MuscleMeat

Beginnen Calisthenics

Bezoekers in dit topic

Axel V

Novice
Lid geworden
17 sep 2020
Berichten
15
Waardering
2
Lengte
1m90
Massa
80kg
Dag forumleden

Aangezien de fitnesscentra in België nu al enkele maanden gesloten zijn en daar in de nabije toekomst geen verandering zit aan te komen, ben ik sinds kort interesse gaan krijgen voor calisthenics.

Voor de 2de lockdown was ik een geregeld fitness-ganger en mijn interesse lag vooral bij powerliften, vlak voor de sluiting was ik net terug 100kg aan het squaten voor setjes van 5. Toen dan de lockdown kwam ben ik met dumbbells thuis gaan trainen, beetje meer bodybuilding achtige oefeningen, en nu is dan mijn oog op calisthenics gevallen. Ik heb een perfect buiten terrein vlakbij de deur om dit te beoefenen, het enigste probleem is dat ik 1: amper 2 perfecte pull-ups kan maken en 2: nu zomaar wat aan het doen ben aangezien ik geen goed schema heb.

Zouden hier wat meer ervaren mannen mij opweg kunnen helpen met een goed schema wat in consequent kan opvolgen en een paar tips om beter te worden in pull-ups? Ik schat dat het probleem vooral ligt bij mijn (tegenover de rest van mijn lichaam) nogal onderontwikkelde lats, die ik nu met behulp van pull-ups een boost wil geven.

Alle tips zijn welkom!!!

En voor de geïnteresseerden: ik ben 1,90 meter lang en zit rond de 84kg, ik neem ook 2 shakes mass gainer bovenop een goede kom havermout/brinta als ontbijt en 500g magere kwark met banaan en nootjes als middagmaal (avondeten varieert).
 
Pull ups met resistance bands of negative doen.
 
Begin met australian pull ups (bodyweight rows). Dan kan je negatives doen en met résistance band.
Kan je wel Chin ups? Oefen die ook.
Je kan ik pull ups met neutrale grip oefenen. Dat gaat makkelijker.
Hieronder even een willekeurig linkje.

En ga fatsoenlijk eten. :o leven op brinta, shakes en kwark ....
Ga normaal lunchen. Gewoon een flinke maaltijd 5-6 sneetjes brood met pindakaas kip oid Of een warme maaltijd.
Vervang de maas gainer door een havermout shake met eiwit/melk. Dan weet je wat er in gaat. Of eet gewoon brood met beleg extra.
De kwark met noten is een prima pre bed meal.
 
Mijn suggesties:
  1. Eventueel met chin ups beginnen;
  2. Recommended Routine van fitness op Reddit;
  3. Een Grease the Groove programma voor pushups en pullups (begint vaak met negatives), kan ook het Grey Skull huiswerk zijn;
  4. Core routine (er is ook een makkelijke variant) en eventueel strength routine van Uphill Athlete;
  5. Eventueel met bandjes en ander klein spul omliggende spieren versterken.
Onduidelijk waarom je een mass gsiner zou gebruiken.
 
Dank allemaal voor de reacties!
Ik zal beginnen met extra te oefenen op australian’s en chin ups (gaan iets vlotter) en daarbovenop ook scapular pull-ups om te leren men lats te activeren.

Wat voeding betreft ben ik een tijdje geleden van brood naar kwark gegaan aangezien ik altijd dacht dat brood weinig nuttige voedingstoffen had voor een sporter (daarbovenop krijg ik geen pindakaas binnen...). En met mass gainer ben ik begonnen door aanraden van een vriend aangezien ik moeizaam bijkom en dit op deze manier wou versnellen. Maar als jullie zeggen dat het beter is zal ik volgende keer whey bestellen en dit dat aanvullen met havermout en melk.
 
Qua voeding zou ik me even inlezen. Er is totaal niets mis met brood. Integendeel t zijn gewoon koolhydraten en vezels.
Pindakaas is een voorbeeld. Kijk dan naar ander beleg. Zalm, kaas, roomkaas met zalm, ham kaas tosti zoveel opties. Gebakken eitje op brood.

En wat betreft de gainer. In plaats daarvan een havermout shake. Maar denk ook aan krenten of muesli bollen met kaas of wraps met zalm en roomkaas pf wraps met kip en currysaus of wat mayo (prima vetten uit ei en olie)
Lust je wel satehsaus?
Kan je ook gebruiken om je wrap mee in te smeren en dan kip erop. Of satehsaus bij je avondeten.
Handje nootjes tussendoor.
Denk in lekkere en eenvoudige oplossingen van goede voeding in plaats van shakes.

Leuke lunch maaltijd als je warm kan en wil eten zonder prep. Minuutje rijst (magnetron) blikje tonijn in groente, blikje spercibonen of snij er nog wat tomaat komkommer ui oid bij of een zakje sla en klaar.

Pot Chili con carne mix, gooi er blokje ham of gerookte kip door en eventueel wat groente en weer een eenvoudige warme maaltijd zonder prep.

Genoeg te bedenken ;)
 
Bedankt marina1975 voor de uitgebreide reactie! Zal deze goed bijhouden voor de volgende keer dat ik in de winkel kom :)
 
Back
Naar boven