XXL Nutrition

Basic homegym van maximaal €1000

Bezoekers in dit topic

jesseke

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
28 jun 2010
Berichten
92
Waardering
2
Lengte
1m81
Massa
74kg
Vetpercentage
10%
Ik zou graag mijn garage ombouwen tot een kleine fitnessruimte. Hiervoor heb ik altijd in een gym getraind, dus had ik graag wat advies gekregen over het materiaal dat ik in gedachten had. De garage is 4,5m lang op 3,5m breed en slechts 220cm (!) hoog.

Allereerst wil ik zelf een platform van 2,5 x 2,5 bouwen, dat als ondergrond moet dienen. Hiervoor dacht ik aan twee lagen OSB hout die kruiselings over elkaar komen, met dan in het midden een steviger MDF - paneel als derde laag. De zijkanten van de derde laag zou ik dan opvullen met rubberen tegels. Dit zou me rond de €200- €250 moeten kosten, maar die kosten reken ik niet bij de maximum van €1000 die ik mezelf heb opgelegd voor de aankoop van fitnessmateriaal. Wel zou ik willen weten of iemand tips heeft om ook hier de kosten nog wat te beperken?

Waar ik mee wil beginnen: Een powerrack of half rack, een degelijke barbell met minstens 140kg aan gewichten en een degelijk bankje (hoeft nog niet per sé verstelbaar te zijn).

Voor het rack viel men oog op de powerracks van powercage.nl, vooral omdat ik vernomen heb dat je zelf de maten kan laten aanpassen. Dit zou handig voor mij zijn, omdat mijn garage slechts 220cm hoog is. Doe er nog eens 5cm af omdat er een platform onder komt, en ik kom al heel krap te zitten met de hoogte van 210cm van het standaard rack. Ik zou op het eerste zicht gaan voor volgend powerrack:
Powercage Dit zou met verzendingskosten bij op €415 komen (jammer van de hoge verzendingskosten). De hoogte zou ik dan laten aanpassen naar 200cm.

Als alternatieven dacht ik aan:
Barbarian Multi Squat Rack (met verzendingskosten bij iets duurder)
Heavy Duty Squat Rack (goedkoper, maar dan moet je volgens mij wel iets inboeten aan kwaliteit).

Dan de barbell. Hierbij zie ik de bomen door het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende barbells te koop, vaak in dezelfde prijscategorie, dat ik echt niet goed weet welke te kiezen. Ik had graag een degelijke barbell gehad, die liefst niet in de duurste prijsrange zit. Natuurlijk viel mijn oog eerst op de Kroon set van Helisports:
Kroon OP-140 Iron Olympic Plate Set kopen? Helisports is hét adres Vooral omdat ik dan met 'slechts' €295 ineens goed zit qua barbell én gewichten. Alleen lees ik wel wat tegenstrijdige berichten of deze barbell voldoende goed is.

Een andere keuze zou deze zijn: ATX Econ Power Bar . Als ik voor deze barbell kies, en zelf een (voordeel)set van 100kg en een set van 50kg erbij koop, dan komt dit neer op €440. Een verschil van meer dan €150 (als je de verzendingskosten meerekent).

Dan schiet er niet veel meer over om een bankje te kopen. Heavy Duty Flat Bench lijkt dan de beste oplossing...

Graag een aantal meningen en adviezen. Bedankt!
 
Voor je platform zou ik ten eerste al in de diepte het platform 2,40 / 2,44 meter maken, dit omdat houten platen standaard in 244 x 122 cm geleverd worden, en je anders direct aan 305 x 153 cm zit. Als je hem 240 centimeter maakt kan je gelijk de slechte kanten, als deze er aan zitten, er af laten zagen.
Daarnaast zou ik de bovenste laag van multiplex doen en niet van MDF. MDF heeft nogal snel de neiging (zeker in vochtige omgevingen zoals de garage) om wat krommer te gaan trekken, multiplex houdt zich daarmee al beter en is sowieso veel sterker. Kosten verschil valt dan nog mee, denk dat bij een 18mm plaat het verschil een keer 20/30 euro is. Zeker niet iets om die paar euro's op te besparen!

