Fitness Seller

Barbell vs dumbbell

Bezoekers in dit topic

Chris_FR1908

Cool Novice
Lid geworden
21 feb 2018
Berichten
44
Waardering
4
Lengte
1m82
Massa
82kg
Ik vroeg mij het volgende af:

Is er een groot verschil tussen het uitvoeren van compound oefeningen met dumbbells in plaats van een barbell? Dus een dumbbell chest press in plaats van bench press of een bent over row met dumbbells uitvoeren i.p.v. bent over barbell row etc. etc.

Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop!
 
Dumbbells vraagt meer van de stabilisatoren wat meestal terug te vinden is in het gebruikte gewicht staat wel tegenover dat bij veel uni laterale oefeningen de spier meer kracht kan zetten.

Dus verschil, ja. Groot verschil, nee. Beide hebben een plaats in je training
 
Bedankt voor de reacties!
 
Ik vind het dan wel weer een groot verschil. Alles is beter dan niets, maar je zult nooit zoveel uit dumbell trainingen kunnen halen als uit barbell trainingen. Voor de upperbody lifts kom je misschien nog wel aardig weg tot op zekere hoogte, maar voor lifts als squats en deadlifts zullen dumbells nooit een volwaardige vervanger zijn. Simpel gezegd: barbell training is vrijwel altijd beter dan dumbell training, maar de combinatie is wat dumbells waardevol maakt.
 
Nadeel van dumbell bij bij bv press oefeningen is dat het vaak veel positionering energie kost .

Verder idem als barbell niet beter of slechter
 
Ik begin globaal gezien meestal met een compound met Barbell laag in de reps (Bench Press, OHP, Deadlift (bijv. 10-10-5-5-3 of 10-5-3-1-1 of gewoon 5x5) gevolgd door afwisslend (isolatie) oefeningen met Barbell en DB's wat hoger in de reps (3 a 4 sets op 10-20 reps). Beide hebben voor- en nadelen, dus houd ze allebei in mijn schema.
 
Waaom doe je de isolatie dumbbell oefeningen hoger in reps??
 
DB's wat hoger in de reps (3 a 4 sets op 10-20 reps). Beide hebben voor- en nadelen, dus houd ze allebei in mijn schema.

10-20 reps dan spreek je imo al van een Repout of amrap
 
Waaom doe je de isolatie dumbbell oefeningen hoger in reps??
Omdat mijn coach mijn schema maakt.

Pak jij voor een oefening als Triceps Extensions, Biceps Curls, Leg Extensions etc. dan minder dan 10 reps per set?
 
Ja, waarom zou je voor bepaalde oefeningen "ineens" voor een andere rep range gaan?
 
10-20 reps dan spreek je imo al van een Repout of amrap
Een repout of AMRAP is het alleen wanneer het daarvoor bedoeld is. Als je setjes van bijv. 12 reps om een specifieke reden maakt is het echt niet ineens een repout.
 
Ja, waarom zou je voor bepaalde oefeningen "ineens" voor een andere rep range gaan?
Hangt ook een beetje af van het doel van de oefening en het doel in het algemeen. Ik begin meestal met een compound, bijv. Bench Press of Deadlift of Squat, met barbell zo zwaar mogelijk en bijv. 5x5 of 10-10-5-5-3 reps; doel hiervan is voornamelijk kracht, waarbij ik zwaarder kan gaan dan op bijvoorbeeld een DB Press.

Daarna doe ik oefeningen, afwisselend met BB, DB's, cable of machine, meestal hoger in de reps. Meer gericht op massa en definitie; mijn doel is bodybuilding (dit jaar voor het eerst een wedstrijd). Sommige spieren hebben denk ik ook meer reps nodig dan andere om spiergroei te bereiken, maar ik kan er naast zitten (gerelateerd aan verhouding fast/slow twitch fibers?). Kuiten pak ik bijvoorbeeld op supersets 15-20 reps, Leg Extension 20 rep, Biceps verschillend per oefening 10 á 20 reps, maar nooit zo laag als de compounds.

Jij hebt er zeker meer verstand van dan ik, dus ben benieuwd naar jouw visie. Vroeger pakte ik alles op 4 x 8-12, zonder beter weten. Nu ben ik daar vanaf gestapt en boek ik meer progressie.

Op dit moment laat ik mijn schema door mijn coach maken, en vrijwel achter alles zit een gedachte.

Voorbeeld van een borsttraining nu:
- Bench Press: 10-5-3-1-1
- Incline Machine Press: 3 x 10
- DB Flyes: 3 x 15
- Incline DB Press: 3 x 15
- Pec Deck: 3 x 20

Wellicht wat off-topic, maar wat is jouw visie hierop?
 
Een repout of AMRAP is het alleen wanneer het daarvoor bedoeld is. Als je setjes van bijv. 12 reps om een specifieke reden maakt is het echt niet ineens een repout.

