AndroidHealthClinic

Beginner die advies nodig heeft

Ot92

Huge Freak
Waardering
1.030
Lengte
1m84
Massa
88kg
Vetpercentage
10%
Hallo BB-ers,

In de weekend voor kerst ben ik zomaar op het idee gekomen om maar eens te gaan afvallen. Ik ben me hele leven lang altijd al dik geweest en daar moest gewoon verandering inkomen.
Ik was toen zo rond de 113kg (had toen kleren aan en was in de middag) en nu weeg ik ongeveer 92kg (s'morgens gewogen, na het opstaan).

Door geregeld te gaan eten ben ik al na zo'n 3 a 4 weken 104kg gaan wegen. Half januari heb ik me ingeschreven bij de sportschool (wilde het al doen op me 18e, maar eigenlijk nooit het ''lef'' voor gehad) , dus ja... ik fitness nu al zo'n 2 maanden.
Sinds ik fitness merk ik dat me lichaam al iets strakker is geworden en er wat vet van af is gegaan. Merk ik vooral aan me kop, die is niet zo dik en groot meer. :D
Echter vraag ik me af wat ik nu zou moeten doen, mijn doel, voor nu, is zo'n 85-88kg wegen en de boel gewoon strakker maken.

Ik ben 1.88m lang en weeg +- 92kg, maar ik merk dat ik eigenlijk nooit echt massa heb gehad voor mijn lichaamsbouw, dat ben ik nou aan het opbouwen, maar hoe ik dat precies ga doen is mij een raadsel...
Vrienden van me zeggen dat ik juist massa moet gaan aanmaken, maar een klasgenoot van me zegt dat ik juist moet gaan cutten, als ik wil afvallen en de boel strakker wil hebben en daarna pas moet gaan bulken.

Ik train momenteel best wel vaak per week. Zo'n 5 a 6 dagen per week, het liefst train ik om de dag, zodat ik ook genoeg rust heb, maar uit verveling/te veel vrije tijd ga ik automatisch richting de sport school.
Momenteel zit ik gewoon elke keer zo zwaar mogelijk te pakken en constant 8 herhalingen en op het einde van de training doe ik meestal 15 a 20 min cardio.

Een voedingsschema heb ik nog niet echt, maar ik hou me vaak hieraan:

7.45: 2 sneedjes volkoren brood met kipfilet
10:00 2 sneedjes volkoren brood met kipfilet + appel
12.00: 2 sneedjes volkoren brood met kipfilet
14.00: 2 sneedjes volkoren brood met kipfilet + appel of een ander soort fruit (soms ook magere kwark van Optimel Vanille Perzik, naturel krijg ik niet echt op...)
16.00: 2 sneedjes volkoren brood met kipfilet
18.00: avondeten, ik kook niet zelf (of te wel ik kan het niet echt...), maar meestal is het wel macaroni met yoghurt of (volkoren) rijst met vlees (soms rundvlees, soms kipfilet) enz. Af en toe kook ik voor mezelf spaghetti/pasta met kipfilet (zullen jullie wel apart vinden, maar ik vind 'm m goed gelukt en smaakt ook nog eens goed)
21:00 na de training: 1 portie (100-150 gram) magere kwark van Optimel.

En per dag krijg ik sowieso 3 liter water binnen, dit gaat soms ook wel eens richting de 4 liter.

Ik weet van mezelf al eigenlijk dat zo'n voedingsschema niet goed is, maar momenteel eet ik nu effe zo, ik bedoel eigenlijk dat ik nu even meer brood eet dan 6/7 sneetjes per dag, anders val ik te snel af en dat wil ik niet. Dat is overigens ook niet gezond lijkt mij. Ook gebruik ik momenteel geen whey protein shakes of creatine. Die wil ik pas gaan gebruiken zodra ik op mijn gewenste gewicht zit.

Voor nu wel genoeg getypt denk ik :D
ik hoop dat jullie mij goed/nuttig advies kunnen geven, alvast bedankt.

