XXL Nutrition

Beginner: Hoe intensief moet ik trainen geen pijn na een dag trainen

Bezoekers in dit topic

Adam55

Novice
Waardering
1
Lengte
1m77
Massa
65kg
Vetpercentage
10%
Hallo,

ik ben reeds begonnen met sporten maar ik weet niet zeker of ik de intensief genoeg train. mijn doel is om op lange termijn spiermassa te krijgen.

ik doe meestal een set van 3x12 van dezelfde kilo 6kg bijvoorbeeld biceps 1 ste set gaat redelijk makkelijk, 2e set is wat moeilijker, en de derde set gaat het moeilijkst en ik stop pas als ik niet meer verder kan optillen dat is meestal rond 13 15 de rep dat ik totaal niet meer verder kan.
Dit doe ik bij al mijn oefeningen maar de volgende dag voel ik helemaal geen spierpijn. ik zorg er ook voor dat ik verschillende spieren op een spiergroep aanpak. bijvoorbeeld borsten bestaan uit 3 spieren dus ik doe 3 verschillende oefeningen van 3x12 om alle spieren in de borst te targeten.

Is dit normaal of moet ik wat harder trainen dus sets verhogen want kan niet zwaarder tillen dan wat ik momenteel til.

ik ben:
65kg
177cm
slank

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Spierpijn hoort erbij, kwestie van wennen
bedankt voor je reactie de probleem is juist dat er geen spierpijn is :) als laatst had ik 3 sets van 3x12 voor biceps gedaan om te kijken of ik de volgende dag wel wat zou voelen maar ik voelde weer geen pijn maar tijdens het trainen ga ik tot het laatste moment door dus ik train wel intensief.

bedankt voor je reactie de probleem is juist dat er geen spierpijn is :) als laatst had ik 3 sets van 3x12 voor biceps gedaan om te kijken of ik de volgende dag wel wat zou voelen maar ik voelde weer geen pijn maar tijdens het trainen ga ik tot het laatste moment door dus ik train wel intensief.
Gewoon verder gaan en je gewicht af en toe verhogen, evt reps lager.

Hallo,

ik ben reeds begonnen met sporten maar ik weet niet zeker of ik de intensief genoeg train. mijn doel is om op lange termijn spiermassa te krijgen.

ik doe meestal een set van 3x12 van dezelfde kilo 6kg bijvoorbeeld biceps 1 ste set gaat redelijk makkelijk, 2e set is wat moeilijker, en de derde set gaat het moeilijkst en ik stop pas als ik niet meer verder kan optillen dat is meestal rond 13 15 de rep dat ik totaal niet meer verder kan.
Dit doe ik bij al mijn oefeningen maar de volgende dag voel ik helemaal geen spierpijn. ik zorg er ook voor dat ik verschillende spieren op een spiergroep aanpak. bijvoorbeeld borsten bestaan uit 3 spieren dus ik doe 3 verschillende oefeningen van 3x12 om alle spieren in de borst te targeten.

Is dit normaal of moet ik wat harder trainen dus sets verhogen want kan niet zwaarder tillen dan wat ik momenteel til.

ik ben:
65kg
177cm
slank

Alvast bedankt.

Als ik later meer tijd heb zal ik er ff voor zitten (tenzij iemand eerder is), maar spierpijn is geen indicatie van wel of niet goed trainen (dus geen spierpijn betekent niet dat het niet goed genoeg was), maar elke keer met alles tot falen je 3e set is ook niet handig.

To be continued..

Iedereen die roept dat spierpijn geen indicatie is voor spiergroei kan dit wel zeggen, maar helemaal niks voelen is ook niet goed. Als jij jou borst traint dan moet je dit voelen tijdens de workout, maar zeer zeker ook dag(en) erna, niet zozeer “spierpijn” maar een beurs gevoel is ook al voldoende.

Als jij curls doet en je voelt je biceps niet moet je de helft minder gewicht pakken, contractie vasthouden en langzaam zakken. Geen momentum. Gegarandeerd dat je dit wel gaat voelen.

• Topic Starter Topic Starter
Als ik later meer tijd heb zal ik er ff voor zitten (tenzij iemand eerder is), maar spierpijn is geen indicatie van wel of niet goed trainen (dus geen spierpijn betekent niet dat het niet goed genoeg was), maar elke keer met alles tot falen je 3e set is ook niet handig.

To be continued..
hoeveel sets is ideal ik doe mijn eigen research maar meeste zegge 3x8 tot 12 of 4x8 tot 12 15 de advies verschilt per persoon

Minder eiwitten eten dan krijg je spierpijn

• Haha
Waarderingen: Mentat
Iedereen die roept dat spierpijn geen indicatie is voor spiergroei kan dit wel zeggen, maar helemaal niks voelen is ook niet goed. Als jij jou borst traint dan moet je dit voelen tijdens de workout, maar zeer zeker ook dag(en) erna, niet zozeer “spierpijn” maar een beurs gevoel is ook al voldoende.