Idd :)
 
meestal hoger in de reps. Meer gericht op massa en definitie; mijn doel is bodybuilding (dit jaar voor het eerst een wedstrijd). Sommige spieren hebben denk ik ook meer reps nodig dan andere om spiergroei te bereiken, maar ik kan er naast zitten (gerelateerd aan verhouding fast/slow twitch fibers?). Kuiten pak ik bijvoorbeeld op supersets 15-20 reps, Leg Extension

Dus hogere reps geven definitie ??? ??????
 
Dus hogere reps geven definitie ??? ??????
Nou, genuanceerd antwoord dan maar: Meestal worden isolatieoefeningen gebruikt om bijvoorbeeld de calves of andere hardnekkige spiergroepen die maar deels met compounds worden meegepakt beter te laten groeien (meer definitie?). En isolatieoefeningen (zeker voor calves) zijn doorgaans hoger in reps. Dus nee, hogere reps op zich hoeven geen definitie te geven, maar voor bepaalde lichaamsdelen/oefeningen werken ze vaak wel beter.
 
Op dit moment laat ik mijn schema door mijn coach maken, en vrijwel achter alles zit een gedachte.

Voorbeeld van een borsttraining nu:
- Bench Press: 10-5-3-1-1
- Incline Machine Press: 3 x 10
- DB Flyes: 3 x 15
- Incline DB Press: 3 x 15
- Pec Deck: 3 x 20

Wellicht wat off-topic, maar wat is jouw visie hierop?

- Veel oefeningen/sets voor een relatief kleine spier (OK spiergroep als je de minor er bij betrek)
- Waarom en Incline machine press en Incline dumbbell press? twee oefeningen voor het kleinste deel van een relatief kleine spier.
- Waarom en flyes en pec deck? Weer twee oefeningen voor hetzelfde deel van de borst.
- waarom het rep verschil tussen los gewicht en machines? En als er een verschil zou zijn waarom dan in het ene geval (Incline machine press vs Incline DB press) meer reps bij het losse gewicht en in het andere geval (DB flyes vs Pec Deck) meer reps bij de machine

Zijn dus wel wat vragen waarvan ik zou willen weten wat zijn/haar gedachten zijn.
 
Nou, genuanceerd antwoord dan maar: Meestal worden isolatieoefeningen gebruikt om bijvoorbeeld de calves of andere hardnekkige spiergroepen die maar deels met compounds worden meegepakt beter te laten groeien (meer definitie?). En isolatieoefeningen (zeker voor calves) zijn doorgaans hoger in reps. Dus nee, hogere reps op zich hoeven geen definitie te geven, maar voor bepaalde lichaamsdelen/oefeningen werken ze vaak wel beter.


Waarom zou je hardnekkige spieren/spiergroepen beter meepakken met een beetje meer volume? Denk je echt dat spieren (zoals bv de soleus) die de hele dag door belast word bij het lopen (honderden reps) "ineens" gaat groeien van 15 ipv 10 reps?

Wat dat isolatie betreft, beste massa bouwers per spiergroep zijn meestal isolatie gericht. Zolang je ze maar in dezelfde reprange doet als dat je de meer compound gerichte oefeningen doe (waarom zou je borst bij bankdrukken op een andere rep range reageren dan bij flyes?)
 
Waarom zou je hardnekkige spieren/spiergroepen beter meepakken met een beetje meer volume? Denk je echt dat spieren (zoals bv de soleus) die de hele dag door belast word bij het lopen (honderden reps) "ineens" gaat groeien van 15 ipv 10 reps?
Ja, dat wil ik beweren. Toen ik een tijdje aan het touwtjespringen was begonnen ze ook ineens te groeien. Maar jij beweert dat als je high rep weighted calve raises doet met een grotere rom dat dit niets doet?

Heb je wel eens nek training gedaan? Die gaat pas goed groeien bij high rep werk met voldoende gewicht, niet zo gek, want net als de calves is er maar een hele korte range of motion, dus meer reps geeft simpelweg meer TUT.

Wat dat isolatie betreft, beste massa bouwers per spiergroep zijn meestal isolatie gericht. Zolang je ze maar in dezelfde reprange doet als dat je de meer compound gerichte oefeningen doe (waarom zou je borst bij bankdrukken op een andere rep range reageren dan bij flyes?)
Mijn bench reprange loopt maximaal tot 8 reps, maar is 9 op de 10 keer 5 reps of lager. Je gebruikt veel minder spieren bij chest flyes, dus met een achterlijk hoog gewicht low rep flyes (3x5???) gaan doen met het risico op blessures lijkt mij niet de meest slimme zet. Dus om voldoende relevant werk gedaan te krijgen gooi je het volume omhoog.
 
Back
Naar boven