Fitness Seller

Beginnen met boksen, loop tegen wat dingen aan.. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

sammie

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
16 apr 2004
Berichten
90
Waardering
15
Dag mensen,
ik ben een man van 43, en doe vanaf 16 jaar aan krachttraining.. met een pauze van 8 jaar want vooruitgaan doe ik niet, destijds toch weer de sport opgepakt.

Daarnaast heb ik 20 jaar geschermd wat ik nu om meerdere redenen i.i.g een pauze geef en ben in mijn eigen woonplaats begonnen met boksen; Als ik nog een serieuze vechtsport wil beginnen en de basis onder de knie wil krijgen moet ik niet langer wachten.
Tsja krachtsport en boksen samen is geen ideale combinatie maar hey, ik word toch niet sterker dus wat heb ik te verliezen?

Ik vind het heerlijk eindelijk weer nieuwe dingen te leren maar naast dat ik mijn polsen ernstig blijf bezeren bij de hoek- en opstoten is er nog een ding waar ik tegenaan loop;
Met sparren word je best in het diepe gegooid en ook 'sparren op het hoofd'.

Mijn buik/lendespieren zijn okay en kan er best een ros op hebben, verder op het lijf geen probleem en pijn is prima te doen.
Ehm, naast dat ik het niet super vond losgelaten te worden terwijl je nog helemaal niet hebt geleerd het hoofd te verdedigen, ben ik helaas erg bang (hard)op het hoofd, vooral de neus, geraakt te worden.
Ik heb de ontwijkreflexen (die eigenlijk ook niet in les aan bod komen) niet in mijn systeem.

Als ik een treffer krijg, ook al van beschaafde kracht 'bevries' ik en ben dan aan genade van tegenstander overgeleverd.. Of dit iets met jeugdding te maken heeft weet ik niet maar het is erg lullig, het is duidelijk te zien dat ik bang ben en voel me een enorme aansteller.

Is hier iemand die dit herkend?

Het vreemde is, ik ben lang ziek geweest en leef met chronische pijn, maar dit is 'anders'
Ik ben ergens bang dat ik 'niet uit het juiste hout gesneden' (te soft) ben om deze sport me eigen te maken, terwijl ik het zo graag wil leren en deze angst overwinnen..

Serieuze reacties graag.
Spotterij mag achterwege gelaten worden.
 
- Krachtsport en boksen kan wel degelijk een ideale combinatie zijn, mits eerstgenoemde goed wordt gedoseerd en toegepast.

- Je geeft aan dat je de polsen blijft blesseren bij opstoten en hoekstoten, dat betekent dat je techniek nog niet goed genoeg is om met vol contact te stoten.

- Dat met sparren in het diepe gegooid worden is een aanpak die ik per definitie afkeur, helemaal bij iemand op jou leeftijd die onervaren is.
Dat bevriezen, bang zijn en niet weten wat je moet doen is een heel duidelijk teken van onvoldoende ontwikkelde techniek en reflexen.

- Eerst dien je de technieken goed aan te leren. Niet alleen het stoten, maar VOORAL ook de afweer en ontwijktechnieken.
Daarna ga je dit eindeloos herhalen totdat het motorisch reflexen zijn geworden. Let op, dit kan even duren, vooral afhankelijk van de frequentie waarmee je traint. (Beter 5x per dag heel even, dan 1x per 5 dagen heel lang achter elkaar.)

- Pas dan -en alleen dan- ben je klaar ook serieus te gaan sparren, want je zult dan gewoon refllexmatig gaan reageren, waardoor angst nauwelijks of geen rol meer speelt. Angst is namelijk een emotie die vooral ontstaat als gevolg van gedachteprocessen en daar moet je juist van af als je in de ring staat.

P.S. dat alles wil niet zeggen dat je ondertussen niet met een partner mag oefenen of geen zaktraining kan doen, maar alleen op techniek en het inslijten van bewegingen.
 
Ehm, naast dat ik het niet super vond losgelaten te worden terwijl je nog helemaal niet hebt geleerd het hoofd te verdedigen, ben ik helaas erg bang (hard)op het hoofd, vooral de neus, geraakt te worden.


dit is een 1e klas kutschool ,je bent nu niets anders dan een wandelende stootzak ,ook je medesporters zouden meer respect voor je moeten hebben

aangezien je nog een echte beginner bent ,in een echte boksschool worden boksers die geen respect hebben voor beginnelingen zelf even goed aangeapkt
 
Laatst bewerkt:
Oh en ik vergat nog te zeggen, sommigen zijn er bij gebaat om hun polsen te trainen met bepaalde krachtoefeningen zoals:

