AndroidHealthClinic

Bankdrukken heel oncomfortabel op schouders, ligt het aan de vorm of mijn bouw?

Bezoekers in dit topic

Orayobelt

Novice
Lid geworden
22 feb 2017
Berichten
7
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
81kg
Vetpercentage
17%

Ik heb veel filmpjes gezien en hou mijn schouderbladen naar achter, probeer een holling te maken en hou mijn ellebogen naar binnen. Ik heb echter vrij lange armen en een smalle bouw, zelfs als ik aan al deze dingen let en helemaal naar onder ga met de stang voelt het nog vrij oncomfortabel op de schouders. Ligt dit aan hoe ik de oefening uitvoer en is er nog redelijk wat te verbeteren of is het misschien verstandiger om in mijn geval de range of motion iets te verminderen zodat het minder pijn doet bij mijn schouders?

Ik strek al heel veel, bijvoorbeeld shoulder discolations met een bezemsteel en face pulls, en ga al naar een (sport)fysiotherapeut, waarbij het vaak advies is van, maak je rotator cuffs sterker en strek ze en probeer het dan nog is.

Echter werkt dit meestal niet en voelt het nog steeds oncomfortabel als ik helemaal naar onder ga.
 
Zie geen holling. Maak die zo erg dat je meer op je bovenkant traps steunt dan op je rug.

04b.jpg


Zoiets maar dan moet je van de powerlift regels je kont op het bankje houden.
 
Dankjewel voor je reactie.

Holling is voor mij lastig. Ik probeer zo hard mogelijk een holling te maken, traps in het bankje duwen, maar ik ben nog niet flexibel genoeg daarvoor.
Ik trek mijzelf als het ware op aan de stang naar boven voordat ik de set begin, en ga dan liggen met holling. Heb ik deze keer ook gedaan alleen er was een beetje te laat begonnen met filmen.
Ik had na deze set al last van mijn onderrug. Heb je nog tips om een zo groot mogelijke holling te krijgen?


Bij dit filmpje bijvoorbeeld heeft hij echt super veel holling, ik neem aan dat als hij die holling niet heeft hij ook heel erg ver met zijn ellebogen onder het bankje uitkomt. Als ik dit echter na probeer te doen heb ik het gevoel alsof alle druk van het gewicht op mijn rug ligt.

Bij een grotere holling doe je trouwens toch vooral je ROM verkleinen als het ware, is het dan niet ongeveer hetzelfde om een minder grote holling te maken en niet helemaal naar beneden te zakken als je niet van plan bent te gaan powerliften?
 
Span je je glutes ook aan?
 
Ik maak amper holling en sindsdien ik glutes aanspan nooit meer last van onderrug bij bandrukken.
 
Sinds ik mn chest eerst wat oppomp met simpele cable flys kan ik daarna met benchen ook makkelijker mn borst "het werk laten doen".
Al doe ik tegenwoordig sws bijna alleen nog maar db press
 
Ik maak amper holling en sindsdien ik glutes aanspan nooit meer last van onderrug bij bandrukken.

Dankjewel, ik zal dat proberen.

Sinds ik mn chest eerst wat oppomp met simpele cable flys kan ik daarna met benchen ook makkelijker mn borst "het werk laten doen".
Al doe ik tegenwoordig sws bijna alleen nog maar db press

Ik heb ook een heel lange tijd dumbbell press geprobeerd, ik fitness al bijna 2 jaar maar vind het erg lastig om progressie te maken op bovenlichaam bewegingen. Bij squat en deadlift ga ik heel snel vooruit.

Met dumbbell press heb ik persoonlijk een paar problemen, de sprongen tussen de gewichten zijn best hoog, dus het is lastig om van het ene naar het andere gewicht te gaan ookal kan ik een gewicht 12x.

