Fitness Seller

Beginnen met sporten

Bezoekers in dit topic

AnneVerburg

Novice
Lid geworden
7 apr 2017
Berichten
8
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
70kg
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik wil heel graag beginnen met sporten in de sportschool. Ik heb nog geen ervaring met sportscholen, en vind het wel spannend. Mijn doel is om af te vallen en meer kracht te krijgen. Nu weet ik niet of ik beter cardio of krachttraining kan gaan doen. En wat kan ik het beste eten om sneller resultaat te zien?

Hebben jullie tips? Ik hoor het graag!
 
Start met op onderhoud eten.

5x5 stronglifts is prima om te starten

Cardio op rustdagen
 
Start met op onderhoud eten.

5x5 stronglifts is prima om te starten

Cardio op rustdagen

Bedankt voor je reactie! Hoe vaak per week is het dan nodig om krachttraining te doen?
 
Bedankt voor je reactie! Hoe vaak per week is het dan nodig om krachttraining te doen?
Dat moet je zelf invullen naar beschikbare tijd... Een fullbody schema is perfect met 3 dagen per week, heb je minder tijd train je minder en zal je ook met minder resultaat tevreden moeten zijn.
 
Krachttraining!
Je verbranding zal daarmee veel langer veel hoger zijn.
Je kan eventueel na de kracht training nog even wat hiit interval training doen maar in principe gaat met goede kracht training je verbranding al meer dan genoeg omhoog.
3 a 4 x p week is genoeg om mee te beginnen
 
Cardio in combinatie met krachttraining geeft vaak het beste en snelste resultaat. Ik zelf train nu weer sinds 2 weken en ben van 72 kilo naar 68 kilo gegaan. Dit enkel door 3x per week cardio en krachttraining te combineren en goed op mijn voeding te letten. Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik zelf een galblaasoperatie heb gehad en sindsdien mijn verbranding veel sneller is gaan werken, maar uit ervaring voorheen viel ik hier ook prima mee af.

Qua voeding raad ik je aan om 3x per dag te eten en als ontbijt of lunch geroosterd brood of crackers met beleg of een eitje te eten. Een bakje kwark of magere yoghurt kan ook. Als je fruit eet, neem dit dan liever op een nuchtere maag. Als avondeten vooral vlees of vis met groente zonder hierbij aardappelen of dergelijke koolhydraten te combineren, eet dan liever een extra stukje vlees of vis als je vind dat het niet genoeg is. De combinatie van vlees/vis met groente verteer je namelijk veel sneller en brengt je stofwisseling meer op gang. Koolhydraten moet je natuurlijk ook wel eten, dat hebben je lichaam en spieren namelijk ook nodig, maar neem dat liever apart. Koolhydraten worden namelijk in je lichaam omgezet in glucose, en glucose wordt in het bloed vervoerd naar je spieren en je lever, waar het wordt omgezet in glycogeen. Glycogeen is weer brandstof voor je spieren en organen, en geeft energie, dus dat moet je niet compleet uit je dieet schrappen. Zo eet ik zelf ook 2x per week een bordje bruine bonen of aardappeltjes als avondeten, maar dan met niets erbij en vaak op de dagen dat ik ga trainen. Zorg er ook voor dat je genoeg calorieën per dag binnen krijg en drink veel water.

Verder raad ik je aan om geen HIIT interval trainingen te doen. Dit is namelijk zeer ongezond voor ongetrainde mensen, want hiervoor moet je eerst een goede conditie opbouwen. Door de hoge intensiteit van deze trainingen worden je spieren namelijk snel overbelast en kunnen er blessures ontstaan. In het ergste geval kan je zelfs een hartaanval krijgen. Mijn advies is om eerst rustig je trainingen op te bouwen en wanneer je conditie wat beter is de lat steeds een beetje hoger te leggen, en train vooral op de manier wat jou het beste lijkt, want ieder lichaam is weer anders. Het is namelijk veel belangrijker dat je gezond en verantwoord afvalt, dan dat je heel snel veel kilo's kwijtraakt. Veel succes! Hopelijk heb je hier wat aan. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is onzin om koolhydraten te scheiden van ander eten. Een gewone fatsoenlijke maaltijd met koolhydraten, vetten en eiwitten is prima.
Wel is het zo dat wat meer koolhydraten rondom je training eten vaak wordt geadviseerd maar om je aardappelen/rijst oid los van andere dingen te eten is totaal nergens voor nodig.

Gewoon een goed voedingsschema maken. 250-500 kcal onder je onderhoud met
2-2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht
minimaal 1 gr vet per kg lichaamsgewicht
rest koolhydraten.
 
Het is onzin om koolhydraten te scheiden van ander eten. Een gewone fatsoenlijke maaltijd met koolhydraten, vetten en eiwitten is prima.
Wel is het zo dat wat meer koolhydraten rondom je training eten vaak wordt geadviseerd maar om je aardappelen/rijst oid los van andere dingen te eten is totaal nergens voor nodig.

