AndroidHealthClinic

Bas' Boring But Big Bulk Beyond 100 kg (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Als ik ook nog ff mag losbranden:
GreySkull of GZCL of nSuns 531 (wat FREAKJAM doet)

E.e.a. afhankelijk van hoe vaak je wil trainen (in de gym)

Voor een meer hyperthropy gericht blok:
LM's GBR, is makkelijk te combineren met krachtwinst op de grote 4 door na een paar cycles de rep ranges omlaag te doen.
 
Ik wist niet dat jij ervaring had met de TM. Ik dacht namelijk dat je na je FB 5x5 was overgestapt op de LM Generic Bulking routine. Je hebt daartussen door dus nog de TM gedaan begrijp ik?
Heb je de standaard template gevolgd, of een versie met modificaties naar gelang je persoonlijke doelen?

Dit zegt mij nog vrij weinig allemaal. Mocht ik aan Sheiko willen beginnen, dan mag ik eerst wel eens een boek gaan lezen vrees ik ;).
Bedankt voor je advies in ieder geval!
Yes, ik heb een a/b split gedraaid, starting strength, stronglifts, TM, generic bulking routine(upper/lower split), candito en nu Sheiko. In die volgorde.

Ik heb volgens mij het een na langst TM gedraaid en ook de meeste krachtgains op dat schema gemaakt.

Dat schema wat ik postte is een aangepaste TM voor powerlifting met genoeg hypertrofie voor gains. Een soort hybrid dus. Dat was iig de versie waar ik op het einde bij uit kwam en wat het beste werkte. In het begin draaide ik de 'standaard' template.

Voordat je Sheiko begint zou ik iig zijn forum doorlezen en de filmpjes van Mark Bell waarin Sheiko alles uitlegt bekijken.
 
Voordat je Sheiko begint zou ik iig zijn forum doorlezen en de filmpjes van Mark Bell waarin Sheiko alles uitlegt bekijken.
Vond z'n q&a serie op yt ook zeer aan te raden.

Weet niet zo heel goed of je squats een verbetering waren tov eerst overigens. Lijkt een stuk minder te gaan of valt dit mee?
 
Als ik ook nog ff mag losbranden:
GreySkull of GZCL of nSuns 531 (wat FREAKJAM doet)

E.e.a. afhankelijk van hoe vaak je wil trainen (in de gym)

Voor een meer hyperthropy gericht blok:
LM's GBR, is makkelijk te combineren met krachtwinst op de grote 4 door na een paar cycles de rep ranges omlaag te doen.

Inmiddels al bijna op pag. 100 beland van Greyskull part 3! :)
Ik ben ook bekend met bovengenoemde varianten, maar deze voegen in de praktijk maar weinig toe voor de extra tijd die je besteed in de gym imo.

Yes, ik heb een a/b split gedraaid, starting strength, stronglifts, TM, generic bulking routine(upper/lower split), candito en nu Sheiko. In die volgorde.

Ik heb volgens mij het een na langst TM gedraaid en ook de meeste krachtgains op dat schema gemaakt.

Dat schema wat ik postte is een aangepaste TM voor powerlifting met genoeg hypertrofie voor gains. Een soort hybrid dus. Dat was iig de versie waar ik op het einde bij uit kwam en wat het beste werkte. In het begin draaide ik de 'standaard' template.

Voordat je Sheiko begint zou ik iig zijn forum doorlezen en de filmpjes van Mark Bell waarin Sheiko alles uitlegt bekijken.

Een hele reeks schema's zo al met al!

In die zin is de TM je dus goed bevallen begrijp ik. Ben je ermee gestopt als gevolg van een plateau, of puur omdat je toe was aan iets anders?

De meeste lifters passen de TM aan naar gelang hun wensen. Het is een beetje hetzelfde verhaal als GreySkull wat dat betreft.

Sheiko gaat hem op dit moment nog niet worden ;)

Vond z'n q&a serie op yt ook zeer aan te raden.

Weet niet zo heel goed of je squats een verbetering waren tov eerst overigens. Lijkt een stuk minder te gaan of valt dit mee?

Ik ben ermee bekend. Zeker leerzaam!

Ik begrijp wat je bedoelt. In principe zijn m'n squats behoorlijk verbetert qua techniek, maar met dit gewicht en een lichaam dat er niet gek veel zin meer in had sloop er toch weer wat slordigheid in :o.
 