Verder heb ik als ik terug ga liggen op het bankje dat de dumbbells helemaal onderin zitten en heel erg diep mijn schouders strekken, eigenlijk nog dieper dan als ik helemaal met de barbell naar onder ga. Deze eerste herhaling lukt dus vaak niet en doet pijn, en zelfs als ik een spotter erbij vraag dan doet de spotter heel erg veel moeite wilt hij deze eerste herhaling omhoog krijgen. Na die eerste herhaling doe ik de volgende herhalingen iets hoger en hierdoor kan ik een gewicht wat ik eigenlijk 12x kan drukken niet eens met de eerste herhaling omhoog krijgen. Zo kan ik eigenlijk 28 kilogram met de dumbbells maar als er geen spotter in de buurt is krijg ik maximaal 20kg omhoog. Zo zit ik dus al snel een paar maanden vast op een gewicht.

Weet niet of dat dit logisch klinkt of niet, want niet veel andere mensen hebben dit probleem. Anders kan ik wel een keer een filmpje maken waarin ik naar achter ga met de dumbbells.
 
images?q=tbn:ANd9GcTv8UiHncE2stR-lEft542E4vH25nzbZQUoqPfJrUQvEVr_nLklPQ.jpg

Doe deze oefening voor uw borst training en wan zal je waarschijnlijk minder last hebben in uw schouders.
Deze traint eenmaal uw rotator cuffs.
Had vroeger ook altijd last van mijn schouders, maar sinsdien heb ik daar geen last meer van
 
Zelf heb ik veel last aan mijn rechterschouder als ik de barbell tot op mijn borst laat zakken. Enkele cm's boven mijn borst stoppen helpt enorm (geen 20cm natuurlijk). Ik weet niet of het bij jou helpt maar je kan het proberen...
 
Hey, heb je ook pijn als je push ups doet ?

push-ups1.jpg
 
Ik denk dat je te veel powerlift filmpjes hebt gekeken. Zo groot mogelijke holling, ellebogen in, zakken tot onderkant borst etc.
Als je een beginner bent, zou ik dit iets minder proberen te overdrijven op deze punten en de focus op de basis houden, het bankdrukken zelf vanuit de borst.

Zoals je pushups automatisch in een "natuurlijke" ofwel je meest fijne houding doet, zo kun je dat met bankdrukken ook doen.
Mijn tip zou zijn, doe veel pushups als warming up en als basis, het bankdrukken moet min of meer hetzelfde aanvoelen. De grip mag best wijd zijn, om meer de borst aan te spreken.

Ellebogen vind ik op het filmpje erg naar binnen, de bar laat je ook behoorlijk aan de onderkant borst zakken (powerlifters). Probeer dit iets minder te doen. Verder gewoon stevig, vast op de bank liggen zonder je rug zo ver mogelijk proberen te hollen. concentreer je op het laten zakken van de bar naar je borst, zonder op andere randzaken te letten.

De borst moet je echt leren voelen, pas daarna is het tijd voor gevorderde stappen.
 
De breedte van je grip zie ik niet goed maar deze lijkt op het oog goed.

1. rustig... probeer eens 2 op 2 neer, je slaat jezelf zo niet ui je goede houding.
2. - nu je achter je pc zit- strek je vingers van je rechterhand eens kaarsrecht vooruit met je handpalm naar beneden , steek nu je duim naar links zodat je een L vorm maakt met je hand. foto: https://dyslexiavictoria.files.wordpress.com/2008/10/hand-forms-l4.jpg draai beide je handen +- 30gr naar binnen en pak de barbell nog eens.
3. land op/ net onder je tepels , overdrijf dit niet met 10 cm. Als je boven bent eindig dan recht boven je schouders ipv je borst wat je nu doet, ik kan je garanderen dat hier je probleem zit.
Dus de barbell gaat niet recht omhoog en omlaag maar net wat schuin, tepels-schouders.
 
@TS: je bent niet verplicht te bankdrukken!!!

Als de oefening op de 1 of andere manier niet goed aan voelt zijn er zat andere oefeningen die je kan doen (tenzij je natuurlijk voor een sport gekozen heb waar bankdrukken een vast onderdeel is zoals powerliften).
 
