AndroidHealthClinic

Beginnen met bodybuilden: bepaal je lichaamstype (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hallo! Wat ik hieronder zal typen is een kort overzicht van de verschillende soorten lichaamstypen van de mens en de dingen waar men als (beginnend) bodybuilder mee rekening moet houden. Veel van jullie weten al welk lichaamstype je hebt, maar dit is voor de mensen die willen beginnen bodybuilden en die hier nog niet bij stilgestaan hebben. Misschien is het wel interessant om eens door te lezen, zelfs al weet je welk lichaamstype je hebt. Wie weet leer je iets bij!

Er zijn drie lichaamstypes: endomorf, mesomorf en ectomorf.

Kenmerken

Endomorf:
- komt snel aan
- ontwikkelt langzamer spiermassa
- heeft trage stofwisseling
- zachte musculatuur
- brede heupen
- rond gezicht

Mesomorf:
- heeft de meeste aanleg om spieren te ontwikkelen
- vertoont van nature een duidelijke v-vorm
- grote borstkas

Ectomorf:
- lang
- mager
- heeft moeite om spieren te ontwikkelen
- heeft een snelle stofwisseling
- kan veel eten zonder dik te worden
- heeft dunne spieren

Deze kenmerken hoeven niet allen aanwezig zijn per lichaamstype. Je kan dus ectomorf zijn, terwijl je niet groot bent, je kan mesomorf zijn zonder een duidelijke v-vorm te hebben, etc. De kenmerken zijn dus een referentie om jezelf in te delen naargelang welke kenmerken bij jou het meest voorkomen. Niemand is 100% endomorf, mesomorf of ectomorf. Verschillende kenmerken van de verschillende types komen in iedereen voor. Het gaat meestal om een mengeling van twee van de types.

Tenslotte volgt hier een basisschema voor de opbouwfase (om dus spieren op te bouwen). Het dient als richtlijn.

Endomorf:
- Trainingsdata per week: 3 tot 4
- Prikkelintensiteit (mate van gewichtsbelasting in een set (uitgedrukt in %) --> 100% = 1 maximale herhaling): 60 tot 85%
- Trainingsduur: 60 tot 75 minuten
- Spiergroepen per training: 2 tot 3
- Oefeningen per spiergroep: 2 tot 3
- Aantal sets per oefening: 3 tot 4
- Prikkelfrequentie (aantal herhalingen in een set): 6 tot 15 (20 voor benen)
- Prikkeldichtheid (lengte van de pauzen tussen de sets): 1 tot 2 minuten
- Aërobe training (cardio): 3 tot 4 keer per week telkens 20 tot 30 minuten
- Voeding (aandeel van calorieën): koolhydraten: 50% proteïnen: 30% vetten: 20%

Mesomorf:
- Trainingsdata per week: 3 tot 4
- Prikkelintensiteit (mate van gewichtsbelasting in een set (uitgedrukt in %) --> 100% = 1 maximale herhaling): 60 tot 90%
- Trainingsduur: 45 tot 60 minuten
- Spiergroepen per training: 2 tot 3
- Oefeningen per spiergroep: 2 tot 3
- Aantal sets per oefening: 2 tot 3
- Prikkelfrequentie (aantal herhalingen in een set): 6 tot 12 (20 voor benen)
- Prikkeldichtheid (lengte van de pauzen tussen de sets): 1,5 tot 2,5 minuten
- Aërobe training (cardio): 2 tot 3 keer per week telkens 15 tot 20 minuten
- Voeding (aandeel van calorieën): koolhydraten: 60% proteïnen: 20% vetten: 20%

Ectomorf:
- Trainingsdata per week: 2 tot 3
- Prikkelintensiteit (mate van gewichtsbelasting in een set (uitgedrukt in %) --> 100% = 1 maximale herhaling): 70 tot 90%
- Trainingsduur: 30 tot 45 minuten
- Spiergroepen per training: 1 tot 2
- Oefeningen per spiergroep: 1 tot 2
- Aantal sets per oefening: 3 tot 4
- Prikkelfrequentie (aantal herhalingen in een set): 6 tot 12 (15 voor benen)
- Prikkeldichtheid (lengte van de pauzen tussen de sets): 2 tot 4 minuten
- Aërobe training (cardio): geen
- Voeding (aandeel van calorieën): koolhydraten: 55% proteïnen: 20% vetten: 25%

Zoals eerder gezegd is dit een richtlijn en het is niet omdat jouw schema er anders uitziet dat je verkeerd bezig bent. Als je echter merkt dat je heel wat dingen anders doet en je minder vooruitgang maakt dan je zou willen, kan je eventueel wijzigingen maken die passen bij jouw lichaamstype en bijhorend schema. Als je een beginnend bodybuilder bent, zal je hier volgens mij zeker wat aan hebben.