Gewoon een goed voedingsschema maken. 250-500 kcal onder je onderhoud met
2-2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht
minimaal 1 gr vet per kg lichaamsgewicht
rest koolhydraten.
Dit dus en kunnen die andere 2 debielen hierboven zich zelf eerst eens gaan inlezen .
 
Ik geef alleen maar advies wat voor mij altijd het beste heeft gewerkt, ik zeg verder ook niet dat ik een voedingsdeskundige ben. Zoals als ik al zei, ieder lichaamstype is weer anders. De een heeft een snellere stofwisseling dan de ander, en heeft dus ook minder moeite met afvallen dan de ander, dus kijk vooral wat voor jou het beste werkt.

Ik heb het in mijn vorige bericht eigenlijk ook een beetje verkeerd verwoord. Met koolhydraten bedoelde ik eigenlijk de enkelvoudige koolhydraten. Hieronder vallen bijvoorbeeld o.a. witte rijst, pasta, wit brood, etc. De suikers die in de meeste enkelvoudige koolhydraten zitten hebben wij eigenlijk niet nodig en deze enkelvoudige koolhydraten bevatten ook niet de juiste vezels (maar ook hier heb je ook weer een groep goede en slechte koolhydraten in, dus sommige heb je wel weer nodig). Enkelvoudige koolhydraten worden snel opgenomen in je lichaam. Vervolgens gaat je lichaam insuline aan maken om de energie die je er van krijgt te vervoeren, maar als je die energie vervolgens niet verbruikt dan slaat het zich op in je vetreserves. Daarom zei ik, als je deze wilt eten, probeer dan vooral de goede enkelvoudige koolhydraten te eten en eet ze dan liever apart, op de dagen dat je gaat trainen, want dan verbruik je die energie ook weer.

Complexe koolhydraten daarentegen kan je wel gewoon eten in combinatie met eiwitten en vetten, want dit is namelijk een goede energiebron en deze bevatten veel vezels, vitamines en mineralen die weer zorgen voor een goede stoelgang. Deze zitten (vooral) in bepaalde groenten (zoals spinazie, broccoli, erwten, asperges, etc), maar ook in volkoren brood, havermout en noem zo maar op.

In mijn vorige bericht gaf ik een voorbeeld van een bordje bruine bonen, maar die vallen ook onder de complexe koolhydraten. Persoonlijk eet ik bonen alleen liever apart, dat komt omdat deze heel slecht verteren bij mij en op deze manier voel ik me er beter bij, maar dat kan natuurlijk voor jou heel anders zijn.

Zo voel ik me ook het best als ik maar 3x per dag eet, maar sommige mensen eten weer liever 6x per dag iets kleinere porties, dus luister vooral goed naar je eigen lichaam en kijk wat je zelf het fijnst vind. Ik zou er gewoon eens wat over lezen op internet en zelf je voedingsschema opstellen met wat je denkt dat goed is, want jij kent je eigen lichaam natuurlijk het best.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je een keer de enter willen indrukken.
Ik haak af bij zulke lappen namelijk.
 
Dus enkelvoudige koolhydraten kan je niet samen eten met eiwitten en vetten?

Energie wordt opgeslagen in vet reserves?

Het is gewoon kcal in vs kcal out!!

Ga het niet te ingewikkeld maken.
 
Als jij 500 kcal boven onderhoud eet kom je aan. Of dat nu eiwitten, simpele/complexe koolhydraten of vetten zijn maakt niet uit.

Er zijn overigens veel mensen die bonen slecht verteren. Daar is niets unieks aan.

Zorg gewoon dat je goed eet en afhankelijk van je doel bulken of cutten dus boven of onder onderhoud.
Wel handig om je macro's (2-2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht, minimaal 1 gram vet per kg lichaamsgewicht, rest koolhydraten) en je micro's binnen te krijgen.
 
Ik geef alleen maar advies wat voor mij altijd het beste heeft gewerkt, ik zeg verder ook niet dat ik een voedingsdeskundige ben. Zoals als ik al zei, ieder lichaamstype is weer anders. De een heeft een snellere stofwisseling dan de ander, en heeft dus ook minder moeite met afvallen dan de ander, dus kijk vooral wat voor jou het beste werkt.

