MuscleMeat

Barbarian Seated Calf Machine (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Barbarian Seated Calf Machine review door Big_E

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Korte introductie:

Ik ben Big_E, doe al 12+ jaar aan krachtsport op hoge intensiteit en niveau. De reden dat ik deze review maak is dat ik samen met twee andere Barbaren nu een jaar een eigen homegym hebben in een kelder en dat ik andere mensen een indicatie wil geven hoe kwalitatief het spul dat we gebruiken/misbruiken eigenlijk is. Mocht u vragen of verbeterpunten hebben, laat het me dan weten. Ik zal eerst beginnen met de vraag;

Waarom een eigen homegym?

Na zo'n ~11 jaar bij dezelfde sportschool in onze stad te hebben getraind werd het duidelijk dat we eigenlijk toe waren aan iets anders. Verschillende redenen hebben geleid dat ik en anderen niet meer tevreden waren waar we dagelijks trainde, dit waren onder andere:

  • Slijtage aan de stangen van het squatrek en bankdruk banken (front squatten was erg lastig en soms gevaarlijk door het schuiven van de stang)
  • Altijd een irritante radio zender op (zelf opgelost door in-ear en mp3 te kopen)
  • Weinig echt gemotiveerde mensen meer over (mainstream club geworden)

Eerder was het the-place-to-be voor bodybuilders en krachtsporters maar langzamerhand een mainstream fitnessclub geworden, waar zeker al twee andere van waren in de stad, dus het enige wat de gym deed onderscheiden van de rest was ook al weg.

We hebben het nog een paar jaar kunnen volhouden maar op een gegeven moment is de lol eraf en moet je verder kijken om verder te kunnen groeien. Dus daarom ging ik samen met de andere barbaren kijken of een homegym een optie was, we hadden we vrij grote lege kelder wat we konden gebruiken.

Na een korte zoekactie kwamen we uit bij Fitness-Seller die niet ver weg ligt van ons. Daar hadden ze een vrij ruim assortiment van spul zoals Iron-Force tot professioneel spul zoals Barbarian Line. Uiteraard kan je van plaatjes op internet niet alles halen wat je wilt weten; is het spul wel zo degelijk zoals het er op de foto's uitziet? Naja, er stond op de website dat ze ook een showroom hadden dus maar even gaan kijken. Eenmaal daar was het meteen duidelijk dat voor ons de Barbarian Line precies wat we naar zochten.

Uiteindelijk is al het spul wat we in onze homegym hebben besteld bij FS muv de Texas Power Bar, omdat toentertijd de ATX stangen niet aan mijn eisen voldeed.

Waarom de Barbarian Line?

Onze ogen vielen meteen op de Barbarian Line, niet vanwege de bad-ass naam maar de prijs-kwaliteit verhouding leek precies goed te zijn in lijn met onze eisen. Het is allemaal stevig, solide en professioneel uitziende spul, de gym hier in de stad heeft Panatta Sport van de jaren 90' denk ik, en de BL zit op hetzelfde niveau van kwaliteit, bij sommige apparaten is BL zelf nog wat steviger dan PS.

Nu dan eindelijk de review van de Barbarian Seated Calf Machine:
Tijd in gebruik: ~1 jaar

Reden van aankoop:

Voor de kuiten hadden we toch iets nodig waar we onze spieren op een meer geïsoleerde manier konden aanpakken. Nou kan er niet veel mis gaan met een ontwerp zoals de Seated Calf Machine maar toch hadden we een paar eisen:

  • Het moet een plate loaded machine zijn, dus geen stackweights om geld en ruimte te besparen
  • Het apparaat moet meer dan 100kg aankunnen
  • Degelijk van kwaliteit zijn en niet te duur

Nu kan je op de foto's zien dat er met de 50mm adapter (die moet je er apart bijkopen) er 6 Barbarian 20kg platen opkunnen, dus ik denk ook zo'n 6 normale Olympic 20kg platen, misschien 7 omdat de Barbarian 20kg platen iets dikker zijn. 120 kg zittende kuiten is niet slecht, maar volgens de specificaties kan er 200kg op, maar dan moet je wel 25 of zelfs 40kg platen gaan kopen.

Verpakking:

Ik heb het zelf opgehaald bij FS in Sittard, volgens mij zat hele apparaat in 1 grote doos. Verder kan ik er niets over vertellen. Alle onderdelen zaten erin, want het kan zijn dat er soms een verkeerd boutje of schroefje inzit. FS heeft goede aftersales service dus als je iets mist, vrees dan niet gewoon bellen of mailen.

Montage:

De machine heeft twee zware onderdelen maar je kan het alleen in elkaar schroeven. Zoals bij alle BL producten zit er alleen een blow-up tekening bij, maar het zou toch handiger zijn als ze de complete handleiding er meteen bijdoen, op internet kan je PDF bestanden vinden van de handleidingen. Geen idee waarom het er niet meteen bijzit, misschien om papier te besparen...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het enige probleem waar ik tegen aanliep was dat het onderdeel wat tegen je benen aanzit om vast te klemmen niet 100% haaks is en dus moeilijk te bevestigen was op het rest van de machine. Het is uiteindelijk met wat spierkracht gelukt en zit dan meteen ook goed vast. Als je kijkt op de foto's kan je het zien, dit heeft verder geen invloed op het gebruik en verstellen van het zitje.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het scharnier ziet er zeer degelijk uit.

Gebruik:

Met de deur in huis vallen dit apparaat piept, kraakt of staat er niet gammel bij als je met 120kg je kuiten gaat slopen, het is gewoon een genot hoe vloeiend de beweging is. De spierconnectie is perfect en zoals het hoort merk ik geen wrijving of iets raars als met de oefening bezig ben.

Wat gezien kan worden als minpunt is dat de machine geen beveiliging heeft als je het niet meer lukt om het gewicht op de stang te leggen. :eek: Dit is op te lossen door voordat je begint met de oefening het gedeelte wat op je been rust goed aan te drukken zodat je met de start positie niet ver met je kuiten omhoog te gaan om weer het gewicht op de stang te leggen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het enige wat ik merk dat bij 120kg de kussentjes die op je benen rusten helemaal worden ingedrukt, niet zo erg dat ik het hout of ijzer op mijn beenspieren voel maar het kan zijn als je nog zwaarder gaat het misschien gaat merken. Maar ja Barbaren zoals wij moeten daar tegen kunnen ;D.

Plus- en minpunten:

+++ Vloeiende beweging
++ Stevige constructie
+ Tot 200kg

– Bekleding/vulmateriaal had harder mogen zijn

Conclusie:

Zoek je een stevig zittend kuit machine waar je nog jaren plezier aan zult hebben en waarmee je ook zwaar mee kunt trainen maar ook niet te duur is? Dan ben je bij Barbarian aan het goede adres.
 
Ziet er chill uit. Het zou mooier zijn als er nog een extra stang met kussen op bevestigd zou zijn/of kan bevestigen, waardoor je er ook standing calf raises op kon doen. Nu natuurlijk gericht op de soleus. Wbt het kussentje kan je altijd nog een extra handdoek op je benen zetten of iets. Ik heb na kuittraining altijd bloeduitstortingen op mijn benen van het ingedrukte kussentje, niks waard die huid van mij :)

wanneer er zoiets is waarbij je ze ook staande kan uitvoeren dan gaat die op mijn verlanglijstje, zodra ik wat groter woon of iets.
 
Back
Naar boven