Ziezo, hopelijk kunnen jullie het artikel beamen en geef gerust advies of bemerkingen.

Bron: Bodybuilding: succesvol en verantwoord (Berend Breitenstein en prof. dr. Michael Hamm), 1996.
 
Kan motiverend werken, echter ook tegengesteld. "Ik ben ecto, ik moet 5 keer harder werken dan mijn buurman, niet eerlijk". Komen we weer op de typen: ik wil / ik wil niet.

Studies moet je overigens niet altijd geloven. Ik geloofde nooit in mijn studie, het heeft me echter ver gebracht.......wait....WUT :eek:

Sommige dingen zijn nu eenmaal zo dat ze oneerlijk lijken tegenover andere dingen. Zoals ik zei, ben ik ook ectomorf, maar ik zie het niet als demotiverend. Ik train gewoon en doe het zeer graag.

Ik ga zeker akkoord met je dat je niet altijd moet geloven wat beweerd wordt. Eens het bewezen is, natuurlijk wel, maar ik weet niet in hoeverre de studies werkelijk bewezen zijn als juist.
 
Waarom moet een ecto minder trainen en waarom ligt de "prikkelintensiteit" veel lager?
Kan je dat aantonen dmv recente onderzoeken of heb je gewoon een samenvatting overgenomen uit een boek?
 
Gewoon trainen en niet zeiken. Die homos die lopen te janken "maar jij bent meso dus jij komt makkelijker spier aan" zijn doorgaans (letterlijk) luie k*tectos die geen kennis hebben over hoe rn wat. En in hoeverre het waar is dat een endo een trage stofwisseling heeft en een ecto veel meer kan eten zonder aan te komen...
 
Gewoon trainen en niet zeiken. Die homos die lopen te janken "maar jij bent meso dus jij komt makkelijker spier aan" zijn doorgaans (letterlijk) luie k*tectos die geen kennis hebben over hoe rn wat. En in hoeverre het waar is dat een endo een trage stofwisseling heeft en een ecto veel meer kan eten zonder aan te komen...

Ik ben combi meso ecto als ik de lijstjes mag geloven

:trollface:

Ik zie er uit als ecto, kom aan als een meso --> maakt ouwe schriele zak met dikke pens.

(of lag dat nu aan de whey ?)
 
Waarom moet een ecto minder trainen en waarom ligt de "prikkelintensiteit" veel lager?
Kan je dat aantonen dmv recente onderzoeken of heb je gewoon een samenvatting overgenomen uit een boek?

De spieren van een ecto doen er naar het schijnt langer over om op te bouwen en te herstellen. Ik heb een boek gebruikt, zoals je kan zien in de eerste post. Dat boek is wel al oud, maar nog steeds relevant.
 
Ik ben 'Tha Muscle Morph' (zie mijn profiel), dat is weer een stapje hoger dan een mesomorph. Echter, omdat dit zeer zeldzaam is, staat deze er dan ook niet bij in het rijtje. :(
 
Eten ----> trainen ----> meer eten ----> slapen Repeat.


De sleutel tot succes, bodytypes zijn achterhaald.
 
Iedereen (uitgezonderd een handvol) is een combinatie van minstens 2 body types , daarom dat specifiek trainen 'voor je body type' imo bullshit is. Ook hangt het aanzetten van spieren ook af van hormonen bv hoeveelheid testosteron.

+1

en daarbij komt ook het effect van trainen op je lichaam. Je training gaat je metabolismes versnellen en zal de recuperatie ook sneller laten verlopen vanwege de verhoogde eiwitsynthese:rolleyes:
 
Gewoon trainen en niet zeiken. Die homos die lopen te janken "maar jij bent meso dus jij komt makkelijker spier aan" zijn doorgaans (letterlijk) luie k*tectos die geen kennis hebben over hoe rn wat. En in hoeverre het waar is dat een endo een trage stofwisseling heeft en een ecto veel meer kan eten zonder aan te komen...

+1

Wat een bult bullshit bij elkaar in OP.
 
Back
Naar boven