Greetz

Ozzy

Laatst bewerkt:
Begin eens met de voedingswaardes bij je eetschema te zetten, zo zie je eigenlijk nog niet wat je binnenkrijgt.

Als je wilt afvallen moet je niet gaan bulken want dan kom je aan en dat wil jij niet. Ga eerst eens veel cardio doen want 15 minuten cardio is een warming up. Breid dat uit naar een uur ofzo. Gezond eten. In je dieet zie ik geen groente. En over die kwark: je kan naturel magere kwark halen en daar rozijnen in doen. Dan smaakt die wel. Succes!

• Topic Starter Topic Starter
Als je wilt afvallen moet je niet gaan bulken want dan kom je aan en dat wil jij niet. Ga eerst eens veel cardio doen want 15 minuten cardio is een warming up. Breid dat uit naar een uur ofzo. Gezond eten. In je dieet zie ik geen groente. En over die kwark: je kan naturel magere kwark halen en daar rozijnen in doen. Dan smaakt die wel. Succes!

Groente eet ik niet vaak nee, meestal eet ik groente als salade bij het avondeten (mix het met rijst en kipfilet meestal en me moeder doet vaak groente bij het vlees)
Ook heb ik niet echt een idee hoe ik dagelijks groente zou kunnen binnenkrijgen, buiten salade om.

Een uur cardio?! ??? Ga je dan geen massa afbreken? Dat hoor ik heel vaak, zelfs nu ik soms 30 min aan cardio doe.

Heet je echt Ozzy? Dan ben ik niet de enige :D

Heet je echt Ozzy? Dan ben ik niet de enige :D

Zo wordt ik al sinds me 9e al genoemd. Ik word vaker zo genoemd dan me echte naam, mijn echte naam is blijkbaar veels te moeilijk om uit te spreken. :D

(Sinds dit leerjaar heb ik zelfs meerdere bijnamen gekregen... :headbang:)

gozer,

Je maakt al gelijk de grootste beginners fout...

Zet eerst een degelijk voedingsschema in elkaar!

Doe dat in excel of hanteer het If it fits your macro's principe.

Reken uit hoeveel kcal,vetten, eiwitten en carbs je nodig heb en hanteer dit dagelijks.

http://iifym.com/iifym-calculator/

Vul vervolgens wat je dagelijks eet in, in de myfitness pal app.

En verder echt verschrikkelijk goed van je dat je de eerste stappen heb genomen om af te vallen:-)

Cutten is inderdaad wat jij moet gaan doen.

gozer,

Je maakt al gelijk de grootste beginners fout...

Zet eerst een degelijk voedingsschema in elkaar!

Doe dat in excel of hanteer het If it fits your macro's principe.

Reken uit hoeveel kcal,vetten, eiwitten en carbs je nodig heb en hanteer dit dagelijks.

http://iifym.com/iifym-calculator/

Ik heb het geprobeerd, maar ik kom niet voorbij stap 2. Trouwens, ik weet niet hoeveel % vetpercentage ik heb, moet ik dat ook weten voor die calculator?
Moet ik hiervoor echt naar een diëtist en dan op zo'n speciale weegschaal gaan staan, of zijn er nog andere manieren?

Vul vervolgens wat je dagelijks eet in, in de myfitness pal app.

En verder echt verschrikkelijk goed van je dat je de eerste stappen heb genomen om af te vallen:-)

Cutten is inderdaad wat jij moet gaan doen.

De myfitnesspal app heb ik al, alleen gebruik ik 'm niet echt. Alleen af en toe.

Als ik nu ga cutten, raak ik dan niet een beetje massa kwijt? Ik heb al, naar mijn idee, weinig massa.

houd is een week precies bij wat je eet, als je dan aan het eind van de week af bent gevallen weet je dat je goed zit en kun je een voedingsschema gaan maken op basis van de calorieen van de week ervoor.

