MuscleMeat

beginnende vrouwelijke gymmer vraagt om hulp XD

Bezoekers in dit topic

llollo1106

Novice
Lid sinds
8 mrt 2024
Berichten
6
Waardering
0
Lengte
1m65
Massa
59kg
Vetpercentage
22%
Hoi! Ik ben een meisje van 16 jaar, en ik ben sinds 2 weken geleden terug begonnen met krachttraining naast het 3× hardlopen in de week. Vorig jaar heb ik ook een half jaar aan krachttraining gedaan, maar ik nam het niet echt serieus toen en deed maar wat. Nu ben ik al een half jaar bezig met hardlopen, maar ik wil graag ook sterker worden. Ik probeer 3 keer per week naar de fitness te gaan (ma,di,do) en daarnaast doe ik dus 3 keer aan hardlopen (woe,vrij,zo). Momenteel volg ik een push pull legs schema. Ik weet enkel niet goed hoe ik het allemaal zo optimaal mogelijk aanpak.
Deze week bv. deed ik Bv. maandag legs maar woensdag tijdens het hardlopen was ik nog super stijf.... Ik had wss wel wat overdreven, want het was de 1e keer dat ik terug benen trainde na 6 maand hahahaha. Ik had squats, RDL's, bulgarian split squat, leg press en calve raises gedaan... Doe ik het dan best rustiger aan of train ik helemaal geen benen of? Want maandag is de enige dat dat er 2 dagen tussen zit vooraleer ik terug ga lopen.
Verder, over het bulken en cutten, vorig jaar woog ik 66 kg en heb ik een inbody test gedaan, daar meetten ze je vetpercentage enzo... Toen zou ik 28,4% vet gehad hebben en omdat ik toen zou moeten cutten ben ik gestopt met fitnessen en begonnen aan hardlopen... Daar ben ik nu wel 8 kg mee afgevallen en tot 2 weken geleden woog ik dus 58 kg. Ik ben nu ook echter begonnen met creatine, en ik heb wel geprobeerd om al wat "meer" te eten, dus ondertussen is het 59 kg geworden (hopelijk door de creatine en geen vet) :eek:. wat denken jullie, zou ik kunnen bulken? of hebben jullie andere ideeen? Ik wil namelijk snel spieren opbouwen want momenteel kan ik amper 20kg benchen en kan ik geen enkele deftige push up en pull up al zeker niet :(
vele groetjes!
 
Misschien moet je eerst even de keuze maken, wat je het meest belangrijk vindt.

Cardio/hardlopen of krachttraining/spieren

Zoals ik het nu zie doe je een overkill aan van alles en heb je weinig rust waardoor je niet heel veel opbouwt.
 
Misschien moet je eerst even de keuze maken, wat je het meest belangrijk vindt.

Cardio/hardlopen of krachttraining/spieren

Zoals ik het nu zie doe je een overkill aan van alles en heb je weinig rust waardoor je niet heel veel opbouwt.
Kan ik niet beide even gefocust doen 🥹, als ik echt moet kiezen... Hardlopen, ik wil graag trainen voor een marathon. Maar ik zou ook zo graag meer willen benchen dan 20kg, want ik voel me zo belachelijk... Als ik zo opzoek op internet heb je ook hybride atleten die kracht en cardio combineren, en ik zou dat ook zo willen proberen doen, maar misschien rustig opbouwen
 
Misschien moet je eerst even de keuze maken, wat je het meest belangrijk vindt.