Ik heb het in mijn vorige bericht eigenlijk ook een beetje verkeerd verwoord. Met koolhydraten bedoelde ik eigenlijk de enkelvoudige koolhydraten. Hieronder vallen bijvoorbeeld o.a. witte rijst, pasta, wit brood, etc. De suikers die in de meeste enkelvoudige koolhydraten zitten hebben wij eigenlijk niet nodig en deze enkelvoudige koolhydraten bevatten ook niet de juiste vezels (maar ook hier heb je ook weer een groep goede en slechte koolhydraten in, dus sommige heb je wel weer nodig). Enkelvoudige koolhydraten worden snel opgenomen in je lichaam. Vervolgens gaat je lichaam insuline aan maken om de energie die je er van krijgt te vervoeren, maar als je die energie vervolgens niet verbruikt dan slaat het zich op in je vetreserves. Daarom zei ik, als je deze wilt eten, probeer dan vooral de goede enkelvoudige koolhydraten te eten en eet ze dan liever apart, op de dagen dat je gaat trainen, want dan verbruik je die energie ook weer.

Complexe koolhydraten daarentegen kan je wel gewoon eten in combinatie met eiwitten en vetten, want dit is namelijk een goede energiebron en deze bevatten veel vezels, vitamines en mineralen die weer zorgen voor een goede stoelgang. Deze zitten (vooral) in bepaalde groenten (zoals spinazie, broccoli, erwten, asperges, etc), maar ook in volkoren brood, havermout en noem zo maar op.

In mijn vorige bericht gaf ik een voorbeeld van een bordje bruine bonen, maar die vallen ook onder de complexe koolhydraten. Persoonlijk eet ik bonen alleen liever apart, dat komt omdat deze heel slecht verteren bij mij en op deze manier voel ik me er beter bij, maar dat kan natuurlijk voor jou heel anders zijn.

Zo voel ik me ook het best als ik maar 3x per dag eet, maar sommige mensen eten weer liever 6x per dag iets kleinere porties, dus luister vooral goed naar je eigen lichaam en kijk wat je zelf het fijnst vind. Ik zou er gewoon eens wat over lezen op internet en zelf je voedingsschema opstellen met wat je denkt dat goed is, want jij kent je eigen lichaam natuurlijk het best.

Bedankt voor je uitgebreide reacties! Ik denk dat het inderdaad per persoon heel veel scheelt, dus ik denk dat ik maar moet gaan
experimenten met wat voor mij het beste werkt.
 
Ik geef alleen maar advies wat voor mij altijd het beste heeft gewerkt, ik zeg verder ook niet dat ik een voedingsdeskundige ben. Zoals als ik al zei, ieder lichaamstype is weer anders. De een heeft een snellere stofwisseling dan de ander, en heeft dus ook minder moeite met afvallen dan de ander, dus kijk vooral wat voor jou het beste werkt.

Ik heb het in mijn vorige bericht eigenlijk ook een beetje verkeerd verwoord. Met koolhydraten bedoelde ik eigenlijk de enkelvoudige koolhydraten. Hieronder vallen bijvoorbeeld o.a. witte rijst, pasta, wit brood, etc. De suikers die in de meeste enkelvoudige koolhydraten zitten hebben wij eigenlijk niet nodig en deze enkelvoudige koolhydraten bevatten ook niet de juiste vezels (maar ook hier heb je ook weer een groep goede en slechte koolhydraten in, dus sommige heb je wel weer nodig). Enkelvoudige koolhydraten worden snel opgenomen in je lichaam. Vervolgens gaat je lichaam insuline aan maken om de energie die je er van krijgt te vervoeren, maar als je die energie vervolgens niet verbruikt dan slaat het zich op in je vetreserves. Daarom zei ik, als je deze wilt eten, probeer dan vooral de goede enkelvoudige koolhydraten te eten en eet ze dan liever apart, op de dagen dat je gaat trainen, want dan verbruik je die energie ook weer.

Complexe koolhydraten daarentegen kan je wel gewoon eten in combinatie met eiwitten en vetten, want dit is namelijk een goede energiebron en deze bevatten veel vezels, vitamines en mineralen die weer zorgen voor een goede stoelgang. Deze zitten (vooral) in bepaalde groenten (zoals spinazie, broccoli, erwten, asperges, etc), maar ook in volkoren brood, havermout en noem zo maar op.

In mijn vorige bericht gaf ik een voorbeeld van een bordje bruine bonen, maar die vallen ook onder de complexe koolhydraten. Persoonlijk eet ik bonen alleen liever apart, dat komt omdat deze heel slecht verteren bij mij en op deze manier voel ik me er beter bij, maar dat kan natuurlijk voor jou heel anders zijn.

Zo voel ik me ook het best als ik maar 3x per dag eet, maar sommige mensen eten weer liever 6x per dag iets kleinere porties, dus luister vooral goed naar je eigen lichaam en kijk wat je zelf het fijnst vind. Ik zou er gewoon eens wat over lezen op internet en zelf je voedingsschema opstellen met wat je denkt dat goed is, want jij kent je eigen lichaam natuurlijk het best.
Bron van deze hele lap? En zeg nu niet dit heb ik laatst gehoord toen ik thee aan het drinken was op café.
 
Back
Naar boven