Goed bezig trouwens ;)

Nee vp kan je meten met 3/4 punts meting, is een tang ook wel een body fat caliper genoemt.

Voor 12 euro tekoop bij body en fitshop:

http://www.bodyenfitshop.nl/fitness-artikelen/vetmeters/sequoia-fitness/defender-bodyfat-caliper/

Dit is accurater dan een Electrice weegschaal.

Beste manier is in een water tank in een laboratorium, maar dat niet echt goedkoop.

Denk dat de meting van een elektronische weegschaal nog nauwkeuriger is dan wanneer iemand met geen enkele ervaring met een caliper zelf een 3-punts meting gaat uitvoeren.

Denk dat de meting van een elektronische weegschaal nog nauwkeuriger is dan wanneer iemand met geen enkele ervaring met een caliper zelf een 3-punts meting gaat uitvoeren.
Die calipers zijn geen rocketscience ofzo. Tenzij je polio hebt kan elke randdebiel een meting doen. Daarnaast zijn die elektronische weegschalen totaal niet accuraat.

Die calipers zijn geen rocketscience ofzo. Tenzij je polio hebt kan elke randdebiel een meting doen. Daarnaast zijn die elektronische weegschalen totaal niet accuraat.

+1 die dingen zijn zo onnauwkeurig als wat stapte er een keer voor de gein vanaf en daarna gelijk weer op was ik zomaar 1% bijgekomen binnen twintig seconden

De BIA-methode

Bij de BIA-methode wordt de elektrische weerstand in het lichaam gemeten. Via de elektrodes wordt een klein signaal door het lichaam geleid, meestal via voeten en/of handen. Doordat lichaamsvet een andere weerstand heeft dan bijvoorbeeld spiermassa, kan het apparaat het vetpercentage meten. Bij de apparaten die alleen via de handen meten, wordt enkel het vetpercentage van het bovenlichaam gemeten. Om het vetpercentage van het totale lichaam te meten, bestaat er de weegschaal die via voeten en handen meet. Deze weegschalen zijn er in verschillende prijsklassen, maar zijn goed betaalbaar. Deze weegschaal meet naast gewicht, ook vaak het orgaanvet, vochtpercentage, spiermassa en rekent BMR en BMI uit.

Belangrijk bij deze methode is dat er van te voren niet gegeten en gedronken wordt. Dit kan het meten van de weerstand beïnvloeden.Daardoor kan het vetpercentage te veel afwijken en dus onnauwkeurig zijn.

Deze methode is minder geschikt voor bodybuilders.

Vetmeting met de huidplooitang
De huidplooimeting staat bekend als een goede nauwkeurige methode. Daarbij is wel van belang dat de persoon die de meting uitvoert, weet waar hij de huidplooi moet meten en dit consequent bij elke meting op dezelfde plek doet. Daarnaast is de huidplooitang in verschillende kwaliteiten beschikbaar. Voor een goede meting, is dus een kwalitatief goede tang nodig.

Meestal wordt er op vier plekken gemeten. Maar er wordt ook wel eens op drie of zeven plekken gemeten. Bij vier punten wordt er gemeten op de biceps, de triceps, op de rug en op de buik. Op die plek wordt er een huidplooi gepakt met de tang. De tang meet de dikte van de huidplooi. Het totaal van het aantal punten, staat dan voor het percentage. Het puntentotaal staat in relatie tot leeftijd en geslacht en staat in de bijgeleverde tabel van de huidplooitang.

Ik heb het geprobeerd, maar ik kom niet voorbij stap 2. Trouwens, ik weet niet hoeveel % vetpercentage ik heb, moet ik dat ook weten voor die calculator?
Moet ik hiervoor echt naar een diëtist en dan op zo'n speciale weegschaal gaan staan, of zijn er nog andere manieren?

De myfitnesspal app heb ik al, alleen gebruik ik 'm niet echt. Alleen af en toe.