Cardio/hardlopen of krachttraining/spieren

Zoals ik het nu zie doe je een overkill aan van alles en heb je weinig rust waardoor je niet heel veel opbouwt.
Ik sluit hierbij aan. Als je op maandag legs doet en vervolgens de volgende dag weer inspanning vraagt op die spiergroep, dan geef je de spiergroep rust om te herstellen. Aanvullend is de focus met kracht training of hardlopen wel wat anders, die massa gebruik je in beide gevallen op een compleet andere manier. Ik ben niet genoeg thuis in hardlopen om een combinatie met krachttraining te kunnen adviseren of in welke vorm dat het beste is, maar je moet je spieren ook rust gunnen. Anders dan werk je jezelf alleen maar tegen in je herstel en dus progressie :) Aanvullend, bulken kan iedereen dus het 'kunnen' ervan is niet zo'n probleem. Het ligt echter aan je doelen, als je een marathon wilt lopen is bulken wellicht niet optimaal maar als je (spier)massa wilt kweken kan het weer wél interessant zijn.
 
Kan ik niet beide even gefocust doen 🥹, als ik echt moet kiezen... Hardlopen, ik wil graag trainen voor een marathon. Maar ik zou ook zo graag meer willen benchen dan 20kg, want ik voel me zo belachelijk... Als ik zo opzoek op internet heb je ook hybride atleten die kracht en cardio combineren, en ik zou dat ook zo willen proberen doen, maar misschien rustig opbouwen
Ik snap je gedachte wel en hybride atleten zijn er echt wel die hebben al een grotere basis.

Probeer anders je ‘schema’ eens wat te wijzigen. Als je voor een marathon traint dan heb je je rustdagen ook nodig.

Wellicht dat 1x pw fullbody in dit geval bij je past.
 
Hoi! Ik ben een meisje van 16 jaar, en ik ben sinds 2 weken geleden terug begonnen met krachttraining naast het 3× hardlopen in de week. Vorig jaar heb ik ook een half jaar aan krachttraining gedaan, maar ik nam het niet echt serieus toen en deed maar wat. Nu ben ik al een half jaar bezig met hardlopen, maar ik wil graag ook sterker worden. Ik probeer 3 keer per week naar de fitness te gaan (ma,di,do) en daarnaast doe ik dus 3 keer aan hardlopen (woe,vrij,zo). Momenteel volg ik een push pull legs schema. Ik weet enkel niet goed hoe ik het allemaal zo optimaal mogelijk aanpak.
Deze week bv. deed ik Bv. maandag legs maar woensdag tijdens het hardlopen was ik nog super stijf.... Ik had wss wel wat overdreven, want het was de 1e keer dat ik terug benen trainde na 6 maand hahahaha. Ik had squats, RDL's, bulgarian split squat, leg press en calve raises gedaan... Doe ik het dan best rustiger aan of train ik helemaal geen benen of? Want maandag is de enige dat dat er 2 dagen tussen zit vooraleer ik terug ga lopen.
Verder, over het bulken en cutten, vorig jaar woog ik 66 kg en heb ik een inbody test gedaan, daar meetten ze je vetpercentage enzo... Toen zou ik 28,4% vet gehad hebben en omdat ik toen zou moeten cutten ben ik gestopt met fitnessen en begonnen aan hardlopen... Daar ben ik nu wel 8 kg mee afgevallen en tot 2 weken geleden woog ik dus 58 kg. Ik ben nu ook echter begonnen met creatine, en ik heb wel geprobeerd om al wat "meer" te eten, dus ondertussen is het 59 kg geworden (hopelijk door de creatine en geen vet) :eek:. wat denken jullie, zou ik kunnen bulken? of hebben jullie andere ideeen? Ik wil namelijk snel spieren opbouwen want momenteel kan ik amper 20kg benchen en kan ik geen enkele deftige push up en pull up al zeker niet :(
vele groetjes!
Begin gewoon met 2x per week een 5x5 schema voor kracht. Meer eten eo minder hardlopen
 
Ik snap je gedachte wel en hybride atleten zijn er echt wel die hebben al een grotere basis.

Probeer anders je ‘schema’ eens wat te wijzigen. Als je voor een marathon traint dan heb je je rustdagen ook nodig.

