Fitness Seller

Been training na auto-ongeval, kraakbeen schade sprongbeen

Bezoekers in dit topic

SkiP.

Novice
Lid geworden
6 sep 2016
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
83kg
Vetpercentage
22%
Goedemorgen allen,

Een jaartje of 4 geleden heb ik een auto ongeluk gehad en heb daarbij mijn sprongbeen verbrijzeld in rechter voet. En hierbij ook het kraakbeen daar omheen.

Nu hoop ik dat jullie mij met het volgende verder kunnen helpen;

Graag zou ik willen gaan bodybuilden. Hier heb ik wel telkens een start mee gemaakt, maar door omstandigheden, door pijn na ongeval etc dit niet kunnen doorzetten.

Inmiddels kan ik mijn gehele lichaam weer zonder pijn gebruiken, muv mijn rechter voet.
Nu kan ik wel op mijn tenen staan en ik kan mijn voet buigen tot een 90 graden hoek, normaal staan dus. Maar het verder buigen kan simpelweg niet door de schade die is ontstaan door de breuk.

Daarbij doordat het kraakbeen grotendeels weg is heb ik regelmatig een stijve voet als ik veel loop en er dus veel wrijving is.

Doordat squatten niet meer ging (omdat ik de hoek niet kon maken), ben ik ook weer regelmatig gestopt met trainen omdat ik weet dat ik zonder de squat geen goede benen kan ontwikkelen. Train in principe altijd thuis, maar zou evt dus wellicht eens leg extension en verticale leg press in sportschool kunnen proberen? Maar dacht dat je daar onderrug problemen van kreeg, mits rom spieren niet sterk zijn? en dat je daar veel minder massa op pakt? dus vandaar ook hierover mijn twijfel. En beentraining met als voornaamste oefening voor de quads de leg extension lijkt me ook niet bevordelijk voor de knieen.

Nu heb ik speciale powerlifting schoenen gekocht van adidas, en daar heb ik ook extra hak verhoging in aangebracht. (als voet warm/niet stijf is) lukt het squatten daarmee opzich wel.

Maar kan dit kwaad?


Wat adviseren jullie, of wie heeft hier ook ervaring mee?

Ik ben overigens 30 jaar, en heb de ambitie om alles uit mijn lichaam te halen in massa en kracht mits ik mijn benen ook goed kan meetrainen.

Overigens heb ik thuis materiaal waarmee in kan squatten, deadliften, benchen en mijn schouders kan trainen. Een squat standaard, 2 houders voor bij de bench, een ez bar, een normale barbell en dumbells die ik kan aanpassen met schijven. In totaal 170kg. Overstappen naar sportschool is geen probleem.

Ik ben benieuwd wat jullie tips zijn!

Alex
 
Heeey welkom,

Hier een lotgenoot ..heb precies hetzelfde ervaren als jij...ik ben nog volop aan het revalideren.
Mooi om te horen dat je alweer wat oppakt
Ik wil ook net als jij een powerliftschoen gaan aanschaffen...kan je rustig mee doorgaan.
Je bent beperkt in plantair en dorsiflex daarom is die schoen een fijn hulpmiddel.
Hou wel in je achterhoofd dat je natuurlijk niet volluit kan gaan belasten...dat is toch n risiko
Je gaat hiermee wel het slijtageproces wel bevorderen.
Je kan best veel varieren met oefeningen, intensiteit en frequentie ook voor hypertrophy.
Squat, Goblet SQ en BoxSQ n beetje medium stance

Alles is natuurlijk wel afhankelijk van je persoonlijke situatie....koppie ebij houden toch
je bent nog jong en daarom genoeg groeipotentieel
 
Dankje!

Inderdaad is die schoen een fijn hulpmiddel! Scheelt echt een hoop, en beter dan iets onder je hiel leggen.. Ik merkt dat ik bij wide stand juist het beste kon doorzakken.
Omdat je knieen dan amper voorbij je tenen komen. Als ik smaller wil staan moet ik nog meer de hak verhogen, en weet niet hoe schadelijk dit is?

En met belasting moet ik inderdaad rekening houden, maar wellicht als ik het bij 5x5 houdt dat ik het gewicht hoog kan houden met zo min mogelijk wrijving op het gewicht dan dat ik bij 10 of meer hh zou hebben.. Geen idee hoe dit het slijtage proces versneld overigens, wordt het kraakbeen niet juist sterker? Lees dat squatten juist goed zou zijn voor kraakbeen hestel, maar zal vast een verschil zitten tussen ''fysio'' squat en bodybuilding
 
Kraakbeen wat weg is komt niet / gedeeltelijk meer terug ..vraag dat ff na bij je orthopeed die ook bekend is met de sport
Tja belasting is wel een issue...hoe meer kg hoe zwaarder de belasting simple als dat.
Daarom zou ik kiezen voor frequenter belasten met minder gewicht en hoger in reps 10-15-20
hangt ook af hoe snel je weer herstelt na een workout
wen er maar vast aan dat je niet volluit kan gaan..maar dat lijkt me logisch toch
 
Klopt maar er is natuurlijk een druk en een wrijvings belasting. Als ik minder reps doe heb ik minder wrijving, wel meer druk. Doe ik meer reps dan heb ik meer wrijving en minder druk.
Daarom lijkt minder reps beter? Maargoed dat is even aftasten en kijken hoe het erna aanvoelt..

Maar waar het mij voornamelijk om gaat, is het niet blessure gevoelig met die hiel verhoging? Ik kan nu met een 90 graden hoek in mijn hiel, met deze schoenen squatten met de knie net iets voorbij de tenen.. Dus ga maar na hoeveel verhoging erin zit.. De hamstrings zullen denk ik korter worden, omdat ik die zo ook minder rek geef?
 
Overleg met je fysio
Wat je vaak van hen hoort is de belasting naar beneden en reps omhoog

ja idd het is toch uitproberen..begin bv met 50% 1RM voor n 6mnd
Let wel op dat je geen chronische pijn krijgt

Heel veel sporters gebruiken zo'n schoen...met goed resultaat hangt af van je mobiliteit in enkel..korte achilles heup enz

knie voorbij de tenen is n fabel ...je kan toch niet anders...je knie komt altijd voorbij je tenen anders kun je je ROM niet maken

Je hammies kun je ook bv flink rekken met SLDL ..evt op n 1 een verhoging...of 2 zonder schoenen
 
Back
Naar boven