Als ik nu ga cutten, raak ik dan niet een beetje massa kwijt? Ik heb al, naar mijn idee, weinig massa.

1. Kom op steek er zelf ook ff wat tijd in. Die calculator is de makkelijkste die ik ken. Gewoon leeftijd, lengte en gewicht invullen hoeveel dagen je traint en dan komt er iets uitrollen.

Als je je lengte en gewicht ff geeft wil ik het ook best voor je doen.

2. Gebruik die app om alles bij te houden.

3. je wilt toch afvallen? Ga gewoon cutten totdat je lekker droog staat, daarna kan je altijd nog massa erbij gaan pakken

Allebei zijn niet accuraat (mist een ervaren iemand een huidplooimeting doet), het is maar net hoe hard je duwt, je wel elke keer dezelfde plek meet etc. etc.

En ik zeg ook nergens dat een elektronische weegschaal accuraat is.

Het beste is gewoon een ervaren iemand (vaak de sportschoolhouder) bij jou een huidplooimeting laten doen. Voor de rest zijn vetpercentages voor recreatieve sporters helemaal niet interessant, beter om de zoveel tijd een foto maken op hetzelfde tijdstip met dezelfde belichting. Kan je veel beter je progressie op afmeten.

houd is een week precies bij wat je eet, als je dan aan het eind van de week af bent gevallen weet je dat je goed zit en kun je een voedingsschema gaan maken op basis van de calorieen van de week ervoor.

Goed bezig trouwens ;)

Sinds deze week hou ik me aan wat er in me begin post staat. Ik zit kwa calorieën dan rond de 2000 a 2200.

Dankje :thumb:

---------- Toegevoegd om 16:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:48 ----------

1. Kom op steek er zelf ook ff wat tijd in. Die calculator is de makkelijkste die ik ken. Gewoon leeftijd, lengte en gewicht invullen hoeveel dagen je traint en dan komt er iets uitrollen.

Als je je lengte en gewicht ff geeft wil ik het ook best voor je doen.

2. Gebruik die app om alles bij te houden.

3. je wilt toch afvallen? Ga gewoon cutten totdat je lekker droog staat, daarna kan je altijd nog massa erbij gaan pakken

Die simpele dingen is mij wel gelukt in te vullen, maar toen stonden er bij stap 2 bepaalde percentages en termen waarvan ik dacht ''hmm... en nu...?''

Van die app heb ik vandaag al redelijk wat gebruik van gemaakt, moet alleen nog weten hoeveel calorieën enz. ik per dag moet binnen krijgen, dan kan ik er wel wat meer mee.

Ik wil wel afvallen, maar dat is nog maar 4 a 5 kg. Ik ben allang blij dat ik in een maat L shirt pas.
Ik blijf maar in de war raken, want een aantal vrienden van mij (die al jaren fitnessen) zeggen dat ik moet oppassen met wat ik eet en vooral eiwitten moet binnenkrijgen, maar omdat ik niet zo heel veel spiermassa heb moet ik volgens hun juist zwaar gaan trainen, zodat ik wat spiermassa erbij krijg en als ik wat meer spiermassa heb, ga je al sowieso meer calorieën verbruiken, toch?

En een aantal andere vrienden (die ook al een aantal jaren fitnessen) zeggen dat ik juist moet cutten.
''Ik zie door de bomen het bos niet meer'' :(

---------- Toegevoegd om 17:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:57 ----------

Nee vp kan je meten met 3/4 punts meting, is een tang ook wel een body fat caliper genoemt.

Voor 12 euro tekoop bij body en fitshop:

http://www.bodyenfitshop.nl/fitness-artikelen/vetmeters/sequoia-fitness/defender-bodyfat-caliper/

Dit is accurater dan een Electrice weegschaal.

Beste manier is in een water tank in een laboratorium, maar dat niet echt goedkoop.

Ik zal zo'n tang straks even bestellen.

Sinds deze week hou ik me aan wat er in me begin post staat. Ik zit kwa calorieën dan rond de 2000 a 2200.

