AndroidHealthClinic

Basis voor spieropbouw

Bezoekers in dit topic

Snelle opbouw van spiermassa is onder normale (natuurlijke) omstandigheden niet gemakkelijk te bereiken. Als dat wel zo zou zijn dan waren er bij de recreatieve body builders enkel nog mensen van minstens 100 kg zuivere spiermassa. Om optimale resultaten te verkrijgen is het absoluut noodzakelijk dat je over een goed uitgedokterd trainingsprogramma én een uitgekiend voedingsschema beschikt. Wie niet in staat is om veel tijd er aan te besteden en een extreme discipline op te brengen zowel wat training als voeding betreft verdoet zijn tijd en kan beter een andere sport kiezen.
De eerste en belangrijkste stap is de krachttraining, zonder keiharde krachttraining is er geen spieropbouw mogelijk. Om dit doel te bereiken moet men een programma samenstellen waarin de belangrijkste krachtopbouwende oefeningen een plaats vinden. Om het simpel te stellen, de training moet opgebouwd worden rond vijf belangrijke compound oefeningen, dit zijn oefeningen die meerdere spiergroepen aanspreken. Om even het verschil duidelijk te maken tussen compound- en isolatieoefeningen ga ik het voorbeeld van de biceps curl geven, deze oefening belast slechts één spiergroep maximaal, nl. de biceps en de uitwerking die de curl heeft op andere spiergroepen is minimaal te noemen. Dit is dus overduidelijk een isolatieoefening. Daartegenover staat bijvoorbeeld een oefening als het bankdrukken, die dan wel hoofdzakelijk de spieren van de borst belast maar ook een flinke trainingsimpuls geeft aan de triceps en de schouders.
Het bankdrukken (of bench press) maakt dan ook deel uit van de vijf voornaamste oefeningen waarrond we onze training kunnen opbouwen, de andere vier zijn de Deadlift,Voorover gebogen roeien (Bent over row) Squats en de Military press.
Als je deze vijf oefeningen met regelmaat uitvoert, en je slaagt er in, ook dankzij een uitgekiende voeding, je kracht in deze vijf topoefeningen stelselmatig op te voeren dan zal een sterk en massief lichaam uiteindelijk je beloning zijn.
Buiten deze vijf belangrijkste oefeningen kan je nog verschillende andere aan je programma toevoegen, zoals daar zijn de chins (optrekken aan een stang), lat pulls (beide oefeningen zijn voornamelijk voor de rug), dips en bankdrukken met smalle greep (oefeningen belangrijk voor de borst, triceps en schouders), Biceps curl (uiteraard voor de biceps), Leg press (benen) en zijwaarts heffen met dumbbells (schouders).
Als je al de tot nu toe genoemde oefeningen in je programma opneemt, met zoals gezegd de grootste aandacht voor de grootste compounds, en je zorgt voor een goede voeding en voldoende rust dan kan het niet anders of je magere dagen zijn geteld.
Een ander belangrijk aspect van een succesvolle training, naast het kiezen van de beste spieropbouwende oefeningen en de toepassing van een degelijk voedingsplan is de variatie.
Iedereen zal begrijpen dat je met steeds hetzelfde trainingsprogramma tot in het oneindige te blijven herhalen je uiteindelijk op een punt komt dat het niet meer werkt zoals in het begin. Je slaagt er niet meer in om meer gewicht te pakken in je belangrijkste basisoefeningen, als dat zich voordoet dan heb je een zogenaamd plateau bereikt. Dit is een gegeven dat je nog vaak in je trainingscarrière zal tegenkomen, maar wat kan je nu het beste doen als dit zich voordoet? Het is eigenlijk heel simpel, je moet je lichaam een andere prikkel geven zodat het weer optimaal kan groeien. Veel mensen vinden het dan nodig om de belangrijke oefeningen te vervangen door andere, die zo al minder effectief zijn voor kracht- en massaopbouw, dit is verkeerd! Deze basisoefeningen moeten altijd de belangrijkste plaats blijven innemen in je training, wat je moet doen is bijvoorbeeld de rep range voor een aantal weken veranderen, dus i.p.v. dat je de sets afhandelt met reps van 4-8 ga je voor een zekere periode trainen van 8-12. Ook belangrijk is het al eens wisselen van trainingssysteem, er zijn ontelbare werkzame systemen die je allemaal spierwinst kunnen opleveren. Door een grote variatie in je programma te brengen zorg je er voor dat je lichaam steeds aan andere prikkels wordt blootgesteld en dit zal voorkomen dat je stagneert in je vooruitgang.
Zeer belangrijk om je doel snel te bereiken is dat je goed beseft dat meer niet altijd beter is, vooral de jonge krachtsporters maken soms de fout om als een waanzinnige te beginnen trainen en de spiergroepen door een extreme trainingsfrequentie geen of onvoldoende rust te gunnen. Het belang van rust kan evenwel niet genoeg onderstreept worden, want men mag nooit vergeten dat het tijdens de rustdagen is dat je spieren groeien!
Ik zou persoonlijk de raad willen geven om elke spiergroep slechts 1 tot maximum 2 keer per week te trainen. Doe dat met een zo groot mogelijke intensiteit in trainingen van niet langer dan een uur, en zorg er goed voor dat die bepaalde spiergroep daarna voldoende rust krijgt zodat de groei gewaarborgd is. Je kan dit doen in een split systeem of in een zogenaamde full body.
Een goed split systeem zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:
1e dag: Rug en biceps.
2e dag: Schouders en traps
3e dag: Benen en kuiten.
4e dag: Borst en triceps
Met telkens een rustdag na elke trainingsdag.
Buikoefeningen kan je inlassen wanneer je dat zelf wil.
Een full body kan je samenstellen uit de belangrijkste oefeningen die hierboven vermeld werden en dat programma kan je twee tot driemaal per week doen, met dien verstande dat als je heel het lichaam drie keer per week gaat trainen je beter van spierfalen weg kan blijven om overtraining te voorkomen.
Ik denk dat er voldoende gezegd werd opdat de beginnende krachttrainee een goed beeld gekregen heeft van de manier waarop hij zijn doel, door middel van harde en gedisciplineerde training, daarbij zorg dragend voor voldoende en goede voeding en voldoende rust, van meer spiermassa het snelst kan bereiken.
Ik wens iedereen die zich dit doel voor ogen heeft gesteld succes toe!