Wat ik eens ergens gelezen heb en wat voor mij ook prima werkt is:

De barbell op de bovenkant vast houden en dan naar onder te draaien zoals je normaal gesproken zou beginnen, hierdoor draai je je schouders automatisch iets naar achteren en je borst naar voren.
 
+1
@TS: je bent niet verplicht te bankdrukken!!!

Als de oefening op de 1 of andere manier niet goed aan voelt zijn er zat andere oefeningen die je kan doen (tenzij je natuurlijk voor een sport gekozen heb waar bankdrukken een vast onderdeel is zoals powerliften).
 
Heb je het met smal ook? Zo niet, begin dan eens smal en werk dan naar wijder. Ellebogen naar binnen, laat ze niet 'flaren'. Volgens mij heeft iedereen weleens zure schouders van het banken. Kan ook nog zo zijn dat je telkens overbelast. 2 weken overstappen op schouderdrukken en dan kijken of je geen last hebt is een optie. Zoals 3Xl al zei is bankdrukken niet heilig. Alleen denk ik wel dat je met andere press-oefeningen ook last gaat krijgen als je vorm consequent niet goed is. Heb je met dips ook last? Schouderbladen naar achter en naar onder, zo hárd als je kan vóór je ook maar op de bank gaat liggen en zo hard ook aangespannen houden de hele set.
 
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik was afgelopen week op vakantie dus ik heb niet kunnen antwoorden.

Dit filmpje gaat specifiek over bankdrukken, maar ik heb eigenlijk bij bijna alle push-oefeningen last, en ook veel pull oefeningen, bijvoorbeeld optrekken. Het is geen scherpe acute pijn maar meer erg oncomfortabel.
Ik wilde vooral weten of het ligt aan hoe ik de oefening uitvoer, anders dan weet ik dus dat er echt iets mis is met mijn schouders, en het niet allemaal tussen mijn oren zat. Ik ben niet van plan om te gaan powerliften dus ik hoef natuurlijk niet per se te bankdrukken, maar als ik ook geen andere oefeningen effectief kan doen dacht ik dat het misschien het slimste was om meteen de meest effectieve oefening te proberen, want het is toch wel makkelijker om progressie te maken als je met 2,5kg per keer sprongen maakt ipv bijvoorbeeld met dumbbells 5kg per keer.

Ik heb zelfs met pushups last. Ik kan wel rond de 30 pushups doen alleen dan is het wel zo dat ik door de pijn in mijn schouders heen train. Dips kan ik er 8 van maar ze zijn voor mijn schouders nu nog veel te instabiel. Ik houd mijn schouderbladen goed naar achteren maar mijn schouders bewegen toch erg veel als ik naar onder ga, voel ze een beetje schuren, en dit doet al snel pijn.'

Heb ook bij dingen buiten de sportschool last, bijvoorbeeld bij autorijden als ik het stuur vast houd worden mijn schouders snel moe of als ik mijn haar fohn dan krijg ik al snel een brandend gevoel in de schouder.
Denk niet dat deze dingen door de sportschool zijn veroorzaakt aangezien ik ze ervoor ook al had en ik eigenlijk nog nooit echt fatsoenlijk zwaar ben kunnen gaan op bovenlichaam oefeningen behalve bijvoorbeeld cable rows. Heb altijd bovenlichaam en onderlichaam gelijk getraind, maar door mijn schouders blijft bovenlichaam heel erg achter. Mijn benen zijn echt flink gegroeid sinds ik ben begonnen en ik squat nu 120kg voor 5 herhalingen en deadlift 150kg voor 5 herhaling. Ondertussen heb ik als ik 50kg bankdruk de volgende 3 dagen last van mijn schouders.

Ik ga ook al een tijdje naar de huisarts zonder veel effect, naast de fysiotherapie. Ben nu naar een nieuwe huisarts die mij door heeft verwezen naar een ostheopaat, hoop dat dit meer zal helpen.

