Fitness Seller

Beetpakken Bankdrukken

Bezoekers in dit topic

TongPo

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid sinds
28 apr 2003
Berichten
4.250
Waardering
5
Met bankdrukken pak je de stang normaalgesproken beet net wat breder dan schouderbreedte. Is het nou zo dat hoe breder je de stang beet pakt, des te meer je je borstspieren traint en des te minder de schouders?

Als dit namelijk het geval is, pak ik de stang gelijk een stuk breder beet, zodat het bankdrukken (nog) meer op de borst gericht is...
 
bij bankdrukken pak je altijd wel een beetje de voorste schouderkoppen. hoe smaller je m pakt hoe meer triceps. zie triceps-topic (small benchpress)
 
hoe breder je bankt, hoe meer je je borstspier erbij betrekt inderdaad.

MAARRRRRRRRR ik hou het niet zo vaak doen, want als je te zwaar gaat, kan je een flinke rotator cuff doen.
je kan natuurlijke geleidelijk aan je grip uitbreiden.

bij mij is het met de wijsviger die net nog de eindmarkering van de legale gripwijdte verbergt.
 
en bij bankdrukken werken de schouders altijd. vooral wanneer de stang al een aantal centimeters van je borst is.
 
Ok, maar is het dan zo dat wanneer je de stang maximaal breet beetpakt (dat je met je handen ahw de schijven net aanraakt) je maximaal je borstspieren traint?
 
Originally posted by Spike
en bij bankdrukken werken de schouders altijd. vooral wanneer de stang al een aantal centimeters van je borst is.

Omdat ik niet zo groot ben heb ik als ik de stang op mijn borst laat komen mijn ellbogen ver onder mijn schouders zitten
Dit voelt niet goed aan en heb het idee dat ik dan bijna alleen vanuit mijn schouders werk
ik stop nu met de neerwaartse beweging als mijn ellebogen gelijk zijn met mijn schouders.

train ik nu nog wel goed mijn borst?
 
Originally posted by Spike
MAARRRRRRRRR ik hou het niet zo vaak doen, want als je te zwaar gaat, kan je een flinke rotator cuff doen.

Dat klinkt niet lekker........




Wat is het ??? ;)
 
Originally posted by TongPo
Ok, maar is het dan zo dat wanneer je de stang maximaal breet beetpakt (dat je met je handen ahw de schijven net aanraakt) je maximaal je borstspieren traint?

neen. borstspieren spelen een relatief kleine rol in het bankdrukken weet je.

dus je zal ze nooit maximaal trainen met de gewone barbell bench press. en verder zoals ik zei, als je dit te snel te zwaar doet loop je kans op een blessure.
 
Originally posted by evilspock


Omdat ik niet zo groot ben heb ik als ik de stang op mijn borst laat komen mijn ellbogen ver onder mijn schouders zitten
Dit voelt niet goed aan en heb het idee dat ik dan bijna alleen vanuit mijn schouders werk
ik stop nu met de neerwaartse beweging als mijn ellebogen gelijk zijn met mijn schouders.

train ik nu nog wel goed mijn borst?

dat is normaal, dat wil zeggen dat jij lange armen hebt. probeer een iets bredere grip anders.

met de neerwaartse beweging stoppen wanneer de stang nog niet op je borst zit is geen oplossing en je borst zal er zeker niet beter door getraind worden
 
Ik denk niet dat je met een brede greep de pec meer pakt.

Integendeel. De ROM word kleiner waardoor je de pecs juist minder pakt.

Wat triceps en schouders aangaat, het is niet zozeer de grip breedte, maar de plaats waar de onderarmen heengaan die bepalend zijn voor de mate waarin de pecs meedoen, en doordoor het accent verschuiven naar de schouders en triceps
 
Originally posted by Spike


dat is normaal, dat wil zeggen dat jij lange armen hebt. probeer een iets bredere grip anders.

met de neerwaartse beweging stoppen wanneer de stang nog niet op je borst zit is geen oplossing en je borst zal er zeker niet beter door getraind worden

hmm.. maar betekend dit dan niet dat iemand met korte armen en een grote ronde borst zijn borst niet goed kan trainen omdat de stang juist te snel op zijn borst komt?

maar ik zal eerst eens een iets bredere grip proberen en dan laat ik het wel weten, thnx
 
Originally posted by Spike


neen. borstspieren spelen een relatief kleine rol in het bankdrukken weet je.

dus je zal ze nooit maximaal trainen met de gewone barbell bench press. en verder zoals ik zei, als je dit te snel te zwaar doet loop je kans op een blessure.


Sorry, ik stelde mijn vraag niet goed. Ik bedoel eigenlijk of je met maximaal breet beetpakken je maximaal je borstspieren erbij betrekt (dus meer dan dat je hem smaller beet zou pakken)? Bij de gewone barbell bench press pak ik hem namelijk al een tijdje maximaal breed beet (handen raken de schijven net aan)...
 
Nee, want dan wordt de bewegingsuitslag kleiner... Pak de stang gewoon iets verder dan schouderbreedte vast, dan komt het wel goed.
 
de bewegingsuitslag is dan wel kleiner, maar denk niet dat dit veel uitmaakt, daar je borstspier enkel echt werkt tijdens het begin van de lift. tegen het einde hebben de schouders en de triceps het helemaal overgenomen.

verder een klein geheimpje : barbell bench press is een goede massabouwer, maar enkel dit gaat jou geen grote borst geven. hint : meeste grote powerlifters hebben relatief kleine borstspieren, vergeleken met de rest van hun lichaam.
 
Ik weet wel zeker dat het veel uitmaakt.

Je schouders en triceps gaan bij het uitstoten dan wel een steeds grotere rol spelen, maar je borst blijft nog steeds de hoofdspier die je armen naar elkaar toe trekt.

Om sterker te worden kan je wel met een beperkte range trainen (PFT ed) maar voor maximale spiergroei zal je toch echt voornaamlijk oefeningen met een zo groot mogelijke ROM moeten gebruiken.
 
dn kies ik toch voor de flyes. goede rek en je ontlast in grote mate de schouders zodat je aangewezen bent op de borst
 
Originally posted by 3XL
Ik weet wel zeker dat het veel uitmaakt.

Je schouders en triceps gaan bij het uitstoten dan wel een steeds grotere rol spelen, maar je borst blijft nog steeds de hoofdspier die je armen naar elkaar toe trekt.

Om sterker te worden kan je wel met een beperkte range trainen (PFT ed) maar voor maximale spiergroei zal je toch echt voornaamlijk oefeningen met een zo groot mogelijke ROM moeten gebruiken.

ja, maar dan ben je voor de borstspieren beter af zonder barbell benchpress... daar ben je het met mij eens neem ik aan.
 
Nee.

Ik denk dat een oefening zoals bankdrukken een goed "overall" effect te weeg breng doordat de gebruikte gewichten (veel) hoger zijn als bij ander oefeningen.

Ik ben wel van mening dat het niet de beste oefening is voor spierontwikkeling
 
hoe zit het dan met dumbbellpress? das toch weleen goeie voor de borst omdat je dieper kan?
 
voelt iig wel beter. bij benchpress heb ik t idee dat ik meer met mn armen werk. mn armen beginnen ook vaak te trillen. is iest met stabilisators toch?
 
Back
Naar boven