PS: ik heb dit artikel geschreven, volledig gebaseerd op eigen inzichten en kennis die ik vroeger via diverse wegen opgepikt heb. Bronvermeldingen zijn hier dan ook niet aan de orde.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: kix
Mooi ! was deze topic maar eerder gemaakt bv toen ik net begon , kon me veel kracht en masse shelen..
 
Bedankt voor je positieve feedback!
 
Mooi artikeltje!
 
Zeer netjes! Erg leerzaam, vooral voor de beginnende BB'ers :thumbs:
 
Dank mannen, het is ook de bedoeling voor beginnende trainees!
 
aanradertje voor iedere beginner!!!
 
mooi stukkie Dressed Black.
Echter het is niet alleen voor beginners geschikt maar ook herintreders of mensen die al jaaaaren trainen en niet vooruit gaan.
Kan me goed vinden in jouw splitschema gedachte en ook fullbody niet tot failure.
Bijna 40 ben ik nu en weer (iets langeder dan een jaar) aan het trainen na jarenlange pauze.
Ben ook fullbody (niet tot failure) aan het doen 2 a 3 x per week met de basisoef. en ga in kracht prima vooruit.
 
Goed stuk inderdaad, misschien alleen wat alinea's dan is het wat duidelijker lezen, maar verder geen commentaar! :thumb:
 
mooi stukkie Dressed Black.
Echter het is niet alleen voor beginners geschikt maar ook herintreders of mensen die al jaaaaren trainen en niet vooruit gaan.
Kan me goed vinden in jouw splitschema gedachte en ook fullbody niet tot failure.
Bijna 40 ben ik nu en weer (iets langeder dan een jaar) aan het trainen na jarenlange pauze.
Ben ook fullbody (niet tot failure) aan het doen 2 a 3 x per week met de basisoef. en ga in kracht prima vooruit.