Ik zit nu te denken om misschien een slingshot (van mark bell) te kopen, heb veel gehoord over dat je door blessures heen kan trainen met dit maar weet niet of mensen hier ervaring mee hebben?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik was afgelopen week op vakantie dus ik heb niet kunnen antwoorden.

Dit filmpje gaat specifiek over bankdrukken, maar ik heb eigenlijk bij bijna alle push-oefeningen last, en ook veel pull oefeningen, bijvoorbeeld optrekken. Het is geen scherpe acute pijn maar meer erg oncomfortabel.
Ik wilde vooral weten of het ligt aan hoe ik de oefening uitvoer, anders dan weet ik dus dat er echt iets mis is met mijn schouders, en het niet allemaal tussen mijn oren zat. Ik ben niet van plan om te gaan powerliften dus ik hoef natuurlijk niet per se te bankdrukken, maar als ik ook geen andere oefeningen effectief kan doen dacht ik dat het misschien het slimste was om meteen de meest effectieve oefening te proberen, want het is toch wel makkelijker om progressie te maken als je met 2,5kg per keer sprongen maakt ipv bijvoorbeeld met dumbbells 5kg per keer.

Ik heb zelfs met pushups last. Ik kan wel rond de 30 pushups doen alleen dan is het wel zo dat ik door de pijn in mijn schouders heen train. Dips kan ik er 8 van maar ze zijn voor mijn schouders nu nog veel te instabiel. Ik houd mijn schouderbladen goed naar achteren maar mijn schouders bewegen toch erg veel als ik naar onder ga, voel ze een beetje schuren, en dit doet al snel pijn.'

Heb ook bij dingen buiten de sportschool last, bijvoorbeeld bij autorijden als ik het stuur vast houd worden mijn schouders snel moe of als ik mijn haar fohn dan krijg ik al snel een brandend gevoel in de schouder.
Denk niet dat deze dingen door de sportschool zijn veroorzaakt aangezien ik ze ervoor ook al had en ik eigenlijk nog nooit echt fatsoenlijk zwaar ben kunnen gaan op bovenlichaam oefeningen behalve bijvoorbeeld cable rows. Heb altijd bovenlichaam en onderlichaam gelijk getraind, maar door mijn schouders blijft bovenlichaam heel erg achter. Mijn benen zijn echt flink gegroeid sinds ik ben begonnen en ik squat nu 120kg voor 5 herhalingen en deadlift 150kg voor 5 herhaling. Ondertussen heb ik als ik 50kg bankdruk de volgende 3 dagen last van mijn schouders.

Ik ga ook al een tijdje naar de huisarts zonder veel effect, naast de fysiotherapie. Ben nu naar een nieuwe huisarts die mij door heeft verwezen naar een ostheopaat, hoop dat dit meer zal helpen.

Ik zit nu te denken om misschien een slingshot (van mark bell) te kopen, heb veel gehoord over dat je door blessures heen kan trainen met dit maar weet niet of mensen hier ervaring mee hebben?


Klote situatie kerel.

Maar wat ik niet begrijp waarom gaat er in NL niemand dadelijk via doorverwijzen huisarts naar orthopeed die dan eens kiekjes en echo laat maken. Dan weet je toch dadelijk wat er short.
 
Klote situatie kerel.

Maar wat ik niet begrijp waarom gaat er in NL niemand dadelijk via doorverwijzen huisarts naar orthopeed die dan eens kiekjes en echo laat maken. Dan weet je toch dadelijk wat er short.


Ik heb ook een paar keer gevraagd om naar een orthopeed te worden doorverwezen maar ze vinden het niet nodig, omdat de problemen niet acuut zijn maar eerder ''een beetje lastig''. Als 18 jarige jongen wil ik natuurlijk heel graag zware gewichten tillen, maar huisartsen begrijpen dat meestal niet zo, als je maar gewoon fatsoenlijk kunt leven dan is het al prima. Een huisarts zei ook ''waarom ga je niet gewoon basketbal spelen ofzo''.
 
Back
Naar boven