Als jij curls doet en je voelt je biceps niet moet je de helft minder gewicht pakken, contractie vasthouden en langzaam zakken. Geen momentum. Gegarandeerd dat je dit wel gaat voelen.
ik zal het morgen wat langzamer doen en de spier nog meer aanvoelen. tijdens de training voel ik me biceps inderdaar wel branden en me biceps worden ook keihard de dag daarnaa voel ik helaas niet veel.

• Like
Waarderingen: Hell93
Ik heb ergens het idee dat je je even iets minder druk zou moeten maken om curls en of je je biceps wel of niet voelt en of je je borsten die uit 3 spieren bestaan op 3 verschillende manieren gaat targeten, en gewoon compounds zou moeten knallen. Squat / bench press / deadlift / overhead press / rows / pull ups en dat soort dingen. Misschien doe je dit al & verder prima om daarna nog wat te curlen natuurlijk.

• Like
Waarderingen: Loca, Sparks79, johnyyy en 2 andere personen
hoeveel sets is ideal ik doe mijn eigen research maar meeste zegge 3x8 tot 12 of 4x8 tot 12 15 de advies verschilt per persoon
Wat is je doel?
Wat mij goed bevalt is compounds 3-5 reps, assistance/semi compounds 5-10, isolatie 8-15.
Zou gewoon voor een goed, bestaand schema kiezen en na verloop van tijd tweaken waar nodig.

• Like
Waarderingen: Hell93
Zorg voor een schema, zorg voor een correcte techniek en probeer zachtjes aan alles elke training iets te verhogen kwa herhalingen of kwa gewicht met correcte techniek.
Zit met gedachte bij de beweging van je oefening en voer ze rustig en correct uit.

Probeer komende tijd beetje bij beetje meer kennes op te doen en het komt allemaal wel goed👍🏻

• Like
Waarderingen: imnewhere
Ik heb ergens het idee dat je je even iets minder druk zou moeten maken om curls en of je je biceps wel of niet voelt en of je je borsten die uit 3 spieren bestaan op 3 verschillende manieren gaat targeten, en gewoon compounds zou moeten knallen. Squat / bench press / deadlift / overhead press / rows / pull ups en dat soort dingen. Misschien doe je dit al & verder prima om daarna nog wat te curlen natuurlijk.
Dit. En beginnen met weinig gewicht, oefen op nette uitvoering/vorm en doe elke training wat gewicht er bij.

Dan wordt het vanzelf zwaar.

Begin anders met stronglifts 5x5 ofzo.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Pren en johnyyy

Gewicht verdubbelen en een klein beetje cheaten werkt meestal beter.

• Dislike
  • Like
Waarderingen: RonnReeves en wovano
Als je beginner bent zou ik de oefeningen gewoon 3x10-12 doen zodat je de techniek onder controle krijgt en leert hoe je je spieren het best kunt belasten. D.w.z. dat je ook daadwerkelijk je borst wil voelen als je deze aan het trainen bent. Voel je dat niet? Dan doe je iets verkeerd.

• Like
Waarderingen: vntl, RonnReeves en Mentat
Als je beginner bent zou ik de oefeningen gewoon 3x10-12 doen zodat je de techniek onder controle krijgt en leert hoe je je spieren het best kunt belasten. D.w.z. dat je ook daadwerkelijk je borst wil voelen als je deze aan het trainen bent. Voel je dat niet? Dan doe je iets verkeerd.
En daar kan zwaarder trainen wel bij helpen. Sinds ik mijn armen zwaarder ben gaan trainen, heb ik meer gevoel en meer massa en meer spierpijn in de bi en tri. Heb een betere mind muscle connection.

Het zijn ook bijna altijd de ecto's die hun armen niet goed voelen. De biceps aanspannen lukt dan vaak wel maar tegelijkertijd de triceps ook, lukt dan nog niet. Pas bij meer massa heb je meer controle.

Ts traint op zijn manier hard en komt tot de conclusie dat hij nog een set erbij moet doen, want zwaarder lukt niet.

Dus set eraf, herhalingen iets omlaag en gewicht omhoog.
Focussen op gewicht verhogen niet op volume.

• Like
Waarderingen: Schwarzeneggertje
Even weet OT graag.

@TS, hoe lang train je al? Eerste fase is bedoeld om te leren en in principe zou je dan gewicht/intensiteit moeten hanteren die nog geen spierpijn oplevert.

Terug
Naar boven