---------- Toegevoegd om 16:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:48 ----------

Die simpele dingen is mij wel gelukt in te vullen, maar toen stonden er bij stap 2 bepaalde percentages en termen waarvan ik dacht ''hmm... en nu...?''

Van die app heb ik vandaag al redelijk wat gebruik van gemaakt, moet alleen nog weten hoeveel calorieën enz. ik per dag moet binnen krijgen, dan kan ik er wel wat meer mee.

Ik wil wel afvallen, maar dat is nog maar 4 a 5 kg. Ik ben allang blij dat ik in een maat L shirt pas.
Ik blijf maar in de war raken, want een aantal vrienden van mij (die al jaren fitnessen) zeggen dat ik moet oppassen met wat ik eet en vooral eiwitten moet binnenkrijgen, maar omdat ik niet zo heel veel spiermassa heb moet ik volgens hun juist zwaar gaan trainen, zodat ik wat spiermassa erbij krijg en als ik wat meer spiermassa heb, ga je al sowieso meer calorieën verbruiken, toch?

En een aantal andere vrienden (die ook al een aantal jaren fitnessen) zeggen dat ik juist moet cutten.
''Ik zie door de bomen het bos niet meer'' :(

---------- Toegevoegd om 17:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:57 ----------

Ik zal zo'n tang straks even bestellen.

Gewoon cutten totdat je strak gaat en je een sixpackie heb. Bij stap 2 moet je cutten aanklikken en ik zou 15% doen. Geef anders ff leeftijd,gewicht en lengte zal ik 't wel ff voor je doen:-)

Gewoon cutten totdat je strak gaat en je een sixpackie heb. Bij stap 2 moet je cutten aanklikken en ik zou 15% doen. Geef anders ff leeftijd,gewicht en lengte zal ik 't wel ff voor je doen:-)

Pfff cutten tot ik een six packie heb? Dan moet ik zo rond de 75kg gaan wegen...? :eek:

Heb vandaag een vriend van me gesproken, die kerel doet al minimaal 4 jaar aan fitness en die vertelde mij dat ik 2 opties heb.

1. Cutten
2. Beter gaan eten en ook beginnen met het gebruiken van whey shakes (omdat ik meer eiwitten binnen moet krijgen, ik krijg momenteel zo'n 160 gram aan eiwitten binnen per dag) en gewoon doorgaan met wat ik nu doe (zwaar trainen om spiermassa aan te maken) en daarnaast veel cardio doen. Dan zou ik in principe minder snel afvallen, maar toch meer spiermassa krijgen.

Nu mijn doel toch zo'n 85-88kg is, moet ik nog maar 3 a 4 kg afvallen. ik denk dat ik maar voor die 2e optie ga. :rolleyes:

Pfff cutten tot ik een six packie heb? Dan moet ik zo rond de 75kg gaan wegen...? :eek:

Heb vandaag een vriend van me gesproken, die kerel doet al minimaal 4 jaar aan fitness en die vertelde mij dat ik 2 opties heb.

1. Cutten
2. Beter gaan eten en ook beginnen met het gebruiken van whey shakes (omdat ik meer eiwitten binnen moet krijgen, ik krijg momenteel zo'n 160 gram aan eiwitten binnen per dag) en gewoon doorgaan met wat ik nu doe (zwaar trainen om spiermassa aan te maken) en daarnaast veel cardio doen. Dan zou ik in principe minder snel afvallen, maar toch meer spiermassa krijgen.

Nu mijn doel toch zo'n 85-88kg is, moet ik nog maar 3 a 4 kg afvallen. ik denk dat ik maar voor die 2e optie ga. :rolleyes:

Is goed, is voor iedereen anders he wat tie mooi vind. In mijn optiek is er niks mooier dan droog staan, maar als jij liever een flinke massa wil hebben moet je dat natuurlijk doen!

Succes ermee gozer!

Terug
Naar boven