Wellicht dat 1x pw fullbody in dit geval bij je past.
En stel nu ik maak van mijn maandag training een hele lichte legday, enkel squats en RDL's maar dan met lichtere gewichten zodat ik meer reps kan doen en ik een paar weken/maanden kan wennen aan beentraining en dan doe ik ernaast nog wat buikspieren ofzo, en dan hou ik wel mijn push en pull voor bovenlichaam? ik wil wel trainen voor een marathon, maar echt rustig aan en niet op een paar maand tijd ofzo... Het gaat eerder om nog een aantal jaar, ik ben ook nog jong dus ja...
 
Aan de ene kant was het inderdaad de 1e keer terug benen trainen en kan het wat wennen als je het weer vaker regelmatig doet, aan de andere kant is squat+split squat+leg press samen wel veel werk aan dezelfde spiergroep. Dat zou je meer kunnen verdelen over je wekelijkse krachttrainingssessies, zeker als je die anders allemaal hetzelfde hebt gepland.

En hoe erg je tot het uiterste gaat kan ook schelen.

Maar gewenning van het regelmatig doen helpt meestal al veel. En daarbij ook de frequentie van eenzelfde spiergroep meerdere keren per week trainen.

Goed trouwens dat je al inziet hoe het met je gewicht gaat en wat de invloed van creatine daar op is. Goede inzichten voor een beginner en zo jong.
 
Kan ik niet beide even gefocust doen 🥹, als ik echt moet kiezen... Hardlopen, ik wil graag trainen voor een marathon. Maar ik zou ook zo graag meer willen benchen dan 20kg, want ik voel me zo belachelijk... Als ik zo opzoek op internet heb je ook hybride atleten die kracht en cardio combineren, en ik zou dat ook zo willen proberen doen, maar misschien rustig opbouwen
Begin gerust met train voor een snelle 5km of 10km.
Een marathon is geen geschikte afstand voor een 16 jarige.
Naast trainen voor een kortere afstand heb je dan tijd om op kracht te trainen.
En laat de weegschaal met rust, maar pak wel zwaardere gewichten in de sportschool, telkens iets zwaarder zou je focus moeten zijn.
En neem er de tijd voor, de reis is belangrijker dan de bestemming.
 
Oké, hybride sporter hier. Ik ben wel wat ouder dan jij, dus voor mij is herstel nóg belangrijker. Ik doe zelf 3x aan kracht en 3x hardlopen, maar soms ga ik ook 1x fietsen (op mijn racefiets, dus echt sportief tempo) oid. Daarnaast probeer ik zo vaak mogelijk te fietsen of lopen als dat mogelijk is. Gewoon omdat ik het leuk vind. Ik ga dalijk in mijn pauze ook even een rindje rennen in de zon - word daar heel blij van.

Hardlopen is een heel slechte combinatie met fitness, andere vormen van cardio zijn minder lastig - je kiest dus de moeilijkste combinatie. Maar ook Femke Bol doet krachttraining.. dus je ben tin goed gezelschap. Je zult nooit extreem goed worden in beide sporten als je het zo combineert zpa;s jij doet. Je bouwt wel een brede basis. Je wordt een sterke hardloper, of een snelle krachtsporter. Als je echt progressie wilt maken kun je tijdelijk de balans in je schema's aanpassen. Bijvoorbeeld 2x per week lopen, 1x duurloop en een keer interval en dan 4x naar de gym. Of andersom. Je kunt je schema in de gym prima aanpassen voor hardlopen - dus wat meer core, stabiliteit, niet keihard je hamstrings en glutes frituren en dan intervals gaan lopen de volgende dag.

Maar je bent 16 en je lichaam is superveerkrachtig en herstelt snel. Je zult echt hard kunnen trainen en heel veel doen. Overigens is er helemaal niets mis met 2x naar de sportschool (full body) en 2x hardlopen. Dan ben je alsnog veel aan het sporten en goed bezig. Qua resultaat zal 6x sporten niet eens zo heel veel extra zijn. Ik denk zelf dat 2 rustdagen per week eigenlijk beter zijn.

