Fitness Seller

Beginnen met het squat rack (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Newton

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
465
Waardering
50
Lengte
1m79
Massa
73kg
Hallo,

Sinds kort heeft mijn gym een squat rack. Ik heb het al een paar keer uitgetest, maar het is allemaal nieuw voor mij. Ik heb tot nu toe nooit met een barbbel in een squat rack gesquat.

Als voorbereiding had ik wat informatie opgezocht op internet (en het meeste terug vergeten), maar correct squaten in het echt is uiteraard een stuk moeilijker dan er over te lezen of een filmpje bekijken.

Op een gegeven moment kwam er in de gym iemand naar mij die zei dat ik het verkeerd deed. Omdat ik maar een beginner ben op squat-gebied is het voor mij moeilijk te oordelen over de info die ik van die man te horen kreeg, daarom dat ik jullie mening graag eens zou horen.

Dit zijn de commentaren die ik kreeg:
- Knieën mogen niet te ver naar voor komen. Dit zou niet verder dan de tip van mijn voet mogen zijn. Anders worden je knieën veel te zwaar belast en kan je ernstige blessures oplopen.
- Rug recht houden. Hiermee bedoel ik niet verticaal, maar de rug zou niet gebogen mogen zijn.
- Leer eerst de juiste uitvoering in de Smith machine - jawel :) - en daarna overschakelen op het squat rack.

Voor de duidelijkheid: dit is niet mijn mening, maar de commentaren die ik kreeg. Ik probeer zoveel mogelijk uit de buurt van Smith machines te blijven.
Mijn mening is dat je beter kan starten met een barbbel. Zelfs al hang je er geen gewichten aan. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat je in een squat rack oefent.

Zelf heb ik wat problemen met de bar goed op mijn schouders te leggen. Dat vind ik moeilijk.

Maar hoe zit het met de commentaren? Hoe ver mogen mijn knieën komen? In sommige artikels las ik dat dit een mythe is. En hoe recht moet ik mijn rug houden?

Omdat ik nog maar begin met het squat rack, ben ik gemakkelijk beïnvloedbaar door het advies van anderen (wat niet steeds het juiste is) en ik zou het squaten graag van het begin op de juiste manier leren.
 
Heb je die persoon geslagen met z'n tips.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Nee, zo geweldadig ben ik niet hoor :)
 
Deze drie video's vind ik heel nuttig.



 
Dankjewel voor de video's
 
Nog 2 vraagjes:
1. Wat bedoelt de persoon in het 2de filmpje met 'gebruik de hip flexor' ?

2. Is het volgende een mythe? : 'knieën mogen niet voorbij de tip van je voet komen'.
 
Nog 2 vraagjes:
1. Wat bedoelt de persoon in het 2de filmpje met 'gebruik de hip flexor' ?

2. Is het volgende een mythe? : 'knieën mogen niet voorbij de tip van je voet komen'.

Hoe ik dat voor mekaar moet krijgen weet ik niet :)
 
Je knieën bewegen toch naar voor wanneer je squat.
 
Bij mij komen de knieën ook voorbij mijn tenen bij het squaten, maar wil dit dan zeggen dat dit op termijn voor blessures kan zorgen wanneer je met gewichten gaat squaten ?
 
Bij mij komen de knieën ook voorbij mijn tenen bij het squaten, maar wil dit dan zeggen dat dit op termijn voor blessures kan zorgen wanneer je met gewichten gaat squaten ?

nee
 
Ok. Dan zal het een mythe zijn :)
Dankjewel.
 
Ik kan gewoon niet squaten zonder dat mn knieen voorbij mn tenen komen ,ik zou omvallen als ik dat probeer :)
 
Ik kan gewoon niet squaten zonder dat mn knieen voorbij mn tenen komen ,ik zou omvallen als ik dat probeer :)
Ja. Ik ook.Toen ik aan het squaten was, heb ik het eens uitgetest - zonder knieën voorbij tenen - maar omdat ik vrij lange benen heb in verhouding tot mijn bovenlichaam lukte dit gewoon niet. Ik raakte ook uit balans. Die man zei dat het kwam omdat ik het niet goed deed en dat ik moest oefenen met mijn hielen op een klein trapje. Ik ga dat niet doen.

Later heb ik het ook eens gevraagd aan een professionele coach en die adviseerde me om NIET meer het advies van die man te volgen. Zeker toen ze het woord 'Smith machine' hoorde :)
 
Ja. Ik ook.Toen ik aan het squaten was, heb ik het eens uitgetest - zonder knieën voorbij tenen - maar omdat ik vrij lange benen heb in verhouding tot mijn bovenlichaam lukte dit gewoon niet. Ik raakte ook uit balans. Die man zei dat het kwam omdat ik het niet goed deed en dat ik moest oefenen met mijn hielen op een klein trapje. Ik ga dat niet doen.

Later heb ik het ook eens gevraagd aan een professionele coach en die adviseerde me om NIET meer het advies van die man te volgen. Zeker toen ze het woord 'Smith machine' hoorde :)

hèhèhè :)

Ik kan dat zelfs niet zonder gewicht :)
 
De gemiddelde Westerse heeft te korte achillespezen/kuitspieren
 
Back
Naar boven