XXL Nutrition

Barbarian Lat tower (plate loaded) / ATX LPL-720

Bezoekers in dit topic

Update 15mei2020 -> Zie hier

-----------------------------------------------------------

Ik heb deze lat tower ondertussen anderhalve maand.

- assemblage:
Simpel plannetje. Sommige dingen/bouten moesten er eerst in voor je andere dingen/ bouten erin kon steken. Dit kan je niet afleiden van het plannetje en ik heb ergens dus ook terug een stukje moeten afbreken.
Niet zo erg natuurlijk, maar het kan dus beter.
Ben goed anderhalf uur hiermee bezig geweest.

- Buildquality:
De onderdelen apart zijn allemaal stevig en massief uitgevoerd. Afwerking is ook top natuurlijk.
Het geheel staat zeer stevig. Tijdens latpulldowns en low rows beweegt het geheel amper mee.
Als ik halfweg de toren heen en weer duw (links naar rechts) schommelt het een beetje maar dat kan je ook verwachten van een lat tower die geen 2000 euro kost.
1 'issue': Die chromen lange buizen waar het 'karretje' rond rolt zijn precies klein beetje te lang, waardoor de bovenste bevestiging van de centrale paal en het bovenste 'zwarte' ding' niet goed aansluit.

- Werking
Lekker vlot. Oordeel zelf maar op het filmpje.

- Verbeteringen:
- Het deel waar je je voeten tegen zet mag wat breder zijn, zeker voor grote mensen (ben 1m89). Dit heb ik opgelost door een plankje (zie filmpje)
- Datzelfde deel mag nog iets verder van de katrol af, zodat je iets verder naar voor kan leunen bij low cable rows (en zeker als je een andere, langere cable-attachment hebt!)
- Raar geluidje van het karretje rond de palen, maar dat stoort toch niet omdat ik muziek op heb. Waarschijnlijk zorgt dat er juist voor dat het zo vlot loopt (noodzakelijk dus).

- prijs/kwaliteit
Ik heb er zelf 385 voor betaald, en kreeg er lat stang, V-grip en 50mm adapters bij.

445 bij Fitness seller vind ik zelf nog altijd een mooie prijs voor dit heerlijk apparaat.

- Score:
8,5 / 10

- Foto's/filmpjes:

1zvfs5x.jpg


de speling:
357jdrs.jpg


etif7p.jpg



plankje voor voeten tegen te zetten:
16kq6ue.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goeie review ga deze ook aanschaffen denk ik.
 
Update na bijna 8 jaar gebruik.

Na bijna 8 jaar ken ik het toestel ondertussen weer een stukje beter, en kan de duurzaamheid ook beter beoordeeld worden.
Ondertussen leeft dit toestel verder in het assortiment van Fitness Seller als de ATX LPL-720. Deze heeft wel wat verbeteringen gekregen ondertussen. (gewichtsslede, beenrollen...)

1) De kabel
De bovenste kabel was niet meer zo fris en redelijk uitgeleurd. Een kameraad heeft die ooit naast de katrol gekregen en daar dan aan liggen sleuren, wat niet geholpen heeft natuurlijk. Verse kabel besteld, en deze is ook iets dikker dan de oude (denk nu standaard dikte op de ATX LPL-720)
IMG_9184.JPGIMG_9187.JPG


2) De gewichtsslede
Bij mijn model stonden de pinnen licht naar boven gericht zodat schijven er zeker niet zouden afschuiven. Echter is van de rechterpin de lasnaad los beginnen komen waardoor pin naar onder begon te wijzen (is heel traag gegaan, maar werd toch erger). Tijdens gebruik moest je tussen de setjes af en toe de schijven terug aanduwen (gebruikte ook geen 50mm adapters meer omdat die oude niet goed werkten en te lang waren).
De nieuwe gewichtsslede heeft volledig horizontale pinnen, een extra versteviging onderaan en ander soort 'bushings' waarmee het over de geleiders gaat.
IMG_9182.JPGIMG_9190.JPGIMG_9191.JPG

3) De katrollen
Minpuntje hier is dat er veel overbodige ruimte in de 'behuizing' zit, waardoor de katrollen van links naar rechts kunnen schuiven. Af en toe komen zo ook de lagers deels uit de katrollen. De lagers van de katrollen zelf waren af en toe opgesprongen. Heb nu weer de seals erin geklopt, en heb extra washers links en rechts van elke katrol gezet zodat speling weg is. Voelt zo een stuk beter en degelijker aan.
IMG_9183.JPGIMG_9188.JPG
 
Speciaal account aangemaakt voor deze thread. Hier ook net aan het kijken voor een lat pulley en aan het twijfelen tussen een tweedehands Barbarian of de Body Solid GLM83. Single column (zoals bij Body Solid) zou beter zijn las ik ergens, wat is jullie idee?
Vsral, naast het plankje (slim gevonden!), welke aanpassingen zou je nog aanraden bij de Barbarian? Bedankt voor de info!
 
Hey hey,

Ik heb enkele body solid toestellen geprobeerd doorheen de laatste jaren en ik ben er van overtuigd dat de Barbarian veel steviger zal aanvoelen.
Zeker de laatste versie ziet er top uit, met betere beenrollen en voetsteunen etc. Ook loopt het onderste profiel niet meer door voorbij de voetsteunen.

Kost wat, maar heb je ook wat.
 
Speciaal account aangemaakt voor deze thread. Hier ook net aan het kijken voor een lat pulley en aan het twijfelen tussen een tweedehands Barbarian of de Body Solid GLM83. Single column (zoals bij Body Solid) zou beter zijn las ik ergens, wat is jullie idee?
Vsral, naast het plankje (slim gevonden!), welke aanpassingen zou je nog aanraden bij de Barbarian? Bedankt voor de info!
Single column is zeker niet zomaar altijd beter, of in welk opzicht bedoel je dat precies?
Een vierkante buis biedt in ieder geval niet dezelfde mate van geleiding die twee ronde geleidestangen bieden.

Hier vind je overigens de nieuwste versies van de Barbarian Lat Tower (nu ATX):

- Plate loaded:
- Stackweight:
En als budget geen probleem is, hier nog een zwaardere versie welke gericht is op sportscholen:
 
Laatst bewerkt:
Top, bedankt voor de reactie! Ziet er stevig uit, wel nog even niet op voorraad?
 
Back
Naar boven