- Wrist curls, wrist rollers
- Reverse curls, reverse wrist curls
- Pronation/Supination, Radial/Ulnar Deviation variaties

zoals dit:
forearm-5.png


284-2846765_pronation-supination-with-a-dumbbell-pronation-supination-exercises.png
 
Ik heb zelf jarenlang gebokst, wedstrijden gedaan en zelf ook les gegeven. Sinds kort geef ik weer les en kan je een aantal dingen zeggen: Het is inderdaad een ideale combinatie en dit is inderdaad een kutschool! Heb je geen wedstrijdambities, dan heeft sparren op het hoofd totaal geen functie. Bij het stoten op de zak, moet je eerst leren hoe je je polsen moet houden, voordat je harder kunt gaat slaan. Niet willen sparren heeft trouwens niets met soft zijn te maken.
 
Waarschijnlijk een verkeerde school, mogelijk zit je ook in de verkeerde les.
 
Als iemand die op oudere leeftijd is begonnen met vechtsporten (41, MMA, geen vechtsport ervaring) kan ik je zeggen dat ik het mee eens ben dat dit waarschijnlijk geen goede school is.

Ik ben het er niet mee eens (met superfly) dat sparren op het hoofd niet moet als je geen wedstrijd ambities hebt. Ook ben ik van mening dat je meteen moet gaan sparren. (vanaf de eerste les) Maar het moet wel aangepast zijn aan je medestanders. Als jij net begint moet jou sparringspartner daar geen "misbruik" van maken. Bij het sparren gaan de ervaren jongens mij korte instructies geven wat ik moet doen, zelf moeilijke technieken uitproberen. Het uitgangspunt moet altijd zijn dat je elkaar niet probeert te bezeren. Na elke les moet je vooral de technieken die je die les geleerd hebt in de praktijk brengen, daar moet voor een beginneling ruimte voor gegeven worden.

Je vluchtgedrag is normaal. Bijna iedereen maakt in het begin de fout om in elkaar te kruipen, weggaan van de klappen en het overzicht volledig te verliezen. Je moet jezelf aanleren te blijven kijken en dat gaat tegen elk instinct in (voor de meeste mensen dan). Wat goed kan helpen is kleine kinderen bokshandschoenen geven en ze de opdracht geven je te slaan. Niet terugslaan en alleen ontwijken en jezelf aanleren te blijven kijken naar het kind.
 
Dank alle voor de reacties (maar hey, had emailnotificaties aan staan maar krijg geen email?)

Pff ik weet idd niet zo goed wat ik er mee aan moet. echt keuze in boksscholen is er niet en heb al eens aangegeven dat ik me 'verbaas' over het uitblijven van blok- en ontwijkoefeningen..
Ik heb een mail gestuurd dat ik basisoefeningen/onderricht mis.. De voorzitter was het met me eens maar ik denk niet dat er wat mee gebeurd.

Ook; 'tijdens training word niet op het hoofd geslagen

Terwijl; Bitje is verplicht ivm op het hoofd sparren.
Eh..
Goed,ik wil het gerust leren maar hoe kom ik over die angst voor de klappen op m'n kop heen?
 
dit is een 1e klas kutschool ,je bent nu niets anders dan een wandelende stootzak ,ook je medesporters zouden meer respect voor je moeten hebben

aangezien je nog een echte beginner bent ,in een echte boksschool worden boksers die geen respect hebben voor beginnelingen zelf even goed aangeapkt
Ik moet dit wel even nuanceren, op een uitzondering na doen de gevorderden wel voorzichtig met je, maar een ros voor je kop is een ros voor je kop..
 
Heeft het nog nut om te zeggen dat iedereen die hierboven zegt dat je niet op de eh ideale sportschool hiervoor zit het totaal juist benoemd.

Zelf ook gebokst.

Lekker ergens anders gaan. Je moet er in het begin wel lol in hebben en wederom zoals hierboven vermeld geen wandelende bokszak zijn.

Succes
 
Ik ben het er niet mee eens (met superfly) dat sparren op het hoofd niet moet als je geen wedstrijd ambities hebt. Ook ben ik van mening dat je meteen moet gaan sparren. (vanaf de eerste les)
Je neemt hier een standpunt in dat afwijkt van de meeste andere reacties, dat is opmerkelijk en mogelijk interessant.

Kun je dit onderbouwen, uitleggen of uitweiden over waarom je dit vindt?
 
  • Like
Waarderingen: bain
Als ze je, toch wel onvoorbereid, zo in het diepe gooien. En meteen gaan beginnen met slaan naar het hoofd slaan terwijl je daar (nog) niet op getraind heb, dan hebben zou ik daar voor je eigen gezondheid/veiligheid weg gaan.
 