Ja nee, als ik in iets geloof dan is het wel in tot falen trainen. Ik stel alleen dat in mijn opinie het niet aan te raden is om de spiergroepen meer dan 2 x tot falen te trainen (en dan nog met weinig sets, van zodra je meer volume gaat krijgen in een full body of de frequentie opvoert naar 3 x per week je dan best van falen wegblijft).
Bedankt voor je goede commentaar.
 
Ja nee, als ik in iets geloof dan is het wel in tot falen trainen. Ik stel alleen dat in mijn opinie het niet aan te raden is om de spiergroepen meer dan 2 x tot falen te trainen (en dan nog met weinig sets, van zodra je meer volume gaat krijgen in een full body of de frequentie opvoert naar 3 x per week je dan best van falen wegblijft).
Bedankt voor je goede commentaar.

:cool:idd ik doelde ook op niet tot falen bij 3 x per week fullbody.
Bij een split (ga ik binnenkort weer doen) ga ik ook tot failure of bijna.
 
als je rug en biceps doet is het bij mij zo, dat ik heel erg intensief men rug doe, waardoor ik daarna gewoon echt geen pump meer kan krijgen als ik bicep isolatie oefeningen wil doen, hoe komt dat ?

(tijdens rug oefeningen wel dikke pump in men biceps, maar daarna voel ik die bicep oef niet meer ? )
 
als je rug en biceps doet is het bij mij zo, dat ik heel erg intensief men rug doe, waardoor ik daarna gewoon echt geen pump meer kan krijgen als ik bicep isolatie oefeningen wil doen, hoe komt dat ?

(tijdens rug oefeningen wel dikke pump in men biceps, maar daarna voel ik die bicep oef niet meer ? )

Ja, ten eerste is een pomp geen noodzaak voor spiergroei en ten tweede bewijst dit eigenlijk mijn persoonlijke stelling dat zware rugoefeningen eigenlijk genoeg zijn voor bicepsgroei. Ik train mijn biceps nooit en ze groeien toch als kool, maar in de veronderstelling dat je naturel traint zou ik je voorstellen om slechts een setje of drie zware ez curls te doen na de rugtraining. Je kan uiteraard ook je biceps apart van je rug trainen maar volgens mij is dat verloren moeite omdat je met die paar setjes achter de rugtraining al de nodige groei hebt.
 
ja dat gevoel heb ik inderdaad ook, heb geen aparte bicep oefeningen nodig, na een flinke rug uurtje
 
prachtig karma!
 
ja dat gevoel heb ik inderdaad ook, heb geen aparte bicep oefeningen nodig, na een flinke rug uurtje

Dat is natuurlijk ook een reden dat je niets meer voelt van de biceps oefeningen, na 45 minuten tot ongeveer een uur trainen van een bepaalde spiergroep heeft die spiergroep eigenlijk alles gehad wat die kan hebben, als jij dus een uur lang de rug traint (waarbij dus ook de biceps zwaar wordt aangesproken) en je gaat daarna de biceps nog eens trainen dan heeft dat zo goed als geen effect meer. Imo is een uur lang dezelfde spiergroep (en) trainen het maximum, dat telt dus bijvoorbeeld ook voor de triceps na borst of schouders en de schouders na de borsttraining, om maar een paar voorbeelden te geven.
 
ik leer echt veel van jou, kan je mij wat meer vertellen over sets, hoeveel sets ik moet doen want ik doe het vaak op gevoel(4 sets, 10- 8- 6- 6-) massa training
en soms doe ik dan echt gewoon 8 sets, ligt aan men gevoel bij de desbetreffende oefening, waardoor ik dus echt gewoon doorga tot het einde, en soms men benen of rug echt gewoon donker gekleurd raken als ik thuis naar de spiegel kijk, maar dan is dat voor mij een teken dat ik echt weer ga groeien,in de gym hoor ik nu steeds vaker van jij zal echt 130 kilo worden, ik begon half jaartje terug met 72 kilo, en ben nu net over de 100, en heb echt geen enkel stukje vet gevonden op men lijf
 
over triceps na de borst of schouders na de borst heb je helemaal gelijk, ik had inderdaad gemerkt dat ik schouders niet intensief kan trainen als ik borst doe, daarom heb ik die gescheiden
1 rug
2 schouders
3 benen
rust
4borst
(omdat ik triceps 2 keer per week doe groeien die ook sneller dan men biceps)
 
Back
Naar boven