Paar concrete tips:
1. Staar je niet dood op bulken of cutten op jouw leeftijd. Eet voldoende, eet gezond, zorg dat je veel eiwit binnenkrijgt en honger jezelf vooral niet uit.
2. Kies je focus - gym of hardlopen. Allebei heel goed in worden gaat niet. Dus ofwel moet je wat minder intensief liften, minder lopen om een beetje te kunnen herstellen
3. Probeer effectief te trainen en dus niet te veel en te hard te doen, want bij vaak trainen moet je ook vaak herstellen.
4. Met trainen - begin gewoon met weinig gewicht en zorg dat je langzaam progressie boekt. Niet te hard van stapel.
5. Ik zou zelf kiezen voor focus op kracht en minder op spieropbouw. Dat is net wat minder heftig qua herstel en je wordt wel veel sterker
6. Kijk of je je onderlichaam wat minder kan belasten in de gym. Je loopt tenslotte ook al regelmatig. Dus doe niet te veel en kies anders voor wat meer upper body
7. Zorg dat je je rustdagen en intensieve workouts slim plant. Dus geen zware deadlifts voor je temporun... maar deadlifts en daarna je langzame run - prima. Of je snelheidstest doen voor een rustdag.

Succes en veel plezier. Je bnet 16 dus je hebt echt alle tijd! Dus je kunt rustig een paar jaar nemen om alles op te bouwen.
 
Misschien is lid worden van een atletiek club het verstandigste. Daar zul je meer mensen treffen met dezelfde doelen en die ervaring hebben in de combinatie lopen/kracht.
 
Misschien is lid worden van een atletiek club het verstandigste. Daar zul je meer mensen treffen met dezelfde doelen en die ervaring hebben in de combinatie lopen/kracht.
Ik ben al lid van een atletiekclub! Daarom train ik ook 3 specifieke dagen (2 keer duurloop en 1 keer interval) er zijn enkel niet veel mensen die ook krachttraining doen... Het is ook wel niet echt een competitieve groep waarmee ik loop ofzo
 
Ik ben al lid van een atletiekclub! Daarom train ik ook 3 specifieke dagen (2 keer duurloop en 1 keer interval) er zijn enkel niet veel mensen die ook krachttraining doen... Het is ook wel niet echt een competitieve groep waarmee ik loop ofzo
Zorg dan dat je wel bij een club op niveau komt :thumb:
 
In jouw geval zou ik gaan crossfitten, je bent jong, je herstel zal prima zijn. 3 wodjes per week, daarbij 2 dagen langer lopen, richting je marathons wods naar 2x per week en loop volume omhoog, wel goed mobility blijven doen. Ik heb al meerdere marathon lopers in de box gehad en dit werkt heel goed. Lopen gaat beter naarmate zij sterker worden, volume in lopen kan je alleen trainen door dat te gaan doen.
 
In jouw geval zou ik gaan crossfitten, je bent jong, je herstel zal prima zijn. 3 wodjes per week, daarbij 2 dagen langer lopen, richting je marathons wods naar 2x per week en loop volume omhoog, wel goed mobility blijven doen. Ik heb al meerdere marathon lopers in de box gehad en dit werkt heel goed. Lopen gaat beter naarmate zij sterker worden, volume in lopen kan je alleen trainen door dat te gaan doen.
da's misschien wel een idee, maar dan zal ik zo in de fitness lessen moeten volgen wss?
 
da's misschien wel een idee, maar dan zal ik zo in de fitness lessen moeten volgen wss?
Ik zou een goede box zoeken, je doelen voorleggen en vragen of ze je willen helpen. Ik vind het altijd leuk als er nieuwe leden komen met specifieke doelen. Als je naar een hardloop club gaat ben je alleen maar aan het rennen, teveel coaches daar die het voordeel van kt nog niet snappen. Gewoon even googlen, proeflesje volgen en kijken hoe je je er voelt en ontvangen wordt
 
Back
Naar boven