MuscleMeat

Barbell front raise - tot hoe ver optillen?

Bezoekers in dit topic

Newton

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
465
Waardering
50
Lengte
1m79
Massa
73kg
Hallo,
Ik had een vraag over de Barbell front raise.
Tot hoe ver moet je deze ongeveer optillen? Sommigen doen dit tot schouder hoogte (armen horizontaal) en anderen doen dit tot boven lichaams hoogte (armen ongever 45 graden gestrekt).
Of is het allebei goed en gewoon een kleine variatie?

Nog een mini vraagje: wat wordt er bedoelt met 'momentum' wanneer het gaat over het uitvoeren van een oefening?
 
Als je ze al nodig hebt (meestal pak je vodoende voorkant schouder genoeg aan itt tot achterkant ;)) zou ik deze oefening met db doen (of schijf) zodat je neutrale grip kunt houden. Zodoende wordt de oefening minder belastend voor de rotators. Ik zou niet verder gaan dan 45gr, de spanning valt er dan toch grotendeels af.
 
Laatst bewerkt:
Euhm de spanning valt er toch zeker nog niet af na 45 graden?
 
Volgens mij hoofdzakelijk wel daar waar je het wilt, voorkant schouder.
 
Dan is het als ik het goed begrijp een aanvullende oefening, maar niet echt noodzakelijk als je al bench en shoulder presst.
En wat is momentum?
 
Het is een aanvullende oefening inderdaad. Vaker overkill dan noodzaak. Toen ik de front raise nog weleens deed, pakte ik een paar setjes redelijk strikt en de laatste 2 setjes cheated. Met als doel de spieren exta te belasten. Momentum tja, daar moet je zelf een weg in te zien vinden. Is al decennia lang discussie over. Ik vind dat, met betrekking tot spiergroei, een lossere vorm in training beter werkt dan altijd maar super strikt. Als beginner zijnde ken je denk ik niet het verschil tussen het smijten met gewichten en het maximaal aanspreken van spieren door lossere vorm. Dan zal je je conservatief op moeten stellen en vooral aan de kant van techniek moeten blijven totdat je de nuance(s) leert.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Met momentum wordt dan 'slingeren met gewichten' bedoeld.
 
Even een voorbeeld uit losse pols, gaat niet per se om letterlijk citaat maar om iets duidelijk te maken.

1. Als je een gewicht optilt, enigszins stopt met tegenhouden maar het gewicht wel onder controle naar beneden laat zakken om deze snelheid vervolgens te gebruiken om meer en/ of vaker te kunnen tillen maak je gebruik van het momentum (en/ of stretch reflex bij bepaalde oefeningen).

2. Als je een gewicht optilt en het zonder enige controle laat zakken en vervolgens weer omhoog smijt, ja dan is het slingeren met gewichten. En vragen om blessures.

Er zit een belangrijk verschil tussen 1 en 2. In mijn optiek heb je goed en slecht gebruik van momentum. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het gebruik van momentum maar een kort moment is.
 
Laatst bewerkt:
Beter wat extra side raises of achterkant schouders dan front raises.
 
Dankjewel.
 
Back
Naar boven