Fitness Seller

Beginnen met krachttraining na anorexia

Users who are viewing this thread

emmy.reedijk

Novice
Lid geworden
13 jul 2020
Lengte
1m73
Massa
45kg
Goedemorgen allemaal,

na 5 jaar lang te hebben gevochten tegen mijn anorexia begin ik steeds meer uit het diepe dal te komen. Inmiddels ben ik 15 kilo aangekomen en ga ik binnenkort met ontslag uit mijn kliniek. Met mijn 174 en 45 kilo heb ik nog steeds ernstig ondergewicht en daar ben ik mij bewust van, maar heb in overleg met mijn diëtist en hoofdbehandelaar hier wel afgesproken dat dit het punt is waarop ik weer mag beginnen aan krachttraining. Voor mijn anorexia periode was ik hier ook al lichtjes actief in en merkte dat ik er veel energie uit haalde.

Op het moment eet ik ongeveer 2200 kcal en hier blijf ik stabiel op. (Daarbij ben ik momenteel niet echt bezig met khd/eiwitten/vetten en wil me hier ook niet te veel op focussen ivm mijn verleden. Ik heb het net eventjes uitgerekend en eet ik ongeveer: 50% khd 30% vet en 20% eiwit, is dit een beetje oke?)
Doe verder overdag niks behalve 2 keer een halfuurtje lopen buiten. Ik weet van mezelf dat wanneer ik aankom terwijl ik ook krachttraining doe ik dit makkelijker kan accepteren omdat ik mijn lichaam dan ook (positief) zie veranderen en merk dat ik sterker word. Ik ben dan ook bereid om een flink calorie overschot te gaan creëren. Aangezien ik hier niet heel veel ervaring heb vraag ik mezelf af aan hoeveel jullie denken?

Ook ben ik nog erg zoekend naar een passend trainingsschema. Zelf dacht ik aan een full body 3x in de week (max een uur) en 1x in de week wat duursport. Klink dit oke? Wat zijn volgens jullie de beste oefeningen voor een beginner als mij (ik ga mijzelf inschrijven bij een sportschool dus kan gebruik maken van de apparatuur hier) en hoeveel sets/reps?
De bedoeling is dat ik eind augustus ga beginnen en zal dan ook een 'dagboekje' gaan bijhouden met mijn progressie hierin :)

Alvast enorm bedankt voor jullie advies!!

[side note: Mijn bedoeling is om echt flink in kracht en spiermassa te gaan toenemen]

Laatst bewerkt:

MDC

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
13 dec 2019
Lengte
1m76
Massa
100kg
Vetpercentage
15%
Misschien de verhoudingen een beetje wisselen, 20 % eiwit bij het opbouwen van spiermassa lijkt me niet ideaal. dus 50 KH, 30% eiwit, 20 % vet lijkt me dan beter.
Aangezien je van anorexia komt, zou ik allesinds aan die koolhydraten niets veranderen.

emmy.reedijk

Novice
Lid geworden
13 jul 2020
Lengte
1m73
Massa
45kg
  • Topic Starter Topic Starter
Misschien de verhoudingen een beetje wisselen, 20 % eiwit bij het opbouwen van spiermassa lijkt me niet ideaal. dus 50 KH, 30% eiwit, 20 % vet lijkt me dan beter.
Aangezien je van anorexia komt, zou ik allesinds aan die koolhydraten niets veranderen.

Bedankt voor de reactie. Ik eet echter al 125 gram eiwit per dag. Dit is al bijna 3 gram per kg lichaamsgewicht. Moet ik het dan alsnog opschroeven?

Sterling

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
18 jun 2014
Lengte
1m78
Massa
87kg
Bedankt voor de reactie. Ik eet echter al 125 gram eiwit per dag. Dit is al bijna 3 gram per kg lichaamsgewicht. Moet ik het dan alsnog opschroeven?
Nee, nergens voor nodig. Bedenk je ook dat eiwitten meer verzadigend zijn en het wellicht makkelijker is om wat meer koolhydraten te eten.

MDC

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
13 dec 2019
Lengte
1m76
Massa
100kg
Vetpercentage
15%
Voorlopig nog niet dan, had je gewicht niet meteen in het oog. op 2200 kcal zal je allesinds nog wel bijkomen dan.

Pren

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
27 jun 2014
Ik zou een simpel, doch effectief beginnersschema aanraden. Met name omdat je zelf al aangeeft dat je interesse bij kracht ligt en je 3x p/w fullbody wil doen. Een aantal goede keuzes zijn Stronglifts, Greyskull en Starting Strength. Succes!

Naar boven