XXL Nutrition

Barbell OHP en onderrug

Bezoekers in dit topic

imnewhere

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
8.859
Waardering
9.194
Lengte
1m80
Massa
69kg
Ik merk dat ik de dag nadat ik deze oefening heb gedaan, 's ochtends altijd een beetje stijf ben in m'n onderrug. Om de bar in een rechte lijn omhoog te tillen moet ik altijd een beetje achterover leunen bij het inzetten van de lift. Komt het daardoor? Hoort dit er gewoon bij of moet ik aan mijn techniek gaan werken?
 
Ik merk dat ik de dag nadat ik deze oefening heb gedaan, 's ochtends altijd een beetje stijf ben in m'n onderrug. Om de bar in een rechte lijn omhoog te tillen moet ik altijd een beetje achterover leunen bij het inzetten van de lift. Komt het daardoor? Hoort dit er gewoon bij of moet ik aan mijn techniek gaan werken?

Beetje stijf is niet erg, maar het mag niet aanvoelen als verkeerd belast/overbelast.

Als je de OH press op de klassieke manier doet (Stang op het sleutelbeen, onderarmen verticaal en ellebogen naar voren) dan is het normaal dat je bij het uitdrukken eerst iets naar achteren beweegt.

Als je te ver naar achteren buigt -met name vanuit de onderrug- dan kun je daar last van krijgen.

Goede techniek is daarom ook heel belangrijk.
Het gaat er namelijk om dat je niet zozeer je alleen romp naar achteren kantelt, maar dat dit ook samen gaat met het vooruit bewegen van het bekken.
Je creëert als het ware een soort opgespannen boog met het gehele lichaam, vanaf de voeten tot je hoofd.

Dit plaatje maakt het hopelijk goed duidelijk:

images?q=tbn:ANd9GcQc3VtXHi7hRnt84K8VzgXr29eEDt1pdja_s21wdXrjf6SGuEVLpg.jpg




Edit: Deze techniek wordt heel makkelijk verward met de push press.
Daarom voor alle duidelijkheid: Je houdt de benen gedurende de gehele beweging gestrekt.

Je zakt niet -zoals bij de push press- eerst door de knieen in een lichte squat beweging.
 
Laatst bewerkt:
post een video van je vorm.
 
post een video van je vorm.
Je hebt gelijk. Ik zal dat de eerstvolgende keer (a.s. maandag) doen. Ik zit nu op 5x5x42½, dus heel sterk ben ik nog niet.
 
Je hebt gelijk. Ik zal dat de eerstvolgende keer (a.s. maandag) doen. Ik zit nu op 5x5x42½, dus heel sterk ben ik nog niet.
iedereen begint ergens. let erop dat je je gehele romp en bilspieren goed aanspant. scheelt een hoop.
 
Precies ik had er vroeger ook last van.. Dan gaat er iets niet geheel goed imo..
 
Billen, buik en benen (vnl quads) aanspannen, goed de hakken "in de grond" duwen. Dan volgt het plaatje en uitleg van harpep.
 
Back
Naar boven