De meeste lifters passen de TM aan naar gelang hun wensen.
Ja, want TM heeft van zichzelf niet echt het volume voor een intermediate schema
 
Ik weet het niet Bas, van alleen de big 4 doen wordt je daar uiteraard sterker op, maar je wordt ook minder all round en symmetrisch ontwikkeld imo.
Dat begrijp ik niet, als je big 4 + pullups en rows doet, hoe kun je dan minder symmetrisch en all round worden? Als je zwaar squat, met voldoende volume, heb je toch geen Front Squat nodig, want front squat = minder gewicht = minder spierontwikkeling.

Als je veel (bench) presses doet, heb je dan nog incline db werk nodig? Waar op zich weer een blessure risico aan kleeft met het onhandig omhoog gooien van zware db's. Reverse flyes zie ik ook je rug niet beter ontwikkelen dan deadlift, pull-up & rows? Teveel schouder pompwerk leidt volgens mij sowieso al sneller tot blessures. Upright rows, meh, allemaal sub-sub-sub maximale gewichten waar je mee speelt.

Kortom waaruit blijkt dat dit statement waar is? Of bedoel je dit in context van bodybuilding en het opblazen van een bepaald spiergroepje? Dat vind ik dan juist weer minder natuurlijk ogen. Ik wil graag bijleren, maar het klinkt gewoon onlogisch.
 
Dat begrijp ik niet, als je big 4 + pullups en rows doet, hoe kun je dan minder symmetrisch en all round worden? Als je zwaar squat, met voldoende volume, heb je toch geen Front Squat nodig, want front squat = minder gewicht = minder spierontwikkeling.

Als je veel (bench) presses doet, heb je dan nog incline db werk nodig? Waar op zich weer een blessure risico aan kleeft met het onhandig omhoog gooien van zware db's. Reverse flyes zie ik ook je rug niet beter ontwikkelen dan deadlift, pull-up & rows? Teveel schouder pompwerk leidt volgens mij sowieso al sneller tot blessures. Upright rows, meh, allemaal sub-sub-sub maximale gewichten waar je mee speelt.

Kortom waaruit blijkt dat dit statement waar is? Of bedoel je dit in context van bodybuilding en het opblazen van een bepaald spiergroepje? Dat vind ik dan juist weer minder natuurlijk ogen. Ik wil graag bijleren, maar het klinkt gewoon onlogisch.
Verklaar de injury rate bij powerlifters die enkel de grote 4 en enkele variaties draaien.
 
Is die zo hoog? Zet dat eens af tegen voetbal, basketbal of elke andere sport?
 
Is die zo hoog? Zet dat eens af tegen voetbal, basketbal of elke andere sport?
Misschien wel hoger tov mensen die geen minimalist programs draaien? Dunno heb er geen onderzoek naar gedaan was gewoon een insteek aangezien je vroeg waarom ;)
 
Conclusions: While the cross-sectional nature of the data set removes the ability to analyze temporality of exposure and outcome, it is somewhat surprising that no training methodologies were associated with the odds of injury risk. All other positive predictors are generally associated with length of training and load lifted. The cause for significant decrease in odds of having an acute injury for women was not determined and warrants further inquiry, although possible explanations include generally larger natural range of motion and better decision making.

Powerlifting Injury Rates: What I Learned Surveying 1,900 Powerlifters
 
Conclusions: While the cross-sectional nature of the data set removes the ability to analyze temporality of exposure and outcome, it is somewhat surprising that no training methodologies were associated with the odds of injury risk. All other positive predictors are generally associated with length of training and load lifted. The cause for significant decrease in odds of having an acute injury for women was not determined and warrants further inquiry, although possible explanations include generally larger natural range of motion and better decision making.

Powerlifting Injury Rates: What I Learned Surveying 1,900 Powerlifters
Vrouwen better decision making ???????????????
 
Waarschijnlijk wat minder overmoedig :D Misschien ook wat geduldiger, niet na 3 maanden trainen 4daagse sheiko of RTS gaan doen, dat soort werk
 
Dat begrijp ik niet, als je big 4 + pullups en rows doet, hoe kun je dan minder symmetrisch en all round worden? Als je zwaar squat, met voldoende volume, heb je toch geen Front Squat nodig, want front squat = minder gewicht = minder spierontwikkeling.

Als je veel (bench) presses doet, heb je dan nog incline db werk nodig? Waar op zich weer een blessure risico aan kleeft met het onhandig omhoog gooien van zware db's. Reverse flyes zie ik ook je rug niet beter ontwikkelen dan deadlift, pull-up & rows? Teveel schouder pompwerk leidt volgens mij sowieso al sneller tot blessures. Upright rows, meh, allemaal sub-sub-sub maximale gewichten waar je mee speelt.

