XXL Nutrition

Beetje over acne voor dummies

Bezoekers in dit topic

nice, misschien nog wat tips er bij hoe je er minder krijg (roaccutane, zink of veel water bijvoorbeeld en dergelijke)
 
Laten we dan maar beginnen met voeding met een hoge GI. Al tijden gaat de theorie te ronde dat voeding met een hoge GI middels IGF-I acne veroozaakt/verergert middels SREPB-I gemedieerde talg productie. Een recente degelijke studie onder Koreanen heeft iig. Een vrij duidelijke conclusie wat betreft switchen naar een laag GL dieet [2]. Boven de al aanwezige aanwijzingen (zowel in vitro als enkele (hoewel brakke) klinische studies) lijkt het effect toch iets groter dan dat ik vroeger dacht. Dus 'n poging waard.
Voordat iedereen gaat BS'en over producten met een lage GI dat ze gifstoffen ed. bevatten, neen dat is totaal niet de reden waarom deze producten invloed hebben, het zit hem echt (bijna) volledig in de stimulering van IGF-I (en zodoende de rest van hele pathway richting upregulatie van SREPB-I en S6K1-P) en een klein deel gewoon door de koolhydraten zelf (immers komt die upregulatie middels mTORC1 en mTORC1 krijg je dus ook indirect geupeguleerd door constantere hogere ATP en dus remming van AMPK etc.) Maar deze laatste rol is dus nogal zwak.
Jaaaaaa:roflol:
 
Goed artikel, snap niet waarom dermatologen blijven zeggen dat voeding echt geen effect heeft. Sinds ik whey en melk heb geschrapt is mijn acne voor 95% weg.
 
Goed artikel, snap niet waarom dermatologen blijven zeggen dat voeding echt geen effect heeft. Sinds ik whey en melk heb geschrapt is mijn acne voor 95% weg.

Zelfde, eiwitten hebben echt een merkbaar effect op acne. Dit lees je ook overal. Let op. Niet iedereen heeft er last van. Zijn we dan toch niet allemaal hetzelfde. En dit stuk bewijst ook maar eens weer. Dat we eigenlijk nog maar heel weinig weten.
 
Goed artikel, snap niet waarom dermatologen blijven zeggen dat voeding echt geen effect heeft. Sinds ik whey en melk heb geschrapt is mijn acne voor 95% weg.
dat is omdat je lactose intolerant bent.. Heb ik ook een beetje, niet iedereen
 
Krijg je van rukken meer last van acne? (srs)
 
Weet je toevallig ook iets te vertellen over het effect van vitamine b5 op acne? Ik heb zelf vitamine b5 voor 3 maanden lang gebruikt met een dosis van 10gram verdeeld over de dag. De acne trok na ruim een maand echt goed weg en op sommige plaatsen zelfs helemaal verdwenen. Echter na een maand of 3 begon de acne weer terug te komen, ik heb de dosis toen voor een maand verhoogt naar 12 gram per dag maar dat hielp niet. Vanaf toen ben ik de b5 gaan langzaam gaan schrappen (nu nog 6gram per dag). En merk niet dat het erger wordt. Iemand anders toevallig zelfde ervaringen met b5?
 
goed initatief getxxl!! Kom vaak ook gek van die onzin weetjés tegen acne..
Miss nog een lijstjé bijplaatsen wat je het best kunt doen + de fabeltjés?
 
Acne komt of door trainen of door eten. Waarom? voordat veel mensen trainde en veel eiwitten aten hadden ze nooit geen acne op rug en schouders. Klinkt simpel, maar het is wel de conclusie die ik trek als ik om me heen kijk en naar mezelf kijk. Zuivel beperken heeft bij mij enorm geholpen, ook het overstappen van bulk naar isolaat whey lijkt zichtbaar effect te hebben(ben nu 6 weken overgestapt). Probleem alleen met voeding en acne is dat, je iets eerst minimaal 8 weken moet proberen om te kijken of het echt effect heeft.
 
Je bent flink aan het schrijven de laatste tijd :D
Mooie aanvulling voor het forum :)

Gelukkig tegenwoordig weinig last van acne (stukje ga ik nu lezen, vooral benieuwd naar het voeding gedeelte, meende toch echt een vermindering in puistjes te zien na gestopt te zijn met melk/kaas etc.)

---------- Post toegevoegd Mon 22 Oct 2012 om 21:05 ----------

Wist dat ik je tribalwars naam toch nog ergens in die artikeltjes terug zou vinden :D
Puntje van kritiek tenzij het een grapje is: Ik vind het wel meevallen met in hoeverre dit voor dummies geschreven is :roflol:
 
Ik had altijd last van acne en nu geen puisten maar van die witten kopjes en wat rode vlekjes beetje door de stress van afgelopen weken.

Bij mij is op me gezicht voornamelijk gekomen door stress en iedere keer druk om maken, maar moet wel zeggen ik drink geen melk meer wel kwark/noten en eet geen varkensvlees meer maar waarschijnlijk was dit ook geen stress maar heb geen zin om dit nog te proberen ;p.

Dus heb eigenlijk alles kwa voeding gedaan wat acne zou kunnen verergeren.

Enkel heb ik sinds 1 maand bultjes op me borst hele kleine geen idee waar dit door komt maar denk van et trainen?
 
Ergens een link tussen een correlatie van varkensvlees eten en acne?
 
Ook wel benieuwd of die er is. Melk klopt dus blijkbaar (gelukkig drink ik dat niet meer), maar varkensvlees was 1-2 jaar terug (voor mij, heb nu weinig tot geen last meer) ook een oorzaak. Zou biergist trouwens ook een positief effect kunnen hebben?
 
Haha het zat je idd vast hoog als je midden in de nacht een stuk gaat schrijven over acne :D
Nice geschreven tho, het onderschrijft wel duidelijk een aantal specifieke oorzaken waar ik ook van dacht dat deze er toe deden.
 
Laatst bewerkt:
er is een nieuw onderzoek gedaan naar de werking van tijm tegen acne ,

http://www.leedsmet.ac.uk/about/thyme-for-a-more-natural-cure-to-acne27032012.htm

er is echter nog niets kant en klaar te koop.

ik heb bij een kruidenwinkeltje tijm gekocht en mix dit met een natuurlijke huidolie om mijn acne tegen te gaan. na 2 weken was mijn huid helemaal glad. heb ook roaccutane gehad maar het is nooit echt helemaal weggegaan. nu dus wel.
 
had acne op mijn rug, is nu helemaal weg...
 
Back
Naar boven