XXL Nutrition

basisvoeding en kosten

Bezoekers in dit topic

chrisk

Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
20.322
Waardering
11.348
Hoi, long time reader first time poster om het zo maar even te zeggen. :)

Ik ben bezig met Rippetoes. Ik ben 1m95 (mager @ 85kg) en na een hoop zwoegen en proberen en oplossingen verzinnen zelf wat beginkilotjes gegained en van 50kg squat nu net eindelijk voorbij 100kg squat gekomen, maar ik merk aan de benchpress en overhead press dat m'n voeding niet in orde is... Squat en deadlift konden makkelijk de laatste paar weken vooruit maar BP en OP zijn niet veranderd en zeker m'n BP is een beetje betreurenswaardig (60kg). M'n techniek zal niet perfect zijn maar lijkt me meer dan goed genoeg om meer dan 60kilotjes te drukken. Van wat ik lees is hier meestal een simpel antwoord op: EAT MORE.

In totale kaloriën (zeker rond de 5000, soms nog avondeten daarbij) at ik wel genoeg naar mijn mening, echter veel te veel vet en zuikers en (naar ik vermoed) veel te weinig eiwitten. En op die manier word het als ik het goed heb meer vet gains en enkel wat progressie in de zware lifts die alle proteïne opeisen, en dat moet even gebalanceerd gaan worden.

Ik vind GOMAD echt ideaal, en genoeg koolhydraten krijg ik wel makkelijk naar binnen gewerkt in de vorm van muesli. Echter, proteine vult wel als een malle, en brengt ook aardige kosten met zich mee...

Dit is de basis waar ik nu naar kijk:

4 liter melk (2 halfvol, 2 vol)
400 gram kip
300 gram 20+ kaas
100 gram muesli + 8 stuks brood

Ik weet het, niet geweldig, maar het gaat mij eerst even om genoeg eten. Uiteraard neem ik ook een stuk fruit als snack hier en daar en eet ik soms nog avondeten met m'n ouders mee. Afwisseling hoeft sowieso niet zo nodig voor mij, maar voor de gezondheid valt er wel wat aan te vervangen natuurlijk. Het gaat even om de hoeveelheid en de progressie erin kunnen houden, en het gemak van eenvoud is mij ook heel wat waard. Dit is simpel; op mn werk wat muesli en broodjes kaas praktisch kant en klaar, melk zo uit het pak, en s'avonds even een kwartiertje wat kip op de pan.

Dit komt uit op:
4845kcal
1504 kcal uit proteïne
1736 kcal uit koolhydraten
1475 kcal uit vet

Naar mijn mening wel aardige ratios daartussen.

Nu zijn opmerkingen hieraan welkom, ik wil het alleen wel simpel houden, maar mijn probleem zit hem voornamelijk in de kosten. Melk is ongeveer een euro per liter, kaas een euro per 100 gram en kip 2.5 per 200 gram. Zo kom je al gauw richting de 90 euro per week waar ik kijk en dat is bijna 400 euro per maand aan eten. Of ik moet heel slecht in rekenen zijn en dan is het waarschijnlijk alsnog slecht gesteld met mn bankrekening in de toekomst. ;)

Ik zie alleen weinig ruimte qua kosten om te verbeteren. Veel goedkoper en nuttiger dan melk en vlees of kaas is er niet echt voor zover ik kan vinden. Dus ik zoek echt tips om dit goedkoper te krijgen.

Thanks!
 
Hoi, long time reader first time poster om het zo maar even te zeggen. :)

Ik ben bezig met Rippetoes. Ik ben 1m95 (mager @ 85kg) en na een hoop zwoegen en proberen en oplossingen verzinnen zelf wat beginkilotjes gegained en van 50kg squat nu net eindelijk voorbij 100kg squat gekomen, maar ik merk aan de benchpress en overhead press dat m'n voeding niet in orde is... Squat en deadlift konden makkelijk de laatste paar weken vooruit maar BP en OP zijn niet veranderd en zeker m'n BP is een beetje betreurenswaardig (60kg). M'n techniek zal niet perfect zijn maar lijkt me meer dan goed genoeg om meer dan 60kilotjes te drukken. Van wat ik lees is hier meestal een simpel antwoord op: EAT MORE.

In totale kaloriën (zeker rond de 5000, soms nog avondeten daarbij) at ik wel genoeg naar mijn mening, echter veel te veel vet en zuikers en (naar ik vermoed) veel te weinig eiwitten. En op die manier word het als ik het goed heb meer vet gains en enkel wat progressie in de zware lifts die alle proteïne opeisen, en dat moet even gebalanceerd gaan worden.

Ik vind GOMAD echt ideaal, en genoeg koolhydraten krijg ik wel makkelijk naar binnen gewerkt in de vorm van muesli. Echter, proteine vult wel als een malle, en brengt ook aardige kosten met zich mee...

Dit is de basis waar ik nu naar kijk:

4 liter melk (2 halfvol, 2 vol)
400 gram kip
300 gram 20+ kaas
100 gram muesli + 8 stuks brood

Ik weet het, niet geweldig, maar het gaat mij eerst even om genoeg eten. Uiteraard neem ik ook een stuk fruit als snack hier en daar en eet ik soms nog avondeten met m'n ouders mee. Afwisseling hoeft sowieso niet zo nodig voor mij, maar voor de gezondheid valt er wel wat aan te vervangen natuurlijk. Het gaat even om de hoeveelheid en de progressie erin kunnen houden, en het gemak van eenvoud is mij ook heel wat waard. Dit is simpel; op mn werk wat muesli en broodjes kaas praktisch kant en klaar, melk zo uit het pak, en s'avonds even een kwartiertje wat kip op de pan.

Dit komt uit op:
4845kcal
1504 kcal uit proteïne
1736 kcal uit koolhydraten
1475 kcal uit vet

Naar mijn mening wel aardige ratios daartussen.

Nu zijn opmerkingen hieraan welkom, ik wil het alleen wel simpel houden, maar mijn probleem zit hem voornamelijk in de kosten. Melk is ongeveer een euro per liter, kaas een euro per 100 gram en kip 2.5 per 200 gram. Zo kom je al gauw richting de 90 euro per week waar ik kijk en dat is bijna 400 euro per maand aan eten. Of ik moet heel slecht in rekenen zijn en dan is het waarschijnlijk alsnog slecht gesteld met mn bankrekening in de toekomst. ;)

Ik zie alleen weinig ruimte qua kosten om te verbeteren. Veel goedkoper en nuttiger dan melk en vlees of kaas is er niet echt voor zover ik kan vinden. Dus ik zoek echt tips om dit goedkoper te krijgen.

Thanks!

Kipfilet in aldi is voor 600gr 3.39euro.
 
4.49 bij de coop
 
Weet niet waar jij je melk haalt, maar halfvolle melk is zowat overal rond de 50 cent per liter... (Lidl)

Kipfilet 600 gram 3,55. Kalkoenfilet (100gr) 75 cent! (Lidl)

Je zal toch een stuk bewuster moeten gaan winkelen!
 
Laatst bewerkt:
Bij de Aldi heb je voor 35 cent geloof ik pakken houdbare melk..
Kip kost 5.29 per kg
kipfilet voor op brood 0.89 per 100g
brood heb je al voor 0.89
kwark kost 0.65 voor ruim 50g eiwitten
eieren kosten ruim een euro voor 10 stuks
blikje tonijn kost geloof ik 0.69, meer dan 40g eiwitten...
 
De AH heeft ook nog andere merken dan John West hoor, die zijn wel betaalbaar (iets met Deep). :)
 
havermout, prijzen kijk ik niet naar, pak het gewoon.
Huismerk zal niet zo duur zijn.
Of cornflakes, ook niet zo duur.
Allemaal goede koolhydraten
 
waar is dat ergens want blikjes tonijn van john west bij de ah zijn echt 1.50 per stuk geloof ik
Dat is bij de Aldi. Bij de Jumbo is het wat duurder en bevat de tonijn minder eiwitten per 100g. De blikjes van de aldi hebben gelukkig zo'n gemakkelijk lipje om het blikje open te maken, wat echt ideaal is wanneer je het meeneemt.
 
oh ja zijn die ook een beetje te eten die blikjes van de aldi enzo?
 
Ga inderdaad gewoon naar de Aldi/Lidl, evt. Jumbo i.p.v. die dure supermarkten. Probleem goeddeels opgelost. Ook zou je nog naar chocolademelk (i.p.v. volle melk) voor de afwisseling kunnen kijken. Vergeet ook de groentes (vitamines) niet.
 
Bij de Aldi heb je voor 35 cent geloof ik pakken houdbare melk..
Kip kost 5.29 per kg
kipfilet voor op brood 0.89 per 100g
brood heb je al voor 0.89
kwark kost 0.65 voor ruim 50g eiwitten
eieren kosten ruim een euro voor 10 stuks
blikje tonijn kost geloof ik 0.69, meer dan 40g eiwitten...

Dan is aldi in Nederland goedkoper dan in Belgie
 
oh ja zijn die ook een beetje te eten die blikjes van de aldi enzo?
Subjectief uiteraard, maar ik vind ze prima. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik die van John West nog nooit heb gehad. Ik kan alleen vergelijken met goedkope blikjes van de Jumbo, die overigens ook goed waren!
 
Back
Naar boven