Kortom waaruit blijkt dat dit statement waar is? Of bedoel je dit in context van bodybuilding en het opblazen van een bepaald spiergroepje? Dat vind ik dan juist weer minder natuurlijk ogen. Ik wil graag bijleren, maar het klinkt gewoon onlogisch.
Nee ik bedoel eerder onzichtbare spieren dan het opblazen van de zichtbare. Denk aan schouderstabiliteit, rear delts, core versterken, en dwarse krachten (obliques, woodchoppers, 1 arm rows). En ook all round in de zin van explosieve bewegingen en uithoudingsvermogen.
 
Verklaar de injury rate bij powerlifters die enkel de grote 4 en enkele variaties draaien.
Ik weet niet hoe groot die injury rate is, maar er zijn mensen die 150 kg kunnen benchen maar al kermen bij een 4 kg db external schoulder rotation. Dat noem ik niet-symmetrisch.
 
Ja, ik vraag me alleen af of dat soort dingen nodig zijn. Voor explosiviteit zou je power cleans. Wat mis je aan je rear delts na pull ups, rows en deadlifts?

r er zijn mensen die 150 kg kunnen benchen maar al kermen bij een 4 kg db external schoulder rotation. Dat noem ik niet-symmetrisch.
En waarom zou je dat doen als je nergens last van hebt? Wat zou het toevoegen als je 150 kg bencht, een hoop presst en je deadlift en pulls en rows doet? Het is niet zo dat je rotators daar niet gewoon mee meegroeien toch? Klinkt als bezigheidstherapie. Of is dat niet zo?
 
Ja, ik vraag me alleen af of dat soort dingen nodig zijn. Voor explosiviteit zou je power cleans. Wat mis je aan je rear delts na pull ups, rows en deadlifts?


En waarom zou je dat doen als je nergens last van hebt? Wat zou het toevoegen als je 150 kg bencht, een hoop presst en je deadlift en pulls en rows doet? Het is niet zo dat je rotators daar niet gewoon mee meegroeien toch? Klinkt als bezigheidstherapie. Of is dat niet zo?
Wat het toevoegt is minder kans op injury. Zeker geen bezigheidstherapie.
 
Verklaar de injury rate bij powerlifters die enkel de grote 4 en enkele variaties draaien.
Nog nooit geblesseerd geweest andere. Wat ik om me heen zie in de gym ook stukken minder dan welke sport dan ook. Denk dat je met powerliften nog zat vooruit kan, ook al ben je bijvoorbeeld binnen een andere sport helemaal afgeschreven en klaar.
 
En veronderstel aub niet dat je elke spier behoorlijk traint met alleen de grote 4 en pullups/rows. Is gewoon niet zo. Bijvoorbeeld traps worden lang niet hard genoeg gepakt, is een van de sterkste spieren in het lichaam. Andere voorbeelden: calves, serratus anterior, lateral delts , alleen deadlifts is ook niet genoeg voor hamstrings, ...
Accessory work is imo wel underrated, al ben ik wel van mening dat iemand die net met trainen begint er weinig nood aan heeft, anders zou ik geen SL 5x5 draaien.
Maar eens een behoorlijke krachtbasis is gevormd, waarom niet? Imo is het perfect om spieren te trainen die te weinig aandacht krijgen en bovendien als injury prevention/en of rehab.
 
Nog nooit geblesseerd geweest andere. Wat ik om me heen zie in de gym ook stukken minder dan welke sport dan ook. Denk dat je met powerliften nog zat vooruit kan, ook al ben je bijvoorbeeld binnen een andere sport helemaal afgeschreven en klaar.
Oei en ik die dacht dat je omgeving bezorgd om je was? ??? Sorry kon het niet laten :roflol:. Ja je hebt wel gelijk onderzoek bevestigt dat de injury rate stukken lager is dan in bepaalde andere sporten, mijn insteek was dan ook niet waarom zijn powerlifters allemaal geblesseerd maar eerder kan het nuttig zijn om accessory work te doen voor een powerlifter ter preventie van injuries.
Omdat crotchfit het nut er niet van in zag.
 
Misschien denk ik teveel vanuit kracht, maar voor een beginner is het, zonder a priori problemen, is het niet nodig. Als je gevorderd begint te raken, dan is er misschien plaats voor. Maar als je je op je serratus anterior wil richten, dan redeneer je al vanuit een bodybuilding kant. En dan nog wat ga je daar voor doen? Partial incline presses? Gaat niks sterker van worden denk ik.

En, natuurlijk!!! Als je het leuk vindt, moet je het gewoon doen. Als je afwisseling nodig hebt voor compliance is dat uiteraard prima. Compliance > all :)

Waar ik op doel is dat beginners prima gebaat zijn bij eenvoudige schemas zonder teveel poespas.
 
Back
Naar boven