Powercage maakt mooi materiaal, heb er geen power rack van maar wel een schijven en dumbbell rek op maat laten maken, gewoon klasse kwaliteit, zeker voor de prijs. Die hoge verzendkosten; misschien kan je het zelf afhalen met aanhanger, kan goedkoper zijn? Zeker als je iemand met een lease auto kan vinden om mee te gaan, heb je geen benzine kosten en hooguit 30 euro om een dag een aanhanger te regelen. Wel wat tijd kwijt om er heen te gaan dan.. De cage op maat laten maken in de hoogte moet geen probleem zijn voor hem :) Gewoon even duidelijk mailen met je wensen, hij is altijd wel vlot en duidelijk in mailcontact.

Nadeel van die squat racks is het vaste gun rack, hierdoor kan je de stang op minder verschillende hoogtes leggen, als je net pech hebt en er eigenlijk precies tussenin zou willen zitten met je barbell, dan moet je de stang unracken vanuit een te lage of hoge positie. Squat rack is wel weer lekker ruimte besparend en vrij qua beweging, wel minder veilig voor squats omdat je niet in een kooi staat.

Voor barbells en gewichten ook zeker marktplaats etc in de gaten houden met je budget. Gietijzeren schijven kan je overal wel tweedehands op de kop tikken, heb je iets meer geld over voor een wat meer kwaliteit barbell. Met 'minstens' 140kg zit je bij beide genoemde stangen wel goed, ga je over de 200 squatten, 250 deadliften dan wil je waarschijnlijk wel een betere stang hebben, maar moet met allen geen probleem zijn. Verschil in prijs merk je vaak in stijfheid van de barbell en vooral ook de knurling. Grootste commentaar wat je hoort op goedkopere stangen is dat de knurling tien keer niks is.

Bankje is een prima keuze, alleen geen verschillende standen wat groot nadeel is. Hoewel dat afhankelijk is van hoe je wilt sporten, vooral bodybuilding of juist powerlifting gericht? Denk ook aan bijvoorbeeld dumbbells (twee losse stangen om te loaden), curl bars, vloer etc.
 
Bedankt voor je reactie!

Ik dacht aan deze OSB platen Sencys OSB3 paneel 250 x 125 x 1,8 cm | Brico, vandaar dat ik aan 2,5m op 2,5m kwam. Het Multiplex paneel (bedankt voor de tip) Sencys vochtwerend multiplex-paneel 'Topplex' 250 x 122 x 1,8 cm | Brico is dan weer 2,5m op 1,22. De goedkoopste rubberentegels die ik hier in de buurt kan vinden zijn deze: Rubberen tegel 50 x 50 cm zwart - MakroShop.be . Het enige nadeel is dan wel dat ze 2,5cm dik zijn (en de Multiplex plaat 1,8cm). Gaat dit verschil van 0,7cm tussen het middengedeelte en de zijkanten merkbaar en storend zijn? Zo ja, best nog een dunne plaat onder de Multiplex bijleggen?

Het powerrack van Powercage.nl lijkt me inderdaad ook de beste oplossing. Daar gaan afhalen is dan weer niet echt een optie, vermits ik zo'n 300km van hem afwoon (woon in België).

Ik wil de homegym voorlopig eigenlijk enkel maar gebruiken om de basic barbell oefeningen mee te doen (+ wat TRX en bodyweight stuff). Heb ook al twee aanpasbare dumbellstangen.
 
Ah oke, als je 2,5 meter platen kan halen is dat inderdaad prima, ging gewoon van de standaard maten uit, vandaar :)
Ik zou platen niet bestellen (weet niet of je dat van plan was) maar altijd ophalen en zelf uit het rek halen, zeker OSB platen willen wel eens al krom zijn vanuit het rek, dus zelf gewoon de meest rechte platen uit zoeken daar, doen veel mensen dus je wordt vast niet gek aangekeken. Je kan er nog voor kiezen om de multiplex plaat in olie te zetten zodat hij wat krasvaster is, voor behoud van de plaat. Welke olie of iets dergelijks durf ik dan niet te zeggen aangezien ik hem zelf onbehandeld heb gelaten (spijt van)..

