentage:
    12%
    Je kan sws naar 12% op voeding zonder krachtverlies...mits je niet te snel gaat ...dus hoe langzamer hoe beter....minder dan 0,5kg/wk....das mijn ervaring
    (Je kan dit nog wel rekken mits je 1 dag voor je heavy...je vol propt..dan is je systeem verzadigd)

KidGoku vindt dit leuk.
  6. Valandinz

Valandinz Ripped Bodybuilder Elite Member Relnicht IG Beheerder

Leuk Bevonden:
    3.085
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m84
    Van 22 naar 12% kan OP écht wel véél sneller dan 0.5kg/week. 0.9 - 1.2% van totaal lichaamsgewicht per week kan easy tot 15% zonder massaverlies.
    Dus OP kan ~1.1 - 1.4 kilo per week verliezen. Daarna van 15-13 op ~0.8/week. 13-10 is inderdaad rond de 0.5/week en daaronder minder dan dat.

Als 90kg je bench max is op 2 meter & 120 kilo zou ik me sowieso niet heel erg druk maken om spiermassa verlies.
    Niet lullig bedoeld overigens, maar met minder spiermassa verlies je het ook minder snel.

KidGoku vindt dit leuk.
  7. Bosco55555

Bosco55555 Monstrous Giant

Leuk Bevonden:
    9.884
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m71
    Massa:
    79kg
    Vetpercentage:
    12%
    Ieder zijn ervaring ...mooi je eigen tempo bepalen....en hoe langzamer....hoe minder "ongemak" bij het cutten
    Als beginner zou ik er voor kiezen om harder te gaan trainen...met aangepast eten...niet echt gaan cutten...ieder zijn feestje :)

KidGoku vindt dit leuk.
  8. Valandinz

Leuk Bevonden:
    3.085
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m84
    Dat is zeker waar, sneller gaan is mentaal zwaarder en heb je ook meer risico om ineens dik te gaan bingen.
    En als beginner heb je bij een kleiner tekort natuurlijk meer kans om tegelijkertijd spiermassa aan te zetten.
    Iedereen z'n eigen weg :)

KidGoku vindt dit leuk.
  9. Alfadhir heitir

Alfadhir heitir Senior Moderator Super Mod +15 jaar member

Leuk Bevonden:
    1.866

Ja, over het algemeen is het idd zo dat lichaamsgewicht invloed heeft op trainingsgewicht (vandaar gewichtsklassen) Vraag is alleen of het voor jou met als doel BB nadelig is voor spiermassatoename.

Mentat en KidGoku vinden dit leuk.
  10. KidGoku

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    2m
    Massa:
    105kg
    Vetpercentage:
    20%
    Bedankt voor de duidelijke cijfers. Ik ben in de 17 weken dat ik bezig ben 15 kilo afgevallen. Sinds ik beter op mijn voeding ben gaan letten (gezonder en meer eiwitten) verlies ik zonder moeite zo'n 1.5 kilo per week terwijl ik sterker word en geen spiermassa verlies.

Vooral motiverend om te zien hoe gevorderden dik hun lichaamsgewicht kunnen drukken. Het is ook mijn favoriete oefening, samen met de military press (nu 60kg max). Bedankt voor alle tips, daar kan ik wat mee.

Bosco55555 vindt dit leuk.
  11. Valandinz

Leuk Bevonden:
    3.085
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m84
    Lekker bezig. Keep it up :)
    1.5x je BW op de bench press moet je in je eerste 1.5-2 trainingsjaren wel lukken als je eenmaal bent afgevallen.

12. Big Chungus

Big Chungus Competitive Bodybuilder Elite Member

Leuk Bevonden:
    2.040
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m81
    Massa:
    86kg
    Vetpercentage:
    12%
    Kijk eens naar de sterkste man competities, powerlifters zijn niet voor niets dik :p

Jep 3-5 rep range is meer voor krachttoename. Gaat straks wel een heel stuk minder worden naarmate je langer sport dus geniet er van

13. Wix010

Wix010 Novice

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m90
    Massa:
    85kg
    Vetpercentage:
    12%
    Ik had zelf rond januari 2018 volgens een 4 punts meting 22.7% vet (1.90M op 97 kilo) en mijn 1RM max op bench was 110kg. Kon met 100 kilo meerdere herhalingen, mn record lag op 8 reps.
    Ben sinds dien gaan cutten, langzamer dan dat ik zelf wilde maar ik verloor langzaam aan ook kracht.
    Nu ben ik sinds begin 2019 het UB LB schema van dit forum aan het volgen en ben inmiddels aanbeland op mn oude niveau, ik zit nu op +- 85 kilo (12.5% vet) en vorige week weer een keer 110 kilo kunnen benchen.

Mijn conclusie voor mij zelf is dat ik nooit echt strak een schema volgde, ook niet qua reps en gewichten opvoeren. In mijn eigen ervaring is dat dus ook echt key om niet (te ver) terug te vallen qua kracht.

Bosco55555 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie