Fitness Seller

Beamer

Bezoekers in dit topic

Tractortje

Monstrous Giant
20 jaar lid
Waardering
840
Lengte
1m86
Massa
66kg
Vetpercentage
19%
Heren en dames,

Ik zit met het plan om een thuisbioscoopje te maken. Ik heb een prachtig kamertje, met een hele mooie witte muur waar ik op wil gaan projecteren. En ook nog een heerlijke bank+stoel. Maar nu vraag ik me af waar ik op moet letten bij het kopen van een beamer. Het kan echt niet duurder worden dan 500/600 euro (excl. BTW). Want zoveel geld heb ik nou eenmaal niet. En daarbij wilde ik dan nog 5.1 surround aanschaffen om erbij te plakken.

Dus tips zijn welkom. Alvast bedankt.

Ik heb 3 weken terug een harman kardon gekocht op marktplaats voor 300 Euro .. incl een setje infinity.. Super geluid en de kopjes trillen van tafel! ( bass moet je voelen )

Volgend mij gaat het beeld niet echt goed worden op een standaard witte muur :(

• Topic Starter Topic Starter
Maar op welke shizzle moet ik letten dan. Resoluties, branduren, type projectie enzo. En heeft iemand nog suggesties in mijn prijsklasse?

Da's geen geld, hk is echt een super merk!

Vandaar ik hem ook maar heb gekocht ... Alleen de speakerset was al 400 2 jaar terug ..

Setje is gewoon mooi, en incl een hk dvd speler :)

Je ziet ze meer op marktplaats, rond de 400 dan ..

Ten eerste in een beamer doe je rijden, het is projector :P .

Kijk voor een 2e hands, Epson, Sanyo, Panasonic. Let op dat het geen data-projector koopt want daar heb je niet veel aan.

Op een witte muur projecteren is mogelijk, deze moet dan wel egaal zijn.

Maar met het door jou genoemde budget wordt dit moeilijk :( .

Let erop dat je beamer minimaal 720p aan kan. De meeste beamers zijn vooral geschikt voor presentatie resoluties en die zijn lang zo geschikt niet voor een thuisbioscoop.
Daarbij, staar je niet blind op het aantal lumen. Thuisbioscoopbeamers hebben vaak weinig lumen omdat je anders minder contrast hebt. Zelf heb ik een Panasonic AE500 (4 jaar geleden gekocht voor 1500 euro) waar ik zeer tevreden over ben.

Ik kan overigens ook een popcornhour apparaatje aanbevelen, voor weinig geld kun je dan High Def materiaal laten zien.

Ohja, ik projectoor op een witte muur (diagonaal van zo'n 2.5 a 3 meter) en het kijkt prima. Natuurlijk is een dedicated scherm beter, maar voor een budget oplossing is een witte muur prima.

Voor een data-projector is het misschien te gebruiken, voor films niet.

- MITSUBISHI HC1100
- SANYO PLV-Z5

De twee bovengenoemde projectoren zijn voor films geschikt, maar die liggen al iets buiten je totale budget en vergeet niet dat een kabel van 10m ook al gauw 100 Euro kost.

Maar waarom zijn die twee wel geschikt voor films/gaming en die ik postte niet bijvoorbeeld? Waar heeft dat precies mee te maken?

Maar waarom zijn die twee wel geschikt voor films/gaming en die ik postte niet bijvoorbeeld? Waar heeft dat precies mee te maken?

Bij de specs staat:
Lichtopbrengst: 2600 ansi lumenbeamer Optoma EX530
beamer Optoma EX530Resolutie: XGA (1024x768)

Ten eerste de resolutie, deze is XGA : 1024 x 768
Als ik het mij goed herinner heeft een standaard PAL DVDtje de volgende resolutie: 720 x 576.
Zoals je ziet kan de beamer die in principe aan, maar het beeld past niet 1:1 zodat je wat zwarte balken onder en boven hebt.
Nu gaan we 1 stapje omhoog naar High Definition. Met een HD ready beamer (of LCD) moet het apparaat 720p materiaal af kunnen spelen. De resolutie daarvan is 1280 x 720.
Zoals je ziet kan de Optoma de verticale resolutie net aan maar de horizontale (de 1280) niet. Dat gaat niet werken.

Mijn beamer heeft "maar" een lichtopbrengst van 850 ANSI (tov 2600 van de optoma). De optoma is meer geschikt voor presentaties, die geef je vaak ook overdag en dan wil je ook een leesbaar beeld.

Dus 2 redenen:
A) resolutie is niet goed
B) te hoge lichtopbrengst.

Nu is de volgende High Def stap 1080p (1920 x 1080@60hz) maar dergelijke beamers zijn nog erg duur.

De nieuwe epson is voor onder de 2k te krijgen, niet echt duur als je ze met de Ruby's van Sony vergelijkt. Maarja wat ben je bereidt eraan uit te geven, ik zou eerder 2k aan het projector uitgeven dan een 50" plasma :) .

Je kan ook even op het HT-forum kijken... alle info te vinden die je nodig hebt

maak er zelf een mbv van een oude lcd monitor en een oud projectie apparaat. ben je max 200 euro kwijt. kijk ff op tweakers.net

Beamers heb ik geen verstand van, maar een Logitech Z-5500 is een goede 5.1 speakerset voor een goede prijs!

Damn, ik wist niet dat 5.1 zo duur was. 250 euro voor zo'n setje. Terwijl m'n beamer 530 gaat kosten. Achja. Soms moet je investeren he :D

Godver, toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik wilde eerst voor de Acer gaan, maar kwam toen deze tegen voor 125 euro meer:

http://www.kieskeurig.nl/product/48D5ABFDFFFBF8BAC12572F100436A26.htm

BenQ W500
Lichtopbrengst 1100 Lumen
Contrast ratio 5000 :1
Standaardresolutie WXGA (1280 x 720)
Projectietechniek LCD
Ingangssignaal video HDTV, PAL, SECAM, NTSC
Ingangen mini D-sub15, mini DIN 4-pin, RCA, S-Video, HDMI

De ideale bioscoopbeamer is dus met een niet zo heel hoge lichtopbrengst en HD ready (780p = 1280x720). De contrast ratio is ook goed, en dat zou moeten betekenen dat zwart lekker zwart is en wit gewoon wit. Alleen verschilt het per type. DLP zou weer andere normen hebben voor een contrastratio dan LCD. Of zit ik hierin fout?

Verder zou ik dan nog een 5.1 setje kopen van 250e en de benodigde kabels. Dan zou ik in totaal uitkomen op een 1000euro.

Maar is dit ding dan bijvoorbeeld ook geschikt om het EK op te kijken in een café?

is benQ niet phillips/van phillips of iets dergelijks? phillips=k*t

Terug
Naar boven