7mm verschil ga je zeker merken, heb zelf 1mm verschil en dat vind ik al storend, maar 1mm is wel goed mee te leven haha. Maar zou er echt een plaat tussen doen, als je 25mm matten hebt dan 6mm dikke plaat (7mm is volgens mij in geen enkele houtsoort zo te koop bij bouwmarkten). Als je 30mm matten vindt dan kan je het makkelijk opvullen met 12mm osb, heb je er ook geen verschil in zitten.
Die rubber tegels zijn wel van rubber granulaat gemaakt als ik de foto's zo zie, gaat zeer waarschijnlijk brokkelen en is dan niet erg fijn spul vind ik. Kan het beste naar massieve rubber matten zoeken in de buurt en niet met zo'n korrel structuur. Massieve matten zijn helaas wel duurder.
 
Bedankt voor je reactie!

Ik dacht aan deze OSB platen Sencys OSB3 paneel 250 x 125 x 1,8 cm | Brico, vandaar dat ik aan 2,5m op 2,5m kwam. Het Multiplex paneel (bedankt voor de tip) Sencys vochtwerend multiplex-paneel 'Topplex' 250 x 122 x 1,8 cm | Brico is dan weer 2,5m op 1,22. De goedkoopste rubberentegels die ik hier in de buurt kan vinden zijn deze: Rubberen tegel 50 x 50 cm zwart - MakroShop.be . Het enige nadeel is dan wel dat ze 2,5cm dik zijn (en de Multiplex plaat 1,8cm). Gaat dit verschil van 0,7cm tussen het middengedeelte en de zijkanten merkbaar en storend zijn? Zo ja, best nog een dunne plaat onder de Multiplex bijleggen?

Het powerrack van Powercage.nl lijkt me inderdaad ook de beste oplossing. Daar gaan afhalen is dan weer niet echt een optie, vermits ik zo'n 300km van hem afwoon (woon in België).

Ik wil de homegym voorlopig eigenlijk enkel maar gebruiken om de basic barbell oefeningen mee te doen (+ wat TRX en bodyweight stuff). Heb ook al twee aanpasbare dumbellstangen.

Ik heb voor mijn platform de volgende tegels gebruikt;
Sportvloer Fitness tegel 20mm - 100x100cm - Zwart - Rubbermatten24.nl
het verschil van 2mm is niet merkbaar!
 
Tenzij je een autist bent.Die merken zelfs een verschil van 1mm.:D:p

Ik voel me aangesproken :(
Je kan trouwens multiplex ook in 25mm vinden, dan is het ook even dik als je rubber als je die 25mm matten neemt.
 
Tips om de kosten te beperken: 2dehands kopen ;)

Ik trainde ook in de gym en heb vanaf november overgeschakeld op homegym. Heb er zelfs 2, een op kot en een thuis!

Momenteel in mijn bezit:

60 kg bumperplates, 150 kg rubber coated, kleine 80 kg gietijzer (totaal net geen 300 kg, ben van plan nog wat bij te kopen)
2 * olympische stang (1 Kroon en een 1 goeie)
Powermark 415 rack
Verstelbare halterbank uit een fitness overgekocht
Marbo squatstands en bankje (enige nieuw, maar rechtstreeks vanuit Polen besteld, goedkoper dan 2dehandsprijzen in België)
Dumbells: 4, 12 (1 maar), 14 en 20 kg (bij schijven bijgekregen)
Buikspierbankje

~650 euro in totaal uitgegeven

Het is een beetje sukkelen en hele dagen marktplaats/2dehands afzoeken, maar dat was het me wel waard :p


Met 1000 euro budget kan je natuurlijk recentere sets opkopen die er wat mooier uitzien, bij aangeboden/gezocht op dit forum staan er nog een paar volledige homegyms te koop.
 
Ik heb nu twee tweedehands stalmatten van 2,5m x 1m voor €85 op de kop kunnen tikken. Deze zijn 2cm dik, dus ga ik met een verschil van 2mm zitten.
 
Ik heb mijn powercage van bij Henk gehaald, topmateriaal. Mijn beste maat heeft 1 van ergens anders en je merkt dat verschil enorm.
Ik heb bijna alles via 2dehands gevonden in een korte tijdspanne en voor een heel goede prijs. Via het forum ook heel goede zaken kunnen doen, wel tot in Rotterdam en Eindhoven gereden.
 
Back
Naar boven