XXL Nutrition

Basis dieet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

richard

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
14 okt 2002
Berichten
136
Waardering
0
Om een dieet te maken moet je een paar dingen doen. Allereerst jezelf 's morgens vroeg naakt wegen. Vervolgens door iemad die weet hoe het moet met een huidplooimeter je vetpercentage laten meten. Trek dit percentage van je gewicht af zodat je je vetvrije massa weet in kilo's en vermenigvuldig de uitkomst met 29,52.
Dit is je basisverbranding.
Tel hier 10% bij op omdat je zoals je zelf zegt hard traint. Tel nog eens 15% van je basiverbranding erbij op omdat je veel eiwitten moet eten en je verbranding daar meer moeite voor moet doen. Tenslotte tel je je calorieen voor werk en vrije tijd erbij. Normaal is dat 35%. Als je bijvoorbeeld heel veel hardloopt kan dat wel 50% zijn en iemand die heel zwaar werk verricht en ook nog eel duursport wel 75%. Nogmaals, meestal is dat 35%.
Nu heb je je verbranding. Om vet te verbranden ga je hier per dag 400 calorieen onder zitten, om massa te winen juist 400 erboven. In de wedstrijdvoorbereiding dus 400 eronder. Je uitkomst verdeel je over zes maaltijden, dus gedeeld door zes. Hiervan moet 50% uit koolhydfraten bestan (4 calorien per grm), 35% uit eiwitten (ook 4 cal per gram) en 15% uit vet (9 cal per gram).
gaat het te langzaam dan breng je vet en koolhydraten iets terug en eiwitten iets omhoog, gaat het te snel, dan voer je koolhydraten iets op.

Zo gaan ik meestal te werk als ik dieet voor bodybuilder maak. Voor eiiwtten kies ik: proteinepoeder, eieren zonder dooier, kipfilet, vis. Voor koolhydraten havermout, aardappelen, rijst, bruin brood, groente. Voor vet makreel,olijfolie, zalm.

PS. Dit stuk heb ik van Haary de jonge ontvangen. Schrijver voor FLEX en Muscle en fitness
 
Heb net de berekening gedaan en het zou betekenen dat ik om af te vallen, 2900 kcal moet eten.....?

Nogal veel, met mijn keto nu eet ik ergens rond de 2100. Zonder echt slapjes of hongerig te voelen. Eerder het idee dat ik te veel eet zelfs.

Trouwens is de formule:
(((((LBM * 29.52) * 1.1) * 1.15) * 1.35) - 400)
of:
(((LBM * 29.52) * 1.6) - 400)

waarbij 1.6 is: 100% + 10% + 15% + 35%. Scheelt nogal, 200 kcal in mijn geval.
 
Klopt dit inderdaad? Ik wilde dit net toevallig in een thread vragen hoe ik mijn cal. inname exact kan bepalen??
 
Ik laat zelf die 35% weg voor het verteren van de eiwitten.
Je moet 10%+15%+35%niet bij elkaar op tellen maar vermenigvuldigen
Dus geen 1,6 maar 1,7.

Heb een excel bestandje maar krijg deze niet hierop gezet
Weet iemand hoe dit moet?
 
Ik kan me wel aardig vinden in die theorie. Ik zelf werk met een oud dos-programma, wat zelf de grondstofwisseling bepaald adh van je vvm. En van daaruit reken ik zelf verder. Allleen hou ik meestal 60-30-10 verhouding aan, voor bodybuilders, of 60-25-15 Khtjes zijn lekker anabool, en om massa te kweken kun je er aardig wat eten, ikzelf 700 gram p/dag.....
Er zijn natuurlijk wat variabelen van persoon tot persoon. Maar een "wetenschappelijke" benadering is m.i. de juiste weg. Meten is weten tenslotte. Dus voor diegenen die serieus met hun sport bezig zijn: zoek een begeleider met verstand van zaken, en gok niet zo maar wat met je voedig, dat is een wereld van verschil!!!
 
Originally posted by richard
Ik laat zelf die 35% weg voor het verteren van de eiwitten.
Je moet 10%+15%+35%niet bij elkaar op tellen maar vermenigvuldigen
Dus geen 1,6 maar 1,7.


De eerste formule dus, precies wat ik deed. Heb ook andere berekeningen gezien waarbij de dagelijkse behoefte zo'n 20% lager uit komt. Ben het eens met de opmerking (van shadow) dat je beter een wetenschappelijke benadering kan kiezen dan maar wat doen, helaas zijn de wetenschappers het dus niet met elkaar eens.

Je lichaam is echter ook een goede indicatie. Als ik me uitstekend voel bij een 2100 kcal dieet, beter dan bij 2900, waarom dan niet? Alleen opletten dat je alle belangrijke vitaminen en mineralen etc binnenkrijgt.
 
Originally posted by richard
Tel hier 10% bij op omdat je zoals je zelf zegt hard traint. Tel nog eens 15% van je basiverbranding erbij op omdat je veel eiwitten moet eten en je verbranding daar meer moeite voor moet doen. Tenslotte tel je je calorieen voor werk en vrije tijd erbij. Normaal is dat 35%. Als je bijvoorbeeld heel veel hardloopt kan dat wel 50% zijn en iemand die heel zwaar werk verricht en ook nog eel duursport wel 75%. Nogmaals, meestal is dat 35%. .

Ik lees toch gewoon optellen hoor:
dus 10% plus 15% plus 35% = 60% extra.
Dus 1,6 * 29,5 * MLM.

Salutojn de Esperantistino
 
ahh, de exacte wetenschappen, vind ik leuk als IT-er.

Er is een verschil tussen:
(((((LBM * 29.52) + 10%) + 15%) + 35%) - 400)

en

((LBM * 29.52) * (10% + 15% + 35%) - 400)

Als ik nu aan zinsontleding doe staat er wel dat je de 10% en 15% bij elkaar op moet tellen, maar die 35% kan je op 2 manieren interpreteren.

Tenslotte tel je je calorieen voor werk en vrije tijd erbij. Normaal is dat 35%.

Waar tel je dat bij? Het tussenresultaat of de basisverbranding.

Ben het zowiezo met Richard eens dat die 35% beter weggelaten kan worden, kom je op een veel realistischer kcal-behoefte uit.
 
Zo bedoelde Harry de jonge dit, toegepast voor mij:
Ik weeg zelf nu zo'n 135-140 kilo
Ben uitgegaan van zo'n 115 kilo vetvrij
Denk ik wel realistisch.
115 x 29,52= 3400 calorien(afgerond)
10%=340
15%=510
Zonder 35% = 4250 calorieen
Met 35%= 1190 + 4250 = 5440 calorieen.
Dat is veel eten, zelfs voor een goede eter zoals ik zelf.
zit op dit moment op 4500 calorieen. waarvan 40%eiwit, 40%koolhydraten, en 20% vetten.
 
Back
Naar boven