Fitness Seller

bankdrukken (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

maniac

Puny human
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
4 nov 2002
Berichten
7.335
Waardering
54
Even een vraagje over het bankdrukken. Zelf laat ik de stang altijd tot op me borst zakken en dan stoot ik hem weer uit.
Nou heb ik gehoord dat je een vuist ruimte moet laten zitten tussen de stang en je borst.
Lijkt mij een beetje onzinnig of niet?
Je moet toch juist gebruik maken van een zo'n volledig mogelijke bewegingsbaan?
 
Tja, de ene doet et sus de andere zo, ikzelf doe heel af en toe de bench press nog, ik prefereer de dbs! Maar als ik de BP doe laat ik em toch tot op de borst! Dus verder doen gelijk je bezig was !
 
Ik doe em ook altijd op me borst, voel ik em veel beter en m'n borst groeit er goed van!
 
well duh, naarmate je dichter bij de lockout komt, hoe minder je borst doet. het meeste borstactiviteit gebeurt bij het begin.
 
Voor mezelf is het wel duidelijk dat je tot de borst gaat, maar bestaan er nog goede argumenten om anderen ook te overtuigen.

Ik moet nu als instructie geven bij de benchpress, chestpress en incline chestpress dat er een vuist tussen de (denkbeeldige) stang en de borst moet blijven, omdat dat veiliger zou zijn en je de aanhechtingen minder belast.

Ik vind dat echt gelul en ben het er niet mee eens.
Ik vind dat je gebruik moet maken van een volledige bewegingsbaan(behalve misschien als je minder belastbaar bent).

Ik wil ze er gewoon met goede argumenten uitlullen!!
:D
 
Originally posted by maniac

Ik moet nu als instructie geven bij de benchpress, chestpress

wat is t verschil tussen die oefeningen?
 
Benchpress= gewoon bankdrukken

Chestpress=bankdruktoestel(waar je gewoon op zit)
 
ja tuurlijk....dom vn me dat ik daar niet aan dacht:rolleyes:
 
HAH !
hebben we het over trainen? of over mietjes kweken?

"omdat dat veiliger zou zijn en je de aanhechtingen minder belast."

komaan... de ROM heeft een invloed op de belasting van de aanhechtingen, maar dat is normaal en dat MOET zelf, anders wordt je nooit stevig genoeg. het is de bedoeling van progressief te werk gaan met een zo groot mogelijke bewegingsuitslag, zolang die bewegingsuitslag niet pijnlijk is. zelfde met squat! als je iets doet, doe het dan goed en squat zo diep als je met een goede vorm kan! veliger, bullshit! straks gaan die mensen nog zeggen dat het erg gevaarlijk is om ballistische / explosieve oefeningen te doen!
 
ben het helemaal met je eens Spike, maar ja als de rest het niet is(de rest=de andere instructeurs) dan heb ik weinig in te brengen.
Volgens mij kan je de oefening dan beter helemaal niet doen, omdat je de beweging verkleint en daardoor de pectoralis nog minder traint en dus meer je triceps of niet?
 
je moet dan een aantal EMG studies opzoeken (ja dit kan soms erg moeilijk zijn en lange tijd vergen). maar die tonen aan dat de borstspier dus het meest actief is om de stang van de borst te duwen en in de eerste centimeters van je bench. verder de preciese hoeveelheid activiteit af van je gripwijdte etc. maar sowieso is je borstspier het meest actief in het begin.
dus ze hebben de keus, ofwel laten ze de mensen OPZETTELIJK een borstpier oefening maken met tips om ze dus veel minder effectief maken. met de hoop dat de mensen fanatieker zullen komen trainen (gedachte more = better) en meer zullen consumeren (lees, zo verdient de sportschool meer), ofwel gedragen ze zich zoals waardige trainers en stoppen ze ermee mietjes van de mensen te maken.
 
Ik laat de stang ook altijd helemaal tot aan m'n borst zakken. Onderin is het juist het zwaarst. Ik heb een hekel aan ventjes die op lopen te scheppen over hoeveel ze wel niet kunnen drukken terwijl ze de stang tot zo'n 20 a 30 cm boven hun borst laten zakken....
 
Laatst bewerkt:
ik heb hetzelfde:
Bij fitness: tot op de borst (ook bij bankdrukwedstrijden, als je je borst niet aantikt is ie afgekeurd)

Bij Bodypump: bovenarmen horizontaal, niet dieper (schijnt voor de veiligheid te zijn, ivm deltaspierblessures)
 
Zelf laat ik de stang bij opwarmsetjes helemaal tot op de borst zakken maar als ik setjes van 8 ga maken laat ik ongeveer 2 cm ruimte over tussen borst en stang.

Zo kan ik veel zwaarder gewicht pakken en ik denk dat ik daar harder van groei als met een licht gewicht en helemaal aantikken.
 
wel, net niet.

nou ja, je hebt de uitleg, je doet er maar mee wat je wil :D


@scighera : als ik bankdruk, zoals op een wedstrijd, dan is het juist gepast. dan raakt de stang de borst net wanneer mijn bovenarmen horizontaal zijn :D


verder vind ik net dat je je ROM zo volledig moet houden, dit net voor het versterken en voorkomen van blessures zoals diegene die jij hebt opngenoemd.
 
Vuistdikte van je borst af stoppen?

Is dat niet verschrikkelijk (over)belastend voor de voorste schouderkoppen !

Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar duidelijk niet iemand met verstand van zaken
 
Originally posted by 3XL
Vuistdikte van je borst af stoppen?

Is dat niet verschrikkelijk (over)belastend voor de voorste schouderkoppen !

Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar duidelijk niet iemand met verstand van zaken

oa. Les Mills... Ik negeer het ook meestal bij de trainingen, en tik de borst aan; daar ik voorstander ben om een beweging volledig uit te voeren
 
Originally posted by 3XL
Vuistdikte van je borst af stoppen?

Is dat niet verschrikkelijk (over)belastend voor de voorste schouderkoppen !

Als je de borst aantikt is dat tog nog veel meer (over)belastend voor de voorste schouderkoppen???
 
neen, net niet.

zoals bij het squatten, als je parallel gaat is dat belastender voorje knieën dan wanneer je full gaat!
 
Back
Naar boven