AndroidHealthClinic

Barbell schoulder press Vs dumbell schoulder press

Bezoekers in dit topic

sjorsdoren94

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
25 dec 2013
Berichten
1.526
Waardering
316
Lengte
1m82
Massa
93kg
Vetpercentage
20%
goeie dag mensen.
wanneer ik schoulder press met dumbells pak doe ik 26/28kg met een prima aantal reps.
maar wanneer ik barbell press pak heb ik al super veel moeite met 40kg ziet hier een logische reden achter ?
of ben ik gewoon weak as fuck..
 
goeie dag mensen.
wanneer ik schoulder press met dumbells pak doe ik 26/28kg met een prima aantal reps.
maar wanneer ik barbell press pak heb ik al super veel moeite met 40kg ziet hier een logische reden achter ?
of ben ik gewoon weak as fuck..
Bij de dumbells is je ROM waars 10cm en bij de bb heb je een betere ROM.
 
Staand of zittend?

Voor dezelfde ROM?
 
Misschien beweeg je met de barbell de stang om je hoofd ipv je hoofd im de stang, geen verticaal barpath, je creëert moment-arm?

Of je mist mobiliteit aan de uitersten van de beweging?

Of je greep op de barbell werkt niet voor je?

Je cheat meer met de DBs?
 
Zie vaak de barbell voor de borst, dus veel te laag, en dumbbells naast en boven de schouders dus veel te hoog. Kan juist andersom.
 
Zie vaak de barbell voor de borst, dus veel te laag, en dumbbells naast en boven de schouders dus veel te hoog. Kan juist andersom.
Wat is de goede hoogte van de bb?
- Zelf ga ik tot de bovenarmen op de lats steunen een vriendin die bb traint gaat minder diep en wil spanning houden.

En van de DB's?
- Over de DBs heb ik gelezen, maar dat was meer aan het einde van de training, dat de onderarmen niet onder parallel hoeven.
 
Barbell pak ik altijd tot tot kin hoogte ongeveer en dumbells zeg maar tot beide armen een rechte lijn volgen
 
Wat is de goede hoogte van de bb?
- Zelf ga ik tot de bovenarmen op de lats steunen een vriendin die bb traint gaat minder diep en wil spanning houden.
Ik zou zeggen idealiter vanuit de front rack positie, maar tenminste tot onder de kin. Een beetje als de tegenhanger van chinups. Waar je uitkomt of voor gaat kan dan verschillen a.h.v. proporties, flexibiliteit, en doel van de uitvoering.

En van de DB's?
- Over de DBs heb ik gelezen, maar dat was meer aan het einde van de training, dat de onderarmen niet onder parallel hoeven.
Ik zou niet weten waarom je het daartoe zou beperken maar velen doen dat. Imho is dat ego liften en zijn dumbbells juist geschikt om meer rom mee op te zoeken, a la arnold presses. Als je ze naast je wilt houden zou ik ook zeggen dat je zo ver mogelijk wilt gaan zolang je onderarmen recht onder het gewicht kunnen blijven.
 
De inzet van de (side) delts bij de shoulder press, de ROM van die spier, is maar over een klein gedeelte van de ROM van de mogelijke beweging van het gewricht. Vooral het onderste gedeelte is een "exercise in futility".
 
ik vindt bb press wel beter dan db shoulder press maar toch wissel ik af voor spiergroei.
 
Vind zelf de BB press ook fijner om te doen. Voordeel vind ik dat je hem strict kunt doen totdat je hem niet meer omhoog krijgt en dan over kunt schakelen naar een push-press om wat extra volume te pakken. Dus als je richt op 12 reps, een gewicht kiezen waarvan je 8-10x strict kunt pressen en dan de set afmaken met push-presses.
 
goeie dag mensen.
wanneer ik schoulder press met dumbells pak doe ik 26/28kg met een prima aantal reps.
maar wanneer ik barbell press pak heb ik al super veel moeite met 40kg ziet hier een logische reden achter ?
of ben ik gewoon weak as fuck..

Wel apart, want meestal is het omgekeerde het geval.

Mogelijk geeft de dumbbell variant jou de mogelijkheid om de beweging -biomechanisch gezien- efficiënter uit te voeren.
Misschien zit er ook wel onbewust 'cheaten' in de beweging, door de grotere bewegingsvrijheid die de DB variant biedt.
 
De inzet van de (side) delts bij de shoulder press, de ROM van die spier, is maar over een klein gedeelte van de ROM van de mogelijke beweging van het gewricht. Vooral het onderste gedeelte is een "exercise in futility".
Jeff is het met je eens, zeker voor hypertrophy:
 
Wat is de goede hoogte van de bb?
- Zelf ga ik tot de bovenarmen op de lats steunen een vriendin die bb traint gaat minder diep en wil spanning houden.

En van de DB's?
- Over de DBs heb ik gelezen, maar dat was meer aan het einde van de training, dat de onderarmen niet onder parallel hoeven.
Waarom zou je met dumbbell meer/minder diep gaan dan met een barbell? En ik neem aan dat je met “onderarmen niet onder parallel” bovenarmen bedoel?

Wat het krachtverschil betreft, weinig over te zeggen zonder de uitvoering te kunnen vergelijken (armpositie, diepte)
 
Waarom zou je met dumbbell meer/minder diep gaan dan met een barbell?
Dat is mijn vraag, ik kan me voorstellen dat de beweging anders is met DBs omdat je handen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en je hoofd niet in de weg zit?
En ik neem aan dat je met “onderarmen niet onder parallel” bovenarmen bedoel?
Zeker, dat bedoel ik.
Jeff is het met je eens, zeker voor hypertrophy:
Dr. Mike van RP heeft wel liever dat je binnen je mogelijkheden een press full rom doet.
 
goeie dag mensen.
wanneer ik schoulder press met dumbells pak doe ik 26/28kg met een prima aantal reps.
maar wanneer ik barbell press pak heb ik al super veel moeite met 40kg ziet hier een logische reden achter ?
of ben ik gewoon weak as fuck..
Tel je de baar mee? Zo ja :Waarschijnlijk gewoon het feit dat je de beweging niet kent. Net als leren schrijven moet je lichaam een beweging inoefenen. De sturing door de hersenen op de benodigde spieren word dan beter waardoor er meer van de spier geactiveerd word. Als je nu elke sessie de vorm van de barbell bench zorgvuldig inoefent zal je erna kunnen genieten van een natuurlijk gevoel tijdens het benchen en deze snel kunnen opbouwen.
 
Back
Naar boven