Mj, er is hier niet echt keuze uit boksscholen.. ik wil het graag leren-ze zeggen dat het erbij hoort en snap ik- en geloof gerust dat ik me aanstel maar.. hoe dan?
Echt overleg met tariners is ook moeilijk.. je wpord weggewimpeld- al zeggen ze dta ;t altijd mogelijk is- of krijgt dooddoener..
Pff krachttraining wil niet- vraag me weer af waarom ik dat door blijf doen, en dit werkt ook niet.. Kan me er soms flink rot om voelen..
 
Wat een gejank zeg. Als iets niet bevalt, doe het dan gewoon niet. Als je iets heel graag wilt, doe er dan meer moeite voor! Al moet je er een uur voor rijden, zoek iets wat wel bevalt. Als je lid bent sinds 2004 en krachttraining werkt niet, dan heb je niet echt moeite gedaan om je training te veranderen. Zoals je hebt gemerkt: klagen is niet de oplossing, ga wat doen man.
 
Dat is wel een rare reactie?
Geloof me sinds 2004 heb je een hoop tijd diverse schema's te proberen en geld weg te gooien aan supplementen.. het lijf wil gewoon niet.
Dank voor je feedback.
 
Mj, er is hier niet echt keuze uit boksscholen.. ik wil het graag leren-ze zeggen dat het erbij hoort en snap ik- en geloof gerust dat ik me aanstel maar.. hoe dan?
Echt overleg met tariners is ook moeilijk.. je wpord weggewimpeld- al zeggen ze dta ;t altijd mogelijk is- of krijgt dooddoener..
Pff krachttraining wil niet- vraag me weer af waarom ik dat door blijf doen, en dit werkt ook niet.. Kan me er soms flink rot om voelen..
Wat een gejank zeg. Als iets niet bevalt, doe het dan gewoon niet. Als je iets heel graag wilt, doe er dan meer moeite voor! Al moet je er een uur voor rijden, zoek iets wat wel bevalt. Als je lid bent sinds 2004 en krachttraining werkt niet, dan heb je niet echt moeite gedaan om je training te veranderen. Zoals je hebt gemerkt: klagen is niet de oplossing, ga wat doen man.
Zonder verdere achtergrondinformatie: hoe sterk en/of gespierd ben je wel, invloed chronische ziekte, dieet, wat je wel geprobeerd hebt, is het moeilijk iets over het krachttrainingsverhaal te zeggen anders dan als het echt niet lukt je hier daar meer over zegt en/of daarvoor naar een professional gaat. Zoals ze bij een bepaalde gym zeggen: Find the problem, fix the problem.

Jouw bovenstaande post, hoewel ik best begrip op kan brengen voor je situatie en de frustratie die je voelt, over het boksen vind ik wel een beetje zeurderig en ik ben van mening dat superfly daar wel een punt heeft, al had ik het zelf wellicht anders gezegd. Als je denkt dat je op een forum alleen antwoord in omzichtig taalgebruik krijgt op specifieke vragen ipv ongezouten meningen en dat je niet af en toe antwoorden krijgt op vragen die je niet stelde, dan is dit misschien niet voor jou.

De meeste reacties zijn nogal éénstemmig: je huidige bokslessen zijn niet voor je geschikt. Als de lessen daar niet veranderen, of als er geen beginnerslessen zijn waar je naar kan overstappen dan is het toch ook heel eenvoudig, maar niet per se makkelijk of leuk.

Of je gaat door met je huidige lessen, met risico voor je polsen en kans op een paar flinke tikken, je stop of je stopt en zoekt je heil elders.

Als je echt zo graag wil boksen dan vind je vast een manier, of je gaat ipv boksen kickboksen oid, dat je toch een vechtsport doet.

Wat je ook doet, ik wens je veel plezier en progressie in een goede gezondheid!
 
Dank voor je feedback. Ik mis idd een beginnerscursus en heb dat ook duidelijk gemaakt.. Men 'vind'dat ik gelijk heb maar denk niet dat er wat mee gebeurd.
Fysio's (wat weten die eigenlijk weinig) en sportartsen hebben al gebogen over m'n geen-progressie boeken met krachttraining; Je betaalt erg veel voor 'ik weet het niet'

Ik kreeg vanmiddag een out of the box tip (split schema afwisselen met een dag full-body, met een rustdag voor- en an die laatste)die misschien wel het proberen waard is doch zie ik weer een 'maar'
Misschien eens in het andere gedeelte een topic over openen, en hoop dat ik wat verder kom met tips om weer wat te proberen.
Momenteel sport ik ca. 6 maal per week en zelfs dan gebeurd er nog niets..
 
Back
Naar boven